SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego
Koncepcja promocji zdrowia zakłada, że ludzie sami identyfikują swoje problemy zdrowotne, uświadamiają sobie potrzebę ich rozwiązania i podejmują działania w tym kierunku. Dlatego też w maju i w czerwcu 2014r. dokonaliśmy wstępnej diagnozy stanu wyjściowego. Polegała ona na przeprowadzeniu ankiet wśród całej społeczności szkolnej, to znaczy wśród uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły nie będących nauczycielami. Ankiety podzielone były na 3 obszary: zdrowe odżywianie, zdrowy tryb życia oraz klimat społeczny w szkole.
Ankietowani zaznaczali stopień zgodności z danym stwierdzeniem w sposób następujący: 5 = zdecydowanie tak 4 = raczej tak 3 = trudno powiedzieć ( nie jestem pewny/-a ) 2 = raczej nie 1 = zdecydowanie nie Analizy ankiet dokonano opierając się także na w/wym. ocenach. Liczba osób ankietowanych: Uczniowie – 88 ( klasy: IIA, IIB gimnazjum, VIa, VIb szkoła podstawowa ) Nauczyciele – 18 Pracownicy szkoły nie będący nauczycielami – 8 Rodzice – 19
Zdrowe Odżywianie Uważam, że odżywiam się prawidłowo
Zdrowe Odżywianie Uważam, że odżywiam się prawidłowo
Zdrowe Odżywianie Uważam, że odżywiam się prawidłowo
Zdrowe Odżywianie Uważam, że odżywiam się prawidłowo
Zdrowy Tryb Życia Prowadzę zdrowy, aktywny tryb życia
Zdrowy Tryb Życia Zdarzały mi się zachowania typu: palenie papierosów, zażywanie narkotyków, picie alkoholu
Zdrowy Tryb Życia Regularnie stosuję używki, zażywam leki uspokajające, pobudzające, nasenne
Zdrowy Tryb Życia Regularnie stosuję używki, zażywam leki uspokajające, pobudzające, nasenne
Zdrowy Tryb Życia Regularnie stosuję używki, zażywam leki uspokajające, pobudzające, nasenne
Zdrowy Tryb Życia Regularnie poddaję się badaniom profilaktycznym
Zdrowy Tryb Życia Regularnie poddaję się badaniom profilaktycznym
Zdrowy Tryb Życia Regularnie poddaję się badaniom profilaktycznym
Zdrowy Tryb Życia Dbam o kondycję fizyczną
Zdrowy Tryb Życia Dbam o kondycję fizyczną
Zdrowy Tryb Życia Dbam o kondycję fizyczną
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Pozytywny klimat społeczny szkoły decyduje o jakości życia szkoły i jest zasobem dla zdrowia uczniów i pracowników. Wyniki ankiety mogą pomóc w doskonaleniu szkoły, w poprawie jakości jej pracy i samopoczucia pracowników i uczniów. Ankieta składała się z kilku podskal i analizowano je oddzielnie
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Satysfakcja ze szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stwarzanie uczniom możliwości uczestnictwa w życiu klasy/szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Podejscie uczniów do nauki i zachowania na lekcjach
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Znajomosć praw ucznia i reguł szkolnych
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Relacje między uczniami
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Odczuwanie stresu w szkole
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Satysfakcja z pracy w szkole
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Relacje nauczyciele-nauczyciele
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Częste odczuwanie stresu w pracy
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Uczestnictwo rodziców uczniów w życiu klasy/szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Satysfakcja z pracy w szkole
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stwarzanie pracownikom możliwości uczestnictwa w życiu szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Relacje między pracownikami, którzy nie są nauczycielami
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stosunek uczniów do pracowników, którzy nie są nauczycielami
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stres w pracy
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Satysfakcja ze szkoły dziecka
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu klasy/szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Uczestnictwo rodziców w życiu klasy/szkoły
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Wsparcie dla rodziców
Klimat Społeczny w Mojej Szkole Stres dziecka w szkole
W klasie IIIa i IIIb szkoły podstawowej (razem 38 uczennic i uczniów) wychowawczynie przeprowadziły z dziećmi rozmowy dotyczące odżywiania, aktywnego trybu życia i klimatu społecznego w klasie.
Wyniki Odżywianie 1.Zawsze jem sniadanie przed wyjściem do szkoły : 94,7% 2.Jem w szkole drugie sniadanie lub obiad : 100% 3.Zawsze jem jeden ciepły posiłek w ciągu dnia : 97,3% 4.Lubię jesć warzywa i owoce : 100% 5.Lubię jesć chipsy, słodycze : 100% Aktywny tryb życia 1.Lubię zajęcia sportowe w szkole : 100% 2.Po lekcjach gram w piłkę, biegam, jeżdżę na rowerze : 81,6% 3.Po lekcjach wolę oglądać telewizję lub grać na komputerze : 55,3%
Wyniki Klimat społeczny w klasie (najczęstsze odpowiedzi) 1.Co lubię w mojej klasie? Ciszę Różne gry na przerwie Zabawy ruchowe Konkursy Koleżanki i kolegów Wycieczki 2.Czego nie lubię w mojej klasie? Głosnych przerw, hałasu, krzyku Kłótni Przykrych słów, obrażania Popychania, poszturchiwania, kopania
Wnioski Na podstawie ankiet, obserwacji, dyskusji w różnych grupach społeczności szkolnej wybraliśmy następujące problemy priorytetowe: 1.Rok szkolny 2014/2015 : zdrowe odżywianie uczniów, pracowników szkoły i rodziców. 2.Rok szkolny 2015/2016 : zdrowy, aktywny styl życia. 3.Rok szkolny 2016/2017 : zdrowie emocjonalne (zdolność do wyrażania uczuć w odpowiedni sposób, radzenie sobie ze stresem, napięciem, lękiem) i zdrowie społeczne (zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji między ludźmi).