Wielkopolskie Stowarzyszenie Projekt współfinansowany ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczni na drodze.
Advertisements

Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
BEZPIECZNY UCZEŃ NA DRODZE
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Zasady dotyczące ruchu drogowego rowerzystów
Program „IIII” DZIECI I RUCH DROGOWY.
Znaki poziome.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY O RUCHU PIESZYCH, PRZEMARSZ KOLUMN PIESZYCH
BEZPIECZNIE NA DRODZE.
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
PRZEPISY, ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE OBOWIĄZUJĄCE PIESZYCH
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
ŻYCIE.
Znaki Drogowe Test.
Pieszy w ruchu drogowym
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
WYBRANE PRZEPISY MANEWRY O RUCHU DROGOWYM Przygotowała:
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 W BOCHNI
MENU ROWERZYSTA 1 OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU. 2 2
III Wojewódzki Konkurs Szkolny pt. ,,Bądź bezpieczny na drodze’’
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
BEZPIECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY
Program „IV” DZIECI I RUCH DROGOWY.
Wybrane zagadnienia bezpiecznego zachowania się na drodze
Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
„Bądź bezpieczny na drodze”
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Ruch uliczny.
„Mali konstruktorzy i poligloci”
Materiał szkoleniowy dla uczniów NSP „Nasza Szkoła”
Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
opracowała Longina Adamczyk
Lekcja r. Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z publicznych środków lokomocji.
PRZECHODZENIE PRZEZ JEZDNIĘ.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Skrzyżowanie jest to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie. Skrzyżowanie, w którym drogi przecinają się.
ZNAKI W RUCHU DROGOWYM.
Sygnały na drodze.
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
Bezpiecznie do szkoły Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BPH Główne znaki drogowe ostrzegawcze zakazu nakazu.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Niepełnosprawni wśród nas
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Znaki drogowe to ważna rzecz Jeśli ich nie umiesz to uciekaj precz !
Sprawdź ile zapamiętałeś!
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” - czyli grupa 0a na pobliskim skrzyżowaniu
Ruch Pieszych oraz Zachowanie się kierującego pojazdem wobec pieszych.
ZASADY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU NA SZKRYŻOWANIACH
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
WEBQUEST Zasady ruchu drogowego
Zapis prezentacji:

Wielkopolskie Stowarzyszenie Projekt współfinansowany ze środków Biała laska Wielkopolskie Stowarzyszenie Projekt współfinansowany ze środków Niewidomych Samorządu Województwa Wielkopolskiego

Plan prezentacji Historia białej laski Budowa i modele białej laski Używanie białej laski Funkcje białej laski Biała laska dla dzieci Udzielanie pomocy osobie niewidomej Pies przewodnik Sygnalizacje dźwiękowe na skrzyżowaniach Dzień Białej laski

Historia białej laski Laska używana przez osoby niewidome jest łatwo rozpoznawalna ze względu na swój kolor i kształt. W latach 30. XX wieku w Anglii i Francji pojawił się pomysł, by ludzie niewidomi, zamiast zwykłych czarnych lub brązowych lasek, używali lasek w kolorze białym, bo taki kolor laski zwraca na siebie uwagę i pozwala uniknąć różnych niebezpieczeństw na drodze.

Historia białej laski Po drugiej wojnie światowej w Stanach Zjednoczonych wprowadzono nowy kształt białej laski dla niewidomych Opracowano długą i lekką laskę, dzięki czemu lepiej chroniła ona niewidomych. Opracowano też podstawowe techniki poruszania się z długą białą laską.

Budowa i modele białej laski Biała laska składa się z uchwytu, długiej białej rurki i końcówki. Białe laski produkowane są z aluminium, z włókna szklanego, węglowego lub grafitu. Modele z włókna szklanego, węglowego i grafitu są bardzo lekkie i przewodzą dużą ilość informacji z podłoża. Laski mają różne rodzaje końcówek (np. z tworzywa, metalu; w kształcie talerzyka, obrotowe). Zdjęcie ze zbiorów Wielkopolskiego Stowarzyszenia Niewidomych

Budowa i modele białej laski Istnieją dwa podstawowe modele białej laski: ← laski jednolite, tzw. sztywne laski składane → Zdjęcia ze zbiorów Wielkopolskiego Stowarzyszenia Niewidomych

Budowa i modele białej laski Dla poprawy widoczności białej laski o zmierzchu, rurka pokryta jest białą farbą odblaskową, a dodatkowo na rurce naklejone są czerwone paseczki o właściwościach fluorescencyjnych. Wszystkie te cechy zwiększają bezpieczeństwo osób niewidomych wieczorem, w świetle lamp i reflektorów.

Używanie białej laski Podczas poruszania się z białą laską niewidomy trzyma laskę jedną ręką z przodu ciała. Podczas marszu przenosi laskę przed sobą łukiem - z jednej strony ciała na drugą, unosząc ją pośrodku łuku na ok. 2 cm nad ziemią, dotykając podłoża po obu stronach łuku. Dzięki temu sprawdza teren około dwa kroki przed sobą. (Poruszanie się osoby niewidomej z pomocą białej laski ilustruje załączony na płycie film)

Funkcje białej laski Biała laska spełnia dwie podstawowe funkcje: jest pomocą, umożliwiającą osobie niewidomej samodzielne i bezpieczne poruszanie się, 2. jest informacją dla osób widzących, że dana osoba nie widzi.

Funkcje białej laski 1. Biała laska jest pomocą w poruszaniu się niewidomego, ponieważ: - chroni przed przeszkodami, - pomaga omijać przeszkody, - umożliwia odnalezienie ważnych punktów orientacyjnych na trasie (np. chodnik, przystanek, skrzyżowanie), - umożliwia wykrycie nierówności terenu (np. krawężnik, schody, pochyłość, wypukłość), - informuje o rodzaju podłoża (np. piasek, asfalt, trawa; parkiet, dywan, płytki), - ułatwia niewidomemu uzyskanie pomocy.

Biała laska jest przedłużeniem ręki. Funkcje białej laski Biała laska jest przedłużeniem ręki. Przez dotykanie laską podłoża i obiektów znajdujących się w otoczeniu, niewidomy rozpoznaje drogę, lokalizuje drzwi, schody, krawężniki i przejścia dla pieszych oraz trafia do miejsc, do których się udaje. W trakcie poruszania się wykorzystuje informacje dźwiękowe, dotykowe i kinestetyczne.

Funkcje białej laski 2. Dla otoczenia biała laska jest sygnałem, że dana osoba jest niewidoma. Ludzie widzący mogą pomóc niewidomemu w różnych trudnych sytuacjach, np: - przejść przez ulicę, - udzielić informacji, np. jaki tramwaj/ autobus nadjeżdża, - ustąpić drogi na chodniku, - udzielić pierwszeństwa przy wejściu do budynku, tramwaju i autobusu, - ustąpić miejsca w tramwaju i autobusie, - zaprowadzić do miejsca, do którego zmierza, - kierowcy powinni zatrzymać samochód i zaczekać, aż niewidomy przejdzie bezpiecznie na drugą stronę ulicy.

Białe laski dla dzieci mają Biała laska dla dzieci Dzieci używają lasek dziecięcych. Ich długość jest odpowiednia do wzrostu dziecka. Białe laski dla dzieci mają duże końcówki, które płynnie pokonują małe nierówności podłoża i ułatwiają naukę poruszania się z białą laską. Zdjęcie ze zbiorów Wielkopolskiego Stowarzyszenia Niewidomych

Biała laska dla dzieci Nauka dziecka samodzielnego chodzenia z białą laską prowadzona jest przez nauczyciela orientacji przestrzennej i poruszania się. Źródło: The Lantern. Spring 1997. Perkins School for the Blind

Udzielanie pomocy osobie niewidomej Przy udzielaniu niewidomemu pomocy, obowiązuje elementarna zasada – najpierw trzeba zapytać osobę niewidomą, czy potrzebuje pomocy. Jeśli odpowie twierdząco, wówczas pomagamy. Jeśli podziękuje, należy pożegnać się i odejść, by nie przeszkadzać niewidomemu. Samodzielne poruszanie się z białą laską wymaga ogromnego skupienia i wysokiej koncentracji. Rozmowa z innymi przechodniami wybija niewidomego z rytmu i przerywa jego trasę. Po takiej przypadkowej rozmowie, musi ponownie powrócić do stanu skupienia sprzed rozmowy, by móc dalej kontynuować drogę.

Sygnalizacja dźwiękowa na skrzyżowaniach Na skrzyżowaniach ulic ze światłami ulicznymi montuje się sygnalizatory dźwiękowe informujące o zielonym świetle. Takie urządzenia skutecznie pomagają osobom niewidomym orientować się w zmianie świateł i zwiększają bezpieczeństwo podczas samodzielnego przechodzenia przez skrzyżowanie.

Pies przewodnik Pies przewodnik umożliwia niewidomemu szybkie i bezpieczne poruszanie się w ruchu ulicznym. Prowadzi swojego pana i wykonuje takie polecenia, jak: „naprzód”, „prowadź prosto”, „w lewo”, „w prawo”, „szukaj przejścia”, „szukaj drzwi” itp. Potrafi bezpiecznie prowadzić osobę niewidomą po chodniku, omijać przeszkody, zatrzymywać się przy krawężnikach, przeprowadzać przez przejścia dla pieszych, wsiadać i wysiadać z pojazdów komunikacji miejskiej, prowadzić po schodach, lokalizować drzwi do budynków i wejścia do posesji.

Pies przewodnik Źródło: psy-pies.com/artykul/pies-towarzyszacy,

Dzień Białej laski 15 października - Międzynarodowy Dzień Niewidomych Obchody Dnia Białej Laski zapoczątkowano w 1964 roku, w Stanach Zjednoczonych. Następnie święto to stopniowo upowszechniało się na całym świecie, w tym również w Polsce.

Źródła: Wielkopolskie Stowarzyszenie Niewidomych (WSN) www.wikipedia.pl The Lantern. Spring 1997. Perkins School for the Blind Opracowanie merytoryczne: Grażyna Wierachowska, WSN Opracowanie graficzne: Zuzanna Musiał