NAUCZYCIEL – ZADANIA, KOMPETENCJE, BUDOWANIE WŁASNEGO AUTORYTETU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Program wychowawczy szkoły
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konstruktywizm w dydaktyce
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Teoria i praktyka kształcenia
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Wartości w życiu człowieka
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Etyka Patrycja Zalewska.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
doskonalenia zawodowego nauczycieli
KLASA Społeczno-prawna
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

NAUCZYCIEL – ZADANIA, KOMPETENCJE, BUDOWANIE WŁASNEGO AUTORYTETU Prowadzący: dr Mirosław Radoła Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu

ZMIANA RZECZYWISTOŚCI - PŁYNNA RZECZYWISTOŚĆ Socjalizacja medialna Kultura instant Supermarket kulturowy Tubylec sieciowy Zanik tożsamości – kim jestem?

Definicja zawodu nauczyciela Podstawowe pytanie: Kim jest nauczyciel Definicja zawodu nauczyciela Podstawowe pytanie: Kim jest nauczyciel? Rozróżniamy dwa pojęcia: 1. Edukator – to profesjonalista, który prowadzi edukację w różnych dziedzinach dla różnych profesji, 2. Nauczyciel – to osoba, która przekazuje wiedzę, kształtuje postawy i umiejętności, które są sprecyzowane w formalnych programach kształcenia dla uczniów i studentów określonych instytucji edukacyjnych. Kategoria „nauczyciel” dotyczy jedynie pracowników, którzy prowadzą bezpośrednie kształcenie uczniów.

Inne definicje: 1. „ Nauczyciel jest główną osoba przekazującą systematycznie uporządkowaną i porównywalną wiedzę z najróżniejszych dziedzin nauki w szkole, a zarazem obok ojca i matki jest trzecim, głównym czynnikiem wychowawczym”. 2. „Nauczyciel to jeden z podstawowych czynników procesu kształcenia, profesjonalnie wykwalifikowany pracownik pedagogiczny, współodpowiedzialny za przygotowanie, kierowanie, organizację i wyniki tego procesu”.

OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA (art. 6 KN) Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawcza i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

ROZWÓJ ZAWODOWY I ŻYCIOWY NAUCZYCIELI Rozwój zawodowy nauczycieli – „kariera wzrostu nauczycieli”. Etapy rozwoju: wybór zawodu nauczyciela (motywacja do studiowania specjalności nauczycielskiej), profesjonalny start (nauczyciel początkujący – stażysta), profesjonalna adaptacja (pierwsze lata wykonywania zawodu nauczyciela), profesjonalna stabilizacja (doświadczony nauczyciel, nauczyciel – ekspert), wypalenie zawodowe. Procesy zachodzące w zawodzie: kontynuacja (trwanie przez całe życie w zawodzie nauczyciela), migracja (odchodzenie z zawodu nauczyciela).

Najczęstsze problemy nauczycieli Europy Zachodniej i USA F 1. Utrzymanie dyscypliny w klasie 85 2. Motywowanie uczniów 50 3. Przyzwyczajenie się do indywidualnych cech uczniów 46 4. Ocenianie osiągnięć uczniów 38 5. Rozwijanie relacji z rodzicami 36 6. Nieodpowiednie pomoce i materiały 32 7. Organizowanie pracy uczniów w klasie 30 8. Rozwiązywanie indywidualnych problemów uczniów 9. Zbyt wielkie obciążenie nauczaniem, 29 10. Relacje z koleżeństwem 27 F=frekwencja problemu w ogólnej liczbie analiz (N=100). Źródło: opracowanie na podstawie S. Veenman

Drogi życiowe nauczycieli Peter Gavor: „życie nauczyciela jest pedagogicznym laboratorium. Są to bowiem poszukiwania, próby i doświadczenia, które trwają przez całe życie. Nauczyciel nie jest wytworem szkoły wyższej, nauczyciela – opiekuna, swego dyrektora, kolegów i tak dalej, ale w znacznej mierze jest kreatorem siebie samego”. Zawód nauczyciela i jego praca jest zawsze związana z: warunkami zewnętrznymi, warunkami społecznymi, warunkami politycznymi, warunkami ekonomicznymi, cechami osobowości konkretnych osób.

Myślenie i postępowanie nauczycieli Jak nauczyciele typowo podchodzą do nauczania w klasie, jakie mają poglądy na temat sposobów przeprowadzania zajęć, jakie wyobrażenia o spełnieniu celów nauczania (nauczycielskie pojmowanie nauczania). 2. Jakie przekonania mają nauczyciele odnośnie do przesłania swojego zawodu, jego użyteczności, oczekiwań, z którymi do niego wstępowali, odnośnie do własnej odpowiedzialności za wyniki pracy. 3. Jakie postawy zajmują nauczyciele wobec wyzwań i poleceń dyrektora, organu prowadzącego, społeczności lokalnej.

KOMPETENCJE NAUCZYCIELI Pojęcie: zbiór profesjonalnych umiejętności, wiedzy, wartości oraz postaw, którymi musi dysponować każdy nauczyciel, aby efektywnie mógł wykonywać swoją pracę. Istnieją dwie grupy kompetencji: kompetencje osobowościowe (odnoszące się do umiejętności, postaw i innych psychicznych właściwości), kompetencje zawodowe (odnoszące się do umiejętności dydaktycznych i komunikacyjnych). R. Kwaśnica wyróżnia kompetencje: praktyczno-moralne (interpretacyjne, moralne, komunikacyjne), techniczne (metodyczne, realizacyjne). Kompetencje praktyczno – moralne są priorytetowe. Każdy nauczyciel musi sobie odpowiedzieć na pytanie: co zrobić, aby cele, metody i środki nie stały się narzędziem manipulacji i zniewolenia drugiego człowieka?

kompetencje interpretacyjne: to zdolności rozumiejącego odnoszenia się do świata (do rzeczy, innych ludzi i do siebie samych). dzięki tym kompetencjom widzimy świat nie jako przedmiot sprawczych oddziaływań, który trzeba technicznie opanować poddać kontroli i zmieniać wedle ustanowionych przez nas celów, lecz jako rzeczywistość wymagającą stałej interpretacji i wydobywania jej sensu, kompetencje moralne: są zdolnością prowadzenia refleksji moralnej, umiejętnością stawiania pytań o prawomocność moralną naszego postępowania – jaki powinien być i w jaki sposób postępować, by z jednej strony dochować wierności sobie i nie ulec duchowemu zniewoleniu, a z drugiej strony – swym postępowaniem nie ograniczać innych ludzi w ich prawach do wewnętrznej wolności i podmiotowości,

kompetencje komunikacyjne: to zdolność do dialogowego sposobu bycia; zdolność bycia w dialogu z innymi i samym sobą (nie chodzi tutaj o umiejętność prowadzenia dyskusji, ale o rozmowę z kimś przełamującą anonimowość wypowiedzi i będącą próbą rozumienia siebie oraz tego, co nas wspólnie ogarnia, w zakres struktury tej kompetencji wchodzą: zdolność empatycznego rozumienia i bezwarunkowej akceptacji drugiej osoby, zdolność do krytyki pojętej jako poszukiwanie ukrytych przesłanek cudzych i własnych poglądów, przekonań i zachowań, postawa niedyrektywna tzn. przedstawianie własnej oferty myślowej jako jednej z możliwych odpowiedzi a nie odpowiedzi gotowej i skończonej.

Kompetencje techniczne to: postulacyjne, metodyczne, realizacyjne. Kompetencje postulacyjne to: umiejętność identyfikowania się z celami, umiejętnościami; możliwość odtwarzania celów realizowanych przez innych bądź ustanawianie celów własnych, Kompetencje metodyczne to: umiejętność działania wg reguł określających optymalny porządek czynności; treścią reguł jest przepis mówiący co należy w jakiej kolejności zrobić (przepisy czynności – metodyka działania), Kompetencje realizacyjne to: umiejętność doboru środków i tworzenia warunków sprzyjających realizacji.

Art. 9. 1. Stanowisko nauczyciela, z zastrzeżeniem ust Art. 9.1. Stanowisko nauczyciela, z zastrzeżeniem ust. 1a, może zajmować osoba, która: 2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;

Moralność to zespół poglądów, ocen, norm i wzorów osobowych ukształtowanych historycznie i regulujących w danym społeczeństwie całokształt stosunków między jednostkami , między jednostkami a grupami oraz między grupami społecznymi z punktu widzenia dobra i zła, prawości i podłości... .

„Kodeks etyczny nauczyciela – przyczynek” Pamięta, że uczeń - nawet najmniejszy - jest CZŁOWIEKIEM. Postępuje zgodnie ze swoimi słowami. Nigdy nie zapomina, że szkoła - a więc i on - jest dla ucznia. Gdyby nie było uczniów, byłby niepotrzebny. Uczy nie dla wiedzy, ale dla życia. Jeśli nie kocha dzieci - powinien zmienić zawód. Traktuje wszystkich uczniów równo. Ocenia sprawiedliwie, uwzględniając jednak wkład pracy ucznia. „Pamięta, że wychowuje przede wszystkim własnym przykładem. Nigdy nie poniża godności ucznia. Wie, że niewłaściwe słowo lub gest może zranić bardziej niż najsroższa kara. Nie kompromituje się prowadzeniem nieprzygotowanych zajęć. Pamięta, że w każdej chwili spędzanej z uczniami jest wychowawcą. Wie, że może pomóc tylko uczniom, których zalety i wady zna. Nie próbuje być Siłaczką - dąży do profesjonalizmu. Uczy się od lepszych od siebie, a słabszym pomaga. Nie traktuje rodziców uczniów protekcjonalnie - wie, że dla nich pracuje. Korzysta z doświadczeń innych i dzieli się własnymi. Wie, że niesprawdzona na czas klasówka jest rodzajem oszustwa.

Literatura: - Dróżka W. , Nauczyciel, autobiografia, pokolenia   Literatura:  - Dróżka W., Nauczyciel, autobiografia, pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze, Kielce 2002. - Dróżka W., Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych, 2 wyd., Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004. - Dróżka W.,Nauczycielska dojrzałość. Średnie pokolenie nauczycieli wobec zmiany społeczno edukacyjnej w Polsce w świetle badań autobiograficznych : (zarys koncepcji badań),"Edukacja" 2003 nr 2 s. 92-97. - Dróżka W., Kształcenie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej się."Edukacja" 2004, nr 4, s. 32-38. - Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, pod red. A. Siemak- Tylikowskiej,   Warszawa 1998. - Etyczny wymiar edukacji nauczycielskiej, pod red. A. Rumińskiego, Kraków 2004. - Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. Antologia dokumentów i materiałów, wybór i oprac. E. Kula i M. Pękowska, Kielce 2004.

- Krawcewicz S. , Pedeutologia. w: Encyklopedia pedagogiczna, pod red - Krawcewicz S., Pedeutologia.w: Encyklopedia pedagogiczna, pod red. W. Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. - Kula E., Pękowska M., Kształcenie nauczycieli wczesnego dzieciństwa we współczesnej Europie, w: Pytania o przyszłość kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, pod red. W. Leżańskiej i A. Tyl, Łódź 2004, s. 181-188. - Kula E.,  Nauczyciel we współczesnej Europie w świetle międzynarodowych badań i raportów edukacyjnych, „Nauczanie Początkowe” 2004, nr 1, s. 23-28. - Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, t. 2, Warszawa 2003, s. 291-319. - Kwiatkowska H., Pedeutologia – stan i kierunki rozwoju. „Rocznik Pedagogiczny” 1995, t. 18, PAN. - Modernizowanie pedeutologii akademickiej, red. K. Duraj-Nowakowa,  Kielce 2003. - Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, red. A. Kotusiewicz, G.Koć-Seniuch, J. Niemiec, t. I, Warszawa-Białystok 1997.

- Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, red. A. Kotusiewicz, t - Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, red. A. Kotusiewicz, t. II, Białystok 2000. - Nauczyciel w przemianie i perspektywie. [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Trans Humana, Białystok 1998. - Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne, pod red. A.A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska, W.P. Zaczyński, Wyd. UW, Warszawa 1993. - Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, pod red. Z. Jasińskiego, Opole 2000. - Problemy współczesnej pedeutologii:  teoria - praktyka – perspektywy, pod red. Doroty Ekiert-Oldroyt, Katowice 2003. - Pytanie o nauczyciela, pod red. R. Kwaśnicy, Prace Pedagogiczne XCIX, Wrocław 1993. - Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, pod red. W. Prokopiuka, Białystok 1998. - Szkolnictwo wyższe w Europie i w Polsce w świetle założeń i realizacji procesu bolońskiego, pod red. E. Kuli i M. Pękowskiej. Kielce 2004 .

Dziękuję za uwagę 