POSTAWMY NA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ !!!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Advertisements

Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
PSP IM KSIĘDZA JANA TWARDOWSKIEGO w Januszkowicach Przeciwdziałanie Wadom Postawy Ciała u Dzieci Nasze działania w ramach realizacji programu.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SPORT TO ZDROWIE
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
PROGRAM EDUKACYJNY „TRZYMAJ FORMĘ” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Walory aktywności fizycznej:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Opracowała Agnieszka Balcerak
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Wychowanie fizyczne w ZSOiZ w Bolesławcu
Kryteria uzyskania certyfikatu - aktywność fizyczna PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Żyjesz zdrowo - wygrywasz
Rok szkolny 2011/2012.
Szkoła Promująca Zdrowie
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
RUCH TO ZDROWIE.
WYNIKI ANKIET I TESTÓW WYNIKI ANKIET I TESTÓW KLAUDIA KRZYŻAŃSKA, KL.IIIF GIMNAZJUM NR14 BYTOM.
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Trzymaj formę, a zachowasz zdrowie !!!
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Kątach Wrocławskich 2010/2011 koordynator projektu: Agnieszka Lewandowska.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
DZIAŁANIA ZREALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO „BĄDŹMY ZDROWI- WIĘMY WIĘC DZIAŁAMY ” „WIEM, CO JEM” (ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1) Celem programu była:
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
Wp ł yw higienicznego trybu ż ycia i aktywnego wypoczynku na dobre samopoczucie.
Smacznie, zdrowo i kolorowo - twój przepis na zdrowie Prezentacja wykonana przez uczniów Publicznego Gimnazjum w Woli Dębińskiej.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W PROGRAMIE TRZYMAJ FORMĘ ZOFIA LIPKA PSSE JELENIA GÓRA.
Analiza wyników ankiety „Internet wsparcie czy zagrożenie ” oprac. Beata Zdrojewska, Magdalena Mike-Roczek.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
ORGANIZACJA CZASU WOLNEGO BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW AGNIESZKA DMITRUK, HELENA POPŁAWSKA, WOJCIECH HOŁUB.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA DLA MŁODZIEŻY
Zapis prezentacji:

POSTAWMY NA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ !!! ROLA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W ROZWOJU PSYCHO – RUCHOWYM DZIECI I MŁODZIEŻY

Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na: 1. Prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. 2. Bardzo dobry stan zdrowia. 3. Jakość życia. 4. Poprawę nastroju i łagodzenie stresu. 5. Uzyskiwanie dobrych wyników w nauce. 6. Naturalną odporność organizmu.

Konsekwencje zbyt małej aktywności fizycznej 1. Dolegliwości kręgosłupa i pleców- WADY POSTAWY 2. Bóle i zawroty głowy. 3. Wady wzroku. 4. Zaburzenia procesów poznawczych. 5. Zaburzenia procesów prawidłowego wzrostu i rozwoju fizycznego. 6. Zaburzenia emocjonalne. 7. Zmęczenie i niechęć do podejmowania zadań wymagających dużego wysiłku umysłowego. 8. Zagrożenie otyłością.

JAK ZACHĘCIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ DO AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ ?

Systematyczna aktywność ruchowa jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na zdrowie. Na 12-15- godzinny dzień dziecko przeciętnie: 4-7 godzin siedzi w szkole, 2-4 godzin odrabia lekcje, około 3 godzin odpoczywa, często też w pozycji siedzącej (ogląda program telewizyjny, czyta, pracuje przy komputerze), 1 godzinę przeznacza na spożycie posiłków.

Rola rodzica: 1.Kształtować w dziecku nawyki czynnego spędzania czasu wolnego. 2. Zaszczepić w nim zamiłowanie do ruchu. 3. Nie zwalniać swoich pociech z zajęć ruchowych czy wychowania fizycznego.

DRODZY RODZICE! Dzieci i młodzież uczą się bardzo wiele o aktywności fizycznej przez obserwację zachowań swoich rodziców i pozostałych członków rodziny. Zarówno przedszkolak, jak i nastolatek przygląda się temu, co robią jego rodzice i potrzebuje ich osobistego przykładu. Opiekunowie dziecka powinni pomóc mu wykształcić pozytywne nastawienie do aktywności fizycznej. Powinni również wspierać je w umiejętnym równoważeniu siedzącego (TV, komputer, rozmowy/sms-y ze znajomymi przez telefon czy komunikatory) i aktywnego trybu życia.

Rola szkoły: 1. Na zainteresowanie aktywnością ruchową dzieci i młodzieży istotny (pozytywny lub negatywny) wpływ wywiera jakość szkolnego wychowania fizycznego. 2.Właściwemu oddziaływaniu zajęć WF na kształtowanie pozytywnych postaw wobec sportu lub/i rekreacji ruchowej sprzyja motywujący dziecko system oceniania. Ocenie podlegać powinny przede wszystkim zaangażowanie i systematyczność ucznia oraz czynione przez niego postępy.              

Rola szkoły: 3. Kolejnym elementem motywującym ucznia do aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego, zwłaszcza na etapie edukacji w szkole podstawowej, jest różnorodność zajęć i bogactwo proponowanych treści ruchowych. Umożliwia to wszechstronny i harmonijny rozwój sprawności oraz wybór ulubionych dyscyplin, konkurencji i form ruchu. 4. W okresie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym ograniczeniu negatywnych postaw wobec WF i zahamowaniu plagi zwolnień służy stworzenie oferty zajęć do wyboru, umożliwiających udział uczniów w lekcjach o wybranym profilu. 5. Warto uświadamiać uczniom i dzieciom w domu prozdrowotne efekty wykonywanych ćwiczeń oraz ich związek ze sprawnością, smukłą sylwetką czy prawidłową postawą ciała.

STAN AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ POLSKICH DZIECI I MŁODZIEŻY W ŚWIETLE DANYCH STATYSTYCZNYCH

1.Wśród dzieci 6–7-letnich w Polsce prawie 30% chłopców i 33% dziewcząt nie spełnia minimum ilościowego aktywności fizycznej wymaganego dla tej grupy wiekowej, czyli codziennego wysiłku. 2. Jakość tej aktywności w przypadku 37% dzieci nie spełnia również wymaganego minimum 30 minut ruchu dziennie. Obserwacja zmian aktywności fizycznej polskiej młodzieży od końca lat 90. pozwala stwierdzić, że jej poziom systematycznie się obniża wraz z wiekiem i jest stale niższy od zalecanego (badania 2010).

3. Dzieci i młodzież bardzo dużo czasu poświęcają na zajęcia tzw 3. Dzieci i młodzież bardzo dużo czasu poświęcają na zajęcia tzw. sedenteryjne, czyli wykonywane w unieruchomieniu ciała, zwykle w pozycji siedzącej, choć rekomenduje się spędzanie maksymalnie 2 godzin dziennie przed monitorem (oglądanie TV, gry komputerowe, korzystanie z Internetu). 4. Z badań wynika, że wysoki odsetek dzieci i młodzieży spędza ponad 4 godziny dziennie przed ekranem. Najpopularniejsza jest telewizja (ok. 22% w zwykłym tygodniu i ok. 45% w weekend), znaczna część uczniów korzysta z Internetu (odpowiednio ok. 22% i ok. 39%), nieznacznie mniej osób spędza czas, grając w gry komputerowe (odpowiednio ok. 17% i 33%).

JAK SPĘDZAJĄ WOLNY CZAS UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY ? Grupa badawcza: 87 uczniów z kl. III- VI metoda: ankieta ewaluacyjna

Uczniowie naszej szkoły spędzają czas wolny w następujący sposób: 44% ogląda TV, 42% spędza ten czas przy komputerze, 19% czyta książki, 22% spaceruje, 41% spędza czas na świeżym powietrzu. 32 % uprawia jakiś sport, 56% spędza czas wolny z przyjaciółmi.

W trakcie przebywania przed telewizorem lub komputerem: 38% ankietowanych wybiera korzystając z TV lub komputera filmy rozrywkowe ( dowiedzmy się jakie????), 15% programy popularno- naukowe, 51% muzykę, 52% gry (dowiedzmy się jakie????).

Badania wykazały również, że: 62% ankietowanych uczniów wie, że zbyt długie przebywanie przed TV lub komputerem wpływa negatywnie na jego zdrowie, 12% uważa, że nie, 11% nie wie.

WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ NA MASĘ CIAŁA Konsekwencją małej aktywności fizycznej i niewłaściwej diety jest narastanie częstości występowania nadwagi i otyłości już we wczesnym okresie życia.

1. Jak wynika z raportu Międzynarodowej Organizacji Zwalczania Nadwagi i Otyłości wśród młodych Europejczyków (4-18 lat) 16- 22% ma nadwagę lub otyłość, a wśród nich 4- 6% to otyli. 2. Dotychczasowe badania wykazują, że najskuteczniejszą metodą walki z otyłością jest stosowanie odpowiedniej diety z równoczesnym zwiększeniem wydatkowania energii poprzez systematyczną aktywność fizyczną.

3. Regularna aktywność fizyczna powoduje zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej i zwiększenie beztłuszczowej masy ciała, zmniejszenie wielkości komórek tłuszczowych oraz zwiększenie ich wrażliwości na działanie insuliny. 4. Aktywność fizyczna, niezależnie od wpływu na masę ciała i tłuszczu, wpływa także na dystrybucję tkanki tłuszczowej w organizmie, powodując prozdrowotny typ jej kumulacji a także wpływają na obniżenie we krwi poziomu lipidów (cholesterolu i trójglicerydów).

JAK KSZTAŁTUJĄ SIĘ WYNIKI POMIARU MASY CIAŁA U NASZYCH UCZNIÓW ?! Grupa badawcza: 57 uczniów kl.IV-VI termin badania: wrzesień-październik 2013 metoda: pomiar wzrostu i masy ciała, obwodu talii i bioder

Obliczanie BMI- Body Mass Index TWOJE BMI = 17.44 kg/m2   (Waga prawidłowa) normalny wskaźnik BMI: 15.3 - 22.5 kg/m2 prawidłowa waga dla Twojego wzrostu: 37.7 - 55.5 kg

WYNIKI Z PRZEPROWADZONYCH BADAŃ: 1.BMI: Niedowaga- 5 uczniów (8,7%) Waga prawidłowa- 26 uczniów (45,6%) Tendencja do nadwagi- 14 uczniów (24,5%) Nadwaga - 3 uczniów ( 5,2%)

2.Badanie otyłości brzusznej: Wynik u 14,03 % badanych uczniów wskazuje na ryzyko występowania otyłości brzusznej Rodzicu zapytaj nauczyciela wychowania fizycznego o wynik pomiaru Twojego dziecka !!

Ilu uczniów naszej szkoły ma stwierdzoną wadę postawy ?! Wśród uczniów kl.I-III- 33 osoby, co stanowi 46,4 % wszystkich uczniów kl. I-III

Wnioski z przeprowadzonych badań: W zakresie promocji zdrowego stylu życia należy bardziej uświadamiać uczniom i rodzicom negatywny wpływ wielogodzinnego oglądania telewizji i korzystania z komputera na zdrowie dziecka. Należy nadal promować zdrowe, aktywne i wartościowe formy spędzania czasu wolnego.

Trzeba kształtować nawyk korzystania z różnych form aktywności fizycznej i psychicznej, zastępujący korzystanie tylko z multimediów. Należy uświadamiać uczniów w zakresie negatywnego wpływu multimediów na rozwijający się organizm dziecka ( szczególnie na: postawę ciała, wzrok, układ nerwowy, pamięć, zachowanie itp.) Należy wdrażać do prawidłowego odżywiania się.

Zaplanowane i realizowane przez naszą szkołę zadania w obszarze promowania aktywnych form spędzania czasu wolnego oraz zdrowego odżywiania się:

realizacja projektu edukacyjnego: " Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia w przedszkolach, szkołach: podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia i poziom wiedzy dzieci i młodzieży." Jego podstawowym celem jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym, poprzez edukację społeczeństwa w zakresie prozdrowotnej zmiany żywienia i zwiększenia poziomu aktywności fizycznej( www.zachowajrownowage.pl).

realizacja programu" Wiem co jem realizacja programu" Wiem co jem!", " Pięć porcji warzyw i owoców" w kl. I- III, " Szklanka mleka" zmiana asortymentu w sklepiku uczniowskim, organizacja konkursów plastyczno-technicznych,

Wdrażanie do aktywności fizycznej i promowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego poprzez organizację: 1. turniejów sportowych i wycieczek rekreacyjnych, 2. szkoleń dla uczniów i rodziców z zakresu profilaktyki zdrowego kręgosłupa, pierwszej pomocy, bezpiecznych form spędzania czasu wolnego, roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia, 3. Dnia Patrona i Sportu Szkolnego oraz Rodzinnego Dnia Aktywnie i Zdrowo,

udział uczniów i ich rodziców w Olimpiadzie Dobrej Formy, stworzenie zakładki dla rodziców na szkolnej stronie internetowej z artykułami na temat: Zdrowego odżywiania i promowania aktywnych form spędzania czasu wolnego.

Źródło: -www.zachowajrownowage.pl, - Badania przeprowadzone w szkole