WsPÓŁZARZĄDZANIE W POLSKIEJ PRAKTYCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Organizacje pozarządowe
Wrocław, Plan działania na 2007/2008 rok dla Priorytetu V PO KL.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Petycja Twoje Prawo.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
w województwie pomorskim
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Komisje Dialogu Obywatelskiego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Zapis prezentacji:

WsPÓŁZARZĄDZANIE W POLSKIEJ PRAKTYCE dr Dawid Sześciło

Współzarządzanie ŹRÓDŁA KONCEPCJI: socjologia organizacji, teoria sieci, demokracja partycypacyjna; GŁÓWNE POSTULATY: Obywatele i organizacje pozarządowe partnerem administracji (już nie petentem, ale też nie klientem); Rozbudowane metody, narzędzia i kanały komunikacji i współpracy między administracją a obywatelami i instytucjami pozarządowymi; Koordynacja, tworzenie sieci współpracy i wymiany informacji zamiast hierarchicznych relacji opartych na nakazach i zakazach;

Formy współzarządzania Konsultacje społeczne przy procesach decyzyjnych, np. uchwalaniu nowego prawa, tworzeniu programów i strategii Rady, komitety, zespoły współtworzone przez administrację i przedstawicieli instytucji pozarządowych; Budżety partycypacyjne

Konsultacje społeczne przy tworzeniu prawa brak regulacji ustawowej – o konsultacjach wspomina Regulamin Rady Ministrów brak generalnego obowiązku prowadzenia konsultacji przy tworzeniu ustaw i rozporządzeń konsultacje społeczne przy projektowaniu rządowych projektów ustaw i rozporządzeń stanowią część oceny skutków regulacji (OSR)

Obowiązek konsultacji przy tworzeniu prawa USTAWA O ZWIĄZKACH ZAWODOWYCH Art. 19. 1. Organizacja związkowa, reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych (...) ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. 2. Organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Termin ten może zostać skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Skrócenie terminu wymaga szczególnego uzasadnienia. Bieg terminu na przedstawienie opinii liczy się od dnia następującego po dniu doręczenia założeń albo projektu wraz z pismem określającym termin przedstawienia opinii. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. 3. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, właściwy organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. W razie rozbieżności stanowisk związek może przedstawić swoją opinię na posiedzeniu właściwej komisji sejmowej, senackiej lub samorządu terytorialnego.

Konsultacje społeczne na poziomie samorządowym USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM Art. 5a. 1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. 2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy. brak generalnego obowiązku przeprowadzania konsultacji we wszystkich sprawach

Obowiązek konsultacji w samorządzie Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego Tworzenie, łączenie, likwidacja zmiana granic jednostek samorządu terytorialnego Programy współpracy z organizacjami pozarządowymi Strategie rozwoju województw Decyzje środowiskowe

Konsultacje społeczne w samorządzie – dobre praktyki Sondaż deliberatywny w Poznaniu – zagospodarowanie Stadionu Miejskiego przy ul. Bułgarskiej po EURO 2012 Serwis dialogu społecznego prowadzony przez UM w Krakowie Warszawski Okrągły Stół Transportowy Konsultacje społeczne Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Torunia na lata 2007–2015

Współzarządzanie poprzez wspólne instytucje Komitety monitorujące programy operacyjne: monitorują wdrażanie programów na podstawie których rozdzielane są fundusze europejskie zatwierdzają kryteria wyboru projektów do dofinansowania Skład (na przykładzie komitetu monitorującego dla Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego): przedstawiciele samorządu województwa przedstawiciele gmin i powiatów przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przedstawiciele organizacji pozarządowych przedstawiciele organizacji pracowników i pracodawców przedstawiciele środowiska naukowego

Współzarządzanie poprzez wspólne instytucje Komisja Trójstronna do Spraw Społeczno- Gospodarczych CEL: prowadzenie dialogu społecznego w sprawach wynagrodzeń i świadczeń społecznych oraz w innych sprawach społecznych lub gospodarczych SKŁAD: przedstawiciele strony rządowej, strony pracowników oraz strony pracodawców FORMY DZIAŁANIA: udział w procesie przygotowania budżetu państwa, opiniowanie projektów aktów prawnych, w szczególności zmian dotyczących wynagrodzeń oraz emerytur i rent

Budżet partycypacyjny Na czym polega? Mieszkańcy gminy w czasie specjalnie zorganizowanego spotkania albo poprzez ankietę decydują o przeznaczeniu określonego części lokalnego budżetu Budżet partycypacyjny powstał w Brazylii pod koniec lat 80. (Porto Allegre) zmieniły się priorytety inwestycyjne – więcej środków zaczęto lokować w biedniejszych częściach miasta, oraz odnotowano spadek korupcji

Budżet partycypacyjny w Polsce Brak regulacji, ale tworzenie budżetów lokalnych z wykorzystaniem tej metody jest prawnie dopuszczalne; Budżet obywatelski – Sopot 2012: „Mieszkańcy podczas licznych spotkań oraz drogą mailową wskazywali projekty, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane przez miasto. Spośród kilkuset zgłoszonych propozycji Prezydent Miasta oraz członkowie doraźnej Komisji Rady Miasta Sopotu ds. konsultacji budżetowych wybrali po kilkanaście propozycji dla każdego z czterech sopockich okręgów oraz 22 projekty ogólnomiejskie. Ankiety z tymi propozycjami trafiły do skrzynki pocztowej każdego sopocianina. W dniach od 2 do 7 listopada mieszkańcy wypełniali ankiety. Zaznaczali po pięć inwestycji najważniejszych do zrealizowania w najbliższej okolicy jak i w skali całego miasta. W konsultacjach łącznie udział wzięło ok. 3000 mieszkańców Sopotu” (za stroną internetową UM w Sopocie)

Inicjatywy wspierające współzarządzanie i partycypację: Prezydencki projekt ustawy o wzmocnieniu udziału obywateli w działalności samorządu Inicjatywy wspierające współzarządzanie i partycypację: bardziej szczegółowe uregulowanie konsultacji społecznych wysłuchanie obywatelskie zapytanie obywatelskie obywatelska inicjatywa uchwałodawcza stowarzyszenia i komitety aktywności lokalnej lokalne fora debaty publicznej

Administracja neoweberowska dr Dawid Sześciło

Zagadnienia teoretyczne ŹRÓDŁA KONCEPCJI: prawnicze podejście do zarządzania publicznego, krytyka nadmiernej prywatyzacji i deregulacji zarządzania publicznego GŁÓWNY POSTULAT: połączenie zalet nowego zarządzania publicznego z wartościami tradycyjnej (Weberowskiej) biurokracji

Administracja neoweberowska – elementy „stare” (biurokratyczne) Przywrócenie roli państwa jako głównego twórcy rozwiązań odpowiadających na wyzwania globalizacji, zmian technologicznych, demograficznych i ekologicznych; Reafirmacja odpowiednio zmodernizowanego (dostosowanego do realiów współczesności) prawa administracyjnego Ochrona idei służby publicznej – szczególnego statusu urzędników, etyki służby publicznej i kultury organizacyjnej sektora publicznego.

Administracja neoweberowska – elementy „nowe” (oparte na NPM) Zmiana modelu działania administracji z organizacji zorientowanej „do wewnątrz”, na przestrzeganie wewnętrznych reguł, do organizacji nastawionej na zaspokajanie potrzeb obywateli. Profesjonalizacja służb publicznych Uzupełnienie (nie zastąpienie) działań wyłanianych w wyborach reprezentantów mechanizmami konsultacji i bezpośredniego udziału obywateli w procesach decyzyjnych

Administracja neoweberowska – przejawy praktyczne Profesjonalizacja zarządzania kadrami w administracji przy jednoczesnym zachowaniu odrębnego korpusu służby cywilnej Przywracanie wiodącej roli administracji w niektórych sferach zadań publicznych – gospodarka odpadami, regulacja rynków finansowych