Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko planu urządzenia lasu - jak zrobić to najlepiej A po co robić w ogóle? Przeprowadzenia strategicznej oceny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Mała retencja w lasach.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Informacja o liście proponowanych obszarów siedliskowych Natura 2000 Jak przebiegał proces wyznaczania obszarów siedliskowych Natura 2000? Ministerstwo.
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Warszawa, 16 września 2008 roku
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko-Włocławskie”
Baza leśna Narzędzie wspomagające ochronę ekosystemów leśnych przygotował: Tadeusz Sidor – Kierownik Działu Ochrony Przyrody.
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
NATURA 2000.
ZASADY OCHRONY LASÓW Opracował: Anna Pietruszka
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
ZADANIE: „Opracowanie projektów planów ochrony obszarów Natura 2000 w rejonie Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego” Wykonawcą jest Instytut Morski w Gdańsku.
Podstawowe informacje o Naturze 2000
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Rezerwaty to wydzielone obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych, zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym. Ogranicza się tam gospodarkę.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
NATURA 2000.
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Formularz podzielony jest na 8 części: 1.Identyfikacja obszaru; 2.Położenie obszaru; 3.Informacja przyrodnicza; 4.Opis.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
KATEDRA URZĄDZANIA LASU, UNIWERSYTET PRZYRODNICZY W POZNANIU BIURO URZĄDZANIA LASU I GEODEZJI LEŚNEJ W BRZEGU Mariusz Miotke Opiekun naukowy: dr hab. Roman.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
REGIONALNA DYREKCJA LASÓW PAŃSTWOWYCH W RADOMIU NADLEŚNICTWO RUDA MALENIECKA.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
OCHRONA GATUNKÓW I SIEDLISK IN SITU W NADLEŚNICTWIE MIĘDZYCHÓD I NADLEŚNICTWIE ŁOBEZ Ustka, dnia r.
Nasze nadleśnictwo Nadleśnictwo Gniezno powstało roku. Położone jest na terenie województwa wielkopolskiego, wśród Jezior Pojezierza Gnieźnieńskiego.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Nowelizacja IUL Warszawa, wrzesień V rewizja planów urządzenia lasów, ok planów ul. sporządzanych corocznie, 95 % nadleśnictw posiada opracowanie.
Tworzenie profilu użytkownika przeglądarki LMN na podstawie sposobu korzystania z map analogowych przez osoby pełniące różne funkcje w nadleśnictwie Andrzej.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
GOSPODARKA LEŚNA W NADLEŚNICTWIE KUDYPY
Nadleśnictwo Pieńsk Troszkę o nadleśnictwie i ciekawe obiekty znajdujące się na jego terenie.
Gospodarka w Nadleśnictwie Mińsk
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
BIAŁOWIESKI PARK NARODOWY
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko planu urządzenia lasu - jak zrobić to najlepiej A po co robić w ogóle? Przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają projekty: (…) planów w dziedzinie (…) leśnictwa, wyznaczających ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko; innych planów, których realizacja może spowodować znaczące oddziaływanie na obszar Natura 2000 jeżeli nie są one bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynikają z tej ochrony.

Plan urządzenia lasu nie jest typowym „planem wyznaczającym ramy dla realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko”. Piętrzenia wody >1m mogą znacząco oddziaływać na środowisko Zalesienia >20 ha mogą znacząco oddziaływać na środowisko Ale … Zawiera „zestawienie i opisanie zadań z zakresu hodowli lasu, w tym zalesień gruntów przeznaczonych do zalesienia …” Może zawierać „określenie potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, w tym turystyki i rekreacji”, w szczególności „w zakresie: budowy i remontów dróg, mostów, przepustów, urządzeń melioracyjnych, zabudowy potoków górskich (…), budowy i remontów siedzib jednostek Lasów Państwowych i budynków gospodarczych, budowy i konserwacji zbiorników małej retencji, urządzeń dla potrzeb turystyki i rekreacji (…)” Wyrok C-66/06 TSWE

Ale plan urządzenia lasu jest planem oddziałującym na siedliska przyrodnicze i siedliska gatunków Natura 2000 Oddziaływanie zwykle niegłębokie (nieniszczące), ale często rozległe i długotrwałe Komisja Europejska: … „każdy nie mający związku z ochroną obszaru komponent planu, który wśród swoich celów zawiera zarządzanie ochroną przyrody, może nadal wymagać oceny. Na przykład: pozyskanie drewna może stanowić część planu zarządzania ochroną terenów leśnych wyznaczonych jako Specjalny Obszar Ochrony. W takim zakresie, w jakim to pozyskanie nie jest konieczne do zarządzania ochroną obszaru, może ono wymagać oceny ...

Gdy już robimy strategiczną OOS, to warto zrobić … analizę możliwego oddziaływania na gatunki chronione, w tym zwłaszcza na eurochronione (wymóg wynikający z potrzeby ‘systemu ścisłej ochrony’ i z art. 12-16 dyrektywy siedliskowej oraz z art. 5 i 9 dyrektywy ptasiej + możliwość oszacowania ‘zapotrzebowania na zezwolenia’); analizę wpływu „gatunków obcych” na siedliska przyrodnicze (wymóg wynikający z art. 22 dyrektywy siedliskowej) analizę wpływu na całe (także poza obszarami Natura 2000) zasoby siedlisk przyrodniczych i gatunków eurochronionych (wymóg nadzoru wynikający z art. 11 dyrektywy siedliskowej); analizę wpływu na krajobraz (wartość kluczowa dla „ogółu społeczeństwa’)

„Właściwy stan ochrony” Nie ubywa powierzchni siedliska / liczebności gatunku, nie pofragmentowane siedlisko … Zachowana typowa struktura i typowe dla ekosystemu procesy, w tym zachowane są typowe gatunki i związana z ekosystemem różnorodność biologiczna … Siedlisko gatunku jest „dobrej jakości” i odpowiedniej wielkości … Nie ma zagrożeń wobec zachowania w/w kryteriów w przyszłości … wskaźniki dot. struktury gatunkowej, martwego drewna, obecności starych drzew, braku gatunków obcych – tu największe możliwości wpływu gospodarki leśnej

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Żyzna buczyna (9130) Db, So docelowe typy gospodarcze drzewostanów i zalecane składy gatunkowe mogą być niezgodne ze składami drzewostanów właściwymi dla leśnych siedlisk przyrodniczych – gospodarka leśna powodowałaby wówczas zniekształcanie drzewostanów siedlisk przyrodniczych …

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 docelowe typy gospodarcze drzewostanów i zalecane składy gatunkowe mogą nie wyczerpywać naturalnego zróżnicowania składów drzewostanów leśnych siedlisk przyrodniczych - gospodarka leśna powodowałaby wówczas uproszczenie różnorodności form siedlisk przyrodniczych … grąd 9170 Db !!!

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 docelowe typy gospodarcze drzewostanów i zalecane składy gatunkowe mogą zawierać gatunki obce geograficznie (definicja z ustawy o ochronie przyrody: wszystkie gatunki znajdujące się poza swoim naturalnym zasięgiem) – gospodarka leśna powodowałaby wówczas zniekształcanie siedlisk przyrodniczych … grąd 9170 Md, Dg

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 brzezina bagienna 91D0 Rb I Przewidziane w planie typy rębni mogą nie gwarantować „odtwarzalności” leśnych siedlisk przyrodniczych … BMb

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Plan cięć może powodować zmiany w strukturze drzewostanów, co prowadzi do zmiany właściwości siedliska gatunków – np. ubytek starodrzewi albo ubytek otwartych powierzchni zrębowych …

Silnie zniekształcone Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Stan Wzorcowe A Zniekształcone B Silnie zniekształcone C 2007 r 84 ha 292 ha 174 ha 15,2% 53,0% 31,8% 2015 r. 35 ha 185 ha 330 ha 6,2% 33,6% 60,1% 2025 r Ok. 25 ha Ok. 160 ha Ok. 365 ha 4,5% 29,1% 66,4% Plan cięć może w zasobach danego siedliska przyrodniczego powodować zmiany struktury wieku drzewostanów; ubytek dojrzałych form siedliska przyrodniczego związanych ze starymi dojrzałymi drzewostanami może redukować związaną z tym siedliskiem różnorodność biologiczną;

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Plan cięć może powodować ryzyko wpływu wykonywanych cięć rębnych na sąsiadujące ekosystemy (np. wpływ zrębu zupełnego na sąsiednie torfowisko/źródlisko/jezioro);

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Plan może przewidywać zalesienie cennych siedlisk nieleśnych; zapisy planu mogą bądź ułatwiać, bądź utrudniać renaturyzację …

Możliwe oddziaływania leśnictwa na Naturę 2000 Dominujące typy rębni determinują charakterystyki siedliska zwierząt i roślin leśnych … Intensywność cięć pielęgnacyjnych może wpływać na charakterystyki siedliska zwierząt i roślin leśnych … Przebudowy drzewostanów mogą powiększać zasoby chronionych siedlisk przyrodniczych (o ile cel przebudowy = skład typowy dla siedliska przyrodniczego) … Przebudowy drzewostanów mogą przerywać proces regeneracji zniekształconych siedlisk przyrodniczych …

Możliwe oddziaływania leśnictwa … Wyłączenie pewnych drzewostanów z użytkowania może tworzyć „ostoje naturalności” i powierzchnie referencyjne w ramach zasobów siedlisk przyrodniczych … Wyznaczanie „ostoi ksylobiontów” może przyczyniać się do poprawy stanu siedliska chronionych gatunków ksylobiontów … Wskazówki dotyczące pozostawiania fragmentów drzewostanów oraz pozastawiania drewna martwego mogą – mniej lub bardziej, zależnie od konkretnych zapisów – poprawiać wskaźniki struktury i funkcji siedlisk przyrodniczych oraz wpływać na parametry siedlisk gatunków … Przeznaczanie powierzchni „do naturalnej sukcesji” może pozytywnie wpływać na różnorodność biologiczną … Przeznaczanie powierzchni „do naturalnej sukcesji” może utrudniać ochronę ekosystemów wymagających ochrony czynnej;

Możliwe oddziaływania leśnictwa … Zapisy w Programie Ochrony Przyrody lub ich brak mogą ułatwiać / utrudniać ochronę gatunków i ekosystemów wymagających ochrony czynnej … Tradycyjne sposoby użytkowania lasu, które plan może utrzymywać lub zmieniać, mogą stanowić walor kulturowo-krajobrazowy … Sposoby zagospodarowania lasu, wynikające z planu, mogą mieć wpływ na zasoby runa leśnego … Sposoby zagospodarowania lasu, wynikające z planu, kształtują fizjonomię krajobrazu … Stare drzewostany i drzewostany o cechach naturalności, na których występowanie realizacja plany będzie miała wpływ, mogą stanowić walor krajobrazowy … Przewidziane w planie u.g.l. zabiegi mogą zamazywać zabytki kultury … Zapisy w Programie Ochrony Przyrody mogą przyczyniać się do wyeksponowania i ochrony zabytków kultury …

Jak zrobić dobrą ocenę … … i dobry plan urządzenia przede wszystkim nie postrzegać oceny oddziaływana na środowisko jako uciążliwego i niepotrzebnego obowiązku – lecz widzieć ją jako narzędzie pozwalające ulepszyć plan urządzenia i dodatkowo zminimalizować ryzyko konfliktów gospodarki leśnej z różnymi wymogami ochrony przyrody i środowiska.

Jak zrobić dobrą ocenę … … i dobry plan urządzenia Dobra wyjściowa „wiedza o środowisku” + Dobra prognoza, a w niej dobra analiza oddziaływań Dobry udział społeczeństwa Dobre sprzężenie zwrotne plan-ocena = Dobrze zrobiona SOOŚ i plan

Dobry zasób wiedzy Inwentaryzacja LP ‘2007: b. ważne źródło, ale konieczna weryfikacja – co najmniej „odczytanie jak interpretowano”

Dobry zasób wiedzy dane taksacyjne i LMN; wszystkie publikacje naukowe i prace niepublikowane; wszystkie materiały RDOS (często inwentaryzacje przyrodnicze gmin); inne inwentaryzacje; SDF Natura 2000; wszystkie materiały zbierane do planów ochrony, planów zadań ochronnych, strategii ochrony, programów ochrony, programów lokalnej współpracy itp. – także opracowania w toku; ustalenia planów ochrony, planów zadań ochronnych, strategii ochrony, programów ochrony, programów lokalnej współpracy oraz ich projektów; wyniki „obserwacji monitoringowych” wykonanych do celu Państwowego Monitoringu Przyrodniczego (GIOŚ & IOP & OTOP); niepublikowana wiedza osób związanych z danym terenem (patrz dobry udział społeczeństwa !!) Ale NIE ten ze strony www Ministerstwa Środowiska !!

Dobry zasób wiedzy Aby zrobić naprawdę dobrą prognozę oddziaływania na środowisko, docelowo potrzeba jeszcze, by podczas taksacji: zweryfikowano i uzupełniono wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, zarówno w zakresie wyszukania, jak i identyfikacji oraz ocen stanu; uzupełniono i zweryfikowano wyszukanie gatunków chronionych; oceniono aktualne uwilgotnienie siedliska; zasób źródeł informacji potrzebnych do dobrej SOOŚ jest tożsamy z zasobem informacji potrzebnych do sporządzenia dobrego Programu Ochrony Przyrody.

Dobry udział społeczeństwa Standard = Zarządzenie nr 12: ogłoszenie publiczne w BIP (2x) możliwość składania wniosków i uwag (2 x 21 dni) KPP jako debata publiczna prawo POE do uczestnictwa w postępowaniu zatwierdzającym W praktyce o jakości decyduje: powszechny dostęp; skuteczne informowanie i zapraszanie; łatwy dostęp do materiałów do skomentowania; możliwość komentowania materiałów w momencie, w którym jeszcze łatwo je zmienić; dokumentowanie, analizowanie i odpowiadanie na składane wnioski (feedback ze strony sporządzającego plan); możliwość dyskusji i odwołania od rozstrzygnięcia;

Dobre „sprzężenie zwrotne” między planem a oceną Dobrze przeprowadzona procedura SOOŚ zwykle powoduje jakieś zmiany w pierwotnym planie poddawanym ocenie !

Dobra prognoza Opisuje istniejący stan środowiska (=POP) oraz „potencjalne zmiany tego stanu w przypadku braku realizacji projektowanego dokumentu”. Ten opis opcji zerowej może być interpretowany dwojako: jako opis opcji „zarzucenia gospodarki” albo też jako opis opcji „business as usual”. Najlepiej zawrzeć obie wersje. Przestroga: nie do końca prawdziwe jest rozumowanie „występowanie cennych elementów przyrody niezbicie dowodzi, że gospodarka leśna im nie szkodzi”: często cenne siedliska przyrodnicze lub gatunki wprawdzie występują, ale są w złym stanie.

Dobra prognoza Opisuje „istniejące problemy ochrony środowiska istotne z punktu widzenia realizacji projektowanego dokumentu, w szczególności dotyczące obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” Tu muszą być zidentyfikowane cele ochrony form ochrony przyrody. Ten element powinien być już zawarty w dobrze zrobionym POP. Uwaga, celem ochrony na obszarze Natura 2000 jest nie tylko „niepogarszanie” ale „zachowanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony” przedmiotów ochrony; ich ew. niewłaściwy stan jest problemem który tu należy uwzględnić.

Dobra prognoza Opisuje „cele ochrony środowiska ustanowione na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym”. Tu w szczególności cele Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej (Uwaga, nie są ograniczone tylko do obszarów Natura 2000!): zachowanie lub odtworzenie, we właściwym stanie ochrony, siedlisk przyrodniczych oraz gatunków dzikiej fauny i flory ważnych dla Wspólnoty (art. 2.2. DS.); zachowanie populacji wszystkich gatunków ptaków na poziomie, który odpowiada w szczególności wymogom ekologicznym, naukowym i kulturowym oraz ochrona, zachowanie lub przywrócenie wystarczającej różnorodności i obszaru naturalnych siedlisk wszystkich gatunków ptaków (art. 3 i 3 DP)

Wyników inwentaryzacji przyrodniczej Dobra prognoza „Określa, analizuje i ocenia przewidywane oddziaływania”. Zasadnicza część prognozy ! Potrzebne m.in. specjalne analizy wykonane na podstawie: Danych taksacyjnych & LMN Wyników inwentaryzacji przyrodniczej Technika GIS i LMN !

Przykłady analiz w prognozie OOŚ zestawienie występujących siedlisk przyrodniczych, ich lokalnej relacji do typów siedliskowych lasu; porównanie zalecanych składów gatunkowych i ustalonych gospodarczych typów drzewostanu z naturalnymi składami gatunkowymi siedlisk przyrodniczych; struktura stanu każdego z siedlisk przyrodniczych i analiza przyczyn uznania stanu za nieoptymalny; zestawienie siedlisk przyrodniczych z typami rębni, jakie zostały dla nich zalecone; struktura ujęcia zasobów każdego z siedlisk przyrodniczych w gospodarstwach - zarówno dla całego nadleśnictwa / obrębu, jak i osobno dla zasobów w każdym obszarze Natura 2000;

Przykłady analiz w prognozie OOŚ analiza przewidywanej zmiany struktury wiekowej drzewostanów – zarówno dla całego nadleśnictwa / obrębu, jak i osobno dla drzewostanów w każdym obszarze Natura 2000; analiza przewidywanej zmiany struktury wiekowej drzewostanów w ramach każdego typu leśnych siedlisk przyrodniczych - zarówno dla całego nadleśnictwa / obrębu, jak i osobno dla zasobów w każdym obszarze Natura 2000; struktura wskazówek gospodarczych, zapisanych dla wydzieleń tworzących zasób każdego z siedlisk przyrodniczych - zarówno dla całego nadleśnictwa / obrębu, jak i osobno dla zasobów w każdym obszarze Natura 2000; struktura uwilgotnienia siedliska w ramach zasobów każdego z hydrogenicznych siedlisk przyrodniczych - zarówno dla całego nadleśnictwa / obrębu, jak i osobno dla zasobów w każdym obszarze Natura 2000;

Przykłady analiz w prognozie OOŚ Plany działań gospodarczo-leśnych na najbliższe 10 lat w stosunku do kwaśnych (9110) i żyznych (9130) buczyn w obszarze (zliczonych łącznie):

Przykłady analiz w prognozie OOŚ Plany działań gospodarczo-leśnych na najbliższe 10 lat w stosunku do borów i lasów bagiennych (91D0):

Przykłady analiz w prognozie OOŚ struktura wiekowo-gatunkowa oraz struktura wskazówek gospodarczych dla 50-metrowego bufora wokół wód; struktura wiekowo-gatunkowa oraz struktura wskazówek gospodarczych dla 50-metrowego bufora wokół nieleśnych siedlisk przyrodniczych; struktura wskazówek gospodarczych na stanowiskach gatunków chronionych (każdy gatunek osobno); położenie nadleśnictwa w stosunku do naturalnych zasięgów drzew i analiza występowania w nadleśnictwie gatunków znajdujących się poza swoim naturalnym zasięgiem; powierzchnia, rozmieszczenie i struktura wskazówek gospodarczych drzewostanów „o podwyższonym prawdopodobieństwie występowania gatunków z zał. IV DS.” (filtrowanie na podstawie cech taksacyjnych – kryteria lokalne, wymagające konsultacji z lokalnym ekspertem w zakresie gatunku);

Przykłady analiz w prognozie OOŚ Przykład - drzewostany o „podwyższonym prawdopodobieństwie występowania pachnicy” [RDLP Piła]: w promieniu 1 km od stwierdzonych stanowisk pachnicy każde wydzielenie z występowaniem Lp lub Wb > 60 lat lub Db > 100 lat, w całym nadleśnictwie, w którym stwierdzono pachnicę dodatkowo: każde wydzielenie z Wb lub Lp > 100 lat lub Db > 140 lat. Zdjęcie z: www.przeciwkopalniwkarpnikach.pl

Przykłady analiz w prognozie OOŚ występowanie nieleśnych siedlisk przyrodniczych na powierzchni leśnej; zestawienie dotyczących lasu zapisów w dotychczas sporządzonych planach, programach i koncepcjach ochrony oraz ich projektach + analiza jak plan u.g.l. może wpłynąć na realizację tych zapisów.

Dobra prognoza Powinna zawierać „propozycje dotyczące przewidywanych metod analizy skutków realizacji postanowień projektowanego dokumentu oraz częstotliwości jej przeprowadzania”. Monitorowane powinny być te same parametry i wskaźniki, jakie monitorujemy w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska i na jakich podstawie raportujemy stan siedlisk przyrodniczych i gatunków.

Dobra prognoza Teoretycznie powinna przedstawiać „rozwiązania alternatywne; rozwiązania mające na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko”. W praktyce zwykle nie powinny być potrzebne - w przypadku planu urządzenia lasu, SOOS powinna doprowadzić do uzyskania planu wolnego od ryzyka negatywnego oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu nie może zostać przyjęty, o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody [a w przypadku gospodarki leśnej raczej nie zachodzą!] , jeżeli ze strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wynika, że może on znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. zasada przezorności !

Dziękuję za uwagę