OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE UCZNIÓW WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W ŚWIETLE WYNIKÓW SPRAWDZIANU I EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z OSTATNICH SZEŚCIU LAT Opracował: Zbigniew Łuczka – Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp.
1. Średnie wyniki sprawdzianu w klasie VI – województwo lubuskie
2. Średnie wyniki sprawdzianu w klasie VI – krajowe i województw w OKE Poznań
3. Różnica między średnimi wynikami w kraju i województwie lubuskim
4. Średnie wyniki sprawdzianu w obszarach standardów wymagań
5. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
6. Średnie wyniki sprawdzianu w obszarach standardów wymagań
7. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
8. Średnie wyniki sprawdzianu w obszarach standardów wymagań
9. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
10. Średnie wyniki sprawdzianu w obszarach standardów wymagań
11. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
12. Średnie wyniki sprawdzianu w obszarach standardów wymagań
13. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
14. Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego – część humanistyczna
15. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
16. Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego – część matematyczno-przyrodnicza
17. Porównanie różnicowe między wynikami krajowymi i wynikami w województwie lubuskim
18. Wyniki uczniów w województwie lubuskim na tle wyników uczniów w innych województwach - część humanistyczna 1. 34,46 32,20 32,85 32,16 32,81 31,68 2. 3. 4. 5. 6. 7. 31,67 średnia 33,18 31,40 31,48 30,75 31,29 30,34 9. 10. 11. 29,38 12. 30,70 29,85 13. 32,44 14. 15. 16. 29,95 29,76 29,33 30,36 28,60 2005 2006 2007 2008 2009 2010
19. Średni wynik uczniów w województwie lubuskim na tle wyników uczniów w innych województwach – część humanistyczna standard 1. – czytanie i odbiór tekstów kultury standard 2. – tworzenie własnego tekstu 1. 19,55 14,91 18,20 14,20 18,51 14,33 12,56 18,52 14,01 18,97 13,00 2. 3. 4. 5. 6. 13,34 7. 13,40 13,12 średnia 18,90 14,28 18,00 13,28 17,88 13,59 19,09 11,66 18,33 18,31 12,03 9. 14,10 18,16 11,75 10. 13,33 11. 11,09 12. 25,14 13. 18,76 17,75 14. 15. 18,34 16. 18,26 13,13 17,45 12,35 17,36 12,77 18,59 10,59 12,32 10,75 2005 2006 2007 2008 2009 2010
20. Wyniki uczniów w województwie lubuskim na tle wyników uczniów w innych województwach - część matematyczno-przyrodnicza 1. 25,84 25,24 26,77 28,58 26,54 25,08 2. 3. 4. 5. 6. 7. średnia 24,26 23,90 25,31 27,07 26,03 9. 10. 11. 12. 13. 25,14 14. 23,18 15. 16. 22,73 22,55 24,15 25,80 25,05 28,60 2005 2006 2007 2008 2009 2010
21. Średni wynik uczniów w województwie lubuskim na tle wyników uczniów w innych województwach – część matematyczno-przyrodnicza standard 1. – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur ... standard 2. – wyszukiwanie i stosowanie informacji 1. 8,48 8,02 7,00 8,21 6,91 8,51 7,95 8,77 8,18 8,46 6,79 8,64 2. 3. 4. 5. 6. 7. średnia 7,92 7,69 6,63 7,96 6,40 8,24 7,41 8,52 7,74 8,22 6,30 8,39 9. 10. 11. 12. 8,07 8,28 13. 14. 6,00 15. 7,35 6,02 8,30 7,46 16. 7,34 7,38 6,17 7,68 7,99 7,28 12,32 5,85 8,16 2005 2006 2007 2008 2009 2010
22. Średni wynik uczniów w województwie lubuskim na tle wyników uczniów w innych województwach – część matematyczno-przyrodnicza standard 3. – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności ... standard 4. – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania... 1. 6,28 3,07 7,28 8,27 8,60 3,18 7,80 3,09 6,60 2. 3. 4. 5. 6. 7. średnia 5,79 2,85 6,88 2,83 7,84 8,17 2,97 7,22 6,21 2,86 9. 6,15 10. 11. 2,80 12. 13. 6,90 14. 2,64 7,81 2,78 2,71 15. 6,53 2,68 16. 5,36 2,62 6,48 2,11 7,51 2,63 7,73 10,59 6,80 5,85 2,72 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Rekomendacje Obszary wymagające poprawy efektów kształcenia można określić dokonując analizy wyniku sprawdzianu/egzaminu w ostatnich latach w odniesieniu do średnich wyników krajowych w rozbiciu na poszczególne standardy egzaminacyjne
Rekomendacje Umiejętności uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w standardach pisania/tworzenia własnego tekstu kształtują się na podobnym poziomie poniżej średniej krajowej. Należy przypuszczać, że działania szkół zmierzające do poprawy wyniku w tym zakresie przełożą się na poprawę wyników sprawdzianu/egzaminu w obszarach pozostałych standardów
Rekomendacje Wyniki egzaminu matematyczno-przyrodniczego w obszarze zadań sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów w standardzie 1. (umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur…) wskazują na najmniejszy postęp uczniów. Warto je przeanalizować i na podstawie wyników uczniów zaplanować szczegółowe działania.