Województwo wielkopolskie SPRAWOZDANIE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO ROK SZKOLNY 2011/2012 EWALUACJA ANALIZA, INTERPRETACJA, WNIOSKI Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli Biblioteki Pedagogiczne
NADZÓR PEDAGOGICZNY WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE EWALUACJA PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE TECHNIKA PORADNIEPSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNE OŚRODKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI CAŁOŚCIOWA EFEKTY ZARZĄDZANIE ŁĄCZNIE ŁĄCZNIE 255 TYP PLACÓWKI RODZAJ EWALUACJI
NADZÓR PEDAGOGICZNY WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE EWALUACJA KALISZ KONIN LESZNO PIŁA POZNAŃ ŁĄCZNIE CAŁOŚCIOWA EFEKTY ZARZĄDZANIE ŁĄCZNIE DELAGATURA RODZAJ EWALUACJI
Potrzeby osób korzystających z oferty placówki są realizowane Osoby korzystające z oferty placówki są aktywne Osoby korzystające z oferty placówki są zadowolone z działalności placówki POZIOM SPEŁNIANIA WYMAGANIA ABCDEABCDEABCDE Poradnie psychologiczno- pedagogiczne Ośrodki doskonalenia nauczycieli Biblioteki pedagogiczne POZIOMY SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EFEKTY Placówka osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Placówka doskonali efekty swojej pracy. TYP PLACÓWKI WYMAGANIE
SPEŁNIANIE KRYTERIÓW Potrzeby osób korzystających z oferty placówki są realizowane SUKCESY 1.Poradnie p-p uwzględniając potrzeby klientów, udoskonalają i poszerzają ofertę placówki np. o nowe formy diagnozy i terapii psychologiczno-pedagogicznej dla różnych grup dzieci i młodzieży; 2.Ośrodki doskonalenia nauczycieli mają nowoczesną ofertę edukacyjną, w tym szkolenia w miejscu pracy nauczycieli, prowadzenie szkoleń na odległość (e-learning), warsztaty, ponadregionalne, krajowe projekty unijne, granty KO itp.; 3.Bibliotek a pedagogiczn a wspomaga nauczycieli w doskonaleniu zawodowym poprzez ofertę informacyjną i bibliograficzną w zakresie awansu zawodowego, pozycji metodycznych, dydaktycznych itp. 4.Pracownicy w placówkach dbają o zdobywanie dodatkowych kwalifikacji, które pozwalają zaspokajać potrzeby klientów. PROBLEMY 1.Zainteresowanie usługami poradni psychologiczno- pedagogicznych przewyższa często możliwości ich świadczenia; 2.Analizy, wnioski/rekomendacje formułowane w placówkach, w związku z uzyskiwanymi informacjami dot. potrzeb klientów są często bardzo ogólne, co utrudnia planowanie, modyfikowanie i doskonalenie pracy. Placówka prowadzi działania pozwalające osobom korzystającym z jej oferty zaspokajać ich potrzeby. Osoby korzystające z oferty placówki uzyskują wsparcie pozwalające im rozwijać się i odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości oraz nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie ze swoimi potrzebami. W placówce analizuje się potrzeby osób korzystających z oferty placówki i na tej podstawie wprowadza się zmiany w ofercie. W placówce analizuje się działania podejmowane w zakresie udzielania wsparcia osobom korzystającym z oferty placówki, a także możliwości uzyskiwania przez te osoby nowych wiadomości i umiejętności i na tej podstawie formułuje się wnioski. Wnioski przyczyniają się do planowania nowych, jakościowo lepszych propozycji oraz do wzbogacania oferty placówki.
SPEŁNIANIE KRYTERIÓW Osoby korzystające z oferty placówki są aktywne Osoby chętnie korzystają z oferty placówki. W placówce dokonuje się analizy atrakcyjności oferty i na tej podstawie wprowadza się zmiany. Zdanie osób korzystających z oferty placówki jest wykorzystywane do podniesienia atrakcyjności oferty placówki. SUKCESY 1.Osoby korzystające z oferty poradni pp np. nauczyciele oraz specjaliści szkolni cenią sobie warsztatowe formy pracy, konsultacje oraz obserwacje dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, ustalanie form terapii i sposobu pracy, co sprzyja nabywaniu kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych nauczycieli; 2.Oferta odn została wzbogacona o interesujących wykładowców, tematykę i formy zajęć oraz wykorzystanie wyposażenia informatycznego zgodnie z oczekiwaniami osób korzystających; 3.Biblioteka pedagogiczna oferuje wzbogacony księgozbiór oraz organizuje specjalistyczne zajęcia dla grup czytelniczych. PROBLEMY 1.PPP- wydłużające się terminy badań; ograniczone możliwości prowadzenia terapii; niesystematyczne kontakty z nauczycielami i specjalistami szkolnymi;
SPEŁNIANIE KRYTERIÓW Osoby korzystające z oferty placówki są zadowolone z działalności placówki Osoby korzystające z oferty placówki akceptują zasady współpracy z placówką. W placówce analizuje się poziom satysfakcji osób korzystających z oferty placówki oraz wyciąga się i wdraża wnioski z tych analiz. W placówce diagnozuje się potrzeby osób korzystających z oferty placówki, systematycznie zbiera się informacje pochodzące od tych osób oraz modyfikuje się działania w miarę potrzeb. Placówka doskonalenia nauczycieli i biblioteka pedagogiczna systematycznie współpracują z nauczycielami. SUKCESY 1.Poradnie p-p dostosowują zakres działania poradni oraz czas pracy do potrzeb osób korzystających, badają skuteczność swojej działalności, wprowadzają ofertę odpowiadającą potrzebom środowiska szkolnego; oferują szybką pomoc w sytuacjach kryzysowych ; 2.ODN systematycznie współpracuje z nauczycielami, na ich potrzeby opracowuje programy nauczania oraz materiały metodyczne, upowszechnia najnowsze osiągnięcia teorii kształcenia oraz jego pomiaru; 3.Biblioteka Pedagogiczna np. Wdraża dwuletni program: "Pozyskiwanie nauczycieli – czytelników, który poszerza ofertę dla nauczycieli zgodnie z ich oczekiwaniami. PROBLEMY 1.Potwierdzenie efektywności pracy placówek opiera się głównie na zbieraniu opinii respondentów, rzadziej związane są z diagnozą potrzeb pozwalającą na strategiczne decyzje dot. zmiany oferty i wprowadzania nowych rozwiązań; 2.Poziom prowadzonych analiz, rekomendacji oraz wniosków jest często bardzo ogólny co utrudnia planowanie, modyfikowanie i doskonalenie pracy.
FUNKCJONUJE WSPÓŁPRACA W ZESPOŁACH SPRAWOWANY JEST WEWNĘTRZNY NADZÓR PEDAGOGICZNY PLACÓWKA MA ODPOWIEDNIE WARUNKI LOKALOWE I WYPOSAŻENIE POZIOM SPEŁNIANIA WYMAGANIA ABCDEABCDEABCDE Poradnie psychologiczno- pedagogiczne Ośrodki doskonalenia nauczycieli Biblioteki pedagogiczne POZIOMY SPEŁNIANIA WYMAGAŃ Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie placówki TYP PLACÓWKI WYMAGANIE
FUNKCJONUJE PRACA W ZESPOŁACH SPEŁNIANIE KRYTERIÓW Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy. Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w placówce, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy. SUKCESY 1.Zespoły pracowników placówek konsultują podejmowane zadania oraz ustalają wspólną strategię pracy; konsultują się w sprawach merytorycznie trudnych; zawiązywane są zespoły zadaniowe. 2.Stałą praktyką jest ewaluacja sposobu pracy np. poszczególnych pracowni; PROBLEMY 1.Planowanie działań zespołu rzadko wynika z analiz efektów pracy. Pracownicy rzadko definiują efekt pracy zespołowej, nie formułują wniosków z wartościowania rezultatów swojej pracy; 2.Często powtarza się ocena wyników pracy placówki w formie spontanicznej refleksji.
SPRAWOWANY JEST WEWNĘTRZNY NADZÓR PEDAGOGICZNY SPEŁNIANIE KRYTERIÓW SUKCESY 1.Placówki często rozwijają i wzbogacają formy nadzoru pedagogicznego o autoewaluację, superwizję ekspercką, planowe i strategiczne dokształcanie zawodowe pracowników itd.; przydzielanie zadań wg kompetencji pracowników; 2.Ewaluacja wewnętrzna dot. potrzeb klientów oraz organizacji placówki spowodowała np. zwiększenie szybkości obrotu książkami, doskonalenie kontaktu z czytelnikami, wzbogacenie księgozbioru, doboru czasopism. 3.W wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego zaplanowano zwiększenie ilości wyjazdów do szkół, według ich potrzeb oraz w czasie dogodnym dla nauczycieli i rodziców. PROBLEMY 1.Wyniki i wnioski nadzoru pedagogicznego nie są podstawą zmian w planowaniu pracy i działalności placówki; 2.Prowadzona ewaluacja wewnętrzna w większym stopniu ma potwierdzać i uzasadniać prowadzone działania niż prowadzić do rzeczywistych zmian. Nauczyciele są angażowani w ewaluację wewnętrzną podejmowaną w placówce. Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego są wykorzystywane do planowania pracy placówki. Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów nauczycieli. Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego służą do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu placówki i są wykorzystywane do rozwoju placówki.
PLACÓWKA MA ODPOWIEDNIE WARUNKI LOKALOWE I WYPOSAŻENIE SPEŁNIANIE KRYTERIÓW Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie zadań placówki. Podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie placówki w celu poprawy warunków realizacji zadań placówki. SUKCESY 1.Wzbogacanie zasobów bibliograficznych oraz informatycznych bibliotek wg potrzeb środowiska lokalnego; 2.PPP dbają o pełny dostęp pracowników do testów i narzędzi diagnostycznych oraz pomocy i środków dydaktycznych wykorzystywanych podczas terapii; 3.Prace modernizacyjne w budynkach oraz dbałość o bazę techniczno- informatyczną sprzyja podnoszeniu jakości świadczonych usług. PROBLEMY 1.Poradnie psychologiczno-pedagogiczne dysponują skromnymi warunkami lokalowymi, które uniemożliwiają prowadzenie terapii grupowej oraz zajęć warsztatowych;