Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 7 października 2009 r. (Dz. U. z dnia 9 października 2009 r.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 10 maja 2013 r. (Dz. U. z dnia 14 maja 2013 r.)

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie § 6.Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) ewaluacja; 2) kontrola; 3) wspomaganie.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Ewaluacje zewnętrzne przeprowadzone w szkołach i placówkach województwa podkarpackiego

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Podstawą prawną realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w formie ewaluacji jest § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z późn. zm.)

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Punkt wyjścia koncepcji: państwo formułuje jasne, ogólnie znane wymagania wobec szkół i placówek, wymagania ustalane są w szkole przez zespół badawczy stosujący w pracy ankiety, wywiady kierowane (grupowe), obserwacje (lekcji, zajęć pozalekcyjnych itp.), wyniki ewaluacji zewnętrznej wyznaczają szkole pożądany (bądź nie) stan w systemie oświaty, rada pedagogiczna analizując końcowe wyniki ewaluacji (raport) przyjmuje jednocześnie przydatne kierunki rozwoju.

Poziomy spełniania wymagań przez szkołę Bardzo wysoki - A Spełnianie na poziomie wyższym niż poziom B. Spełnianie wymagania na poziomie D i na poziomie B. Wysoki - B Spełnianie na poziomie D i na poziomie B. Średni - C Spełnianie na poziomie wyższym niż D, ale niższym niż B, Podstawowy - D Spełnianie na poziomie D. Niski - E Niespełnianie na poziomie D.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej, przeprowadzonej w szkole, poziomu „E” w odniesieniu do choćby jednego z określonych w załączniku do rozporządzenia wymagań, organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje dyrektorowi szkoły polecenie opracowania i wdrożenia programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania. W sytuacjach, o których mowa wyżej, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w terminie 3 lat od dnia przekazania raportu, przeprowadza w szkole ewaluację całościową.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba ewaluacji przeprowadzonych w szkołach i placówkach w roku szkolnym 2014/2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji problemowych Liczba ewaluacji całościowych Razem Przedszkole publiczne 60 17 77 Szkoła podstawowa 159 4 163 Gimnazjum 124 1 125 Zasadnicza szkoła zawodowa 24 Liceum ogólnokształcące 18 36 Technikum 21 Inne szkoły, o których mowa w art. 9 pkt 3d-3e UoSO Placówki kształcenia ustawicznego i inne, o których mowa w art. 2 pkt 3a UoSO 11 MOW-y,MOS-y i inne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5 UoSO 15 Placówki doskonalenia nauczycieli Placówki zapewniające opiekę i wychowanie, o których mowa w art. 2 pkt 7 UoSO 435 40 475

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba ewaluacji przeprowadzonych w szkołach i placówkach w latach 2010–2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji % ewaluacji Przedszkola 160 28,7 Szkoły podstawowe 494 48,2 Gimnazja 382 68,2 Licea ogólnokształcące 93 43,7 Zasadnicze szkoły zawodowe 50 56,8 Technika 76 63,3 Poradnie psychologiczno-pedagogiczne 9 32,1 Biblioteki pedagogiczne 4 100 Bursy 5 41,7 Placówki doskonalenia nauczycieli 2 9,5 Szkoły policealne 1 0,7 Placówki kształcenia ustawicznego 11 15,9 MOW-y, MOS-y, SOWS-y, ORW-y 15 40,5 Licea uzupełniające 4,3 Licea profilowane 8,3 Razem 1305

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wnioski z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych Z przeprowadzonych przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego 475 ewaluacji zewnętrznych wynika, że większość szkół/ placówek osiąga pożądany stan w systemie oświaty. Stwierdzono, że najczęściej ustalanym poziomem spełnienia wymagania jest B (poziom wysoki). Najrzadziej ustalanym poziomem spełnienia wymagania jest E (poziom niski).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Nabywanie wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z uwzględnieniem wyników diagnoz osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Uwzględnianie wyników diagnozy „na wejściu” do planowania procesu lekcyjnego i zajęć pozalekcyjnych. Inicjowanie przez uczniów licznych działań na rzecz rozwoju własnego i szkoły. Podejmowanie skutecznych działań antydyskryminacyjnych. Wykorzystywanie informacji o losach absolwentów do promowania wartości edukacji i przygotowania oferty edukacyjnej szkoły.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Brak powszechności w stosowaniu działań uwzględniających indywidualizację procesu edukacyjnego. Kształtowanie umiejętności myślenia matematycznego i umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. Mała skuteczność wdrażania wniosków z monitorowania i analizy osiągnięć uczniów. Nieregularne udzielanie uczniom informacji zwrotnej oraz wskazówek pomocnych w uczeniu się i planowaniu własnego rozwoju. Niewielki wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: TECHNIKUM Wykorzystanie wyników diagnozy osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego do planowania i organizowania pracy. Stosowanie na lekcjach i zajęciach praktycznych zalecanych sposobów i warunków realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego oraz doskonalenie kompetencji kluczowych i zawodowych. Organizowanie w ramach projektów kursów umożliwiających uzyskanie dodatkowych uprawnień zawodowych oraz realizowanie praktyk, staży i programów klas patronackich. Podejmowanie przez dyrektorów skutecznych działań na rzecz zewnętrznego wspomagania pracy szkoły poprzez instytucje i organizacje działające w środowisku lokalnym i poza nim.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: TECHNIKUM Niska efektywność kształcenia w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych mierzona wynikami egzaminów maturalnych. Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi na zajęciach innych niż informatyka. Niewielki wpływ uczniów na organizację i przebieg procesów edukacyjnych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Prowadzenie diagnozy osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego i uwzględnianie uzyskanych informacji w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego. Korzystanie ze wsparcia różnych instytucji oraz wybieranie tych form pomocy, które odpowiadają zróżnicowanym potrzebom edukacyjnym uczniów. Poszerzanie kompetencji zawodowych i zwiększanie szans młodych ludzi na rynku pracy poprzez udział w projektach, organizację dodatkowych kursów kwalifikacyjnych, szkoleń, praktyk i staży wakacyjnych. Pozyskiwanie wsparcia podmiotów zewnętrznych do modernizacji bazy służącej kształceniu zawodowemu.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Nie zawsze skuteczne wdrażanie wniosków z monitorowania i analizy osiągnięć uczniów, co nie przyczynia się do uzyskiwania efektów kształcenia na miarę potencjału uczących się. Niewielki wpływ uczniów na organizację i przebieg procesów edukacyjnych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: SZKOŁY POLICEALNE Dostosowanie oferty edukacyjnej, form i metod pracy do potrzeb słuchaczy i umożliwianie im nabywania umiejętności zawodowych ważnych w procesie uczenia się przez całe życie. Wspieranie rozwoju słuchaczy i umożliwianie im udziału w dodatkowych zajęciach, konsultacjach, kursach kształcenia na odległość oraz praktykach zawodowych w firmach i instytucjach lokalnych. Wykorzystanie wniosków z analizy wyników egzaminów zewnętrznych i ewaluacji wewnętrznej do opracowania działań naprawczych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: SZKOŁY POLICEALNE Niska zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w pierwszym terminie. Rzadkie wykorzystywanie przez szkoły policealne badań zewnętrznych do doskonalenia procesów edukacyjnych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: PLACÓWKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO Wspieranie rozwoju słuchaczy poprzez organizowanie dodatkowych zajęć i konsultacji, kursów kształcenia na odległość oraz praktyk zawodowych w firmach i instytucjach funkcjonujących w lokalnym środowisku. Adekwatna do potrzeb i sytuacji społecznej współpraca szkoły z instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc słuchaczom.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: PLACÓWKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO Niesystematyczne monitorowanie osiągnięć słuchaczy. Rzadkie wykorzystywanie badań zewnętrznych do doskonalenia procesów edukacyjnych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: MOW-y, MOS-y, SOSW-y, Uwzględnianie w koncepcji pracy potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków, oczekiwań rodziców i zasobów środowiska. Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej jako powszechnej praktyki stosowanej w badaniu celowości działań ośrodka.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: MOW-y, MOS-y, SOSW-y Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: BURSY Systematyczne diagnozowanie i analizowanie potrzeb oraz możliwości wychowanków a także wspieranie ich w nauce i rozwijaniu zainteresowań. Pozytywne relacje i przyjazna atmosfera w placówce zapewniająca wychowankom wysokie poczucie bezpieczeństwa. Spójne i konsekwentne działania wychowawcze podejmowane w bursie przez wszystkich pracowników, które odpowiadają na potrzeby młodzieży oraz zyskują akceptację rodziców.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: BURSY Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze Realizowanie różnorodnych i atrakcyjnych działań wynikających z założeń koncepcji pracy, sprzyjających efektywnej terapii, rozwojowi społecznemu i rehabilitacji wychowanków. Planowanie i realizowanie procesu edukacyjno-terapeutycznego w oparciu o wyniki badań wewnętrznych i zewnętrznych. Bogata oferta działań prowadzonych we współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzicami, co sprzyja przygotowaniu wychowanków do codziennego funkcjonowania w społeczeństwie i przeciwdziała ich wykluczeniu społecznemu.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole planowe i doraźne przeprowadzone w szkołach i placówkach województwa podkarpackiego

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Podstawą prawną realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w formie kontroli jest § 11-16 oraz § 18 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z późniejszymi zmianami).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek, przeprowadzano z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z późniejszymi zmianami).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba kontroli planowych przeprowadzonych w szkołach i placówkach w latach 2010-2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówki Liczba kontroli planowych Przedszkole 264 Punkt przedszkolny 14 Zespół wychowania przedszkolnego 8 Szkoła podstawowa 2145 Gimnazjum 986 Liceum ogólnokształcące 218 Liceum profilowane 33 Technikum 268 Zasadnicza szkoła zawodowa 155 Szkoła policealna 53 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna Specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy 4 Biblioteka pedagogiczna 6

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Centrum kształcenia ustawicznego 1 Centrum kształcenia praktycznego 6 Szkolne schronisko młodzieżowe 3 Młodzieżowy dom kultury 2 Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy 14 Dom wczasów dziecięcych Ognisko pracy pozaszkolnej Młodzieżowy ośrodek wychowawczy Placówka doskonalenia nauczycieli 9 Kolegium pracowników służb społecznych bursa 8 Ośrodek doskonalenia zawodowego Szkoła przysposabiająca do pracy Razem 4221

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba kontroli planowych przeprowadzonych w szkołach i placówkach w roku szkolnym 2014/2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły / placówki Liczba kontroli planowych Przedszkole publiczne 91 Szkoła podstawowa 528 Gimnazjum 228 Liceum ogólnokształcące 8 Technikum 43 Zasadnicza szkoła zawodowa 29 Szkoła policealna 23 Razem 950

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wnioski z przeprowadzonych kontroli Z przeprowadzonych 950 kontroli planowych większość miała wynik pozytywny. Wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego wydawali zalecenia dotyczące poważnego naruszenia przepisów prawa oświatowego przez dyrektorów szkół/ placówek.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 1.Kontrola realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego Zaleca się, aby nauczyciele na początku roku szkolnego informowali rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć wychowania fizycznego, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.); Zaleca się, aby ocenianie wewnątrzszkolne obejmowało ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.);

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 2.Kontrola prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem Zaleca się uwzględnianie w programie wychowawczym szkoły treści i działań dotyczących problematyki zagrożeń narkomanią skierowanych do uczniów, realizowanych przez nauczycieli (art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.); Zaleca się uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 54 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 7września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 3. Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi Zaleca się opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego przez zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem, zgodnie z § 5 ust 3 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkoła i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 poz 414);

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 3. Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd. Zaleca się określenie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414);

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 3. Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd. Zaleca się realizację przez ucznia niepełnosprawnego posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego co najmniej 2 godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 wraz z załącznikami do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.) odpowiednio nr 1 w przypadku szkoły podstawowej lub nr 3 w przypadku gimnazjum;

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 3. Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd. Zaleca się określenie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zakresu współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 w związku z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414);

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 3. Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd. Zaleca się powierzanie realizacji zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska w szkole oraz rodzaju prowadzonych zajęć, zgodnie z § 14, § 19, § 20 ust. 2 lub § 21 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207, z późn. zm.).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia: 4. Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego Zaleca się wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072);   Zaleca się wskazywać w orzeczeniu, z uwagi na jaki rodzaj niepełnosprawności dziecka, w tym stopień upośledzenia umysłowego, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zachodzi potrzeba stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Określenie powodu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego musi być zgodne z przepisami § 2 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2014 r. 392) oraz § 1 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz.414).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole doraźne Kontrole doraźne, były przeprowadzone zgodnie z procedurami opisanymi w § 12-14 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. (Dz. U. Nr 168, poz.1324 z późn. zmianami). Kontrola doraźna była zarządzana wtedy, gdy zaistniała potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, wyjaśnienia zarzutów dotyczących funkcjonowania szkoły lub placówki, rozpatrzenia skargi od beneficjentów szkoły. Podczas kontroli doraźnej kontrolujący rzetelnie i obiektywnie ustalał stan faktyczny, zbierał niezbędne dowody stanowiące podstawę ustaleń kontroli, zapewniał dyrektorowi szkoły czynny udział w kontroli, dokumentował czynności kontrolne oraz sporządzał protokół po przeprowadzonej kontroli.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Tematyka i liczba przeprowadzonych kontroli doraźnych Realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania – 16; Przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów – 18; Przestrzeganie statutu szkoły lub placówki – 19; Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia – 10; Zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki – 38; Stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej – 2; Przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty - 16; Inne (np. organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży, zajęcia dodatkowe w przedszkolu, sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły) – 268.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Najczęściej wydawane zalecenia dotyczyły: zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki; przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów; przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki; przestrzeganie statutu szkoły lub placówki; przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia; właściwego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły, placówki.  

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2015/2016 KONTROLE PLANOWE

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Tematyka kontroli planowych „Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami” (w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach); „Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych” (w publicznych gimnazjach i publicznych szkołach ponadgimnazjalnych); „Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych” (w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych); „Prawidłowość organizacji pracy świetlicy szkolnej” (w publicznych szkołach podstawowych);

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie „Zgodność funkcjonowania placówek niepublicznych z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach„ (w niepublicznych: młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego i obowiązku nauki); „Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz prowadzenie dokumentacji kształcenia zgodnie z przepisami prawa oświatowego” (w publicznych i niepublicznych placówkach realizujących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2015/2016 EWALUACJE ZEWNĘTRZNE Ewaluacje całościowe – 10% wszystkich ewaluacji; Ewaluacje problemowe MEN – 60% wszystkich ewaluacji; Ewaluacje problemowe Podkarpackiego Kuratora Oświaty – 30% wszystkich ewaluacji.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Ewaluacje problemowe MEN w przedszkolach - w zakresie wymagań: „Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci"; „Dzieci są aktywne"; „Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji"; w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego – w zakresie wymagań: „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej"; „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji"; „Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w placówkach oświatowo-wychowawczych - zakresie wymagań: „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganiu celów"; „Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego"; w placówkach doskonalenia nauczycieli - w zakresie wymagań: „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki"; „Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki"; „Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki"; „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania – w zakresie wymagań: „Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki"; „Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w MOW, MOS, SOSW, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – w zakresie wymagań: „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków"; „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”. 

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Ewaluacja problemowa w zakresie wymagań wybranym przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty: w przedszkolach - w zakresie wymagań: „Dzieci są aktywne”; „Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego”; w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego - w zakresie wymagań: „Uczniowie są aktywni”; „Promowana jest wartość edukacji”.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie ”Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz także tego dokonać”. Bardzo dziękuję Państwu za uwagę. zigras@ko.rzeszow.pl