Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekty edukacyjne w szkole
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Źródła wiedzy biologicznej.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Wyniki egzaminu próbnego
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17
Zapis prezentacji:

Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół, Tytuł projektu: „Budowanie sieci współpracy i samokształcenia w ramach wspomagania rozwoju szkół powiatu górowskiego”

 Pracownia Testów psychologicznych - testow-uzdolnien Pracownia Testów psychologicznych - testow-uzdolnien  testy.blogspot.com/2009/12/test-na- uzdolnienia_17.html testy.blogspot.com/2009/12/test-na- uzdolnienia_17.html  _testow_psychologicz/meody_i_narzedzia _testow_psychologicz/meody_i_narzedzia

SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM:  Poszerzanie i pogłębianie treści nauczania.  Gromadzenie źródeł wiedzy.  Konkursy, olimpiady.  Wykonywanie pomocy naukowych.  Asystent nauczyciela.  Podejmowanie roli lidera grup zadaniowych.  Rozwiazywanie zadań problemowych (projektowych).

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW - działanie strategiczne ucznia i nauczyciela DODN we Wrocławiu Filia w Jeleniej Górze Ewa Wierbiłowicz

Z chwilą gdy decydujesz się stawić czoło problemom, przekonujesz się, że możesz więcej, niż ci się zdawało. Paulo Coelho

 Zalecenie Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych  PODSTAWA PROGRAMOWA

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO… Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne. …Rozpoznawanie niezbędnych cech postępowania naukowego oraz posiadanie zdolności wnioskowania i rozumowania, które do tych wniosków doprowadziły.

PODSTAWA PROGRAMOWA Zdobycie umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. SP  Umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach. Gimnazjum, Liceum  Umiejętność identyfikowania i rozwiązywania problemów i formułowania wniosków opartych na obserwacjach.

RODZAJE PROBLEMOW:  PROBLEM TEORETYCZNY odpowiedz uzyskujemy w wyniku dyskusji, rozważań.  PROBLEM PRAKTYCZNY, BADAWCZY odpowiedz uzyskujemy w wyniku doświadczenia (obserwacji i/lub eksperymentu).

ETAPY: 1. ZAUWAŻENIE, ZROZUMIENIE SYTUACJI PROBLEMOWEJ 2. ANALIZA SYTUACJI PROBLEMOWEJ I NAZWANIE PROBLEMU. 3. GENEROWANIE, GROMADZENIE POMYSŁÓW – BURZA MÓZGÓW (ustalenie hipotez/y). 4. PLANOWANIE sposobu weryfikacji hipotez/y. 5. ZEBRANIE WYNIKÓW (DANYCH). 6. ANALIZA DANYCH. 7. WNIOSKOWANIE I UOGÓLNIANIE.

SYTUACJA PROBLEMOWA to sytuacja trudna możliwa do opisania w określonym czasie i przestrzeni. Aby rozwiązać sytuację problemową trzeba pokonać trudność, dyskomfort, niepewność, wątpliwość poprzez mobilizację dodatkowych zasobów.

1. ZAUWAŻENIE, ZROZUMIENIE SYTUACJI PROBLEMOWEJ

NAZWANIE PROBLEMU…  W postaci pytania określającego istotę zagadnienia, np. „Czy...”, „W jaki sposób…?”,  O jednoznacznej odpowiedzi.  Określony (wysoki) stopień trudności.  Określony stopień ogólności.  Pozytywnie sformułowany.  Dotyczy konkretnego obiektu, zjawiska lub procesu. Uwaga! Problemem nie jest pytanie, które wymaga od ucznia potwierdzenia „Tak” lub „Nie” i/lub przypomnienia wiadomości.

3. GENEROWANIE, GROMADZENIE POMYSŁÓW – BURZA MÓZGÓW (ustalenie hipotez/y). Formułowanie hipotez będących próbami wyjaśnienia postawionego problemu najlepiej za pomocą „burzy mózgów”, Hipoteza – nieudowodniona teoria. Jest odpowiedzią na pytanie zawarte w problemie. Nie zawsze musi być słuszna, jest tylko przypuszczeniem.

4. PLANOWANIE sposobu weryfikacji hipotez/y.  Selekcja - weryfikacja hipotez w celu wyeliminowania najmniej prawdopodobnych,  Akceptacja rozwiązania/ń - wybranie hipotez/y roboczej;  Planowanie działań: co?, kto?, kiedy?, gdzie? dlaczego?, jak? (próba badawcza, próba kontrolna),  sprawdzanie poprawności hipotez/y roboczej

5. ZEBRANIE WYNIKÓW (DANYCH). 6. ANALIZA DANYCH.

7. WNIOSKOWANIE I UOGÓLNIANIE.  Nie mylić wniosku ze spostrzeżeniem.  „Upraktyczniać” wnioski poprzez odnoszenie ich do sytuacji życia codziennego.

ZASADY:  Przestrzegaj algorytmu postępowania w czasie rozwiązywania problemu…  …ale zwracaj uwagę na elastyczność w realizacji algorytmu postępowania (droga do celu jest równie ważna, jak osiągnęcie celu),  Swobodnie operuj terminologią, np.: argument, spostrzeżenie, hipoteza, wniosek...  Zadawaj pytania otwarte, unikaj zamkniętych, nie sugeruj rozwiązań.  Stymuluj, wspieraj i monitoruj w każdej fazie realizacji,  Motywuj do poszukiwania nietypowych rozwiązań – burza mózgów.  Zwracaj uwagę na ocenianie mocnych i słabych stron pomysłów, a nie samych pomysłodawców.