Dyrektor ds. Marketingu Nowe zezwolenie, nowe tereny – ekspansja przedsiębiorstw i samorządów w granicach specjalnej strefy ekonomicznej Andrzej Kail Dyrektor ds. Marketingu Mierzęcin, 16.06.2011
Specjalna strefa ekonomiczna, jako instrument rozwoju gospodarczego Regulacje prawne http://www.kssse.pl/index.php?go=82
Akty prawne regulujące działalność K-S SSE USTAWA z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst pierwotny: Dz.U.1994.123.600); ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 15 grudnia 2008r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U.2008.232.1551); ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U.2008.232.1548); ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (Dz.U.2008.224.1477); ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 26 czerwca 2009r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej KONCEPCJA ROZWOJU SPECJALNYCH STREF EKONOMICZNYCH
Specjalna strefa ekonomiczna, jako instrument rozwoju gospodarczego – cele ustawowe: Rozwój określonych dziedzin działalności gospodarczej; Rozwój nowych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz ich wykorzystanie w gospodarce narodowej; Rozwój eksportu; Zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług; Zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej; Tworzenie nowych miejsc pracy; Zagospodarowanie niewykorzystanych zasobów naturalnych z zachowaniem zasad równowagi ekologicznej;
Lider w kreowaniu wizerunku gospodarczego Regionu Lubuskiego K-S SSE S.A. Lider w kreowaniu wizerunku gospodarczego Regionu Lubuskiego
113 ważnych zezwoleń na działalność w Strefie – w tym 84 na terenie województwa lubuskiego 74 firm prowadzących działalność z zezwoleniem – w tym 55 w podstrefach województwa lubuskiego 3.786 mln zł – wartość inwestycji zrealizowanych w Strefie – w tym 2.348 mln na terenie województwa lubuskiego 17.252 osób – zatrudnienie w firmach działających w Strefie – w tym na terenie województwa lubuskiego – 8.463 osób 72.785.000 zł – zainwestowane w rozwój infrastruktury technicznej na obszarach Strefy – cała suma na terenie województwa lubuskiego 1329,78 ha – jedna z największych z czternastu SSE w Polsce – 836 ha na terenie województwa lubuskiego
Współtworzenie zalążków ważnych ośrodków gospodarczych w regionie Inkubator Przedsiębiorczości w Gorzowie Wlkp. Regionalny Park K-S SSE Zielona Góra Park Naukowo-Technologiczny Zielona Góra Regionalne Centrum Technologii i Wiedzy – INTERIOR – Nowa Sól
Współpraca regionalna przy pozyskiwaniu środków na rozwój infrastruktury technicznej Gubin: budowa dróg i infrastruktury (współpraca miasta Gubin + K-S SSE S.A.) Kostrzyn nad Odrą: droga powiatowa nr 1382F na odcinku od osiedla Drzewice do osiedla Szumiłowo (miasto Kostrzyn nad Odrą + zarząd powiatu + K-S SSE S.A.) Gospodarka wodami opadowymi w Nowej Soli (K-S SSE S.A. + miasto + Lubuski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych) Gospodarka wodami opadowymi w Słubicach (K-S SSE S.A. + miasto) Gospodarka wodami opadowymi w Kostrzynie K2 (K-S SSE S.A. + miasto)
Efekty ponad 10 letniego zaangażowania K-S SSE S.A. w rozwój regionu
Podstrefa Kostrzyn
Podstrefa Słubice
Podstrefa Nowa Sól
Podstrefa Gorzów
Koncepcja Rozwoju Specjalnych Stref Ekonomicznych – jak wprowadzić nowe tereny do Strefy?
Kierunki rozwoju specjalnych stref ekonomicznych wg Ministerstwa Gospodarki Koncepcja Rozwoju Specjalnych Stref Ekonomicznych – Styczeń 2009 Wydłużony okres funkcjonowania sse do dnia 31.12.2020 roku; Dotyczy sposobu zagospodarowania wolnej puli gruntów, tj. 8 tys. ha utworzonych ustawą z dnia 30 maja 2008 roku o zmianie ustawy o sse; www.kssse.pl Zgodność proponowanego terenu z wojewódzką strategią rozwoju inwestycji oraz atrakcyjność inwestycyjna gruntu; Inwestycje uznane za kwalifikujące się do wsparcia instrumentem sse: Innowacyjne; Realizowane w sektorach priorytetowych Wspierające rozwój klastrów, parków przemysłowych i technologicznych; Zwiększające stopień uprzemysłowienia regionów słabo uprzemysłowionych; Tworzące określoną liczbę nowych miejsc pracy lub o określonych minimalnych kosztach kwalifikowanych inwestycji – w zależności od stopy bezrobocia w powiecie;
Kryteria obowiązujące dla nowo obejmowanych terenów: Własność zarządzającego strefą, Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, związku komunalnego lub będące w użytkowaniu wieczystym zarządzającego; Nowy teren włączany do strefy musi spełniać łącznie następujące warunki: Uregulowany stan prawny gruntu, potwierdzony dokumentami z ewidencji gruntów; Brak przeciwwskazań prowadzenia działalności przemysłowej i usługowej, w tym wynikających z przepisów o ochronie środowiska (Natura 2000, park krajobrazowy); Wyposażenie w podstawową infrastrukturę techniczną lub wiarygodne zobowiązanie do uzbrojenia terenu; Zlokalizowanie przy szlakach komunikacyjnych już istniejących lub planowanych do budowy w najbliższym okresie;
Instytucje współpracujące z K-S SSE w zakresie pozyskiwania i obsługi inwestorów: Ministerstwo Gospodarki – www.mg.gov.pl Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. – www.paiz.gov.pl COI – Lubuskie SAMORZĄDY LOKALNE Roedl & Partner – www.roedl.pl BZ WBK S.A. TPA Horwath - http://tpa-horwath.pl
Jak planować rozwój działając w Strefie – możliwość uzyskania kolejnych zezwoleń na prowadzenie działalności www.kssse.pl PRZEWODNIK INWESTORA PROCEDURA UZYSKANIA ZEZWOLENIA PODSTAWY ZEZWOLENIA I ICH KONTROLA ZASADY WŁĄCZANIA GRUNTÓW DO SSE PO 1 STYCZNIA 2009
Nowy projekt inwestycyjny: Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa.
Nowy projekt inwestycyjny: Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez samodzielnego przedsiębiorcę w rozumieniu znacznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
Nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.
Społeczna odpowiedzialność w biznesie Nie tylko biznes, ale też ludzie
Współfinansowanie Katedry Polskiej na Uniwersytecie w Waszyngtonie Regularne wsparcie Hospicjum im. Świętego Kamila w Gorzowie Wlkp oraz szpitala w Kostrzynie nad Odrą Wieloletnie wsparcie dla projektów kulturalnych w miastach – podstrefach – mecenas kultury Od roku 2008: partner i mecenas kulturalny Przystanku Woodstock w Kostrzynie nad Odrą Sponsor nominalny KSSSE AZS PWSZ Gorzów Wlkp.
Dyrektor ds. Marketingu Dziękuję za uwagę Andrzej Kail Dyrektor ds. Marketingu kail@kssse.pl www.kssse.pl Mierzęcin, 16.06.2011