Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Advertisements

IDENTYFIKACJA UŻYTKOWNIKA W SIECI INTERNET
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
niemiecki z ekonomią w tle
EBPP - nowy trend na rynku
Międzynarodowe rynki pieniądza
WPROWADZENIE DO GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
© SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. © SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. ©
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
zarządzanie produkcją
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Katedra Logistyki i Transportu
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
W. Bartkiewicz Biznes elektroniczny Wykład 1. Wprowadzenie.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Prezes Zarządu eCard S.A.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Współczesne systemy informacyjne
Systemy zarządzania treścią CMS
Kryptografia – elementarz cześć I
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Technika płatności w Internecie.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Marketing elektroniczny w turystyce
Sieci oparte na architekturze Internetu
Microsoft Lync Efektywna komunikacja w Biznesie
Bankowość Mobilna.
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Internetowego Biura Rachunkowego
NASZE B2B B liżej wspólnego B iznesu. Tematy :  Konsorcjum Elmega – o nas  Projekt B2B  Założenia platformy SII  Praktyczne zastosowania SII  Korzyści.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Bezpieczeństwo protokołu HTTP Paweł Perekietka.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Znaczenie komunikacji w łańcuchach dostaw
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYDZIAŁ INFORMATYKI STOSOWANEJ VPN TYPU KLIENT-SERWER, KONFIGURACJA NA MICROSOFT ISA 2006.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Specyficzne funkcje banku. Bankiem nazywamy bank komercyjny (depozytowo-kredytowy), który: jest samodzielną jednostką organizacyjną; określa na podstawie.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
DEBATA TRANSPORTOWA CYFRYZACJA LĄDOWYCH TERMINALI KONTENEROWYCH
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Model „pięciu sił” M.Portera
Zarządzanie sklepem internetowym
Zarządzanie sklepem internetowym
Istota informacji w e - handlu
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie

Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rozwiązania e-commerce Płatności w Internecie Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie

O czym dzisiaj będzie? dlaczego wdrażamy GE w handlu międzynarodowym? kierunki w rozwoju GE w handlu międzynarodowym wymogi i przeszkody we wdrażaniu GE modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym

Uzasadnienie wdrażania GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce nastanie ery społeczeństwa informa- cyjnego przemiany w handlu światowym ewolucja roli węzłów transportowych wdrażanie koncepcji logistycznych

potrzeba usprawniania obiegu informacji Uzasadnienie wdrażania GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce nastanie ery społeczeństwa informa- cyjnego potrzeba usprawniania obiegu informacji wdrażanie koncepcji logistycznych ewolucja roli węzłów transportowych przemiany w handlu światowym

Bariery w obrocie międzynarodowym intencjonalne niezamierzone infrastrukturalne wynikające ze sprawności systemu zarządzania powodowane przez czynnik ludzki wynikające ze sprawności systemu informacyjnego związane z procedurami dokumentowymi związane ze sprawnością techniczną przepływu informacji związane z brakiem standaryzacji i kodyfikacji wynikające z poziomu technologii

Potencjalny zakres obrotu międzynarodowego Bariera infrastrukturalna Bariera ludzka Bariera proceduralna Realny zakres obrotu międzynarodowego

Uproszczony model obiegu informacji w handlu międzynarodowym

Przemiany w handlu międzynarodowym zmiana filozofii zarządzania przyspieszenie tempa wymiany wzrost roli informacji w rozwoju gospodarek powstawanie łańcuchów logistycznych i transportowych

Skutki przemian w handlu międzynarodowym rośnie rola SME o specyficznych wymogach i możliwościach liczba uczestników wymiany handlowej jest większa współpraca pomiędzy uczestnikami jest bardziej doraźna wymiana informacji jest szybsza w związku z wymogami łańcucha logistycznego

Natężenie wymiany informacji pomiędzy podmiotami obrotu międzynarodowego Uczestnicy wymiany informacji Liczba komunikatów Rodzaj poczłąenia Koszt połączenia/zł Razem załadowca – otoczenie 2 zamiejscowe 4 załadowca – załadowca w innym porcie 9 zagraniczne 5 45 załadowca – urząd celny 1 miejscowe 0,29 załadowca – transport lądowy 3 0,87 załadowca – zarząd portu 7 2,03 agent – urząd morski 0,58 agent – załadowca 1,45 załadowca (wewnętrzne) załadowca – agent 41 -   57,7

Gotowość danego przemysłu do wprowadzania GE mierzymy: poziomem rozdrobnienia rynku kupującego elastycznością podaży i popytu liczbą dokonywanych transakcji stopniem skomplikowania procesu transakcji poziomem kosztów wyboru dostawcy i przekierowania procesów poziomem kosztów zmiany dostawcy

Podatność produktu mierzymy poziomem standaryzacji produktu dynamiką jego ceny poziomem marży trwałością produktu

Podatność różnych przemysłów na wprowadzanie GE

Kierunki rozwoju GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce powstawanie systemów środowiskowych tworzenie portali powstawanie rynków elektronicznych powszechniejsze wykorzystanie Internetu i przy zachowaniu standardów klasycznej EDI większa dostępność technologii informacyjnych poprzez korzystanie z outsourcingu IT i ASP korzystanie z technologii mobilnych integracja technologii nowych i tradycyjnych

Powstawanie systemów środowiskowych równy dostęp do informacji szerokie kręgi beneficjentów kwestia lidera społeczności rola administracji centralnej

Integracja systemów informacyjnych uczestników podniesienie stopnia integracji odejście od sekwencyjności działań redukcja stopnia niepewności likwidowanie „wysp technologicznych” elektroniczne platformy logistyczne

Powstawanie portali i rynków elektronicznych wzrost liczebny dojrzewanie konsolidacja charakter komplementarny względem usług tradycyjnych

Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich AsiaShip, CargoD2D, CargoFinder, CargoNow, CargoSphere, Celarix,E-Transport, Freight Market, Freight Traders, FreightDesk, Freightgate, GloMap, GoCargo, INTTRA, NedCargo, NeoModal, PriceContainer, QuoteShip, Shipping-Auction, Singapore National Shippers Council, Tradiant rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków

Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich Baltic Exchange, Cargobiz.com, Chartering Solutions, CR Weber, Gotomar, Internet Shipping Group, Laycan, Levelseas, Marine-net, e-jan, SeaLogistics, Shipbrokering, Shipbroker Exchange, Shipbuysell, Shipping-direct, Shipping.net, Virtualchartering, Worldfixture.com rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków

Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich Bunkerworld, Efueloil, OceanConnect, SmartBunkers rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków

Powszechniejsze wykorzystanie Internetu przy zachowaniu standardów klasycznej EDI

Upowszechnianie się outsourcingu IT i ASP dostęp do najnowszych wersji oprogramowania znikomy koszt początkowy wdrożenia aplikacji przewidywalność kosztów eksploatacji mniejsze wydatki na sprzęt komputerowy mniejsze wydatki związane z utrzymywaniem personelu działu IT wyższy poziom bezpieczeństwa przechowywanych danych, zdalny dostęp do danych i oprogramowania z dowolnego miejsca i o dowolnej porze

Upowszechnianie się outsourcingu IT i ASP Warunki rozpowszechnienia się: poziom stawek za dzierżawę oprogramowania stopień zaufania do dostarczyciela przechowującego na swoim serwerze dane klienta nieskrępowany i tani dostęp do Internetu większe rozpropagowanie usług ASP uregulowanie zasad korzystania z usług ASP

Powszechniejsze korzystanie z usług mobilnych Przyczyny: odbiorca i nadawca informacji często przemieszcza się czas ma dla nich znaczenie krytyczne przesyłane informacje są zwięzłe stopień poufności nie jest wysoki

Integracja nowych i tradycyjnych ICT różny poziom funkcjonalności różny poziom dostępności kanały informacyjne: ewoluują przenikają się zanikają podstawa - różnorodność

Wymogi i cechy obiegu informacji w handlu międzynarodowym informacja musi wyprzedzać obsługę fizyczną i być dostępna na bieżąco jakość informacji jest równie ważna jak czas zestawy danych powtarzają się większość dokumentów ma charakter powiadomień wysoki poziom formalizacji powtarzalność i standardowość

Przeszkody we wdrażaniu GE w handlu międzynarodowym niepodatność na zmiany rozdrobnienie hermetyczność istniejących systemów informacyjnych uprzedzenia

Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym – potrzeby rozwijanie współpracy międzyorganizacyjnej (interoperability) dzielenie się informacją i polepszania jej przejrzystości autoryzacja i monitoring obiegu informacji wspomaganie podejmowania decyzji Współpraca międzyorganizacyjna możliwość współdziałania si poszczególnych podmiotów, opartych na różnych platformach odejście od prostej wymiany komunikatów na rzecz b. zintegrowanych współpraca w zakresie wymiany danych i spójności systemów współpraca na poziomie dokumentów 2. Większa przejrzystość w ramach łańcucha logistycznego. Dla przykładu - analiza funkcjonalna wydajności portów belgijskich wykazała, iż „współpraca pomiędzy różnymi stronami uczestniczącymi w jednym łańcuchu logistycznym jest niemal nieistniejąca lub doraźna”. Przejrzystość łańcucha logistycznego jest tu rozumiana w kontekście wiedzy o potencjalnych partnerach, o tym, jakie informacje są dostępne, oraz informacji o aktualnym miejscu i statusie przesyłek. Oczekiwane efekty to dostępność informacji jit i jasne określenie odpowiedzialności za jej jakość. 3.  odpowiedni systemu uprawnień, autoryzacji podmiotów oraz możliwości kontrolowania i monitorowania dostępu dla celów zapewnienia bezpieczeństwa obrotu. 4. zapewnienie możliwości inteligentnego przetwarzania dokumentów oraz zarządzania procesami w obrocie portowo-morskim. Zagadnienie pierwsze oznacza takie zorganizowanie systemu, aby była możliwość obsługi zdarzeń wyjątkowych, czyli nie branych przy budowaniu systemu ze względu np. na rzadkość występowania, oraz generowanie odpowiednich ostrzeżeń i natychmiastowe zawiadamianie odpowiednich uczestników. Inteligentne zarządzanie procesami polega zaś na usprawnianiu i optymalizacji różnych części procesów i ich współpracy poprzez skrócenie czasu, osiągnięte dzięki systemom dzielenia się informacją w ramach różnych modeli współpracy. Problemem są tu kwestie odpowiedzialności i autoryzacji podmiotów uprawnionych do podejmowania decyzji.

Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym – założenie współpraca pomiędzy uczestnikami obrotu międzynarodowego własność informacji i jej umiejscowienia określenie przywilejów dostępu do danych i autoryzacji wspomaganie procedur biznesowych      Założenie współpracy pomiędzy uczestnikami obrotu portowo-morskiego swoboda wymiany danych pomiędzy poszczególnymi uczestnikami obrotu portowo-morskiego, dokonanie wspólnych ustaleń: odpowiedniego „słownika” oraz zestawu znaczeń związanych z przesyłanymi informacjami. Słownik ten musi był wcześniej przygotowany i niezmienny w przypadku wymiany komunikatów EDI lub zapisany przy pomocy predefiniowanych znaczników XML. problem dostarczania danych i ich aktualizacji nabiera szczególnej wagi - jit. łączenie koncepcji typu „push” i typu „pull”, B.                 Założenie własności informacji i jej umiejscowienia zakłada się, że właścicielem danych informacji jest ten, kto stanowi ich źródło, i właśnie ten podmiot powinien sprawować pieczę. Powyższe założenie zasuwa wniosek, iż dane powinny być przechowywane przez ich właściciela. Jednakże powszechne jest zlecanie przechowywania i przetwarzania danych przez dostarczyciela odpowiedniej usług na zasadzie outsourcingu, podczas gdy właściciel informacji odpowiedzialny jest za aktualizację danych. C. Założenie określenia przywilejów co do dostępu do danych i autoryzacji dane stają się dostępne dla wielu podmiotów. waga właściwego określenia kompetencji w zakresie dostępu do informacji przez poszczególne osoby, instytucje, organizacje oraz ich wydziały. D.                 Założenie wspomagania procedur biznesowych zakłada się raczej wspomaganie niż zmienianie procedur.

Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym Web Interface Unified Messaging System Komunikaty HTTP Web EDI Track and Trace Translator EDI Urząd celny Operator terminalu EDI Linia żeglugowa (Agent) Spedytorzy Przewoźnicy rozszerzony model scentralizowany – oparty na EDI

Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym Urząd celny Przewoźnicy lądowi Spedytorzy Operatorzy terminali Agenci linii żeglugowych Broker centralny ( np . Urząd celny) dBase Serwer autoryzujący Repozytorium model oparty na rozproszonych bazach danych

Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym Urząd celny Przewoźnicy lądowi Spedytorzy Operatorzy terminali Agenci linii żeglugowych Broker centralny ASP dBase model z wykorzystaniem dostarczyciela usług aplikacyjnych (ASP)

Warunki rozwoju GE w polskim handlu międzynarodowym stabilność warunków funkcjonowania przedsiębiorstw tradycje współpracy informatyzacja i rozwój usług telekomunikacyjnych integracja systemów informacyjnych podniesienie świadomości

Krótkie powtórzenie podstawowych pojęć

KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Biznes – biznes (B2B) Biznes – konsument (B2C) Biznes – instytucje publiczne (B2A) Konsument – instytucje publiczne (C2A)

OBROTY E-COMMERCE W EUROPIE ( MILIARDY $ ) 2000 2001 2002 2003 2004 1999 20 41 82 214 509 1088 INNE B2B B2B eMARKETPLACE B2C Źródło: GARTNER

RYNEK ELEKTRONICZNY WIRTUALNY OBSZAR HANDLOWY, W KTÓRYM TRANSAKCJE ZAWIERANE SĄ ZA POŚREDNICTWEM SIECI ISTNIEJĄ ELEKTRONICZNE ANALOGIE WSZYSTKICH ELEMENTÓW, Z JAKICH SKŁADA SIĘ RYNEK KONWENCJONALNY

RODZAJE RYNKÓW B2B horyzontalne wertykalne towarowe biznesowo-usługowe zintegrowane publiczne prywatne Gregor, s. 155

GŁÓWNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE E-RYNKÓW aukcje serwisy ogłoszeniowe sklepy internetowe pasaże handlowe wirtualne giełdy przetargi targi Elektroniczne rynki instytucjonalne

DOKONYWANIE ZAKUPÓW ON-LINE odsetek Internautów dokonujących zakupy badanie INTERBUS, za „Internet”, 04/04

GRUPY TOWARÓW KUPOWANE W INTERNECIE (TOP 10) badanie INTERBUS, za „Internet”, 04/04

Liczba sklepów internetowych w Polsce listopad’04 – 600-700

ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (I kw. 2004)

ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (IV kw. 2003)

KORZYŚCI Z E-HANDLU B2B w % za: „Business Week”

Stan B2B w Polsce w 2003 – wartość transakcji w Internecie w Polsce – 3 mld zł funkcjonowało ponad 30 giełd i aukcji tendencje coraz więcej rynków B2B przynosi zyski coraz więcej skupiają podmiotów przedsiębiorstwa korzystają coraz częściej – wymierne korzyści W roku 2003 wartość transakcji w Internecie sięgnęła 3 mld zł, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten jest głównie efektem działania na platformie elektronicznej Warszawskiej Giełdy Towarowej (WGT), która handluje towarami Agencji Rynku Rolnego (ARR), a także zakupów w sieci dokonywanych przez duże przedsiębiorstwa. Polskie firmy coraz częściej korzystają z pośrednictwa giełd elektronicznych, szukając możliwości tańszych zakupów i nowych rynków zbytu. Szacuje się, że na e-zakupach można zaoszczędzić kilka lub kilkanaście, a w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt procent kosztów.

Jak płacimy w Internecie? przelew za pobraniem karta kredytowa elektroniczne systemy płatności

Elektroniczny pieniądz relacje bezpieczeństwo/wysokość kwoty akceptowalność prostota użycia przenaszalność powinien generować niskie koszty dodatkowe anonimowość możliwość kontroli

Elektroniczne systemy płatności CyberCash CyberCoin DigiCash OnetPortfel karta CitiConnect MikroPłatności

Bezpieczeństwo systemów płatności Działania identyfikacja autoryzacja autentyczność (PIN, TAN) integralność informacji poufność Narzędzia kryptografia podpis elektroniczny

Podstawowe typy systemów kryptograficznych algorytmy symetryczne (klasyczne) algorytmy asymetryczne (klucza publicznego) źródło: K. Gaj, K. Górski, A. Zugaj, Elementarz kryptologii, ENIGMA Systemy Ochrony Informacji, Warszawa 1999, s. 9

Algorytmy symetryczne - problemy jak przekazać klucz??? konieczność uzgodnień duża liczba uczestników = duża liczba kluczy N(N-1)/2 elementarz,s.8 100(100-1)/2=4500

Algorytmy asymetryczne przekształcenia (szyfrowanie i deszyfrowanie) – różne nie ma problemu uzgadniania kluczy łączna liczba kluczy – mniejsza gaj, s.9

Podpisy cyfrowe odwrotność klucza publicznego: nadawca generuje wiadomość tworzy skrót podpisuje kluczem prywatnym wartość skrótu łączy wiadomość i podpis przesyła wiadomość odbiorca rozdziela wiadomość i podpis tworzy skrót wiadomości deszyfruje kluczem jawnym i porównuje

Kanały dostępu w e-bankowości telefon e-mail WAP SMS

Do zobaczenia na egzaminie!!! dr Aleksandra Wrona p. 318