organu decyzyjnego (Rady) Lokalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Normy praktyki zawodowej
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Spójność logiczna projektu.
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem operacji polegających na funkcjonowaniu LGR oraz nabywaniu.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Propozycje systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFS Posiedzenie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Spotkanie informacyjne
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Wsparcie aktywności gospodarczej
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

organu decyzyjnego (Rady) Lokalnej Metodyka pracy organu decyzyjnego (Rady) Lokalnej Grupy Działania Sposoby identyfikacji istotnych elementów wniosku o pomoc z punktu widzenia oceny zgodności planowanej operacji z Lokalną Strategia Rozwoju oraz z punktu widzenia oceny merytorycznej i wyboru/odrzucenia planowanej operacji do realizacji

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Plan prezentacji Przypomnienie definicji – metodyka i identyfikacja; Jak prowadzić proces identyfikacji…; Ocena zgodności...; Odchylenia – interpretacja...; Jak czytać lokalne kryteria oceny…; Proces oceny merytorycznej; Problemy z ustaleniem liczby punktów; podsumowanie. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Metodyka to ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań; Metodyka to zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy; Metodyka koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak to należy robić? Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Należy też zauważyć, że: Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury; Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu; Omawiamy tu specyficzny wyimek metodyki oceny i wyboru operacji do finansowania dotyczący identyfikacji istotnych elementów wniosku o pomoc z punktu widzenia oceny merytorycznej i wyboru/odrzucenia planowanej operacji do realizacji. Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Identyfikacja polega na wyodrębnieniu z całości, która może być złożona, skomplikowana, wieloczłonowa itp. tych pojedynczych elementów, które odpowiadają warunkom wyznaczonym dla określonego procesu identyfikacji; Identyfikacji dokonuje się przez porównanie dokumentów, rzeczy lub zjawisk z wyznaczonym wskaźnikiem; Identyfikacji dokonuje jednoosobowo uprawniony podmiot lecz może zostać przeprowadzona w oparciu o sumę indywidualnych procesów, na zasadzie uzgodnionej procedury np. uśrednienia; Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Proces identyfikacji Proces identyfikacji to zaplanowany cykl działań następujących kolejno po sobie w sposób świadomy i uporządkowany zgodnie z wolą właściciela procesu, w celu wyodrębnienia istotnych elementów z większej całości; Właścicielem procesu jest uprawniony podmiot, w przypadku LGD - wskazany w procedurze oceny zgodności; Procedura opisuje ocenę zgodności ale nie opisuje procesu identyfikacji. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Elementy wniosku Każdy wniosek o przyznanie pomocy posiada w swej strukturze wymogi wskazania informacji pozwalających określić; kim jest wnioskodawca, co zamierza wykonać (jaką operację), jaki cel sformułował do osiągnięcia w wyniku realizacji zaplanowanej operacji, jakie zadania i w jakich etapach oraz przestrzeni czasowej wyznaczył do realizacji, gdzie będzie zlokalizowana operacja, jaki będzie koszt ogólny operacji, w tym koszty kwalifikowalne, o pomoc w jakiej wysokości wnioskuje, z jakich zasobów planuje finansować operację, jakie efekty ekonomiczne przyniesie realizacja operacji (ewentualnie jakie będzie jej oddziaływanie na otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne); Każdy wniosek o przyznanie pomocy wymaga dokumentów uzupełniających nazywanych załącznikami. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Ocena zgodności Proces oceny zgodności został zaplanowany przez każdą LGD i opisany w LSR lub załączniku do niej; Jako narzędzie przydatne w prowadzeniu tego procesu, LGD opracowała kartę oceny zgodności operacji z LSR; Karta zawiera wyspecyfikowane wskazania do, których należy przyrównać zidentyfikowane istotne elementy wniosku o przyznanie pomocy, aby ocenić czy planowana operacja jest zgodna, czy nie jest zgodna z LSR; Zasadniczo wystarczającym jest udowodnienie, że operacja odpowiada, wpisuje się, przynajmniej w jeden cel szczegółowy Lokalnej Strategii Rozwoju. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Ocena zgodności Zakładając, że wnioskodawca właściwie określił cel operacji, to znaczy, że zakres pomocy opisuje takie działania, których realizacja doprowadzi do osiągnięcia zakładanych rezultatów i spełnienia opisanego celu, przeprowadzenie oceny zgodności przebiegnie bez problemów; Oznacza to, że wystarczającym będzie porównanie celu opisanego we wniosku o przyznanie pomocy z celami szczegółowymi zapisanymi w LSR i cel zostanie uznanie, że są tożsame lub zbieżne w takiej skali, aby uznać ich zgodność, zatem ocenić, że operacja jest zgodna z LSR. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Odchylenia W trakcie identyfikacji celu operacji i porównania jego istoty z istotą kierunku rozwoju przedsięwzięcia planowanego w ramach wsparcia, może się okazać, że właściciel procesu oceny zgodności, zidentyfikuje brak związku pomiędzy opisem operacji a zapisanym celem, czyli odchylenia, które mogą: wskazywać, że cel operacji został opisany w taki sposób, że nie wykazuje tożsamości, zbieżności (nie wpisuje się) z żadnym celem szczegółowym zapisanym w LSR ale opis zaplanowanych działań, w ramach operacji odpowiada wskazanym oczekiwaniom w celach szczegółowych i wyraźnie wskazuje na tożsamość merytoryczną i/lub rzeczową z przedsięwzięciami przypisanymi do celów szczegółowych w LSR; Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Odchylenia Odchylenia, mogą: wskazywać, że cel operacji został opisany w taki sposób, że wykazuje tożsamości, zbieżności (wpisuje się) z przynajmniej jednym celem szczegółowym zapisanym w LSR ale opis zaplanowanych działań, w ramach operacji nie odpowiada wskazanym oczekiwaniom w celach szczegółowych i wyraźnie wskazuje na brak tożsamość merytorycznej i/lub rzeczowej z przedsięwzięciami przypisanymi do celów szczegółowych w LSR; Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Odchylenia - interpretacja Odchylenia mogą zostać zinterpretowane tylko i wyłącznie w ramach dopuszczonych w procedurze oceny zgodności: Jeżeli procedura nie wyznacza takich ram, należy uchwałą organu decyzyjnego (innej władzy w LGD) określić w jakich przypadkach oceniający może prowadzić proces oceny i interpretacji odchyleń; Z punktu widzenia interesów LGD, która powinna reprezentować poglądy lokalnych społeczności obszarów objętych działaniem LGD, ważne jest wspieranie takich operacji, które prowadzą do osiągania celów LSR i spełnienia wizji obszaru. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Odchylenia - interpretacja Rekomenduję przyjęcie wariantu, który wyraźnie wskazuje, że zapisany cel we wniosku o udzielenie pomocy na realizację operacji został błędnie (nieadekwatnie do opisu operacji) sformułowany; Z punktu widzenia strategii LGD zawartej w LSR w odniesieniu do procesów rozwojowych obszaru objętego – opis planowanej operacji jest istotniejszy niż zapis celu; Jeżeli jednak w procedurze oceny zgodności zapisano wyraźnie, że dokonuje się oceny przez porównanie celu operacji z celami LSR to odchylenia nie mogą być przedmiotem kompromisu. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Proces identyfikacji W przypadku oceny operacji według Lokalnych kryteriów oceny należy: Dobrze zapoznać się z obowiązującymi Lokalnymi kryteriami oceny, w zależności czy: obejmują wszystkie rodzaje operacji, czy każdy rodzaj operacji będzie oceniany według oddzielnego zestawu lokalnych kryteriów, czy operacje z zakresu działań: Różnicowanie... i Mikroprzedsiębiorstwa… będą oceniane według jednego zestawu lokalnych kryteriów, a Odnowa… i Małe projekty według innego wspólnego zestawu: to należy się przygotować do przeprowadzenia identyfikacji tych elementów, które będą stanowić podstawę porównania i oceny. Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Jak czytać… Jak czytać Lokalne kryteria oceny? Należy pamiętać, że Lokalne kryteria oceny były tym elementem weryfikacji wniosku o wybór podmiotu (LGD) do realizacji LSR, które mogły decydować o odrzuceniu wniosku, czyli każde kryterium musiało być: albo mierzalne, albo adekwatne, a najlepiej aby było mierzalne i adekwatne. Te wymogi i obawa przed odrzuceniem wniosku spowodowały, że lokalne kryteria nie zawsze odpowiadają oczekiwaniom władz LGD, są zwyczajnie trochę zdeformowane; Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Jak czytać… Jak czytać Lokalne kryteria oceny? Lokalne kryteria oceny są dokumentem o charakterze dyrektywnym, to znaczy, że należy przestrzegać zapisanych w tym dokumencie wskazań, co do limitów, przyznawania punktów, za określone elementy opisane we wniosku o udzielenie pomocy na realizację operacji; Jeżeli lokalne kryteria zostały poprawnie sformułowane, to nie powinno być problemów z przeprowadzeniem oceny; Wszystkie wyspecyfikowane elementy opisane w kryteriach powinny być do zidentyfikowania we wniosku o przyznanie pomocy lub w załącznikach do wniosku; Ustawodawca nie ograniczył możliwości uzyskania innych niż zawarte we wniosku informacji, które mogłyby być pomocne do przeprowadzenia oceny; Wnioskodawca powinien być zainteresowany przekazaniem innych niż zawarte we wniosku informacji, bowiem nie przekazując tych informacji pozbawia się uzyskania punktów w ocenie za te elementy operacji, których wniosek i załączniki nie obejmują; Wnioskodawca może odmówić przekazania dodatkowych informacji, co nie może spowodować wykluczenia wniosku z procedury oceny. Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Ocena merytoryczna Proces oceny merytorycznej został uregulowany w regulaminie pracy (funkcjonowania) organu decyzyjnego (Rady), opisany przez każdą LGD w LSR lub załączniku do niej; Obok Lokalnych kryteriów oceny, LGD opracowało narzędzia w postaci kart oceny punktowej; Karta zawiera opis elementów planowanej operacji, które będą przedmiotem oceny, wraz z określeniem skali możliwych do przyznania punktów: Limit możliwych do przyznania punktów, może być wskazany jako: kategoryczny: tylko tyle i nie mniej, nie więcej jeżeli są spełnione w stopniu wystarczającym wskazania kryterium, w ramach skali od, do jeżeli wskazania kryterium są spełnione w różnym stopniu, przy czym mogą występować pośrednie progi limitu, bez wskazania dolnej, z określeniem górnej granicy limitu do wysokości, której można przyznać punktu kierując się uznaniowością w ocenie spełnienia przez wskazany element warunków określonych w kryterium. Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Problem z… Problem z ustaleniem liczby punktów: Oceniający może nie mieć żadnych wątpliwości dokonując oceny; Oceniający może mieć wątpliwości co do: trafności interpretacji zapisów we wniosku i załącznikach w kontekście dyrektywy kryterium, własnych kompetencji, aby obiektywnie i sprawiedliwie wyznaczyć liczbę punktów, właściwego zrozumienia dyrektywy kryterium, silnego pierwiastka subiektywizmu wobec autora wniosku, inne wątpliwości, jakie? Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Rozwiązanie problemu Oceniający, to członek organu decyzyjnego (Rady), zatem osoba obdarzona zaufaniem i uprawnieniami, z pełnym prawem korzystania z własnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, a także osoba, która postępuje z godnie z własną osobowością, postawą społeczno-moralną; Oznacza to, że ma prawo do decydowania jaką wyznacza ocenę, ważne by przestrzegał prawa, regulaminu i wskazań kryteriów: Jeżeli ma dylematy, to powinien się kierować, w przypadku: trafności interpretacji… własnych kompetencji… właściwego zrozumienia… subiektywizmu… Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Przekonaniem, że podejmuje decyzje w oparciu o swoją najlepszą wiedzę i zrozumienie zasad, w zgodzie z własnym sumieniem. Przekonaniem, że jest obiektywny, lub się wyłączyć Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT Podsumowanie Zawsze, gdy mamy do czynienia z oceną merytoryczną występują elementy subiektywne; Nie należy się tym specjalnie przejmować, o tym należy wiedzieć, w postępowaniu kierować się przede wszystkim ogólnym kontekstem, w jakim usytuowana jest procedura oceny; Ocena ma służyć wybraniu operacji, które będą jak najlepiej przyczyniać się do osiągania celów LSR; Jeżeli mamy wątpliwości to powinniśmy kierować się „zdrowym rozsądkiem” - cokolwiek to pojęcie oznacza. Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym» Metodyka «zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś pracy» Głównym narzędziem stosowanym w metodyce są regulaminy i procedury. Regulamin mówi kto, co robi, a procedura w jaki sposób aby dojść do celu. Termin metodyka oznacza ustandaryzowane dla wybranego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Metodyka abstrahuje od merytorycznego kontekstu danego obszaru, a skupia się na metodach (sposobach, krokach) realizacji zadań. Metodyka koncentruje się zatem na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak coś należy robić? W naszym przypadku pokażemy jakie zadania stoją przed LGD, jakie sytuacje problemowe mogą się pojawić w trakcie oceny wniosków beneficjentów oraz jakie konkretne czynności będzie musiała podjąć LGD, aby skutecznie przeprowadzić proces wyboru operacji do dofinansowania. Metodyka pracy organu decyzyjnego LGD – identyfikacja_ZPT 24/03/2017

Dziękuję bardzo za uwagę CDR O/Kraków