Narzędzia badawcze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Psychologia Zarządzania
Prezentacje.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
System Podatkowy w Polsce
Ćwiczenia I.
Kwestionariusz Funkcje kwestionariusza
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Podstawy metodologiczne ekonomii
Jak pisać pracę dyplomową?
Metody badawcze w psychologii
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Które z poniższych zdań ma charakter normatywny, a które empiryczny
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Ankieta – Kraków Podwyżki J.M Czy Pana/Pani zdaniem podwyżki podatków, opłat i cen usług komunalnych w Krakowie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Kwestionariusz wywiadu
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Pomiar postaw. Zgodność postaw z zachowaniami
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Zadawanie pytań.
Ankieta została przeprowadzona z mieszkańcami Gminy Nadarzyn w ramach Młodzieżowej Akcji Obywatelskiej- 20 lat wspólnie. Pytania na które odpowiadali ankietowani:
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Warszawa 2010 Zgłoszenie w kategorii Telemarketing Tytuł projektu: Klient: Nazwa kategorii: Numer kategorii:
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Zdolności matematyczne Polaków Prezentacja wyników badania.
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Dokumenty aplikacyjne
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Projektowanie kwestionariusza
Szanowna Pani ! Zwracam się do Pani z uprzejmą prośbą o wypełnienie ankiety dotyczącej zakupów w Galerii X. Umożliwi nam ona lepsze dostosowanie się do.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Przykładowa ankieta nt. telefonów komórkowych
METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO Opracowanie: Prof. UAM dr hab
Zapis prezentacji:

Narzędzia badawcze

Zasady pisania raportu Objętość pracy: do 20-30 stron + załączniki Czcionka 12; interlinia1,5 ; marginesy 2,5 cm Część teoretyczna i empiryczna są porównywalne objętościowo Teoria napisana jest własnymi słowami (jak najmniej cytowań) – niedopuszczalne jest przepisywanie książek W tekście powołujemy się na źródła, np.: (Armstrong, 2000) W bibliografii pozycje pojawiają się alfabetycznie Armstrong, M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Oficyna Ekonomiczna, Kraków Czerw, A. (2007). Pora na nowatora, czyli znaczenie kreatywnego myślenia i pozytywnych emocji dla innowacyjności firmy. Personel i Zarządzanie, nr 10, s. 36-38 Czerw, A., Borkowska, A. (2008). Emerytura - nowe możliwości czy nowe ograniczenia? Związki pomiędzy funkcjonowaniem emocjonalnym i aktywnością osób na emeryturze. W: A. Keplinger (red.) Bierność społeczna. Studia interdyscyplinarne, (225-239), ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa

Jak określać problem i pytania badawcze? ZMIENNE ZALEŻNE Odczucia Preferencje Wiedza Postawa Sposób zachowania Itp. Z M I E N A L Ż Płeć x Wiek Staż pracy Stanowisko Cecha psychologiczna Problem badawczy: związki między cechami demograficznymi i postawą ….. Pytania badawcze: 1. Czy (płeć, wiek, itp..) wpływa na (odczucia, wiedzę, sposób zach.) …….? 2. ……….

Tworzenie kwestionariusza Problem badawczy Cel kwestionariusza Co ogólnie chcemy badać? Po co to robimy? Kategorie treściowe Zmienne Co dokładnie chcemy badać? Co opisuje nasze zjawisko? Operacjonalizacja zmiennych Cechy i typy pytań Jak będziemy to mierzyć? Jakie są wskaźniki? Jak będziemy o to pytać? Forma graficzna pytania

Zmienne – formaty odpowiedzi w ankiecie Nominalne np. płeć, wiek [kategorie], stanowisko Porządkowe np. hierarchie preferencji Ilościowe np. wiek [lata], wyniki na skalach ciągłych np. w testach psychologicznych: skale zgody, natężenia cechy, itp.

Pytania kwestionariuszowe Pytanie w kwestionariuszu nie musi być pytaniem w sensie gramatycznym Pytanie zawsze żąda od badanego pewnej odpowiedzi lub reakcji – jest zadaniem do wykonania

Cechy pytań - Złożoność poznawcza Respondent ma zrozumieć pytanie tak, jak rozumiał je badacz Wyznaczniki: Liczba jednostek leksykalnych (wyrazów) Terminologia (dobór słownictwa) Dostosowanie do poziomu wykształcenia respondentów (generalnie jak najprościej) Częstość występowania wyrazów w danym języku Forma gramatyczna Liczy się zrozumiałość, a nie ładna forma literacka

Typy pytań zamkniętych

Pytania w formie prostej alternatywy Czy był Pan karany sądownie? TAK NIE Proszę podać swoją płeć: Kobieta Mężczyzna Kiedy należy dodać odpowiedź neutralną? Pytania o opinie Czy lubisz zupę pomidorową? TAK NIE Czy lubisz sałatkę Caprese? TAK NIE NIE WIEM Pytania o wiedzę Czy w Twojej firmie działają związki zawodowe? Pytania o fakty Czy byłeś u pierwszej Komunii Świętej? TAK NIE

Pytania z wieloczłonową alternatywą Takie pytania składają się z: Wstępu do pytania – jego treści, określenia, do jakiego fragmentu rzeczywistości ma się odnieść Zadania dla badanego – polecenia, ile i jakich wyborów ma dokonać Alternatyw, czyli odpowiedzi do wyboru Lista alternatyw musi być: Kompletna – zawierać cały obszar zagadnienia Rozłączna – odpowiedzi nie mogą na siebie nachodzić Sformułowana na jednakowym poziomie ogólności Równoważna – nie powinna nadmiernie akcentować jednej strony zagadnienia Pytania z alternatywami są już swego rodzaju pytaniami sugerującymi – trzeba uważać, aby żadna odpowiedź się nie wyróżniała

Przykład – pytanie dysjunktywne naturalne Ile masz lat? Do 25 lat 26-30 lat 31-35 lat 36-40 lat 41-50 lat 51 i więcej lat

Przykład – pytanie dysjunktywne sztuczne Jakiego środka transportu używasz najczęściej podczas zakupów? Wybierz jedną odpowiedź Samochód Taksówka Rower Hulajnoga Komunikacja miejska Tramwaj Bezpłatny autobus Chodzę pieszo

Przykład – pytanie koniunktywne Jakiego środka transportu używasz podczas zakupów? Wybierz wszystkie odpowiedzi, które Cię dotyczą Samochód Taksówka Rower Hulajnoga Komunikacja miejska Tramwaj Bezpłatny autobus Chodzę pieszo

Przykład – pytanie koniunktywne Czym jest dla Pana/ Pani sukces zawodowy: (proszę wybrać maksymalnie 3 odpowiedzi) Awansem Pochwałą szefa Uznaniem w pracy Niezależnością finansową Samodzielnością w działaniu Zajmowanym stanowiskiem Wykonywanym zawodem Korzyściami finansowymi Inne, jakie……………………….

Przykład – pytanie z szeregowaniem (rangowaniem) alternatyw Oto lista wskaźników dotyczących sukcesu osobistego, do których może Pan/i przywiązywać większą lub mniejszą wagę. Proszę wpisać kolejno do kratek liczby od 1 do 7, gdzie 1 oznacza, że wskaźnik ten ma dla Pana/i największą wagę, a 7 – najmniejszą. uśmiech dziecka zdrowa rodzina własne mieszkanie stała praca niezależność finansowa pozycja społeczna posiadana wiedza

Przykład – pytanie z szeregowaniem (rangowaniem) alternatyw Uszereguj poniższe formy pieniądza od 1 do 5 w zależności od tego, jak często je wykorzystujesz (im częściej tym wyższą cyfrę przyporządkuj odpowiedzi) Gotówka Karta płatnicza Karta kredytowa Czeki Przelewy

Przykład – rozdział puli punktów Jaki procent swojego kieszonkowego przeznaczasz na poniższe wydatki? Opcje Procent rozrywka (kino, dyskoteka) ubrania sprzęt elektroniczny drobne wydatki (napoje, słodycze, jedzenie); oszczędności realizacja swojego hobby, zainteresowania SUMA 100%

Pytania - skale Stosuje się je wtedy, gdy chce się poznać stopień czy też natężenie cechy, uczuć, poglądów, itp. respondenta Ich istotą jest pomiar, a więc przypisywanie wartości liczbowych

Skala Likerta Ustosunkuj się do poniższych stwierdzeń na skali: (1 – nie zgadzam się, 2 – raczej się nie zgadzam, 3 - nie wiem, 4 – raczej się zgadzam, 5 – zgadzam się) Właściciel psa powinien po nim sprzątać 1 2 3 4 5 Podatek od posiadania psa traktuję na równi z innymi podatkami Posiadacze psów powinni płacić podatek od ich posiadania Podobny podatek powinien być nałożony na inne zwierzęta Osoby mieszkające w miastach nie powinny posiadać psów

1-zawsze 2-często 3-czasami 4-rzadko 5-nigdy Skala Likerta Proszę o określenie częstości występowania poniższych zdarzeń na poniższej skali 1-zawsze 2-często 3-czasami 4-rzadko 5-nigdy Oglądam w TV programy ekonomiczne lub gospodarcze 1 2 3 4 5 czytam artykuły ekonomiczne lub gospodarcze w gazecie  rozmawiam w gronie rodziny o sprawach związanych z ekonomią lub gospodarką Rozmawiam w gronie przyjaciół o sprawach związanych z ekonomią lub gospodarką

Dyferencjał semantyczny Według Ciebie, podatek od posiadania psa jest: Wysoki 1 2 3 4 5 Niski Sprawiedliwy Niesprawiedliwy Respektowany Nie respektowany Bezsensowny Sensowny Chętnie płacony Niechętnie płacony

Dyferencjał semantyczny Według Ciebie, podatek od posiadania psa jest: Wysoki Niski Sprawiedliwy Niesprawiedliwy Respektowany Nie respektowany Bezsensowny Sensowny Chętnie płacony Niechętnie płacony

Dyferencjał semantyczny Według Ciebie, podatek od posiadania psa jest: wysoki niski sprawiedliwy niesprawiedliwy x

Podstawowe błędy popełniane przy formułowaniu pytań

Błąd multiplikacji Przykłady Czy uważa Pan wysokość swoich zarobków za słuszną w stosunku do swych kwalifikacji i wysiłku wkładanego w pracę? Która z poniższych dziedzin polityki społecznej jest nieskutecznie realizowana lub niesprawiedliwa i wymaga szczególnej poprawy w najbliższych latach?

Błędy w językowym zapisie pytań Literówki, błędy ortograficzne, przesunięcia, błędy edycyjne czy błędy w druku Winę za nie ponosi badacz!!!!

Brak pytań filtrujących Prowadzi to do sytuacji, gdy pytanie staje się sugerujących przez samo sformułowanie Przykłady Jakie zjawisko dostrzega Pan(i) jako niepokojące w postępowaniu ludzi wywodzących się z mniejszości cygańskiej – prosimy o wybranie trzech kategorii i zaznaczenie ich? Co, Pana zdaniem, jest głównym powodem niewykorzystywania kwalifikacji zawodowych absolwentów szkół wyższych w naszej gospodarce?

Zbyt trudne sformułowania pytań Spośród wymienionych czynników wybierz 5, które według Ciebie są najbardziej stresogenne Zakłady pracy, szkoły i uczelnie oddziałują na zewnętrzne środowisko, przy czym oddziaływanie to jest dostrzegalne w życiu rodzin pracowniczych. W ramach działalności socjalnej zaspakajają one materialne i kulturalne potrzeby pracowników i ich rodzin poprzez świadczenia bezpośrednie i pośrednie. Jak ocenia Pan(i) realizację tych świadczeń (proszę zaznaczyć znakiem X wybrane odpowiedzi).....

Błąd polegający na fałszywym założeniu znawstwa Czy słuszne jest Pana zdaniem, zachowanie miejsc mandatowych TAK NIE NIE WIEM

Złe skalowanie Przemieszczenie pozycji skali Jak często korzystasz z następujących rozrywek....... Nigdy Kilka razy w roku Raz w roku Raz w miesiącu Kilka razy w miesiącu Codziennie Tylko w niedzielę Nierównoważność stron skali Jak oceniasz smak herbaty Lipton Bardzo dobra Dobra Raczej dobra Niedobra

Błędy dotyczące alternatywnych odpowiedzi w pyt. zamkniętych Uszereguj poniższe narodowości, od 1- najbardziej przez Ciebie lubianej, do 5- najmniej przez Ciebie lubianej Arabowie Ukraińcy Rumuni Żydzi Cyganie Arabowie Szwedzi Polacy Anglicy Holendrzy

Treść pytania nie odpowiada odpowiedziom Czy wykonujesz swoją pracę zgodnie z wykształceniem? Tak Nie Jest mi to obojętne Nie mam innej możliwości

Podsumowanie – pytania do pytań Po co zadajemy takie pytanie – co chcemy przez nie uzyskać? Jakie uzyskamy odpowiedzi, jaką mają one wartość wskaźnikową dla rozwiązania problemu Dlaczego to pytanie jest tak właśnie skonstruowane – czy nie lepiej byłoby inaczej? Dlaczego to pytanie jest akurat w tym miejscu kwestionariusza? Jaki przewidujemy sposób analizy materiału uzyskanego w wyniku pytania? Jaka może być wiarygodność materiału badawczego?

Zasady konstruowania narzędzia badawczego - podsumowanie Kwestionariusz ankiety Do 2 stron (czytelny druk) Zrozumiały język Unikanie zdań złożonych Pojęcia powszechnie zrozumiałe Rodzaje skal: Nominalne (np. płeć, wiek [kategorie], stanowisko) Porządkowe (np. hierarchie preferencji) Ilościowe (np. wiek [lata], wyniki na skalach ciągłych np. w testach psychologicznych) Podstawowe rodzaje pytań ze względu na kategorie odpowiedzi Kafeterie (jedno i wielokrotnego wyboru) Skale odpowiedzi (częstości, zgody, natężenia odczuć) Precyzyjne i zrozumiałe instrukcje odpowiadania (np. ile odpowiedzi można zakreślić) Każde pytanie w ankiecie musi służyć odpowiedzi na pytania badawcze – nie powinno być takich pozycji w ankiecie, które nie są związane z pytaniami badawczymi (np. miejsce zamieszkania, jeśli to nas nie interesuje)