PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 6
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
SŁOWA, które doprowadzą nas do KLIENTA
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
MARKETING STRATEGICZNY
ANALIZA ZACHOWAŃ NABYWCZYCH
Katedra Marketingu Usług
Reklama jest zjawiskiem ściśle związanym z gospodarką rynkową i stanowi jej integralną część.
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Promocja jako element marketingu mix
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Marketing elektroniczny w turystyce
Time Promotion Jesteśmy tam gdzie docenia się piękno… Stawiamy na jako ść …
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
REKLAMA – SZTUKA CZY TECHNIKA.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Metodologia badań wydatków reklamowych
Technik Organizacji Reklamy
Mass media, publikatory
ROZMOWY SPRZEDAŻOWE W HANDLU DETALICZNYM
PROMOCJA OFERTY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Strategia Promocji.
Wpływ reklamy na decyzje konsumentów na rynku.
Customer Experience ubezpieczonych Czy jest sens się troszczyć
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Droga jest łatwiejsza jeśli znasz jej cel
Głosujesz swoimi pieniędzmi
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
FABRYKA OKIEN KONAL S.A LIDZBARK WIELKI ŁĘCK 81A.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Strategia komunikacji to nic innego, jak przekonywanie kogoś – w zamyśle klienta/ów przy pomocy określonych metod do czegoś, np. do zakupu danej oferty.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Strategie promocji.
KRĘGIELNIA.
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja. Definicja komunikacji Komunikacja -to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Wprowadzenie Firma On Product Publishing (OPP) jest właścicielem innowacyjnej formy etykietowania produktów, która pozwala na produkowanie Labelzine™
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Reklama Czym jest?. Definicja reklamy Reklama jest współcześnie podstawową formą komunikowania się firmy z rynkiem, tj. przekazywania rynkowi informacji.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY Rysujemy, wymyślamy. Burzę mózgów w głowie mamy ;)
PROJEKT KOŃCOWY. 1.Marka – Jaka jest historia marki? 2.Produkt – jakie są najistotniejsze cechy produktu? Czym różni się od innych produktów? Jakie są.
Afektywne podejście do lojalności
Firmy globalne.
ZKM przypomnienie.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 2 definicje krótka historia reklama jako proces komunikowania się z klientem

Definicje reklamy „Reklama to rozpowszechnianie wiadomości o usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się podaży.” 1932 r., Advertising Age „Reklama to wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów, usług lub idei przez określonego nadawcę.” 1950 r., American Marketing Association „Reklama to perswazyjne komunikowanie masowe.” Współcześnie

Reklama pojawiła się gdy powstał „rynek” (nadmiar produktów do wymiany, sprzedaży)

Historia reklamy Krzyk na jarmarkach i ulicach Rysunek ok. 3 tyś. r. p.n.e. – papirus z Teb (British Museum) Starogreckie szkoły retoryki Tablice ogłoszeniowe, reklamy wyborcze – ruiny Pompei Biuro informacji handlowej – starożytna Grecja Afisze w kamieniu i miedzi – starożytny Rzym Listy kupieckie (ręcznie pisane) – po upadku Imperium Rzymskiego

Wynalazek Gutenberga, XV wiek Pierwsze kolumny ogłoszeniowe (drukowane listy kupieckie) – XVI wiek Pierwsze pismo ogłoszeniowe – Paryż, XVII wiek Biura ogłoszeń – Anglia, Holandia, Francja, XVII wiek Polskie pisma ogłoszeniowe – Kraków, Warszawa, XVIII wiek

XIX wiek – wiek prasy Fotografia w gazetach Agencje reklamowe – USA, 1869, N. W. Ayer & Son Reklama artystyczna – dziennik „Le Figaro”, 1880 XX wiek - radio, telewizja, Internet Neony – 1910

Wielkie fortuny zbudowane dzięki reklamie : Procter & Gamble – 1837 r. Kodak – 1888 r. Wrigley – 1893 roku na rynku pojawiła się Juicy Fruit Ford  - 1899 r. Gillette – 1903 r.

Początki nauki o reklamie 1896 ( Pensylwania ) – Page & Davis Advertising School 1898 – University of Minnesota ( psychologia, kierunek reklama ) 1914 – Archiwum Reklamy przy Instytucie Nauk o Przedsiębiorstwie w Mannheim Instytut Wiedzy Reklamowej 1925 ( Lwów ) – wykłady z reklamy w Wyższej Szkole dla Handlu Zagranicznego

Reklama jako proces komunikowania się firmy z klientem Nadawca Nadawca w przekazie Język – np. gwara Nasycenie emocjami Odwołania do symboli, kultury Cechy fizyczne kodowanie Komunikat reklamowy Kanał (środek przekazu) Dane demograficzne Doświadczenia Potrzeby Postawy Grupa odniesienia Styl życia Odbiorca Odbiór Dekodowanie Interpretacja Reakcja

Modele hierarchii efektów reklamy Zasadnicze efekty reklamy: R – rozumowy E – emocjonalny Z – zachowawczy Główne założenia: istnieje związek przyczynowy między etapami etapy nie muszą być oddzielone równymi odległościami czasowymi można pokonywać je równocześnie

Różne konfiguracje efektów reklamy R – E – Z (AIDA – Elmo Lewis)) klasyczna kolejność efektów reklamy (klient rozumny, myślący, poznawczo zaangażowany) AICA – przekonanie AIDAS – zadowolenie AICCA – zrozumienie, zaufanie AIDCA – przekonanie …. itp. Inna kolejność: R – Z – E (klient pasywny, leniwy, mało zainteresowany) E – Z – R (preferencje budowane na chwilowych emocjach) Z – E – R (zachowania nawykowe) E – R – Z (produkty zaspokajające potrzeby emocjonalne)

Trzy hierarchie efektów reklamy wg Ray’a Myślący konsument Klasyczna hierarchia efektów Zagubiony konsument Redukcja dysonansu poznawczego Leniwy konsument Małe zaangażowanie klienta zaangażowanie w zakup duże różnice w ofertach firm reklama (ważne źródło informacji) wczesne etapy cyklu życia produktu skomplikowane produkty niewiele różniące się od siebie komunikacja osobista (ważne źródło informacji) etap dojrzałości cyklu życia produktu małe ryzyko związane z produktem niewielkie różnice między ofertami R – E – Z Z – E - R R – Z - E

Matryca FCB Reakcja rozumowa Reakcja emocjonalna Duże zaangażowanie Produkty białe R – E - Z Produkty czerwone E – R - Z Małe zaangażowanie Produkty niebieskie Z – R - E Produkty żółte Z – E - R

Strategie reklamowe: Strategia informacyjna Strategia emocjonalna Strategia zwyczajowa Strategia satysfakcji

Skuteczna reklama (wpływa na postawy i zachowania) przyciąga uwagę jest zrozumiała zwiększa prawdopodobieństwo pozytywnej interpretacji produktu (marki) przez odbiorców

Rodzaje reakcji odbiorców uświadomienie sobie istnienia marki zmiana (utrwalenie) postawy wobec marki zmiana (utrwalenie) image marki wywołanie chęci posiadania

Schemat oddziaływania na postawę wg. Timothy Joyce’a: reklama uwaga selektywna percepcja przypominanie modyfikacja, wzmocnienie pobudzenie, wzmocnienie zainteresowań zakupy postawy doświadczenie, redukcja dysonansu