Autorzy: Karolina Kopka, Sabina Napierała, Patryk Dutkowski. Rowerem do szkoły ! Autorzy: Karolina Kopka, Sabina Napierała, Patryk Dutkowski.
Dlaczego rowerem do szkoły? Przede wszystkim aby: Zmniejszyć emisję CO2 Oszczędzać zasoby naturalne Ziemi Ale także aby: Zaoszczędzić pieniądze (drożejące paliwo) Poprawić kondycję Uczyć się zdrowego stylu życia ( na dalsze lata) Zrelaksować się Oszczędzać czas (nie trzeba czekać na autobus szkolny) Być modnym
Rower – konkurencja dla innych środków transportu Środek transportu. Jednostki CO2 / pkm Ilość i rodzaj paliwa spalonego na 100 km. Samolot pasażerski 0,18 ok. 3,5 paliwa lotniczego na jednego pasażera na 100 km (Boeing 747) Samochód osobowy mały. 0,12 5-8 l. benzyny Samochód osobowy duży. 0,22 8-12 l. benzyny Motocykl 3-6 l. benzyny Autobus 0,08 35 l. ON (diesel) Autokar dalekobieżny 0,04 25 l. ON (diesel) Pociąg podmiejski, tramwaj, metro 0,05 Energia elektryczna: pociąg osobowy (6 wagonów) -1850 kWh, pociąg pospieszny (6 wagonów) – 997 kWh. ROWER
Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli Czy lubimy jeździć rowerem? Czy przyjeżdżamy rowerem do szkoły? Czy są jakieś przeszkody dojeżdżania rowerem do szkoły? Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli
Przeszkody dojeżdżania do szkoły rowerem: Tak-43 Nie-8 Tak-7 Nie-44 Przeszkody dojeżdżania do szkoły rowerem: Brak bezpiecznego miejsca, do przechowywania roweru - 24 osoby Brak ścieżek rowerowych. - 21 osób Brak zgody rodziców. - 4 osoby Inne - 20 osób (m. in. brak chęci, za daleko, brak roweru)
Propozycje bezpiecznego przechowywania rowerów Przeszkoda I Co z rowerami w szkole? Propozycje bezpiecznego przechowywania rowerów w szkole
Nasze rowery będą bezpieczne, a w razie deszczu nie zmokną Stojaki na rowery Wiaty rowerowe Nasze rowery będą bezpieczne, a w razie deszczu nie zmokną
Ciekawe czy my się doczekamy?
Wybraliśmy kilka miejsc na terenie szkoły gdzie parking rowerowy mógłby stanąć
Nasze propozycje miejsc lokalizacji parkingu rowerowego w szkole
Brak bezpiecznych dróg poruszania się rowerem Przeszkoda II Brak bezpiecznych dróg poruszania się rowerem czyli brak dróg rowerowych
Droga rowerowa - odpowiednio oznakowana droga lub jej część, przeznaczona dla ruchu rowerowego. W Prawie o ruchu drogowym droga rowerowa będąca częścią drogi publicznej jest oficjalnie określana nazwą droga dla rowerów.
Nasze propozycje dróg rowerowych w okolicach Pszczewa
Mamy nadzieję że się doczekamy
Przypomnijmy sobie kilka zasad bezpiecznego poruszania się rowerem !
Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy nie ma drogi dla rowerów, powinien on korzystać w pierwszej kolejności z pobocza. Musi on pamiętać o obowiązującej zasadzie nakazującej zrezygnować z jazdy poboczem, o ile jazda rowerem utrudniałaby poruszanie się pieszych lub gdy pobocze nie nadaje się do jazdy. Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza (ze względu na jego brak lub na pojazdy stojące na nim) możliwa jest jazda prawą stroną jezdni. Oczywiście kierujący rowerem powinien jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, a w przypadku gdy jedzie więcej niż jeden rower, powinny one poruszać się jeden za drugim. Rowerzysta poruszający się po drodze dla rowerów ma pierwszeństwo przed pieszymi. Nie dotyczy się to osób niepełnosprawnych. W przypadku korzystania z drogi dla pieszych piesi mają pierwszeństwo przed rowerami. Jazda rowerem po chodniku Tak, jak dotychczas rowerzysta może korzystać z chodnika w wyjątkowych przypadkach. Ostatnio zmieniły się jednak warunki, które muszą zostać spełnione, aby rowerzysta mógł wjechać na chodnik. Rowerzysta może korzystać z chodnika, gdy: dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h szerokość chodnika wynosi min. 2 m. Jadąc po chodniku, rowerzysta powinien jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym zapewniając im swobodę korzystania z chodnika.
Przejazdy dla rowerzystów Zgodnie z nowymi przepisami kierowca musi zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejazdu dla rowerzystów. Tak jak dotychczas musi on ustąpić pierwszeństwa rowerom przejeżdżającym przez przejazd. Kierowca skręcający w drogę poprzeczną ma pierwszeństwo przed rowerzystą przejeżdżającym przez jezdnie, z wyjątkiem sytuacji, gdy rowerzysta znajduje się na wyznaczonym przejeździe. Rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych jako pieszy prowadzący rower. Przejazd dla rowerzystów powinien być oznaczony znakiem pionowym D-6a lub D-6b i znakiem pionowym P-11. Jazda rowerzysty po poboczu Wjazd rowerzysty z drogi rowerowej na pobocze jest włączaniem się do ruchu. Dlatego wyjeżdżając na pobocze rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się po poboczu. Kolumna rowerów Jadąc w kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że odległość od poprzedzającego pojazdu nie jest określona. Liczba rowerów jadących w kolumnie nie powinna przekraczać 15. Odległość między kolumnami rowerzystów nie może być mniejsza niż 200 metrów, po to aby podczas wyprzedzania była możliwość „schowania się ” pojazdu – nie wolno przedzielać kolumny rowerzystów!
Podziękowania dla P. Małgorzaty Schubert. Serdecznie dziękujemy za pomoc okazaną nam podczas realizacji projektu, słowa wsparcia i mobilizację. Uczniowie
Dziękujemy za uwagę