Ekorozwój
Przestrzeń wokół nas Jak zagospodarować teren wokół szkoły?
Ogródek szkolny Ogród szkolny jest wspaniałym uzupełnieniem pracowni biologicznej czy przyrodniczej. Wielu pedagogów podkreślało walory edukacyjne i wychowawcze pracy w ogrodzie, w początku XX wieku polski botanik prof. Władysław Szafer, w książce „Ogrody szkolne”, prezentował szerokie możliwości wykorzystania ich w nauczaniu przyrody i biologii. Także dziś wielu nauczycieli nie wyobraża sobie skutecznej i ciekawej edukacji przyrodniczej czy ekologicznej bez zajęć terenowych, jednak nie przekłada się to na ilość istniejących przy szkołach ogródkach dydaktycznych. Nauczyciele starają się znaleźć rozwiązanie problemu braku ogródka przy szkole – prowadzą zajęcia w parkach, na skwerach, wśród zieleni osiedlowej. Ogródki dydaktyczne dają o wiele więcej możliwości...
Dlaczego warto założyć ogródek szkolny? Ciekawsze lekcje biologii Możliwość badania zjawisk i procesów w środowisku naturalnym Wiedza z podręcznika poparta własnym doświadczeniem jest bardziej zrozumiała i lepiej zapamiętana W szkolnych ogrodach można prowadzić systematyczne codzienne obserwacje przez cały rok. Ogródki szkolne poprawiają wygląd otoczenia szkoły
Ankieta do projektu 1. Czy chciałbyś, aby przed szkołą znajdował się nasz mały ogródek ? 2.Czy znalazłbyś wolną chwilę po zajęciach szkolnych, którą mógłbyś przeznaczyć na pomoc w prowadzeniu tego ogródka ? 3.Czy uważasz, że to dobry pomysł, aby pod oknami naszych klas rosły klomby z kolorowymi kwiatami, które miałyby pozytywny wpływ na nasze myślenie w ciągu lekcji ?
We współczesnym świecie, gdzie degradacja środowiska jest tak daleko posunięta, zewsząd słychać nawoływania do ochrony przyrody i prowadzenia ekologicznego trybu życia: do segregacji odpadów, oszczędzania energii i wody, odpowiedzialnej konsumpcji dóbr, rezygnacji z samochodów. Wszystkie te tak bardzo dziś potrzebne działania (albo właśnie powstrzymywanie się od negatywnych w skutkach zachowań) wymagają silnej motywacji i przede wszystkim przekonania o słuszności takiego postępowania. Niestety coraz częściej żyjemy w oderwaniu od przyrody – a przynajmniej tak się wielu z nas wydaje. Straciliśmy poczucie, że jesteśmy częścią świata i że mamy – czy tego chcemy czy nie – ogromny wpływ na stan otaczającego nas środowiska, zarówno tego najbliższego jak i tego po drugiej stronie kuli ziemskiej. Jednak dzięki działaniom takim jak choćby założenie szkolnego ogródka przyczynimy się do jego poprawy .
Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do wzięcia udziału w debacie