Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szlachectwo zobowiązuje
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Prawo europejskie dr Edyta Martini.
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Traktat Lizboński.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
dr Aleksandra Sołtysińska
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Quiz o Uni Europejskiej
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Problematyka praw mniejszości narodowych i etnicznych w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy.
Traktat Lizboński.
Zagadnienia tematyczne
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Struktura i zakres kognicji
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Zasady działania Unii Europejskiej
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Prezydencja w Radzie UE po Traktacie Lizbońskim – doświadczenia Belgii i wnioski dla Polski Maria Pawłowska Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Czym jest Unia Europejska?
Unia Europejska.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
POLITYKA ZAGRANICZNA.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Unia Europejska Instytucje.
System instytucjonalny Unii Europejskiej
SYSTEM INSTYTUCJONALNY Unii Europejskiej
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Historia Integracji Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
{ "Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?" Paszko Natalia, Półchłopek Aleksandra.
Polska w Unii Europejskiej
UNIA JAKO WSPÓLNOTA? INSTYTUCJE PUBLICZNE I NIEPUBLICZNE I ICH ROLE MICHAŁ BRAUN.
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Część III Anna Przyborowska-Klimczak. Artykuł Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do osiągania następujących celów: - zachowania,
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
RADA (UNII EUROPEJSKIEJ) (HISTORIA, SPOSÓB POWOŁYWANIA, SKŁAD, FUNKCJE, FORMY DZIAŁANIA ) Kramarska Emilia Mirgos Katarzyna Świtalska Paulina.
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
Patrycja Wąsik Ewelina Pietruszewska
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Funkcjonowanie Unii Europejskiej. UE jako organizacja międzynarodowa.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Prawo UE - podstawy prawne i zakres kompetencji Unii
Reforma ustroju UE w latach Traktat lizboński
Instytucje UE r..
Instytucje UE.
Zapis prezentacji:

Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień Mariusz Daca Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE Traktat z Lizbony

Traktaty Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali – 1951 r. Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą – 1957 r. Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EUROATOM) – 1957 r. Traktat ustanawiający Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich – 1965 r. Jednolity Akt Europejski - 1986 r. Traktat z Maastricht – Traktat o Unii Europejskiej – 1991 r. Traktat z Amsterdamu – 1997 r. Traktat z Nicei – 2001 r. Traktat z Lizbony – 2007 r. Traktat z Lizbony

Traktat z Lizbony Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską podpisany w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r. Opublikowany w: Dzienniku Urzędowym C 306 z 17 grudnia 2007 r. Dzienniku Ustaw Nr 203 z 2 grudnia 2009 r., pozycja nr 1569 Karta praw podstawowych Unii Europejskiej Dziennik Urzędowy C 303 z 14 grudnia 2007 r. http://eurlex.europa.eu/pl/treaties/index.htm Traktat z Lizbony

Traktat z Lizbony Traktat o Unii Europejskiej Część główna Traktatu (preambuła + 7 artykułów) 13 protokołów 44 wspólne deklaracje 12 deklaracji niektórych państw członkowskich Traktat o Unii Europejskiej Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dziennik Urzędowy C 115 z 9 maja 2008 r.) Traktat z Lizbony

Unia Europejska i EUROATOM Wspólnota Europejska + Unia Europejska Unia Europejska jako podmiot prawa międzynarodowego EUROATOM (Europejska Wspólnota Energii Atomowej) – odrębny podmiot prawa międzynarodowego Traktat z Lizbony

Struktura Unii Europejskiej Zniesienie trójfilarowej struktury (polityki wspólnotowe, współpraca w sprawach wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa) Unia Europejska Polityki UE - wspólny katalog aktów prawnych, kompetencje Parlamentu Europejskiego i Komisji, jurysdykcja Trybunału Sprawiedliwości odrębnie: Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa - brak aktów ustawodawczych, brak jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości, ograniczona rola Komisji Europejskiej i Parlamentu Traktat z Lizbony

Instytucje i organy doradcze UE Parlament Europejski Rada Europejska Rada Komisja Europejska Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej Europejski Bank Centralny Trybunał Obrachunkowy Organy doradcze: Komitet Ekonomiczno- Społeczny Komitet Regionów + Europejski Bank Inwestycyjny Traktat z Lizbony

Parlament Europejski Liczba mandatów: Maksymalnie 750 + przewodniczący Minimalna liczba mandatów przypadających na państwo członkowskie - 6 Maksymalna liczba mandatów przypadających na państwo członkowskie - 96 Rada Europejska ustala podziału mandatów w drodze decyzji Zwiększony zakres zwykłej procedury ustawodawczej PE posiada prawo do przedstawiania projektów rewizji traktatów Parlamenty krajowe posiadają prawo kontroli zasady pomocniczości i wyrażania opinii Traktat z Lizbony

Rada Europejska Skład: Szefowie rządów i głowy państw, Przewodniczący RE i KE z udziałem Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Spotkania - co najmniej dwa razy w półroczu Funkcje m.in.: Przyjmowanie decyzji w ramach PZIB Udział w ramach tzw. hamulca bezpieczeństwa Stosowanie klauzul tzw. procedury kładki Uproszczone rewizje traktatów Przewodniczący Rady Europejskiej Wybór większością kwalifikowaną przez Radę Europejską Kadencja – 2,5 roku, odnawialna Traktat z Lizbony

Rada UE Większość kwalifikowana (od 2014 r.) Prezydencja grupowa: 55% państw i 65% ogólnej liczby ludności Unii lub 72% państw i 65% liczby ludności (akty nie przyjmowane z inicjatywy KE lub Wysokiego Przedstawiciela ds. PZIB) Mniejszość blokująca: 4 państwa i 35% ludności Prezydencja grupowa: 18 miesięcy grupa trzech państw zasada równej rotacji (uwzględnienie „różnorodności i równowagi geograficznej”) Jeżeli przyjęcie uchwały wymaga zwykłej większości, Rada stanowi większością członków wchodzących w jej skład. 2. Na zasadzie odstępstwa od artykułu 16 ustęp 4 Traktatu o Unii Europejskiej, od 1 listopada 2014 roku i z zastrzeżeniem postanowień określonych w Protokole w sprawie postanowień 9.5.2008 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 115/153 przejściowych, jeżeli Rada nie stanowi na wniosek Komisji lub wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, większość kwalifikowaną stanowi co najmniej 72 % członków Rady reprezentujących Państwa Członkowskie, których łączna liczba ludności stanowi co najmniej 65 % ludności Unii. 3. Od 1 listopada 2014 roku i z zastrzeżeniem postanowień określonych w Protokole w sprawie postanowień przejściowych, w przypadku gdy w zastosowaniu Traktatów, nie wszyscy członkowie Rady biorą udział w głosowaniu, większość kwalifikowaną określa się w następujący sposób: a) większość kwalifikowaną stanowi co najmniej 55 % członków Rady reprezentujących uczestniczące Państwa Członkowskie, których łączna liczba ludności stanowi co najmniej 65 % ludności tych Państw. Mniejszość blokująca obejmuje co najmniej minimalną liczbę członków Rady reprezentujących ponad 35 % ludności uczestniczących Państw Członkowskich, plus jeden członek, w przeciwnym razie uznaje się, że większość kwalifikowana została osiągnięta. b) na zasadzie odstępstwa od litery a), jeżeli Rada nie stanowi na wniosek Komisji lub wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, większość kwalifikowaną stanowi co najmniej 72 % członków Rady reprezentujących uczestniczące Państwa Członkowskie, których łączna liczba ludności stanowi co najmniej 65 % ludności tych Państw. 4. Wstrzymanie się od głosu przez członków obecnych lub reprezentowanych nie stanowi przeszkody w przyjęciu uchwały, która wymaga jednomyślności. Traktat z Lizbony

Głosowanie w Radzie UE Do 2014 r. System nicejski 2014 – 2017 r. System podwójnej większości + system nicejski na wniosek państwa członkowskiego Po 2017 r. System podwójnej większości + Mechanizm z Ioaniny do 2017: kraje reprezentujące co najmniej 75% ludności lub 75% liczby państw niezbędnych do utworzenia mniejszości blokującej; od 2017: 55% ludności lub 55% liczby państw niezbędnych do utworzenia mniejszości blokującej Traktat z Lizbony

Komisja Europejska Skład – od 2014 r. 2/3 liczby państw członkowskich lub odmienna decyzja Rady Europejskiej – Przyjęto zasadę ”jedno państwo, jeden komisarz”. Z urzędu jeden z wiceprzewodniczących KE jest Wysokim Przedstawicielem do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Traktat z Lizbony

Trybunał Sprawiedliwości Trybunał Sprawiedliwości UE Sąd Sądy wyspecjalizowane Znaczące rozszerzenie jurysdykcji Trybunału Traktat z Lizbony

Wysoki Przedstawiciel do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa WYSOKI PRZEDSTAWICIEL UNII DO SPRAW ZAGRANICZNYCH I POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA Mianowany przez Radę Europejską kwalifikowaną większością głosów + zatwierdzenie przez PE - Wiceprzewodniczący KE Funkcje: Kieruje PZIB i przedstawia projekty decyzji i działań w ramach PZIB Przewodniczy Radzie Spraw Zagranicznych Zapewnia spójność działań zewnętrznych Unii jako wiceprzewodniczący KE Kieruje europejską służbą działań zewnętrznych Ustanowienie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych Pracownicy Sekretariatu Generalnego Rady i Komisji (DG RELEX) – po 1/3 z każdej instytucji Osoby oddelegowane z Państw Członkowskich – 1/3 Traktat z Lizbony

Komitet Regionów i Komitet Ekonomiczno-Społeczny Organy doradcze Liczba członków Komitetu Regionów/KES nie przekracza 350. Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, przyjmuje decyzję określającą skład KR/KES Wydłużenie kadencji członków do 5 lat Prawo występowania do Trybunału Sprawiedliwości w celu ochrony własnych prerogatyw Traktat z Lizbony

Karta Praw Podstawowych Na mocy art. 6 TUE nadano Karcie taką samą moc prawną jak Traktatowi Karta nie rozszerza zakresu kompetencji Unii przewidzianych w Traktatach akt dotyczący praw człowieka w tym prawa polityczne, obywatelskie, ekonomiczne, społeczne i kulturowe konkretyzacja podstawowych praw i zasad na których tle będzie oceniana legalność i dokonywana wykładnia aktów prawa UE, zarówno przez sądy krajowe i unijne Traktat z Lizbony

Katalog kompetencji w Traktacie z Lizbony Kompetencje wyłączne UE: (art. 3 TFUE) unia celna ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego polityka pieniężna, w odniesieniu do państw strefy euro zachowanie morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybackiej wspólna polityka handlowa Traktat z Lizbony

Kompetencje UE Kompetencje dzielone (art. 4 TFUE) rynek wewnętrzny polityka społeczna, w odniesieniu do aspektów określonych w niniejszym Traktacie spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna rolnictwo i rybactwo, z wyłączeniem zachowania morskich zasobów biologicznych środowisko naturalne ochrona konsumentów transport sieci transeuropejskie energia przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości wspólne problemy bezpieczeństwa w zakresie zdrowia publicznego, w odniesieniu do aspektów określonych w niniejszym Traktacie badania, rozwój technologiczny i przestrzeń kosmiczna współpraca na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej Traktat z Lizbony

Kompetencje szczególne: Kompetencje UE Kompetencje do prowadzenia działań wspierających, koordynujących i uzupełniających działania państw członkowskich (art. 6 TFUE) ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego przemysł kultura turystyka edukacja, szkolenie zawodowe, sprawy młodzieży i sport ochrona ludności współpraca administracyjna Kompetencje szczególne: kompetencja w zakresie koordynacji polityki gospodarczej i zatrudnienia państw członkowskich kompetencja w zakresie określania i realizowania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa „klauzula elastyczności” Traktat z Lizbony

Źródła prawa UE Prawo pierwotne Traktat o UE i Traktat o funkcjonowaniu UE Prawo wtórne Akty ustawodawcze: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje (przyjęte przez PE i Radę zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą lub przyjęte przez PE z udziałem Rady lub Radę z udziałem PE zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą) Traktat z Lizbony

Źródła prawa UE Akty nieustawodawcze: akty delegowane (art. 290 TFUE), akty wykonawcze (art. 291TFUE ), inne akty. Akty delegowane – wydawane przez KE na podstawie upoważnienia w akcie prawodawczym (określenie celu, treści oraz czasu wydania upoważnienia) – akty o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają inne niż istotne elementy aktu ustawodawczego (brak sprzeciwu PE i Rady do wydania) Akty wykonawcze – Państwa Członkowskie przyjmują wszelkie środki prawa krajowego niezbędne do wprowadzenia w życie prawnie wiążących aktów Unii. Jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii, akty te powierzają uprawnienia wykonawcze Komisji lub Radzie, w należycie uzasadnionych przypadkach oraz w ramach PZiB. Traktat z Lizbony

Źródła prawa UE Inne akty m.in.: Akty Rady przyjmowane na podstawie Traktatu bez jakiegokolwiek udziału Parlamentu Europejskiego (w ramach różnych polityk unijnych), np. sankcje zewnętrzne („środki” Rady – art. 215 TFUE) Decyzje Rady i Rady Europejskiej przyjmowane w ramach PZiB Traktat z Lizbony

Decyzje Rady lub Rady Europejskiej w sprawie: PZiB Decyzje Rady lub Rady Europejskiej w sprawie: Strategicznych interesów i celów (RE na zalecenie Rady) Działań Stanowisk Zasad wykonania decyzji ws. działań i stanowisk Misji Ustanowienia współpracy strukturalnej Udziału we współpracy strukturalnej Statutu Europejskiej Agencji Obrony Traktat z Lizbony

Dziękuję za uwagę Mariusz Daca mariusz.daca@msz.gov.pl Traktat z Lizbony