Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania STARORZECZE ODRY Rynek 25, 55-200 Oława Tel./fax 0-71 313 41 57 www.leader-so.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

Lokalna Grupa Działania Fundacji „Nasza Nadzieja”
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ZIELONY PIERŚCIEŃ TARNOWA
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania STARORZECZE ODRY Rynek 25, Oława Tel./fax
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
,,Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Lokalna Grupa Działania DOLINA SANU Realizacja umowy Nr: UM /09
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Lokalna Grupa Działania „BRAMA BESKIDU”
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Działalność i cele LGD Stowarzyszenie „Dziedzictwo i Rozwój”
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Integracja Turystyka.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
WDRAŻANIE LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU Stowarzyszenia LGD Lider w EGO Podsumowanie naboru I – 2011 lipiec - sierpień
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Oś 4 Leader w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Stan prac – listopad 2007 r Warszawa 25 października 2007 r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Integracja Turystyka.
Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru Dolina Karpia realizacja programu Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata , oś 4 Leader.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Regranting jako narzędzie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na przykładzie LGD Wstęga Kociewia opracował: Marek Modrzejewski, Kierownik Biura Lokalnej.
KONFERENCJA Stowarzyszenia „Ślężanie - Lokalna Grupa Działania” Podsumowanie realizacji zadań oraz wykorzystania środków w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
PROW 2007 – 2013 PODSUMOWANIE w LGD „Qwsi”. Nabory ogłoszone przez LGD „Qwsi”  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” w okresie programowania 2007 – 2013 ogłosiło.
Podsumowanie wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w latach
WIELKOPOLSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA KRAINA LASÓW I JEZIOR.
FORMULARZE. Karta oceny zgodności operacji z LSR Numer wniosku: Imię i nazwisko lub nazwa wnioskodawcy: Nazwa wnioskowanej operacji/projektu: Operacja/projekt.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Stan wdrażania osi IV LEADER PROW w Województwie Kujawsko-Pomorskim na dzień 14 sierpnia 2012 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Lokalna Grupa Działania Dorzecze Bobrzy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Wsparcie aktywności gospodarczej
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,Partnerstwo Izerskie”
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania STARORZECZE ODRY Rynek 25, Oława Tel./fax

Starorzecze Odry Działa na podstawie Umowy z dnia między UMWD a LGD Starorzecze Odry Działa na podstawie Umowy z dnia między UMWD a LGD Starorzecze Odry Obejmuje swoim działaniem gminy: Oława, Jelcz-Laskowice i Domaniów Liczba mieszkańców zamieszkujących obszar LGD – (stan na r.)

Starorzecze Odry Podstawowym dokumentem świadczącym o tożsamości LGD jest LSR (Lokalna Strategia Rozwoju) Dostępna na stronie: w zakładce Lokalna Strategia Rozwoju LGD Starorzecze Odry Lokalna Strategia Rozwoju LGD Starorzecze Odry LGD to partnerstwo ludzi, instytucji i organizacji działających na rzecz zrównoważenia rozwoju regionu i poprawy standardu życia społeczności lokalnych. Zależy nam na rozwoju partnerskiego współdziałania w regionie i promowaniu wartości związanych z kulturą wiejską i aktywizacją mieszkańców. Chcemy integrować to co rozproszone, pobudzić to co uśpione, odnajdywać to co zapomniane. Łączy nas harmonijna współpraca i pełne zaangażowanie w realizowane pomysły.

Działania Starorzecze Odry Utworzenie partnerstwa społecznego - Lokalnej Grupy Działania LGD jest stowarzyszeniem w jego skład wchodzą przedstawiciele różnych podmiotów lokalnych z sektorów: publicznego, społecznego i ekonomicznego LGD sama definiuje terytorium swojego działania, powinien to być obszar spójny, mający wystarczający potencjał do rozwoju Opracowanie przez LGD strategii rozwoju danego obszaru Każde LGD dokonało analizy sytuacji i sformułowało strategię rozwoju swojego obszaru (LSR) Realizacja strategii w oparciu o środki przyznane LGD LGD jest lokalną instytucją grantodawczą – wybiera i finansuje projekty zgodne z przyjętą strategią rozwoju LGD jest platformą komunikacji, współpracy i koordynacji działań podmiotów wchodzących w jego skład

Starorzecze Odry Od 2009 r. mieszkańcy zamieszkali na obszarze LGD będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w zakresie następujących działań (dalej zwanych operacjami): Od 2009 r. mieszkańcy zamieszkali na obszarze LGD będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w zakresie następujących działań (dalej zwanych operacjami): różnicowanie kierunku działalności nierolniczej różnicowanie kierunku działalności nierolniczej tworzenie i rozwój mikro-przedsiębiorstw tworzenie i rozwój mikro-przedsiębiorstw odnowa i rozwój wsi odnowa i rozwój wsi małe projekty małe projekty

Starorzecze Odry Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ( LSR ) Budżet ,00 PLN w tym poszczególne działania : Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej – ,00 PLN Tworzenie i rozwój mikro-przedsiębiorstw – ,00 PLN Odnowa i rozwój wsi – ,00 PLN Małe projekty – ,00 PLN

Małe projekty Beneficjentami małych projektów mogą być: osoby fizyczne: pełnoletnie, zameldowane lub prowadzące działalność na obszarze LGD osoby fizyczne: pełnoletnie, zameldowane lub prowadzące działalność na obszarze LGD osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, utworzona na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacja albo stowarzyszenie z siedzibą na obszarze LSR lub prowadzą działalność na tym obszarze osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, utworzona na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacja albo stowarzyszenie z siedzibą na obszarze LSR lub prowadzą działalność na tym obszarze osoby prawne i jednostki organizacyjne o charakterze kościelnym lub związków wyznaniowych, osoby prawne i jednostki organizacyjne o charakterze kościelnym lub związków wyznaniowych,

Małe projekty o Wysokość pomocy: na operacje z zakresu małych projektów wynosić będzie maksymalnie 70% kosztów kwalifikowanych operacji nie więcej jednak niż 25 tys. zł; przy czym całkowity koszt operacji nie może być niższy niż 4,5 tys. zł oraz wyższy, niż 100 tys. zł w okresie realizacji programu ( )

Zasady składania wniosków do LGD Wnioski powinny być zgodne z Lokalną Strategią Rozwoju. Termin naboru będzie ogłaszała Lokalna Grupa Działania. Wnioski do finansowania będzie wybierała Rada LGD. Leader będzie także finansować funkcjonowanie LGD: Nabywanie umiejętności i aktywizacja Nabywanie umiejętności i aktywizacja Pomoc przyznawana dla LGD może w szczególności dotyczyć: - badań nad obszarem objętym LSR; - informowania o obszarze działania LGD oraz o LSR; - szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR; - wydarzeń o charakterze promocyjnym związanych z obszarem działania LGD; - szkolenia lokalnych liderów; - animowania społeczności lokalnych; - kosztów bieżących LGD, Wdrożenie projektów współpracy Wdrożenie projektów współpracy - Wspólne przedsięwzięcia realizowane przez LGD z różnych państw Unii Europejskiej

Minimalne ilości realizowanych operacji Cele ogólne Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw Odnowa i rozwój wsi Małe projekty Razem Wdrażanie LSR Rozwój turystyki na terenie LGD Wykorzystanie walorów przyrodniczo – kulturowych w budowaniu wizerunku regionu Wzrost poziomu dochodów mieszkańców Wzrost świadomości i aktywności lokalnej na rzecz rozwoju wspólnoty regionalnej Minimalna liczba operacji w ramach LSR Wartość operacji w ramach LSR - ogółem

Harmonogram przewidywanych terminów składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej - II kwartał

Harmonogram przewidywanych terminów składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju Tworzenie i rozwój mikro- przedsiębiorstw - I kwartał

Harmonogram przewidywanych terminów składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju Odnowa i rozwój wsi IV kwartał IVkwartał--

Harmonogram przewidywanych terminów składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju Małe Projekty IV kwartał III kwartał II kwartał

Ogólna procedura przyjmowania wniosków o dofinansowanie operacji w ramach wdrażania LSR – wersja graficzna: Ustalenie przez LGD wspólnie z SW informacji o możliwości składania wniosków o dofinansowanie Informacja Ogłoszenie w porozumieniu z SW terminu naboru wniosków o dofinansowanie, zawierających zasady składania wniosków Przyjmowanie wniosków o dofinansowanie operacji w biurze LGD w Oławie Zestawienie złożonych wniosków w zbiorcze listy wniosków o dofinansowanie operacji przewidzianych w LSR Zbiorcze listy wniosków Ogłoszenie o naborze wniosków

Ocena zgodności operacji z LSR Procedura oceny zgodności operacji z LSR polega na dokonaniu oceny zgodności celów i zakresu operacji z celami ogólnymi, szczegółowymi i przedsięwzięciami zapisanymi w LSR Procedura oceny zgodności operacji z LSR polega na dokonaniu oceny zgodności celów i zakresu operacji z celami ogólnymi, szczegółowymi i przedsięwzięciami zapisanymi w LSR Ocena zgodności z LSR jest dokonywana indywidualnie przez członków Rady Ocena zgodności z LSR jest dokonywana indywidualnie przez członków Rady

Ocena zgodności operacji z LSR W karcie oceny zgodności projektu z LSR, członkowie Rady odpowiadają na pytania: W karcie oceny zgodności projektu z LSR, członkowie Rady odpowiadają na pytania: czy realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów ogólnych LSR? czy realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów ogólnych LSR? czy realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych LSR? czy realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych LSR? czy realizacja projektu jest zgodna z przedsięwzięciami zaplanowanymi w LSR? czy realizacja projektu jest zgodna z przedsięwzięciami zaplanowanymi w LSR?

Ocena zgodności operacji z LSR Uznanie operacji za zgodną z LSR skutkuje przekazaniem operacji do dalszej oceny według lokalnych kryteriów wyboru. Uznanie operacji za zgodną z LSR skutkuje przekazaniem operacji do dalszej oceny według lokalnych kryteriów wyboru. Operacja, która nie zostanie uznana za zgodną z LSR nie podlega dalszej ocenie. Operacja, która nie zostanie uznana za zgodną z LSR nie podlega dalszej ocenie. Operacja zostanie uznana za zgodną z LSR, jeżeli będzie zgodna z: Operacja zostanie uznana za zgodną z LSR, jeżeli będzie zgodna z: co najmniej jednym celem ogólnym, co najmniej jednym celem ogólnym, co najmniej jednym celem szczegółowym, co najmniej jednym celem szczegółowym, co najmniej jednym przedsięwzięciem zapisanym w LSR. co najmniej jednym przedsięwzięciem zapisanym w LSR.

Ocena operacji na podstawie lokalnych kryteriów wyboru Procedura oceny operacji na podstawie lokalnych kryteriów wyboru polega na dokonaniu oceny operacji zakwalifikowanych wcześniej, jako zgodnych z LSR, na podstawie lokalnych kryteriów wyboru operacji. Procedura oceny operacji na podstawie lokalnych kryteriów wyboru polega na dokonaniu oceny operacji zakwalifikowanych wcześniej, jako zgodnych z LSR, na podstawie lokalnych kryteriów wyboru operacji. Zasadniczym celem tej procedury jest wybór operacji, które w największym stopniu mogą realizować założenia LSR. Zasadniczym celem tej procedury jest wybór operacji, które w największym stopniu mogą realizować założenia LSR. Ocena dokonywana jest indywidualnie przez członków Rady. Miejsce operacji na liście rankingowej określa średnia arytmetyczna wszystkich indywidualnych ocen. Ocena dokonywana jest indywidualnie przez członków Rady. Miejsce operacji na liście rankingowej określa średnia arytmetyczna wszystkich indywidualnych ocen.

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 1. Powiązanie z innymi projektami realizowanymi na obszarze LGD Tzn. preferuje powiązanie operacji z więcej niż jednym projektem związanym z działaniami Leader lub innymi programami kierowanymi na obszary wiejskie.

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 2 – powiązana z więcej niż jednym projektem 2 – powiązana z więcej niż jednym projektem 1- powiązana z jednym projektem 1- powiązana z jednym projektem 0 – brak powiązań 0 – brak powiązań

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 2. Zaangażowanie społeczności lokalnej w realizację operacji Tzn. preferuje operacje, które angażują mieszkańców i podmioty (organizacje, instytucje i biznes) z obszaru realizacji operacji

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 2 – angażuje min. 2 podmioty i grupę mieszkańców 2 – angażuje min. 2 podmioty i grupę mieszkańców 1 – angażuje 1 podmiot i grupę mieszkańców 1 – angażuje 1 podmiot i grupę mieszkańców 0 – nie angażuje 0 – nie angażuje

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 3. Zasięg oddziaływania operacji Tzn. preferuje operacje mające wpływ na więcej niż jedną miejscowość

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 2 – wpływa na gminę 2 – wpływa na gminę 1- wpływa na więcej niż 1 miejscowość 1- wpływa na więcej niż 1 miejscowość 0 – wpływa na 1 miejscowość 0 – wpływa na 1 miejscowość

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 4. Trwałość operacji po zakończeniu Tzn. preferuje się operacje w których działania będą kontynuowane po zakończeniu finansowania z Leader PROW

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 1 - operacje zapewnia kontynuację 1 - operacje zapewnia kontynuację 0 – operacja nie zapewnia kontynuacji 0 – operacja nie zapewnia kontynuacji

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 5. Wykorzystanie lokalnych zasobów Tzn. preferuje operacje, które w pełni wykorzystują lokalne zasoby

Małe projekty Lokalne Kryteria Wyboru: 1- zasoby przyrodnicze 1- zasoby przyrodnicze 1- zasoby historyczno kulturowe 1- zasoby historyczno kulturowe 1- aktywność społeczna lub gospodarcza 1- aktywność społeczna lub gospodarcza 0- brak wykorzystania 0- brak wykorzystania Maksymalna ilość punktów, które operacja może otrzymać w trakcie oceny - 10 pkt.

Dziękuję za uwagę! Piotr Hańderek