Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Advertisements

ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Organizacja i Zarządzanie
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Zarządzanie projektami partnerskimi
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY DECYZYJNO-INFORMACYJNE
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Struktury organizacyjne
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Formalna definicja systemu informatycznego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
Technik ekonomista.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Charakterystyka zawodu
Struktury organizacyjne hoteli
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kluczowe czynniki sukcesu
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Harmonia i ład społeczny
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Typy struktur organizacyjnych
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
CO TO TAKIEGO Statut?.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
SYSTEMY CELOWE Jacek WĘGLARCZYK.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Postępowanie egzekucyjne w administracji
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Bank Spółdzielczy w Żmigrodzie
Elementy organizowania
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Zapis prezentacji:

Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych

Organizowanie jako kształtowanie struktury organizacyjnej Organizowanie - uporządkowana sekwencja działań prowadzących do utworzenia organizacji w znaczeniu instytucji oraz do nadania jej określonej struktury organizacyjnej, np. utworzenie przedsiębiorstwa, strukturyzacja przedsiębiorstwa, reorganizowanie, restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Organizowanie jako kształtowanie struktury organizacyjnej Dzielenie i porządkowanie składników instytucji Ustalanie (stabilizowanie) określonych składników, działań, cech i relacji Integrowanie podzielonych części, scalanie oraz przeciwdziałanie tendencjom odśrodkowym

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ - trudności metodyczne Problem dostosowania do obowiązującej kultury organizacyjnej - ustalenie i narzucenie obowiązujących wzorców zachowań Charakter instrumentalny struktury organizacyjnej struktura narzędziem osiągania stawianych celów (złożoność relacji między celami, konkurencyjność celów) Potrzeba znacznego wysiłku koncepcyjnego problem wyważenia między konieczną „stabilnością” a pożądaną „elastycznością” funkcjonowania instytucji Problem istnienia różnych układów personalnych, sprzeczność z kwalifikacjami, potrzebami, aspiracjami

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ - elementy opisowe Identyfikacja elementów opisowych struktury organizacyjnej - stwierdzenie stanu faktycznego, określenie cech właściwych struktury (specjalizacja, hierarchizacja, centralizacja, formalizacja Pomiar cech struktury organizacyjnej - nadawanie wartości wymiarów cechom struktur organizacyjnych

SPECJALIZACJA Z = S = * Pomiar zakresu specjalizacji Funkcje przedsiębiorstwa (m.in. badanie i rozwój, produkcja i technika, sprawy ekonomiczne, sprawy społeczne, sprawy handlowe, administracja, prawo) liczba wszystkich funkcji wytypowanych do badania liczba funkcji, dla których wyodrębniono jakąkolwiek jednostkę organizacyjną Z = wskaźnik zakresu specjalizacji funkcjonalnej: * Pomiar stopnia specjalizacji Rodzaj jednostki organizacyjnej spełniającej daną funkcję (stanowisko pracy, dział, pion) wskaźnik stopnia specjalizacji funkcjonalnej: wartość rangowa największej jednostki organizacyjnej wartość rangowa przypisana jednostce realizującej daną funkcję S =

HIERARCHIZACJACJA W = * Pomiar stopnia uchierarchizowania Smukłość - relacja między spiętrzeniem kierowania1) a przeciętną rozpiętością kierowania współczynnik smukłości struktury organizacyjnej: W = liczba szczebli2) w strukturze przeciętna rozpiętość kierowania3) w strukturze 1) spiętrzenie kierowania - liczba szczebli układu hierarchicznego 2) liczba szczebli - liczebność w najdłuższym ciągu struktury 3) średnia arytmetyczna przeciętnych rozpiętości kierowania na poszczególnych szczeblach

CENTRALIZCJA * Określenie wymiaru centralizacji Centralizacja - rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych miedzy stanowiskami kierowniczymi różnych szczebli zarządzania * Określenie wymiaru centralizacji Stopień centralizacji - intensywność decydowania na poszczególnych szczeblach struktury 1. Decyzje podejmowane na najwyższym szczeblu (wartość rangowa 1) 2. Decyzje podejmowane na drugim szczeblu (wartość rangowa 2) 3. Decyzje podejmowane na trzecim szczeblu (wartość rangowa 3) 4. Decyzje podejmowane na czwartym szczeblu (wartość rangowa 4) Ważność decyzji - siła ich wpływu na sprawność funkcjonowania przedsiębiorstwa 1. Decyzje kierunkowe (wartość rangowa 4) 2. Decyzje metodyczne (wartość rangowa 3) 3. Decyzje alokacyjne (wartość rangowa 2) 4. Decyzje wykonawcze (wartość rangowa 1)

FORMALIZACJA F = F = * Pomiar zakresu formalizacji Formalizacja - proces kształtowania reguł organizacyjnych, m.in. za pomocą dokumentów organizacyjnych regulujących zasady zachowania w przedsiębiorstwie m.in. statut, schemat struktury organizacyjnej, schemat obiegu dokumentów, regulamin pracy, regulamin obsługi prawnej, instrukcja kancelaryjna, ... * Pomiar zakresu formalizacji liczba dokumentów możliwych do zastosowania liczba dokumentów organizacyjnych w danym przedsiębiorstwie F = wskaźnik zakresu formalizacji: * Pomiar informacyjnej zawartości przepisów i rygorystyczności Maksymalna możliwa wartość rangowa przypisana dokumentowi ranga, wynikająca z informacyjnej zawartości i rygorystyczności F = wskaźnik stopnia formalizacji dokumentu: