Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Advertisements

Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
opis projektu jednym zdaniem
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Szkolenia, Coaching, PR.
Model referencyjny łańcucha dostaw
Istota konkurencji w internecie …
Kryteria wyboru systemów:
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Kluczowe czynniki sukcesu
Sporządzamy biznesplan
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Po co komu marketing? Zacznijmy od początku Marketing potrzebny jest każdej firmie. Bo „marketing” to nie tylko „promocja” czy „reklama”. To umiejętność.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
1 Analiza konkurencji: Badania prowadzone w celu poznania własnych słabych i mocnych stron w porównaniu z z najważniejszymi konkurentami, określenia sposobu.
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Marketing w Firmie.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
MARKETING INTERNETOWY
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

BENCHMARKING JAKO NARZĘDZIE OCENY POZYCJI KONKURENCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług z bezpośrednimi konkurentami oraz z firmami z innych branż, które uznane są za liderów sektorowych”. Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług z bezpośrednimi konkurentami oraz z firmami z innych branż, które uznane są za liderów sektorowych”.

Definicja Kazimierz Zimniewicz w swojej książce „Współczesne koncepcje i metody zarządzania” określa benchmarking jako porównywanie się z najlepszymi, dorównywanie im, orientowanie się na najlepszą klasę wyrobów lub usług, uczenie się od konkurentów. Kazimierz Zimniewicz w swojej książce „Współczesne koncepcje i metody zarządzania” określa benchmarking jako porównywanie się z najlepszymi, dorównywanie im, orientowanie się na najlepszą klasę wyrobów lub usług, uczenie się od konkurentów.

Rodzaje benchmarkingu W literaturze tematu spotkać można różne podejścia do problematyki benchmarkingu. Interesujące wydają się koncepcje opisu benchmarkingu przez Y.K.Shetty oraz R. Pieske. Autorzy w różny sposób przedstawiają rodzaje benchmarkingu oraz metodykę postępowania podczas benchmarkingu. Rodzaje benchmarkingu W literaturze tematu spotkać można różne podejścia do problematyki benchmarkingu. Interesujące wydają się koncepcje opisu benchmarkingu przez Y.K.Shetty oraz R. Pieske. Autorzy w różny sposób przedstawiają rodzaje benchmarkingu oraz metodykę postępowania podczas benchmarkingu.

Y.K.Shetty identyfikuje cztery rodzaje benchmarkingu

Y.K.Shetty rodzaje benchmarkingu: Strategiczny Benchmarking strategiczny, który polega na porównywaniu u konkurentów i firm z poza branży takich kategorii jak misje, wizje, cele strategiczne, kluczowe elementy strategicznej przewagi konkurencyjnej. Strategiczny Benchmarking strategiczny, który polega na porównywaniu u konkurentów i firm z poza branży takich kategorii jak misje, wizje, cele strategiczne, kluczowe elementy strategicznej przewagi konkurencyjnej.

Y.K.Shetty rodzaje benchmarkingu: Procesów Benchmarking procesów, który bada sposoby funkcjonowania procesów u konkurencji. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo realizuje którąś z koncepcji wykorzystujących zarządzanie procesami np. reengineering, TQM, lean management, wtedy benchmarking procesów przydatny jest w analizie efektywności kosztowej procesów u konkurencji oraz sposobach kreowania wartości dla klienta. Procesów Benchmarking procesów, który bada sposoby funkcjonowania procesów u konkurencji. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo realizuje którąś z koncepcji wykorzystujących zarządzanie procesami np. reengineering, TQM, lean management, wtedy benchmarking procesów przydatny jest w analizie efektywności kosztowej procesów u konkurencji oraz sposobach kreowania wartości dla klienta.

Y.K.Shetty rodzaje benchmarkingu: Produktów Benchmarking produktów, którego celem jest porównywanie już sprzedawanych i nowo projektowanych produktów do konkurencyjnych na rynku. W tym rodzaju benchmarkingu najistotnieszym elementem jest dobór odpowiednich kryteriów porównawczych, które właściwie określą cechy produktów. Przykładowo są to: stopień zaspokajania potrzeb klientów, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne produktu i opakowania, wielkości ekonomiczne: cena, waga, objętość, cykl życia produktu. Produktów Benchmarking produktów, którego celem jest porównywanie już sprzedawanych i nowo projektowanych produktów do konkurencyjnych na rynku. W tym rodzaju benchmarkingu najistotnieszym elementem jest dobór odpowiednich kryteriów porównawczych, które właściwie określą cechy produktów. Przykładowo są to: stopień zaspokajania potrzeb klientów, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne produktu i opakowania, wielkości ekonomiczne: cena, waga, objętość, cykl życia produktu.

Y.K.Shetty rodzaje benchmarkingu: Metod zarządzania Benchmarking metod zarządzania, który polega na porównaniu metod i technik zarządzania stosowanych u konkurentów i liderów rynkowych z metodami zarządzania realizowanymi w przedsiębiorstwie. Metod zarządzania Benchmarking metod zarządzania, który polega na porównaniu metod i technik zarządzania stosowanych u konkurentów i liderów rynkowych z metodami zarządzania realizowanymi w przedsiębiorstwie.

R. Pieske wyróżnia trzy rodzaje benchmarkingu

R. Pieske rodzaje benchmarkingu: Wewnętrzny Wewnętrzny, którego celem jest porównywanie sposobów pracy i efektów w firmie do wyróżniających się w danym kryterium porównawczym  jednostek w organizacji. Jest stosunkowo łatwy do przeprowadzenia z uwagi na brak barier informacyjnych, jednak jego wyniki mogą być zbyt subiektywne z powodu zawężonego pola analizy. Wewnętrzny Wewnętrzny, którego celem jest porównywanie sposobów pracy i efektów w firmie do wyróżniających się w danym kryterium porównawczym  jednostek w organizacji. Jest stosunkowo łatwy do przeprowadzenia z uwagi na brak barier informacyjnych, jednak jego wyniki mogą być zbyt subiektywne z powodu zawężonego pola analizy.

R. Pieske rodzaje benchmarkingu: Zorientowany na konkurencję Zorientowany na konkurencję, który polega na porównywaniu i naśladowaniu wybranych obszarów  firmy do odnoszących sukcesy konkurentów w branży. Przedmiotem benchmarkingu są przykładowo cechy produktów, usług, formy promocji i reklamy, sposoby obsługi klientów u konkurencji. Znaczną trudnością przy realizacji tego rodzaju benchmarkingu jest pozyskanie informacji od konkurencji i o konkurencji. Ten rodzaj benchmarkingu służy również pozycjonowaniu firmy w branży. Zorientowany na konkurencję Zorientowany na konkurencję, który polega na porównywaniu i naśladowaniu wybranych obszarów  firmy do odnoszących sukcesy konkurentów w branży. Przedmiotem benchmarkingu są przykładowo cechy produktów, usług, formy promocji i reklamy, sposoby obsługi klientów u konkurencji. Znaczną trudnością przy realizacji tego rodzaju benchmarkingu jest pozyskanie informacji od konkurencji i o konkurencji. Ten rodzaj benchmarkingu służy również pozycjonowaniu firmy w branży.

R. Pieske rodzaje benchmarkingu: Funkcjonalny Funkcjonalny, który koncentruje się na porównywaniu się z liderami spoza branży, czyli nie konkurentami. Interesujący szczególnie są ci liderzy, którzy osiągnęli sukcesy w swojej branży budując na przestrzeni lat swoje know – how w obszarze klienta, produkcji, logistyki, dystrybucji. Istotnym problemem w realizacji tego rodzaju benchmarkingu może okazać się trudność w jednoznacznym określeniu kryteriów porównawczych. Z kolei do korzyści zaliczyć można odkrycie nowych rozwiązań, które można próbować implementować w przedsiębiorstwie. Funkcjonalny Funkcjonalny, który koncentruje się na porównywaniu się z liderami spoza branży, czyli nie konkurentami. Interesujący szczególnie są ci liderzy, którzy osiągnęli sukcesy w swojej branży budując na przestrzeni lat swoje know – how w obszarze klienta, produkcji, logistyki, dystrybucji. Istotnym problemem w realizacji tego rodzaju benchmarkingu może okazać się trudność w jednoznacznym określeniu kryteriów porównawczych. Z kolei do korzyści zaliczyć można odkrycie nowych rozwiązań, które można próbować implementować w przedsiębiorstwie.

Proces benchmarkingu Kolejnym elementem charakteryzującym proces benchmarkingu jest jego metodyka, czyli opis sposobu postępowania i narzędzi wspomagających. Proces benchmarkingu Kolejnym elementem charakteryzującym proces benchmarkingu jest jego metodyka, czyli opis sposobu postępowania i narzędzi wspomagających.

R. Pieske - proces benchmarkingu

Y.K.Shetty - proces benchmarkingu

Y.K.Shetty - proces benchmarkingu Ograniczenia i trudności Reasumując charakterystykę ogólną benchmarkingu zasadnym wydaje się podkreślić liczne ograniczenia i trudności występujące przy stosowaniu tej metody w praktyce gospodarczej. Do głównych problemów benchmarkingu zaliczono: trudności w pozyskaniu informacji o konkurencji lub liderach rynkowych niebranżowych etyczne i prawne ograniczenia co do sposobów zdobywania informacji o konkurentach brak jasnej metodyki postępowania podczas implementacji programów zmian wynikających ze zdobytych informacji w procesie benchmarkingu Ograniczenia i trudności Reasumując charakterystykę ogólną benchmarkingu zasadnym wydaje się podkreślić liczne ograniczenia i trudności występujące przy stosowaniu tej metody w praktyce gospodarczej. Do głównych problemów benchmarkingu zaliczono: trudności w pozyskaniu informacji o konkurencji lub liderach rynkowych niebranżowych etyczne i prawne ograniczenia co do sposobów zdobywania informacji o konkurentach brak jasnej metodyki postępowania podczas implementacji programów zmian wynikających ze zdobytych informacji w procesie benchmarkingu