Czyli kilka słów o badaniach Jamesa W. Pennebakera- twórcy LIWC

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Raport Mniejszości Lublin – pomiar lokalny wrzesień
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Organizacja diagnozy uzupełniającej dla uczniów klas IV szkoły podstawowej w ramach projektu DiAMEnT kwiecień   Projekt współfinansowany przez.
JAK ZDAĆ EGZAMIN??.
Konsumpcja informacji
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
Jak pisać pracę dyplomową?
LIWC2001 Linguistic Inquiry and Word Count () LIWC2001 Linguistic Inquiry and Word Count (James W. Pennebaker Martha E. Francis & Roger J Booth;
LIWC a psychologia emocji i poznania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Napięcie emocjonalne i stres
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Szczęście.
Sylvia Plath Effect Poetki są bardziej narażone na zaburzenia psychiczne niż poeci. Ruminacja zwiększa depresję, a kobiety częściej stosują ją jako regulację.
Odmienne i nieodmienne części mowy
BLOG JOANNA WĄSOWICZ, WERONIKA ETIENNE.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
MOBBING definicja zjawiska
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Miłość.
Ewolucja roli tekstu i obrazu
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Dlaczego warto czytać dzieciom?
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Kliknij myszką aby zobaczyć prezentacje... (Twoje życie to doceni...)
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Co to jest neurofeedback?
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Słowne Znaki Kłamstwa.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Charakterystyka metody Glenna Domana
Samobójstwa-medialna sensacja czy rzeczywisty problem?
Sposoby radzenia sobie ze stresem
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Czyli kilka słów o badaniach Jamesa W. Pennebakera- twórcy LIWC *Bartosz Szymczyk* Co mówią o nas słowa? Czyli kilka słów o badaniach Jamesa W. Pennebakera- twórcy LIWC

Klasycy Sigmund Freud: słowa wskaźnikiem zdrowia psychicznego. Analiza przejęzyczeń- często spotykane błędy w wypowiedziach odzwierciedlają głębokie, nieuświadamiane treści i lęki. David McClelland i John Atkinson- analiza opowiadanych historii pod kątem słów odzwierciedlających potrzebę osiągnięć, afiliacji i władzy.

James W. Pennebaker Wpływ pisania o własnych emocjach na zdrowie psychiczne i fizyczne Natura języka i procesów społecznych Jak słowa, których używamy odzwierciedlają leżące u ich podłoża Uczucia Myśli Osobowość Zachowanie ???

Pisanie o własnych emocjach Lata’80- paradygmat pisania o emocjach Badani podzieleni na grupy Pisząca o emocjach Pisząca o czymkolwiek (w niektórych badaniach) Nie pisząca Prowadzenie dziennika przez 3-5 dni, 15- 30 minut dziennie Instrukcja dla grupy mającej pisać o emocjach: Przez następnych kilka dni, chcielibyśmy żebyś pisał o swoich najgłębszych emocjach i myślach dotyczących najtrudniejszych doświadczeń w twoim życiu. Naprawdę, idź na całość i sięgnij do swoich uczuć i myśli dotyczących tych doświadczeń. W swoich zapiskach możesz odnieść swoje doświadczenia do dzieciństwa, związków, osób które kochałeś, lub kochasz, czy też do twojej pracy. Jak doświadczenie to jest powiązane z tym kim jesteś, kim byłeś, kim chciałbyś zostać? Wiele osób nie miało nigdy jednego doświadczenia traumatycznego, ale wszyscy z nas doświadczyli kiedyś ważnych konfliktów, czy momentów dużego napięcia- o tym także możesz pisać. Możesz codziennie pisać o jednej sprawie, lub każdego dnia o czym innym. O czymkolwiek byś pisał, ważne jest, byś sięgał głęboko do swoich uczuć i myśli.

Pisanie o własnych emocjach Wyniki badań: W wielu przeprowadzonych w ten sposób badaniach poprawa grupy piszącej o swoich uczuciach w następujących aspektach: Mniej wizyt lekarskich Mniej zachorowań na niektóre choroby w tym astmę Lepsze wyniki badań morfologicznych krwi Lepsze ciśnienie krwi Lepsze oceny wśród studentów Szybsza ponowna aktywacja po przerwie w pracy Mniejsze natężenie depresji, mniej ruminacji

Pisanie o własnych emocjach Wnioski z badań Co takiego sprawia, ze pisanie dziennika emocjonalnego przynosi taką poprawę? Ludzie tworzą spójną wypowiedź pisząc, a dzięki temu ich życiowa narracja także staje się bardziej spójna. Transformacja uczuć na słowa Negocjowanie znaczeń Uproszczenie znaczenia

Wnioski cd. 2. W grupie piszących, zmiana w myśleniu o sobie w odniesieniu do innych. Wskaźnik: ZAIMKI Osoby, które doświadczały poprawy w eksperymentach z pamiętnikiem, zmieniały sposób pisania z 1 os. l. poj. (ja) na 1 os. l. mn. (my), lub w ogóle częściej używały zaimków nie pierwszoosobowych, co pokazuje przyjęcie cudzej perspektywy.

Które słowa są ważne? Koncentracja na formie nie na treści. Tradycyjnie uważane za bardziej „psychologiczne” wymiary, jak nacechowanie emocjonalne, odwołanie do śmierci, religii, wartości, seksualności, nie łączą się silnie z niczym konkretnym. Więcej pokazuje to JAK ludzie mówią niż CO mówią. Słowa, które decydują o stylu wypowiedzi: Drobne słowa, partykuły Przedimki (a, an, the) zaimki (I, we, my, her, he, his....) przyimki (in, from, with, without) Spójniki (and, or, but) czasowniki posiłkowe „Słowa- śmieci” W angielskim 160 drobnych słów tego typu to 50% wszystkich wypowiadanych lub pisanych słów. Klej języka. Tutaj mówię o badaniach wykorzystujących technikę EAR i o tym, że wykazano,że po eksperymencie z dziennikami mężczyźni częściej używają „my” niż przedtem, a kobiety żadziej. Wszyscy spedzają więcej czasu z innymi, częściej się śmieją w sytuacjach społecznych, używają więcej słów z pozytywną konotacja

Dalsze badania Powtórna analiza danych z poprzednich badań Analiza blogów Zbieranie SMS’ów EAR- badania nad trwałością zmiany po eksperymencie Tutaj mówię o badaniach wykorzystujących technikę EAR i o tym, że wykazano,że po eksperymencie z dziennikami mężczyźni częściej używają „my” niż przedtem, a kobiety żadziej. Wszyscy spedzają więcej czasu z innymi, częściej się śmieją w sytuacjach społecznych, używają więcej słów z pozytywną konotacja

Analizowanie danych Linguistic Inguiry and Word Count (LIWC) 2300 słów Każde słowo przypisane do jednej z 70 kategorii Kategorie lingwistycznie i psychologicznie istotne Słowo 'cried' należy do czterech kategorii: sadness, negative emotion, overall affect, and a past tense verb Jeśli w tekście znajdzie się to słowo, analizator zakwalifikuje je do wszystkich 4 kategorii Można tworzyć nowe, własne kategorie na użytek konkretnych badań Każdy analizowany tekst można dzięki temu opisać zawartością procentową słów z danej kategorii (positive emotions, prepositions, pronouns, cognitive words) Program z założenia dość zgrubny, ale dający możliwość szybkiej analizy wielu dużych tekstów i ich charakterystyki, na podstawowym, ale już istotnym poziomie. Tutaj mówię o badaniach wykorzystujących technikę EAR i o tym, że wykazano,że po eksperymencie z dziennikami mężczyźni częściej używają „my” niż przedtem, a kobiety żadziej. Wszyscy spedzają więcej czasu z innymi, częściej się śmieją w sytuacjach społecznych, używają więcej słów z pozytywną konotacja

Dalsze badania Blogi i 11.09.01 Analiza ponad 1000 blogów. 72’000 wpisów. 26’000’000 słów. Dwa miesiące przed i dwa miesiące po ataku na WTC i Pentagon. Wyraźna zmiana używanego języka po zamachu: Dużo częstsze używanie zaimka We, rzadsze używanie zaimka I. Wkrótce po zamachu więcej słów odwołujących się do negatywnych emocji (kill, ugly, guilty). Więcej słów pokazujących poznawcze (question, think, because) i społeczne zaangażowanie (talk, share, friends, zaimki nie pierwszoosobowe). Więcej słów pokazujących dystansowanie psychologiczne (mało form pierwszoosobowych, dużo czasowników typu would, could, should). Efekt przez 6 tygodni po zamachu. Po 2 tygodniach nacechowanie emocjonalne słów wróciło do stanu sprzed zamachu, podobnie jak ilość słów pokazujących zaangażowanie społeczne. Słowa pokazujące zaangażowanie poznawcze spadły poniżej poziomu sprzed zamachu. Wszystkie efekty były silniejsze dla osób bardziej zaangażowanych w 11 września (używających często slow takich jak Osama, porwanie, WTC, czy Afganistan). Wszystkie efekty silniejsze dla mieszkańców stanu Nowy Jork. Tutaj mówię o badaniach wykorzystujących technikę EAR i o tym, że wykazano,że po eksperymencie z dziennikami mężczyźni częściej używają „my” niż przedtem, a kobiety żadziej. Wszyscy spedzają więcej czasu z innymi, częściej się śmieją w sytuacjach społecznych, używają więcej słów z pozytywną konotacja

Zaimki Docenione dzięki LIWC Najbardziej wyraźne dane wskazujące na związek miedzy zaimkami, a zdrowiem psychicznym i fizycznym Diagnostyczne to jak ludzie odwołują się do siebie i innych Użycie zaimków w pierwszej osobie liczby pojedynczej (I, me, mine) vs. Użycie zaimków w pierwszej osobie liczby mnogiej (we, us, our); daje podstawy do myślenia o tożsamości społecznej autora wypowiedzi, a także o tym kto tak naprawdę mówi przez niego. Odnoszenie się zaimkami do innych osób wskazuje na wrażliwość na ich potrzeby, współczucie, integrtację z innymi

Zaimkowe efekty Z badań z użyciem programu LIWC: Studenci cierpiący z powodu depresji używają, w dziennikach, gdzie opisują swoje emocje, dużo więcej zaimków 1 os. l. poj., niż ci którzy nigdy nie cierpieli z powodu depresji. Różnica dzięki użyciu I, nie me, czy my Poeci- samobójcy używają w swej twórczości dużo więcej zaimków pierwszej osoby liczby pojedynczej niż poeci nie-samobójcy. Rzadziej odwołują się także do innych osób, co odzwierciedla ich większą izolację społeczną. Poeci nie różnią się między sobą użyciem słów nacechowanych emocjonalnie pozytywnie, czy negatywnie. Zaraz po traumatycznym wydarzeniu na dużą skalę zmniejsza się częstotliwość używania słowa I, a zwiększa słowa we. W przypadku śmierci księżnej Diany analiza wpisów na chatach internetowych wykazała 135% wzrost dla we i 18% spadek dla I. Po tygodniu efekt zanika.

Zaimkowe efekty c.d. Kiedy podczas eksperymentów zachęca się ludzi do kłamstwa, używają oni mniej form w 1 os. l. poj.. Osoby mówiące prawdę używają także więcej słów „ekskluzywnych”: but, except, without. Użycie zaimka I generalnie wskazuje na szczerość. Analiza konferencji prasowych burmistrza Nowego Jorku, Rudolpha Gulianiego, wskazuje, że od konferencji, w której przyznał się do diagnozy nowotworowej, wycofał z wyścigu o fotel senatora i ogłosił rozwód, uderzająco zwiększyła się używana przez niego ilość zaimków I. Efekt utrzymywał się długo po pamiętnej konferencji.

Zaimkowe efekty c.d. Kiedy ludzie piszą o swoich traumatycznych doświadczeniach, różnorodność i elastyczność w użyciu zaimków jest jednym z silniejszych predyktorów poprawy zdrowia fizycznego. Dwa badania wskazują, że zwiększenie poziomu testosteronu w wyniku działań medycznych (terapia hormonalna) idzie w parze ze zmniejszeniem częstotliwości odnoszenia się do innych osób (mniej zaimków nie pierwszoosobowych) We wszystkich opisanych badaniach więcej zaimków i więcej słów odnoszących się do innych używają kobiety. Mężczyźni częściej używają przyimków (in, on, out) i przedimków (a, an, the) We wszystkich opisanych badaniach osoby starsze rzadziej odnoszą się do siebie, częściej używają pozytywnych, a rzadziej negatywnych emocjonalnie słów. Starsi ludzie używają też częściej czasu przyszłego. Im wyższa pozycja społeczna, tym rzadziej ludzie używają I, me, my, a także wyrazów odnoszących się do emocji. Osoba dominująca w danym dialogu używa mniej zaimka I.

Podsumowanie i inspiracje Język mówi bardzo dużo o naszych, często podstawowych procesach psychicznych. Użycie języka wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne (pamiętniki). Ważnym predyktorem są mniej doceniane części mowy, np. zaimki- ważniejsze są słowa pokazujące styl wypowiedzi, a nie treść. Trzeba udoskonalać metody analizy języka Badania nad psychologiczną analizą języka mają ogromne znaczenie i naukowe i pozanaukowe (marketing, reklama).

Dziękuję bszymczyk@st.swps.edu.pl polecam stronę: http://www.psy.utexas.edu/Pennebaker/ bszymczyk@st.swps.edu.pl