Klasyfikacja olejów smarowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
Próg rentowności.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Wskaźniki charakterystyczne olejów smarowych
Pojęciem stali kadłubowej określa się taką stal, która stosowana jest na elementy konstrukcyjne kadłubów statków podlegających nadzorowi towarzystw klasyfikacyjnych.
METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń
Gaz ziemny Marek Kaźmierczak.
Osprzęt instalacji solarnej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wodorotlenek Potasu KOH.
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Gęstość, lepkość i funkcje nadmiarowe mieszanin tert-butanolu z n-butanolem, sec-butanolem i izo-butanolem. Wartości gęstości i lepkości kinematycznej.
Badanie właściwości fizykochemicznych mieszanin pierwszo- i drugorzędowych butanoli. Anna Milewska Uniwersytet Warszawski Zakład Fizyki i Radiochemii Kierownik.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Laboratoria z „wstęp do programowania”
POLIETERY.
Rodzaje olejów smarowych
Klasyfikacja paliw.
Pary Parowanie zachodzi w każdej temperaturze, ale wraz ze wzrostem temperatury rośnie szybkość parowania. Siły wzajemnego przyciągania cząstek przeciwdziałają.
Wzory ułatwiające obliczenia
Zakład Chemii Medycznej Pomorskiej Akademii Medycznej
(CHEMIA W MOTORYZACJI)
Surowce do produkcji piwa Słód, chmiel, drożdże, woda
Centrale wentylacyjne typu: DanX BasX Vent
Projekt badawczo – rozwojowy CA/S/10/4
Metody badań polimerów.
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
WODA I ROZTWORY WODNE.
Średnie i miary zmienności
OPERACJA DZIELENIA W SQL
Matematyka wokół nas.
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
NIE TAKA MATMA STRASZNA ;-)
SB 165 Chłodnica oleju 60 % MPa Zawór sterujący
O kriostymulacji azotowej dla ludzi… Cześć I ... zdolnych
Ropa naftowa.
Turystyka i rekreacja w rozwoju psychofizycznym człowieka
Quiz Liczby na co dzień Rozpocznij Quiz.
WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO. WSTĘP – WYBÓR ŚRODKA SMAROWEGO POSTĘPOWAĆ ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ OBSŁUGI –SPECYFIKACJA KLASY JAKOŚCI –SPECYFIKACJA KLASY LEPKOŚCI.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
WPŁYW SPOSOBÓW MIELENIA NA WŁAŚCIWOŚCI WYKORZYSTYWANYCH Z NICH WYROBÓW METHODS INFLUENCING THE GRINDING PROPERTIES OF THE PRODUCTS Dr Inż. Dorota Czarnecka-Komorowska.
Politechnika Rzeszowska
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Materiały termoizolacyjne i temoprzewodzące
Skład granulometryczny
Oś liczbowa Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
3. Parametry powietrza – ciśnienie.
Co to jest mol?.
Co to jest dystrybuanta?
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Tworzywa Sztuczne.
Strategia pomiaru.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Fenole.
RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Układ smarowania (olejenia)
Kraking i reforming Kraking (proces krakingu, krakowanie)
Czy substancje można mieszać?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Klasyfikacja olejów smarowych

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem składu chemicznego Oleje parafinowe, Oleje naftenowe, Oleje aromatyczne, Oleje mieszane (Jeżeli żadna z podanych powyżej grup węglowodorów nie wykazuje przewagi, oleje takie zaliczamy do typu mieszanego).

Porównanie własności olejów. Oleje parafinowe charakteryzują się: Dużą odpornością na starzenie, Dużymi wartościami punktu anilinowego,( punkt anilinowy- najniższa temperatura, w której równe objętości badanego produktu i aniliny C6H5NH2 rozpuszczają się w sobie, tworząc klarowny roztwór jednorodny), Dużym wskaźnikiem lepkości, Wysoką temperaturą zapłonu, Małą gęstością.

Porównanie własności olejów c.d. Oleje naftenowe charakteryzują się: Niższą wartością punktu anilinowego, Niższą wartością wskaźnika lepkości, Niższą temperaturą zapłonu, Dużą gęstością.

Porównanie własności olejów c.d. Oleje aromatyczne charakteryzują się: Najmniejszą wartością punktu anilinowego, Największą gęstością.

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem lepkości (SAE) z 1926 roku System SAE obowiązuje od 1926 roku. Podstawą podziału olejów silnikowych na klasy była lepkość w temperaturze –17,8 °C i lepkość w temperaturze +98,9 °C. System klasyfikowania olejów przeznaczonych dla silników spalinowych według klas lepkości SAE ( Society of Automotive Engineers) określa lepkość olejów za pomocą umownych liczb całkowitych. Wartość lepkości wyrażona jest w centistoksach (cSt) i w stopniach Englera (ºE) i odpowiada poszczególnym klasom SAE. Jeżeli w oznaczeniu oleju występuje litera W, to jest to olej zimowy, jeżeli występują dwie liczby np. SAE 10W/50 to jest to olej wielosezonowy.

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem lepkości (SAE) c.d. Klasa lepkości SAE Lepkość w temperaturze Minimalny wskaźnik lepkości -17,8 ºC 98,9 ºC Max. Min. [cSt] [ºE] 5W/10W 1300 172 4,2 1,32 90 5W/20 5,7 1,45 140 5W/30 9,6 1,80 154 5W/40 12,9 2,12 156 5W/50 16,8 1,52 10W/20 2600 343 10W/30 132 10W/40 139 10W/50 144 20W/30 10500 1386 97 20W/40 113 20W/50 120

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem lepkości według SAE J300 z 1997 roku Wprowadzono 6 klas olejów zimowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W oraz 5 klas olejów letnich: 20, 30, 40, 50, 60. Klasy lepkości olejów uszeregowano wg rosnącej lepkości. Symbol SAE nie oznacza wartości lepkości. Klasyfikacja ta określa maksymalną wartość lepkości strukturalnej, której nie może przekroczyć w danej temperaturze, np. olej klasy SAE 15W nie może mieć w temp. -15 °C lepkości większej niż 3500 mPa · s.

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem lepkości według SAE J300 z 1997 roku c.d. Właściwości niskotemperaturowe charakteryzuje tzw.temperatura pompowalności, czyli temperatura, w której możliwe jest jeszcze pompowanie oleju w silniku, np. dla oleju SAE 15W temperatura pompowalności -25 °C oznacza, że jego lepkość dynamiczna w tej temp. nie przekracza wartości 60 000 mPa · s

Klasyfikacja olejów smarowych pod względem lepkości według SAE J300 z 1997 roku c.d. Warunki dobrego smarowania silnika w podwyższonych temperaturach zapewnia się limitując lepkość kinematyczną w temp. 100 °C i 150 °C . Pomiaru lepkości w temp. 150 °C dokonuje się przy dużej szybkości ścinania (106 · s –1), inaczej HT/HS ( High Temperature/High Shear).

Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych SAE 300-97 Klasa lepkości SAE Max lepkość strukturalna (rozruchowa) mPa · s w temp. °C Max pompowalność mPa · s Lepkość kinematyczna w temp. 100 °C mm2/s Min. lepkość HTHS w temp. 150 °C, mP · s Min. Max. 0W 3250 w -30 60 000 w -40 3,8 - 5W 3500 w -25 60 000 w -35 10W 3500 w -20 60 000 w -30 4,1 15W 3500 w -15 60 000 w -25 5,6 20W 4500 w -10 60 000 w -20 25W 6000 w -5 60 000 w -15 9,3

Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych SAE 300-97 c.d. Klasa lepkości SAE Max lepkość strukturalna (rozruchowa) mPa · s w temp. °C Max pompowalność mPa · s Lepkość kinematyczna w temp. 100 °C mm2/s Min. lepkość HTHS w temp. 150 °C, mP · s Min. Max. 20 - 5,6 <9,3 2,6 30 9,3 <12,5 2,9 40 12,5 <16,3 2,9 dla: 0W-40, 5W40, 10W-40 3,7 dla:15W 40, 20W-40, 25W-40, 40 50 16,3 <21,9 3,7 60 21,9 <26,1

Oleje wielosezonowe Oleje wielosezonowe nadają się do eksploatacji zarówno w zimie, jak i w lecie. Na przykład olej SAE 10W-40, ma w niskich temperaturach lepkość oleju zimowego SAE 10W, co zapewnia dobre właściwości rozruchowe silnika, a w temperaturach wysokich – lepkość oleju letniego SAE 40, co gwarantuje właściwe smarowanie silnika w wysokich temperaturach.

Charakterystyka lepkościowa oleju wielosezonowego -20 +100 Temperatura, °C Lepkość 40 10W-40 10W

Stosowanie olejów silnikowych w zależności od temperatury otoczenia -10 -20 -30 -40 50 40 30 20 10 SAE 0W SAE 5W-30 SAE 5W-40 SAE 5W-50 SAE 10W-30 SAE 10W-40 SAE 15W-40 SAE 20W-30 SAE 20W-20 SAE 20W-40 SAE 20W-50 SAE 5W SAE 10W SAE 30 SAE 40 SAE 50 Temperatura otoczenia ºC

Oleje paliwooszczędne (EC) Oleje silnikowe o niskich klasach lepkości umożliwiają osiągnięcie oszczędności paliwa do kilku procent. Dotyczy to klas lepkości: SAE 0W-30, SAE 0W-40, SAE 5W-30, SAE 5W-40, (5W-50).

Klasyfikacja jakościowa silnikowych olejów smarowych (API) Oleje silnikowe Oleje do silników benzynowych (S) Oleje do silników wysokoprężnych (C) SA SB SC SD SE CA CB CC CD SF SG SH SJ CD- II CE CF CF-4 CG-4 ‘CH-4’

Klasyfikacja jakościowa silnikowych olejów smarowych (API) Jeśli w oznaczeniu oleju druga litera jest dalsza w alfabecie, to olej posiada lepsze własności, a silnik może być zasilany paliwem o coraz niższej jakości. Oleje od SC do CD zawierają pełen zestaw dodatków uszlachetniających tj: inhibitory utleniania, korozji, dodatki przeciwzużyciowe, detergująco-dyspergujące, zapobiegające pienieniu oraz zabezpieczające silnik przed osadami niskotemperaturowymi.