Wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BAW SIĘ Z NAMI ZABYTKAMI
Advertisements

Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
Zespół Placówek Oświatowych im. hm Janka Bytnara „Rudego”
Matematyka ciekawa, ciekawsza…
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
POLACY I WĘGRZY WSPÓLNE DROGI XIII-XXI WIEK "Magyarország és Lengyelország két örökéletű tölgy, melyek külön törzset növesztettek, de gyökereik a föld.
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
Wirtualny spacer po Białymstoku. Projekt realizują słuchacze CKU w ramach programu Szkoła z Klasą 2.0.
Gimnazjum Publiczne w Rudnikach
Temat: Cegłów dawniej i dziś
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
SPRAWOZDANIE SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO „EURO-FANI” Z REALIZACJI PLANU PRACY W ROKU KALENDARZOWYM 2012 – - EUROPEJSKIM ROKU AKTYWNOŚCI OSÓB STARSZYCH.
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
Opracował J. Stryjkowski
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej.
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
Sejm Dzieci i Młodzieży
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
TARGI
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Podsumowanie II edycji Programu edukacyjnego „ Trzymaj Formę” Działdowo, r. Jolanta Działak PSSE Działdowo.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1  Monika  Emil  Tomasz  Agnieszka  Róża  Natalia  Edyta  Łukasz  Ewa  Monika  Katarzyna  Karolina  Żaneta  Martyna  Anna  Klaudia  Karolina.
„KTO ZASŁUGUJE NA MIANO PATRONA GIMNAZJUM?”. NASZA GRUPA PROJEKTOWA.
Tworzywa sztuczne wokół nas
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Gimnazjum nr1 w Piszu Bożena Obrycka
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Podsumowanie programu Młodzi Aktywiści Prezydencji.
Grodziec jakiego nie znacie Projekt edukacyjny klas III gimnazjum w Miejskim Zespole Szkół nr 3 Będzin.
Debata odbyła się r. w godz w trakcie spotkania przewidziano przerwę. Miejscem debaty była sala lekcyjna. Moderatorami debaty.
„Zdrowie, aktywność i integracja międzypokoleniowa”
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1 w Wodzisławiu Śląskim.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
KOLOROWA i RODZINNA HISTORIA z BANKIEM PKO BP
WKŁAD BRANICKICH W OBRAZ XVIII-WIECZNEGO MIASTA BIAŁEGOSTOKU
Relacja zdjęciowa z podsumowania działań projektowych w ramach programu „O Niepodległej” 22 maja 2018 r.
Zapis prezentacji:

Wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku PROJEKT: Wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku Opiekun: Bogusława Maria Zdrojewska Uczestnicy: członkowie koła historycznego „Młodych regionalistów”

Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku CELE PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Rozbudzenie ducha młodych odkrywców historii regionu poprzez badania naukowe Integracja społeczności szkolnej Poznanie historii „Małej Ojczyzny”, a przez to poszerzenie wiedzy o dziejach Polski i Europy Przybliżenie uczniom, nauczycielom, rodzicom oraz mieszkańcom miasta bogactwa kulturowego dawnej społeczności podlaskiej Umiejętne wykorzystanie narzędzi i programów komputerowych i Internetu Promocja szkoły, miasta Białegostoku i regionu

OPIS PROJEKTU Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Uczestnicy koła historycznego „Młodych regionalistów” postanowili poznać dzieje Branickich i ich działalność na rzecz miasta Białegostoku oraz przygotować całą społeczność szkolną do nadania imienia Izabeli Branickiej gimnazjum. W ramach projektu młodzież nawiązała współpracę z Państwowym Archiwum, Archiwum Archidiecezjalnym, Muzeum Podlaskim, Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków z Instytutem Historii Uniwersytetu w Białymstoku. Poszukiwania śladów Branickich w bibliotekach, czytelniach, instytucjach państwowych i kościelnych przybliżyły uczniom warsztat pracy historyka i rozbudziły pasję młodego odkrywcy dziejów. Efektem końcowym pracy młodzieży są trzy prezentacje multimedialne: „Izabela i Klemens Braniccy”, „Ślady Branickich w Białymstoku”, „Kronika projektu” oraz film „W krypcie Izabeli”, wykresy z ankiet sprawdzających wiedzę białostoczan o Branickich, dwa drzewa genealogiczne: Izabeli Branickiej z Poniatowskich i Jana Klemensa Branickiego, a także wystawa i strona www.pg3.foxnet.pl/braniccy/index.html

WYKORZYSTANE NARZĘDZIA I PROGRAMY KOMPUTEROWE Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Przeglądarka (Internet Explorer) – wyszukiwanie informacji Microsoft Office Excel - wykresy Microsoft Office Word – tworzenie tekstów Microsoft Office PowerPoint - prezentacje Adobe PhotoShop cs2 9.0 – obróbka zdjęć CS Pajączek 5 NxG PRO – tworzenie strony www Fille Zilla – wrzucanie plików na serwer Gadu – Gadu - komunikacja Windows Movie Maker – obróbka filmów Microsoft Outlook - przesyłanie sprawozdań i materiałów

WYKORZYSTANE NARZĘDZIA INTERNETOWE Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku www.wikipedia.org www.wrotapodlasia.pl www.bialystok.opoka.org.pl www.tyczyn.pl www.wielcy.pl www.encyklopedia.interia.pl www.encyklopedia.pwn.pl www.portalwiedzy.onet.pl www.moikrewni.pl www.ogrodbranickich.bialystok.pl www.wikimapia.org/20900/pl www.bstok.pl www.prabialystok.webpark.pl www.wbp.bialystok.pl www.muzeum.bialystok.pl www.bialystok.ap.gov.pl www.bg.uwb.edu.pl www.pbc.biaman.pl

ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁÓW UCZNIOWSKICH Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Nad projektem pracowali uczniowie koła historycznego „Młodych regionalistów”, podzieleni na sześć zespołów zadaniowych liczących po trzy osoby. Grupa I – opracowywała biogram Izabeli Branickiej Grupa II – opracowywała biogram Jana Klemensa Branickiego Grupa III – zajmowała się Białymstokiem w czasach Branickich Grupa IV – poszukiwała informacji o ogrodach Branickich Grupa V – poszukiwała informacji o dworze najrządniejszego w Polsce magnata Grupa VI – tworzyła kronikę projektu

ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁÓW UCZNIOWSKICH Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Uczniowie wszystkich grup zbierali i opracowywali materiały w celu przygotowania strony internetowej i wystawy Uczniowie grupy I, II, III i VI przygotowali prezentacje multimedialne Uczniowie grupy I nakręcili i zmontowali film „W krypcie Izabeli Branickiej” Uczniowie grupy I i II stworzyli drzewa genealogiczne Branickich Uczniowie grupy III, IV przygotowali konkurs fotograficzny dla gimnazjów województwa podlaskiego oraz konkurs sprawdzający wiedzę uczniów i nauczycieli naszego gimnazjum Uczniowie grupy VI przygotowali sondę dla białostoczan i opracowali jej wyniki na wykresach oraz stronę www.pg3.foxnet.pl/braniccy/index.html

ROLA NAUCZYCIELA Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Przedstawiłam listę tematów projektu do wyboru przez uczniów Wskazałam adresy bibliotek i czytelni oraz zapoznałam z zasadami korzystania z zasobów tych instytucji Uczestniczyłam i koordynowałam pracą uczniów podczas kwerend źródłowych w Archiwum Państwowym, Archiwum Archidiecezjalnym i Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków Organizowałam spotkania z historykami Koordynowałam pracą uczniów, udzielałam wsparcia i pomocy Przedstawiłam kartę oceny projektu Udzieliłam pomocy w zorganizowaniu konkursów Pomogłam w przygotowaniu publicznej prezentacji

OPIS DZIAŁAŃ UCZNIÓW Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Nawiązanie współpracy z instytucjami naukowymi i kościelnymi oraz księdzem prałatem proboszczem białostockiej fary, w której została pochowana Izabela Branicka Spotkania z historykami mające na celu poznanie dziejów miasta w czasach barokowych oraz zapoznanie uczniów z warsztatem naukowym historyka Praca uczniów w białostockich bibliotekach i czytelniach - zebranie i opracowanie materiałów źródłowych i fotograficznych Kwerenda źródłowa młodzieży w Archiwum Państwowym i Archidiecezjalnym w Podlaskim Muzeum oraz w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Białymstoku Sonda uliczna wśród mieszkańców miasta Białegostoku- sporządzenie wykresów

OPIS DZIAŁAŃ UCZNIÓW Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Zorganizowanie konkursu sprawdzającego zasób wiedzy uczniów i nauczycieli o przyszłe patronce szkoły Izabeli Branickiej oraz konkursu fotograficznego dla gimnazjów województwa podlaskiego pt.: „Ślady Branickich w Białymstoku” Opracowanie drzewa genealogicznego Izabeli i Klemensa Branickich na stronie www.moikrewni.pl Nakręcenie filmu w krypcie Izabeli Branickiej Przygotowanie wystawy, prezentacji multimedialnych Stworzenie strony internetowej www.pg3.foxnet.pl/braniccy/index.html

REZULTATY PRACY Film „W krypcie Izabeli Branickiej” Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Film „W krypcie Izabeli Branickiej” Strona internetowa www.pg3.foxnet.pl/braniccy/index.html Trzy prezentacje : „Izabela i Klemens Braniccy”, „Białystok w czasach Branickich”, „Kronika projektu” Wykresy z ankiet sprawdzających wiedzę białostoczan o Branickich

REZULTATY PRACY Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Dokumenty źródłowe potwierdzające działalność Branickich na rzecz miasta Białegostoku zamieszczone na wystawie i w prezentacjach Plakaty: „Izabela i Klemens” Wystawa „Wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku” Dwa drzewa genealogiczne: Izabeli Branickiej z Poniatowskich i Jana Klemensa Branickiego

PREZENTACJA Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Publiczna prezentacja projektu odbyła się 13 maja 2008 roku na forum naszego gimnazjum. Na holu głównym szkoły ustawiona została wystawa przedstawiająca wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku - efekt mozolnej pracy wszystkich grup w archiwach, bibliotekach i innych instytucjach państwowych i kościelnych oraz wielogodzinna praca przy obróbce zdjęć i skanów dokumentów źródłowych. Prowadzące prezentację: Ania i Patrycja przywitały gości i zaprosiły do obejrzenia rezultatów prac nad projektem.

PREZENTACJA Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Dziewczynki zapowiadały kolejno prezentacje multimedialne grup: I i II "Izabela i Klemens Braniccy", III - " Białystok w czasach Branickich", VI - "Kronika projektu", IV i V film "W krypcie Izabeli Branickiej" oraz stronę internetową projektu. Następnie odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników konkursu wiedzy "Izabela Branicka" i konkursu fotograficznego "Ślady Branickich w Białymstoku i okolicy" oraz wręczenie nagród zwycięzcom. Na koniec dziewczynki podziękowały wszystkim za uwagę i zaprosiły do obejrzenia wystawy.

OPINIE I WNIOSKI UCZNIÓW Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku W ramach projektu uczniowie wzmacniali więzi interpersonalne i doskonalili umiejętność współpracy w grupie: Sympatyczne relacje. Każdy był pomocny i miły wobec innych. Była doprawdy przemiła atmosfera w czasie realizacji projektu. Poszerzyli wiedzę historyczną oraz umiejętność posługiwania się komputerem i Internetem: Dowiedziałam się wiele ciekawych rzeczy o Branickich i historii Białegostoku. Potrafię już scharakteryzować barok i sarmatyzm. Nauczyłam się posługiwać nowymi programami komputerowymi. Nauczyłam się tworzyć prezentacje multimedialne, obrabiać zdjęcia. Poznałam historię Białegostoku i Branickich. Chodziliśmy do archiwum i bibliotek, tam nauczyłem się wyszukiwać ważnych informacji.

WNIOSKI NAUCZYCIELA Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Realizując projekt „Wkład Branickich w obraz XVIII-wiecznego miasta Białegostoku”, pracując z młodzieżą, w której można rozbudzić ducha młodych odkrywców, zainspirować, zachęcić oraz pobudzić wyobraźnię pracą projektową o wiele silniej niż najlepszy wykład, miałam wpływ na kształtowanie u młodych ludzi umiejętności postrzegania teraźniejszości jako elementu wielkiego dziejowego procesu. Starałam się rozwinąć lokalną tożsamość oraz rozbudzić poczucie obywatelskiej odpowiedzialności za kształt lokalnej wspólnoty. Wspólnie z uczniami poznaliśmy i opanowaliśmy wiele „nowych” dla nas programów komputerowych. Uczniowie chętniej biorą udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach, są bardziej kreatywni w działaniu, co jest największym sukcesem założonych celów projektu. Młodzież sama już proponuje przygotowanie prezentacji na wybrany temat lekcji historii i wiedzy o społeczeństwie.

Wszelkie pytania i uwagi proszę kierować na adres e-mail: KONTAKT Publiczne Gimnazjum nr 3 w Białymstoku Dziękuję za uwagę Wszelkie pytania i uwagi proszę kierować na adres e-mail: bzdrojewska1@wp.pl Bogusława Maria Zdrojewska