Dr Agata Zygmunt Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Uwikłani w Sieć. Od wirtualnych tożsamości do e-społeczności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Centrum Wolontariatu Wolontariat formą zdobywania doświadczenia zawodowego Dadaj, 8 czerwca 2005.
Net art czyli sztuka sieci
Lev Manovich Język nowych mediów
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Podstawy socjologii- wykład VI
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Zarządzanie strategiczne
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
Pedagogika ogólna.
Pedagogika szkoły wyższej
Uzależnienia a rozwój dziecka
Organizacja i zarządzanie firmą
SPOTKANIE ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROJEKTU Przystanek e-kultura regionu częstochowskiego pn. Przystanek e-kultura regionu częstochowskiego Częstochowa, 14.
Co to jest TIK?.
Biblioteka jako trzecie miejsce
Młoda, atrakcyjna, niezbadana chętnie da się poznać…
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
ZAGROŻENIA ZE STONY INTERNETU
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Bezpieczni w sieci Zuzanna Cieślak i Weronika Andrzejewska Z klasy V a
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
B e z p i c n y I n t e r.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Przygotowała Laura Górecka
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Małe dziecko w systemie edukacji
Postawa asertywna.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji dawniej i dziś
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Innowacją w cyberprzemoc Prezentacja rezultatów projektu.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Internet Zagrożenia związane z Internetem Autor: Damian Urbańczyk.
Aleksander Kuliński klasa II A
RADA SZKOLENIOWA DNIA
RAZEM zmieniamy INTERNET na lepsze
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

dr Agata Zygmunt Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Uwikłani w Sieć. Od wirtualnych tożsamości do e-społeczności

XXI WIEK – NOWA BELLE ÉPOQUE? U. Beck INDYWIDUALIZACJA – efekt pluralizmu, niepewności i płynności nowych czasów, zmusza jednostkę do: U. Beck INDYWIDUALIZACJA – efekt pluralizmu, niepewności i płynności nowych czasów, zmusza jednostkę do: Współczesny świat to świat nieustannej zmiany - przyszłości jest niejednoznaczna i trudna do przewidzenia. Podnoszenie poziomu życia, postęp technologiczny, rozwój życia kulturalnego to cechy współczesności. elastyczności samodzielności podejmowania błyskawicznych decyzji mierzenia się na każdym kroku z ryzykiem Podziały klasowe i warstwowe tracą na ważności, społeczeństwo ulega atomizacji.

CLICK ŚWIAT? Narzędzia współczesności: komputer Internet telefon komórkowy faks GPS Narzędzia współczesności: komputer Internet telefon komórkowy faks GPS Posługiwanie się narzędziami współczesności już nie ekstrawagancja, ani zachcianka, a konieczność. Umiejętność sprawnego klikania staje się podstawową kompetencją pozwalającą funkcjonować we współczesnym świecie.

Umiejętność klikania to nie wszystko – chodzi o przestawienie się na nowy sposób myślenia. W wielu sytuacjach życiowych pojawia się konieczność analizowania ciągów przyczynowo-skutkowych. Ciągi przyczynowo skutkowe układają się w sekwencje następujących po sobie wydarzeń – przypominają posługiwanie się systemami operacyjnymi znanymi z komputerów osobistych.

CLICK SPOŁECZEŃSTWO? Click Społeczeństwo jest heterogeniczne – nie wszyscy jednakowo szybko adaptują się do nowych realiów. Szok cywilizacyjny dotyka pokolenia starsze, które nieufnie i z rezerwą podchodzą do nowości. Młodzi są otwarci na nowości, kolejne wyrafinowane technologicznie gadżety wzbudzają wśród nich zaciekawienie i chęć ich ujarzmienia, rozpracowania. Są fundamentem Click Społeczeństwa.

Zindywidualizowany człowiek ponowoczesny to człowiek młody. Młody człowiek oswaja najnowsze urządzenia, korzysta ze środków masowego przekazu. Tworzy rozbudowane sieci relacji i znajomości. Jest społecznie bogatszy i bardziej wartościowy od swych rodziców czy dziadków.

MIĘDZY REALEM A WIRTUALEM to, co realne zaczyna splatać się z tym, co wirtualne, tworząc zupełnie nowy rodzaj rzeczywistości HIPERRZECZYWISTOŚĆ. ponowoczesny człowiek funkcjonuje w dwóch równoległych światach. e-rzeczywistość, przestrzeń wirtualna RL (real life)

INTERNET – DLACZEGO TAK ATRAKCYJNY? brak centrum decyzyjnego, które kontrolowałoby zachodzące w sieci procesy NIEOGRANICZONA (PRAWIE) DOSTĘPNOŚĆ ZASOBÓW: dostęp do zasobów Internetu nie zależy od tego, w jakim miejscu kuli ziemskiej się one znajdują i gdzie znajduje się użytkownik chcący z nich skorzystać – poruszanie się po cyberprzestrzeni – przenoszenie się z miejsca na miejsce dzięki odnośnikom hipertekstowym. DECENTRALIZACJA I PLURALIZM:

każdy użytkownik ma możliwości wpływania na to środowisko i są to często możliwości o wiele większe niż w przypadku realnego otoczenia. DYNAMICZNY ROZWÓJ - BRAK GRANIC I BARIER zaspokajanie każdej pojawiającej się potrzeby jednostki – natychmiastowa reakcja na zmieniające się okoliczności. MOŻLIWOŚĆ WSPÓŁTWORZENIA PRZESTRZENI NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI AUTOKREACJI w cyberprzestrzeni można być tym, kim się chce – można spełniać swoje pragnienia związane z byciem kimś, kim się nie jest, można z rozmysłem tworzyć swój wizerunek

PEŁNOPRAWNA PRZESTRZEŃ SPOŁECZNA? Spectrum przedsięwzięć, jakie dziś ludzie podejmują w ramach możliwości stwarzanych przez Sieć jest porównywalne, lub wręcz szersze, niż zakres aktywności w realu. Internet jest przestrzenią, w której zawiera się przyjaźnie, buduje związki, wymienia informacje, zdobywa wiedzę, realizuje potrzeby duchowe.

DAN TAPSCOTT – NET GENERATION Mamy dziś do czynienia ze zmianą społeczną, która skutkuje pojawienie się nowego typu ludzkiego – Człowieka Sieci. Nowe pokolenie charakteryzuje się tendencją do stawiania na naczelnym miejscu w swoim życiu komputera podłączonego do Internetu, który zastępuje włączony non stop telewizor

CZŁOWIEK SIECI kreatywny i przedsiębiorczy krytyczny, nie uznaje hierarchii działa natychmiast i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi lubi eksperymentować ceni wolność ponad wszystko aktywny, egoistyczny, ale i zdolny do altruistycznego działania zagubiony w realnym świecie podatny na modę, lubi gadżety

TOŻSAMOŚĆ CZŁOWIEKA SIECI

TOŻSAMOŚĆ W UJĘCIU SOCJOLOGICZNYM TOŻSAMOŚĆ – odnosi się do tego, jak ludzie rozumieją sami siebie i co ma dla nich znaczenie, SENS. Najważniejsze źródła tożsamości: płeć, orientacja seksualna, narodowość / etniczność, klasa społeczna.

TENDENCJE ZMIAN TOŻSAMOŚCI WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE odchodzenie od czynników ustalonych, dziedzicznych, które niegdyś rządziły formowaniem tożsamości wzrost ruchliwości społecznej i geograficznej jednostek nowe źródła sensu: płeć kulturowa, orientacja seksualna wielowymiarowość i płynność tożsamości współczesnego człowieka permanentne tworzenie i odtwarzanie tożsamości poszukiwanie i odnajdowanie siebie

TOŻSAMOŚĆ OSOBISTA WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA – Erik Erikson Tożsamość zakłada zarówno zróżnicowanie i podtrzymywanie różnic, jak i syntezę czy integrację tego, co różne dla kształtowania tożsamości znaczenie ma przypadkowość, różnica, zmienność i pluralizm. Tożsamość jest zawsze tylko prowizorycznym rezultatem twórczych, konstrukcyjnych aktów; można nawet powiedzieć: jest stwarzana na chwilę. Tolerancja niejednoznaczności nie jest sprzeczna z pojęciem tożsamości świadczy o pracy nas tożsamością. Tożsamość nie daje poczucia pewności i bezpieczeństwa, daje raczej orientację w otwartej, nigdy nie dającej się do końca ogarnąć przestrzeni możliwości Tożsamość jest konstruktem wytwarzanym przez symboliczne, i społecznie-kulturowo mediowane, znaczeniowo ustrukturowane i wytwarzające znaczenia działania danej osoby.

TOŻSAMOŚĆ A INTERNET– Sherry Turkle W internetowych, cyberprzestrzennych społecznościach jesteśmy zawieszeni między tym co rzeczywiste i tym co wirtualne; posuwamy się naprzód, niepewni naszych kroków, a po drodze wymyślamy samych siebie. Internet = zasadnicza zmiana w sposobie tworzenia i doświadczania ludzkiej tożsamości – wcielanie się w wiele nowych postaci. Dzięki Internetowi pojawia się nowy rodzaj jaźni, jaźni zwielokrotnionej – możliwość odgrywania wielu ról w tym samym czasie. Współczesna jaźń jest postmodernistyczna, zdecentralizowana, pluralistyczna. Dopuszczane są paralelne tożsamości i paralelne życia = tendencja do traktowania życia wirtualnego i pozawirtualnego jako równorzędnych.

Lisa Nakamura Tożsamość, która postrzegana była do pewnego momentu jako jedność, dzięki Internetowi stała się rozmyta, upłynniona; dzięki aktywnej działalności w przestrzeni Internetu ludzie eksperymentują, bawią się tożsamością, uprawiają turystykę tożsamościową. Czy jesteśmy tożsamościowymi kameleonami?

RODZAJE TOŻSAMOŚĆ W INTERNECIE – Paweł Mazurek TOŻSAMOŚĆ OFFLINE – tożsamość oficjalna, którą posługujemy się IRL TOŻSAMOŚĆ ONLINE – tożsamość, którą posługujemy się w przestrzeni wirtualnej OFICJALNA – zgodna z tożsamością offline, FABULARNA – wykorzystywana w grach online, SEKRETNA – używana dla realizacji nieakceptowanych społecznie potrzeb, EKSPERYMENTALNA – konstruowana dla rozrywki, zabawy, ukryta za nickiem.

POZYTYWNE ASPEKTY INTERNETOWYCH EKSPERYMENTÓW Z TOŻSAMOŚCIĄ Możliwość bycia tym, kim chciałoby się być IRL – realizacja jednostkowych dążeń i pragnień odnośnie pełnienia ról społecznych RL: Poczucie anonimowości wyzwala w ludziach uczucia im nieznane IRL (wolność słowa, ekspresji itp.). Łatwiejsze nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi. Eksperymenty mogą służyć odnalezieniu tożsamości idealnej. Turystyka tożsamościowa może mieć właściwości terapeutyczne - pozwala rozwiązywać problemy z prawdziwego życia. uwolnienie od etykiet i stereotypów nadawanych w RL. możliwość refleksyjnego zarządzania autoprezentacją,

NIEBEZPIECZEŃSTWA INTERNETOWYCH EKSPERYMENTÓW Z TOŻSAMOŚCIĄ Eksperymenty z tożsamością = manipulowanie wrażeniami. Kłamanie, oszukiwanie i upiększanie rzeczywistości – zabawy w kogoś innego. Niebezpieczeństwo utraty kontroli nad eksperymentami. Naiwna i złudna (?) wiara w trwałość więzi utworzonych pomiędzy anonimowymi, często oszukującymi internautami. Ofiary wirtualnych oszustów są realne!

DOKĄD ZMIERZA POKOLENIE CLICK? Głównymi agendami socjalizacji stają się grupy rówieśnicze oraz media, przede wszystkim te interaktywne Centralną wartością staje się orientacja przyszłościowa, a częstokroć młodzi ludzie postrzegają przyszłość już w teraźniejszości (przyszłość jest dzisiaj). Socjalizacja członków Pokolenia Click przebiega w świecie pełnym możliwości, o których ich rodzice często nie mają pojęcia Układ kultury postfiguratywnej, o której mówi M. Mead odszedł bezpowrotnie w zapomnienie, a zastąpiła go kultura kofiguratywna i prefiguratywna

KONKLUZJE Internet jest jednym z podstawowych źródeł tożsamości współczesnego (młodego) człowieka Grupy tworzone w Sieci mogą być tak samo znaczące i trwałe jak te, które funkcjonują w świecie realnym. Współczesny świat wykreował CZŁOWIEKA SIECI Tożsamości kreowane w Internecie stają się podstawą budowania wirtualnych społeczności

BIBLIOGRAFIA T. Zasępa, R. Chmura (red.), Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, Częstochowa B. Kożusznik (red.), Komunikacja w dobie Internetu, Katowice P. M. Wallace, Psychologia Internetu, Poznań M. Hendrykowski, Metafory Internetu, Poznań M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu: Internet a globalne społeczeństwo informacyjne, Elbląg J. Kurczewski (red.), Wielka sieć: e-seje z socjologii Internetu, Warszawa J. Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa A. Grzywak (red.), Internet w społeczeństwie informacyjnym, Dąbrowa Górnicza M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa A. Keen, Kult amatora: jak internet niszczy kulturę, Warszawa M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu: architektura komunikacyjna sieci, Elbląg 2007 B. Płonka-Syroka, M. Staszczak (red.), E-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, Wrocław M. Kowalski (red.), Internet: między edukacją, bezpieczeństwem a zdrowiem, Tychy D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.