LIDERZY FILANTROPII 2007 Magdalena Pękacka Warszawa, 29 lutego 2008
Filantropia korporacyjna w Polsce 80% firm deklaruje zaangażowanie w działalność społeczną w 2006 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na łączną kwotę 286 mln zł 35% organizacji pozarządowych otrzymuje wsparcie finansowe od firm darowizny od firm stanowią 4,8% przychodów trzeciego sektora
Liderzy Filantropii 2007 Konkurs Liderzy Filantropii połączony z rankingiem firm zaangażowanych społecznie zorganizowany został po raz pierwszy przez Forum Darczyńców w Polsce na jesieni 2007. Ogłoszenie wyników nastąpiło w grudniu 2007. Partnerzy konkursu:
Patroni medialni
Cele konkursu promocja zaangażowania społecznego firm i zachęcenie firm do informowania o swoich działaniach wyłonienie firm, które przekazują najwięcej środków na wspieranie inicjatyw społecznych porównanie wielkości środków przekazywanych przez firmy w Polsce i w innych krajach Europy
Kategorie konkursowe Liderzy Filantropii 2007 wyłonieni zostali w dwóch kategoriach: I. Firma, która przekazała w minionym roku najwięcej środków na cele społeczne II. Firma, która przekazała na cele społeczne największy odsetek swoich dochodów przed opodatkowaniem
Przebieg konkursu I ETAP – wypełnienie ankiety konkursowej II ETAP – dostarczenie dokumentów potwierdzających dane z ankiet Ankieta konkursowa zawierająca 10 pytań wysłana została do ponad 500 firm w Polsce. 34 firmy odesłały wypełnione ankiety. 25 firm dostarczyło wymagane do weryfikacji dokumenty.
Weryfikacja Dane z ankiet zweryfikowane zostały w oparciu o: roczne sprawozdania finansowe deklaracje podatkowe kopie przelewów bankowych lub umów darowizn Rzetelność procesu wyłonienia laureatów konkursu poświadczyła firma:
Zwycięzcy Konkursu TELEKOMUNIKACJA POLSKA Kategoria I: największa kwota środków przekazanych na cele społeczne LUBELSKI WĘGIEL BOGDANKA Kategoria II: najwyższy odsetek dochodów przekazanych na cele społeczne
Liderzy Filantropii 2007 TELEKOMUNIKACJA POLSKA przekazała w 2006 roku darowizny na łączną kwotę 15 476 396 zł
Liderzy Filantropii 2007 LUBELSKI WĘGIEL BOGDANKA przeznaczył w 2006 roku 4,43% swoich dochodów na działalność społeczną
Ranking 2007 I kategoria - firmy, które przekazały najwięcej środków na cele społeczne Nazwa firmy Branża Kwota darowizn finansowych Udział darowizn w wysokości dochodów firmy przed opodatkowaniem (w %) GRUPA TELEKOMUNIKACJA POLSKA telekomunikacyjna 15 476 396,00 0,59 KGHM POLSKA MIEDŹ górniczo-hutnicza 7 555 608,00 0,19 POWSZECHNA KASA OSZCZĘDNOŚCI BANK POLSKI finansowa 6 943 820,21 0,28 POLSKI KONCERN NAFTOWY ORLEN paliwowa 5 977 225,00 0,23 LUBELSKI WĘGIEL „BOGDANKA” górnicza 4 789 438,00 4,43 BANK ZACHODNI WBK 2 686 812,65 0,25 BRE BANK 1 991 600,00 0,35 KOMPANIA PIWOWARSKA spożywcza 1 303 886,06 0,16 BANK BGŻ 1 151 985,00 1,06 ENERGIA PRO KONCERN ENERGETYCZNY energetyczna 809 580,29 0,73
Ranking 2007 II kategoria - firmy, które przekazały na cele społeczne największy % swoich dochodów Nazwa firmy Branża Kwota darowizn finansowych Udział darowizn w wysokości dochodów firmy przed opodatkowaniem (w %) LUBELSKI WĘGIEL „BOGDANKA” górnicza 4 789 438,00 4,43 ZAMOJSKA KORPORACJA ENERGETYCZNA energetyczna 284 500,00 2,02 PRZEDSIĘBIORSTWO PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO „PEPEES” spożywcza 42 100,00 1,79 MCSI GROUP informatyczna 72 500,00 1,65 KOMANDOR meblowa 304 000,00 1,58 VIVE TEXTILE RECYCLING przetwórstwo surowców wtórnych 132 568,60 1,37 BANK BGŻ finansowa 1 151 985,00 1,06 ODLEWNIE POLSKIE metalurgiczna 55 281,56 0,87 ENERGIA PRO KONCERN ENERGETYCZNY 809 580,29 0,73 GRUPA TELEKOMUNIKACJA POLSKA telekomunikacyjna 15 476 396,00 0,59
Uczestnicy konkursu Dominujące branże: finansowa energetyczna Branże reprezentowane: telekomunikacyjna paliwowa wydobywcza spożywcza Nieobecne: farmaceutyczna FMCG Sektor bankowy jest licznie reprezentowany w tego typu rankingach w innych krajach, podobnie firmy wydobywcze i paliwowe.
Polska na tle innych krajów Łączna kwota darowizn przekazanych przez firmy z pierwszej dziesiątki rankingu w Polsce to 48 686 351 zł, czyli 13 637 633 Euro. Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie Środkowo- Wschodniej, za firmami z Czech (25 598 897 Euro) i z Wegier (14 896 672 Euro). W Wielkiej Brytanii w 2006 roku pierwsza dziesiątka w rankingu Guardiana (Giving List) przekazała ponad 500 mln Euro.
Polska na tle innych krajów
Wnioski 60% wszystkich uczestników konkursu Liderzy Filantropii to firmy z polskim kapitałem 7 z 10 największych darczyńców korporacyjnych założyło fundacje (14 ze wszystkich 34 uczestników konkursu) tylko niewielki % darowizn odliczany jest przez firmy od podatku; im większa firma, tym mniejszy udział odliczanych darowizn firmy niechętnie dzielą się informacjami dotyczącymi wyników finansowych, a także nakładów poniesionych na działalność społeczną ad.1 co obala często stawianą tezę, że społeczne zaangażowanie jest domeną firm międzynarodowych ad.2 świadczy to o strategicznym podejściu firm do działalności społecznej i zakłada jej długofalowość ad.4 polityka transparentności w zakresie społecznego zaangażowania nie jest jeszcze powszechna w Polsce, o czym świadczy niechęć firm do informowania o wydatkach na cele społeczne
Dziękuję za uwagę Zapraszam na www.forumdarczyncow.pl www.corporategiving.pl Forum Darczyńców w Polsce ul. Sapieżyńska 10a, 00-215 Warszawa, tel. (022) 536 00 45, fax (022) 536 00 47 e-mail: magdalena.pekacka@forumdarczyncow.pl