POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz kompleksowa analiza sytuacji bieżącej i perspektyw rozwoju regionalnej trasy kolejowej Kalisz - Ostrów Wielkopolski - Poznań, autorstwa Instytut Rozwoju i Promocji Kolei. Kalisz, dnia 17 kwietnia 2007 roku, oprac. Filip Żelazny.
ROZWÓJ KALISZA I WIELKOPOLSKI POŁUDNIOWEJ MOŻLIWY JEST W OPARCIU O AGLOMERACJĘ KALISKO - OSTROWSKĄ Przemawiają za tym: potencjał ludnościowy znacznie ok. 300 tys mieszkańców, potencjał ludnościowy znacznie ok. 300 tys mieszkańców, potencjał gospodarczy, potencjał gospodarczy, rozwijające się uczelnie wyższe, rozwijające się uczelnie wyższe, centralne położenie pomiędzy ośrodkami metropolitalnymi - Poznaniem, Łodzią i Wrocławiem. centralne położenie pomiędzy ośrodkami metropolitalnymi - Poznaniem, Łodzią i Wrocławiem.
Spójność komunikacyjna warunkiem rozwoju aglomeracji Wobec fatalnego stanu dróg w ramach aglomeracji konieczne jest postawienie na transport szynowy, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej.
WARUNKAMI POWODZENIA PRZEDSIĘWZIĘCIA JEST: 1. PRZEJĘCIE PASAŻERÓW KORZYSTAJĄCYCH Z TRANSPORTU DROGOWEGO, 2. NOWOCZESNE SZYNOBUSY DO OBSŁUGI LINII, 3. ZAPEWNIENIE ATRAKCYJNEGO ROZKŁADU JAZDY, 4. KONIECZNOŚĆ ZMINIMALIZOWANIA SKUTKÓW PERYFERYJNEGO POŁOŻENIAKALISKIEGO DWORCA 5. ZAPEWNIENIE SYNCHRONIZACJI Z KOMUNIAKCJĄ MIEJSKĄ, 6. WŁĄCZENIE SIĘ DO PRZEDSIĘWZIĘCIA OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO i NOWYCH SKALMIERZYC.
1. PRZEJĘCIE PASAŻERÓW KORZYSTAJĄCYCH Z TRANSPORTU DROGOWEGO Komunikacja zdominowana została przez czterech przewoźników : Komunikacja zdominowana została przez czterech przewoźników : PKS, PKS, KLA, KLA, MZK Ostrów Wlkp., MZK Ostrów Wlkp., Komunikacja Prywatna Kalisz - Ostrów Komunikacja Prywatna Kalisz - Ostrów Czas przejazdu komunikacją autobusową to 35 minut (z centrum Kalisza do centrum Ostrowa min. 50 minut) odcinek 22 km, komunikacją kolejową 28 minut odcinek 24 km Czas przejazdu komunikacją autobusową to 35 minut (z centrum Kalisza do centrum Ostrowa min. 50 minut) odcinek 22 km, komunikacją kolejową 28 minut odcinek 24 km Zapewnienie konkurencyjnej wobec przewozów autobusowych i motoryzacji indywidualnej ceny przejazdów kolejowych Zapewnienie konkurencyjnej wobec przewozów autobusowych i motoryzacji indywidualnej ceny przejazdów kolejowych
Wszyscy pasażerowie korzystają z usług zbiorowego transportu samochodowego i mogą stać się potencjalnymi pasażerami pociągów, jeżeli zastosuje się odpowiednią ofertę przewozową i zachęci się ich do korzystania z usług kolei. Doświadczenia z badań frekwencji pokazują, że przy zapewnieniu racjonalnej i nowoczesnej oferty przewozowej oraz przeprowadzeniu minimalnej akcji promocyjnej z usług transportu kolejowego w krótkim czasie (6 miesięcy) może zacząć korzystać nawet do 40% pasażerów, wybierających obecnie z przymusu transportu drogowy.
2. NOWOCZESNE SZYNOBUSY DO OBSŁUGI LINII Spełnienie zakładanego celu wymaga dwóch nowoczesnych autobusów szynowych Spełnienie zakładanego celu wymaga dwóch nowoczesnych autobusów szynowych Przejechanie 1 km przez pociąg to koszt: 22 zł dla trakcji elektrycznej 25 zł dla trakcji spalinowej 16 zł dla autobusu szynowego
3. ZAPEWNIENIE ATRAKCYJNEGO ROZKŁADU JAZDY Obecnie oferta przewoźników autobusowych to: 74 pary połączeń w dobie w dni robocze 74 pary połączeń w dobie w dni robocze regularne kursy w odstępach czasu niewiększych niż kilkanaście minut regularne kursy w odstępach czasu niewiększych niż kilkanaście minut zapewnienie w dni robocze kursów co godzinę zapewnienie w dni robocze kursów co godzinę Niezbędne jest: zapewnienie regularnych kursów autobusem szynowym max. co 30 minut w dni robocze oraz dostosowane do potoków podróżnych częstości kursów w pozostałe dni zapewnienie regularnych kursów autobusem szynowym max. co 30 minut w dni robocze oraz dostosowane do potoków podróżnych częstości kursów w pozostałe dni zsynchronizowanie rozkładu jazdy autobusów szynowych z komunikacją miejską zsynchronizowanie rozkładu jazdy autobusów szynowych z komunikacją miejską
4. KONIECZNOŚĆ ZMINIMALIZOWANIA SKUTKÓW PERYFERYJNEGO POŁOŻENIA KALISKIEGO DWORCA Kaliski dworzec kolejowy nie jest położony w centralnej części miasta jak dworce w Poznaniu czy Ostrowie Wlkp. Kaliski dworzec kolejowy nie jest położony w centralnej części miasta jak dworce w Poznaniu czy Ostrowie Wlkp. Peryferyjne położenie dworca zmniejsza atrakcyjność połączeń kolejowych na krótszych liniach Peryferyjne położenie dworca zmniejsza atrakcyjność połączeń kolejowych na krótszych liniach Niezbędne jest podjęcie działań zmniejszających skutki takiego stanu Niezbędne jest podjęcie działań zmniejszających skutki takiego stanu Warianty możliwe do realizacji to: Warianty możliwe do realizacji to: 1. Budowa stacji Kalisz- Centralny w dogodniejszym położeniu, 2. Budowa stacji pomiędzy stacją Kalisz i Kalisz Winiary, na wysokości osiedla Zagorzynek, 3. Zapewnienie synchronizacji komunikacji miejskiej KLA z rozkładem jazdy szynobusów, stworzenie lepszej bazy parkingowej dla aut osobowych
5. ZAPEWNIENIE SYNCHRONIZACJI Z KOMUNIAKCJĄ MIEJSKĄ Połączenie autobusem szynowym w ramach aglomeracji musi zostać oparty na schemacie funkcjonowania PST w Poznaniu, czy SKM w Trójmieście, Połączenie autobusem szynowym w ramach aglomeracji musi zostać oparty na schemacie funkcjonowania PST w Poznaniu, czy SKM w Trójmieście, Do kursującego szynobusu uruchomić należy poprzeczne połączenia komunikacji miejskiej rozwożące pasażerów w ramach miasta Do kursującego szynobusu uruchomić należy poprzeczne połączenia komunikacji miejskiej rozwożące pasażerów w ramach miasta Na pasażera wysiadającego z szynobusu czekać musi autobus miejski Na pasażera wysiadającego z szynobusu czekać musi autobus miejski Konieczne jest wprowadzenie biletu aglomeracyjnego, który obowiązywać będzie na przejazd szynobusem i komunikację miejską Konieczne jest wprowadzenie biletu aglomeracyjnego, który obowiązywać będzie na przejazd szynobusem i komunikację miejską
6. WŁĄCZENIE SIĘ DO PRZEDSIĘWZIĘCIA OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO i NOWYCH SKALMIERZYC Warunkiem realizacji przedsięwzięcia jest włączenie się do realizacji minimum przez Kalisz, Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wielkopolski. Warunkiem realizacji przedsięwzięcia jest włączenie się do realizacji minimum przez Kalisz, Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wielkopolski. Konieczne jest wypracowanie formuły partnerstwa między miastami dla realizacji projektu oraz określenie ich roli. Konieczne jest wypracowanie formuły partnerstwa między miastami dla realizacji projektu oraz określenie ich roli. Wymagana będzie współpraca z PKP PLK oraz samorządem województwa. Wymagana będzie współpraca z PKP PLK oraz samorządem województwa. Obecnie priorytetem jest rozpoczęcie rozmów (powołanie zespołu roboczego) z partnerskimi samorządami.
Nowoczesne szynobusy
Szynobusy w poszczególnych województwach Źródło: Raport CZT X2006