Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski (na podst. opracowania Europejskiej Komisji Turystyki z siedzibą w Brukseli z 2005r.)
1.Demografia Liczba osób w starszych przedziałach wiekowych gwałtownie się zwiększy. Seniorzy będą zdrowsi i będą dysponować wyższym dochodem do dyspozycji niż dotychczas. Wielu z nich skorzysta z wcześniejszych emerytur. Ich siła nabywcza będzie większa także z powodu mniejszej ilości osób w gospodarstwie domowym.
przy wyborze celu podróży oraz będzie wpływać na postępowanie klienta 2.Zdrowie Będzie wzrastać świadomość prozdrowotna. Będzie ona motorem podejmowania decyzji przy wyborze celu podróży oraz będzie wpływać na postępowanie klienta podczas wyjazdu.
3.Świadomość i edukacja Wzrasta średni poziom wykształcenia społeczeństw. Wyedukowanie nabywcy przełoży się na wybór imprez, w których znaczącą rolę odgrywa sztuka, kultura i historia. Cenione będą imprezy zawierające pierwiastek edukacyjny, a także związane z rozwojem duchowości i poszukiwaniem m.in. europejskiej tożsamości.
4.Technologie informatyczne Będzie wzrastać znaczenie internetu oraz jego wykorzystania do zdobywania informacji oraz nabywania produktów i usług turystycznych. Rola internetu, w tym nowych środków prezentacji wizualnej, będzie coraz większa.
Ruch drogowy będzie narażony na większe utrudnienia (zatory drogowe). 5.Transport Rosnąca dostępność pociągów szybkobieżnych oraz tanich przewożników lotniczych będzie miała wpływ na dotychczasowy ruch turystyczny. Ruch drogowy będzie narażony na większe utrudnienia (zatory drogowe).
6.Zrównoważony rozwój Świadomość związana z ochroną środowiska będzie nadal wzrastać. Będzie to skutkowało zwiększonym popytem na miejsca, w których rozwój jest zrównoważony i w których przyroda i lokalni mieszkańcy odgrywają coraz większą rolę.
7.Bezpieczeństwo Zanieczyszczenie środowiska, działania terrorystyczne, regionalne wojny i inne kryzysy stały się częścią naszej rzeczywistości i kreują naszą potrzebę bezpieczeństwa. W turystyce przekłada się to na zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa i powoduje, że turyści unikają destynacji postrzeganych jako niebezpieczne.
8.Czas wypoczynku Współczesne społeczeństwo coraz silniej pożąda większej ilości wolnego czasu i wypoczynku. Będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji. Dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna – m.in. dlatego, że nie następuje już wzrost liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowego.
i stosunku jakości do ceny. 9. Doznania Coraz więcej konsumentów o wyrafinowanych gustach otwarcie wyraża swoje potrzeby i dochodzi swoich praw. W turystyce przekłada się to na bardziej krytyczne nastawienie do jakości i stosunku jakości do ceny.
Styl życia w społeczeństwie zachodnim 10.Style życia Styl życia w społeczeństwie zachodnim stopniowo się zmienia. W turystyce ma to wpływ na postrzeganie osobistych potrzeb i zachowanie turystów.
Dziękuję za uwagę