Nauka o informacji w XXI wieku Sabina Cisek 24.10.2009
Główne cechy Zmiany w przedmiocie badań, w rzeczywistości badanej Tendencje humanizacyjne Tendencje integracyjne
Przedmiot badań nauki o informacji Nauka o informacji bada obiekty, procesy, zdarzenia i zjawiska informacyjne w społeczeństwie, w świecie człowieka, w perspektywie pośredniczenia pomiędzy utrwalonymi zasobami informacji a ludźmi, którzy jej potrzebują.
Dwa stabilne – od lat – obszary badań Pozyskiwanie, poszukiwanie, wyszukiwanie informacji Tradycyjna teoria wyszukiwania, zorientowana na systemy (system-oriented) – Information Retrieval Humanistyczna koncepcja poszukiwania informacji i zachowań informacyjnych (human-oriented) – Information Seeking, Information Behavior, Human Information Behavior Obecnie – tendencje integracyjne Informetria, webometria
Wybrane kierunki i zagadnienia badawcze Architektura informacji Ekologia informacji Filozofia informacji – z informatologicznego punktu widzenia Informetria, naukometria, webometria Internet – różne aspekty – z informatologicznego punktu widzenia Kultura informacyjna – Information Literacy Organizacja, zarządzanie informacją i wiedzą – Information Management, Knowledge Management, Knowledge Organization Refleksja meta-naukowa nad nauką o informacji – rozważania dotyczące celu, metodologii, paradygmatów, pojęć, pola badawczego, założeń itd. nauki o informacji Zachowania informacyjne – Information Behavior
Metodologia – główny problem Nauka o informacji integruje to, co: fizyczne, materialne (nośniki, technologia), psychiczne (użytkownicy informacji) oraz idealne (informacja jako taka, wiedza ludzkości), indywidualne i społeczne, subiektywne i obiektywne. Konsekwencją są trudności metodologiczne, na przykład – czy można za pomocą tych samych strategii i metod badać ludzkie stany psychiczne (np. potrzeby informacyjne) i techniczne aspekty systemów informacyjno-wyszukiwawczych?
Metodologia – dwie strategie badawcze Ilościowa, pozytywistyczna, scjentystyczna Jakościowa, interpretatywna, interpretywna
Wybrane obszary rozwoju praktyki – działalności informacyjnej – w Polsce Infobrokering Tworzenie zasobów informacyjnych online, w tym – 2.0 Zastosowanie narzędzi Web 2.0 w dziedzinie zarządzania wiedzą, zwłaszcza w firmach
Główny kontekst badań i działalności Oczywiście – Internet Obecnie także Web 2.0
Wybrana literatura Sabina CISEK, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe. http://eprints.rclis.org/12699/1/Cisek_in_na_swiecie_eng.pdf Sabina CISEK, Methodology and Philosophy of Information Science. http://methodologyphilosophyinfoscience.blogspot.com/ Barbara SOSIŃSKA-KALATA, Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą. W: Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. Elżbiety Gondek i Diany Pietruch-Reizes. Katowice 2007, s. 93-119.