Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus
Kompetencje ujęcie teoretyczne
Struktura organizacyjna
Opis stanowiska (dyrektor szkoły)
Opis stanowiska (dyrektor szkoły)
Opis stanowiska (nauczyciel)
Opis stanowiska (nauczyciel)
Szczegółowy opis zadań na stanowisku (nauczyciel) Zadania dydaktyczne: - prowadzenie zajęć lekcyjnych zgodnie z przyjętym planem, - realizacja programu nauczania zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną, - monitorowanie i dokumentowanie edukacyjnych postępów uczniów zgodnie ze Statutem Szkoły. Zadania wychowawcze: - krzewienie postaw etycznych wśród uczniów, - współpraca z rodzicami nastawiona na wszechstronny rozwój ucznia, - współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju szkoły. Zadania organizacyjne: - planowanie pracy własnej, - realizacja zadań zleconych, - dokumentowanie pracy własnej. Rozwój zawodowy: - zdobywanie kolejnych stopni awansu w celu podniesienia efektywności pracy własnej oraz uczniów.
Przyporządkowanie kompetencji do typowych zadań na stanowisku (nauczyciel) 1. Prowadzenie zajęć lekcyjnych zgodnie z przyjętym planem: - komunikatywność, - wiedza fachowa z zakresu nauczanego przedmiotu, - odporność na stres, - łatwość nawiązywania kontaktów, - otwartość, - rozwiązywanie konfliktów, - sumienność, - organizacja pracy, - planowanie pracy, - analiza i ocena sytuacji, - podejmowanie decyzji, - ustalanie priorytetów, - wartości i zasady moralne, - przestrzeganie dyscypliny, - orientacja na ucznia, - gotowość do podnoszenia kwalifikacji.
Przyporządkowanie kompetencji do typowych zadań na stanowisku (nauczyciel) 2. Realizacja programu nauczania zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną: - wiedza fachowa z zakresu nauczanego przedmiotu, - dokładność i wnikliwość, - współpraca w zespole, - znajomość standardów, - planowanie pracy, - zarządzanie czasem, - ustalanie priorytetów, - dążenie do rezultatów, przestrzeganie dyscypliny pracy. 3. Monitorowanie i dokumentowanie edukacyjnych postępów uczniów zgodnie ze Statutem Szkoły - rzetelność i dokładność, precyzja, - wiedza fachowa, - upowszechnianie rezultatów.
Grupowanie kompetencji
Wybór wskaźników kompetencji oraz charakterystyka ich poziomów Poziom A – brak przyswojenia danej kompetencji, a także brak zachowań wskazujących na jej opanowanie i wykorzystanie w działaniu. Poziom B – kompetencja jest w pewnym stopniu opanowana, jednak nie jest regularnie stosowana, wymagany jest ciągły nadzór i pomoc osób bardziej doświadczonych. Poziom C – kompetencja opanowana w stopniu pozwalającym na samodzielne jej wykorzystanie. Poziom D – kompetencja przyswojona w stopniu bardzo dobrym, pozwalająca na samodzielne bardzo dobre jej wykorzystanie, a także na przekazanie jej osobom mniej doświadczonym. Poziom E – kompetencja opanowana w stopniu doskonałym, pozwalającym na wykorzystanie i rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw zarówno swoich jak i współpracowników.
Opis skali obserwacyjnej dla kompetencji nauczyciela
Ocena zgodności poziomu faktycznego oraz poziomu pożądanego
Ocena zgodności poziomu faktycznego oraz poziomu pożądanego
Ocena zgodności poziomu faktycznego oraz poziomu pożądanego
Podsumowanie