Kamil Markuszewski 171016 Mateusz Mikłuszka 171001 Metodyka PRINCE II Kamil Markuszewski 171016 Mateusz Mikłuszka 171001
Wstęp PRINCE2 – metodyka zarządzania projektami Powstała w Wielkiej Brytanii Bazuje na metodyce PROMPT z 1975 W 1989 powstaje PRINCE W 1996 powstaje PRINCE2 Jest to metodyka uniwersalna, nie tylko do projektów informatycznych
Wstęp Projects In a Controlled Environment Projekty w sterowanym środowisku
Właściwości projektu według PRINCE2 Określony i skończony czas trwania Zdefiniowane i mierzalne produkty biznesowe (wyniki projektu) System działań niezbędnych do budowy produktów biznesowych Określona pula zasobów Struktura organizacyjna z zakresem obowiązków każdej z ról niezbędnej do zarządzania projektem
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Przygotowanie założeń projektu Jest to proces poprzedzający projekt Utworzenie zespołu zarządzania projektami Mianowanie przewodniczącego komitetu sterującego i kierownika projektu Określenie celów projektu, sposobu dostarczania rozwiązania Minimalizacja ryzyka Planowanie prac potrzebnych do przygotowania planu projektu i elementów sterowania
Dokument Podstawowe założenia projektu Cel dokumentu Przesłanki projektu Cele projektu Zakres projektu i jego styk z innymi podmiotami Najważniejsze produkty projektu Ograniczenia Założenia, przy jakich projekt ma być realizowany Ogólne korzyści biznesowe i ich uzasadnienie Wstępna ocenę ryzyka Oczekiwania klienta co do jakości Kryteria akceptacji Ogólny plan projektu Ocenianie stanu realizacji i składanie sprawozdań Wymagania finansowe i budżetowe Czas realizacji Wszystkie inne informacje dodatkowe istotne dla powodzenia projektu
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Strategiczne zarządzanie projektem Decyzja o rozpoczęciu konstruowania projektu Rola inwestora powinna wyznaczyć swojego przedstawiciela w komitecie sterującym Przedstawiciel inwestora podejmuje kluczowe decyzje Przedstawiciel inwestora decyduje czy przechodzić do kolejnej fazy
Strategiczne zarządzanie projektem
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Planowanie Projektowanie planu Określenie i analizowanie produktów Określenie działań i zależności pomiędzy nimi Szacowanie Harmonogramowanie Analizowanie ryzyk Kompletowanie planu
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Inicjowanie projektu Planowanie projektu Planowanie jakości Ustanowienie elementów sterowania Ustanowienie dokumentacji projektowej Doprecyzowanie Uzasadnienia Biznesowego i Ryzyka Wynikiem jest jest "dokument inicjujący" projekt
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Sterowanie etapem Dokładna ilość etapów nie jest określona Ilość etapów zależy ona od wielkości projektów, poziomu ryzyka i ilości planowanych punktów decyzyjnych Zgoda na wykonanie grupy zadań Ocena postępów Podejmowanie działań korekcyjnych Odbieranie wykonanej grupy zadań
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Zarządzanie wytwarzaniem produktu Wszystko, co zostało wytworzone przez projekt zgodny z PRINCE2, włączając w to dokumenty jest produktem Przyjęcie grupy zadań do realizacji Wytwarzanie grupy zadań Dostarczanie grupy zadań
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Zarządzanie zakresem etapu Etap musi być ukończony i zaakceptowany zanim Komitet Sterujący autoryzuje przejście do następnego etapu Planowanie etapu Uaktualnienia planu projektu Uaktualnienie uzasadnienia biznesowego projektu Uaktualnienie rejestru ryzyka Raportowanie końca etapu Opracowanie planu naprawczego
Główne procesy w projekcie Przygotowanie założeń projektu Strategiczne zarządzanie projektem Planowanie Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zarządzanie wytwarzaniem produktu Zarządzanie zakresem etapu Zamykanie projektu
Zamykanie projektu Według metodyki PRINCE2 projekty muszą być zamykane w sposób uporządkowany i kontrolowany Przygotowanie projektu do zamknięcia Określanie działań następczych Przegląd oceniający projekt
Korzyści Powtarzalność Metoda oparta na doświadczeniu Metoda skupiająca się na produktach Definiująca role i odpowiedzialność Ostrzegająca o możliwych zagrożeniach