Kontrola i nadzór administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
prowadzenie: Aneta Kuberska Radca prawny
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Przygotował Andrzej Potucha
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Kontrola i nadzór.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Schemat podziału administracji podległej Ministrowi Finansów
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.
Kontrolowanie.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Kontrola w administracji
Trybunał Konstytucyjny
Działalność kontrolna RPD
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Przykładowy model podziału środków
Sądy Administracyjne w Polsce
Kontrola prawna administracji
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Kontrola i nadzór administracji publicznej Teoretyczne i prawne aspekty kontroli administracji

Związek administracji i kontroli. Kontrola jako element zorganizowanego działania. Brak kontroli powoduje niską jakość działania i niemożliwość utrzymania odpowiednich standardów. Konieczność dostosowania kontroli do potrzeb administracji.

Dlaczego administracja nie może funkcjonować bez kontroli ? Administracja jest odpowiedzialna za stan spraw publicznych. Administracja posiada władzę. Administracja powinna być skuteczna i efektywna. Praworządność i legalność działania administracji.

Pojęcie „kontroli administracji” Kontrola nad administracją. Kontrola wykonywana przez samą administrację: - kontrola zewnętrzna wobec innych podmiotów, - kontrola wewnętrzna.

Pojęcie i istota kontroli Kontrola jako funkcja lub system organizacyjny. W znaczeniu organizacyjnym kontrola to całokształt podmiotów kontrolnych (wykonujących funkcję kontroli. Źródła pojęcia „kontrola”: - francuskie (contre role – przeciwzapisek) - angielskie (administrowanie). Kontrolowanie: - sprawdzanie, ocenianie czegoś, formułowanie wniosków, dokonywanie wglądu w działalność, - poddawanie władztwu, oddziaływanie, wpływanie. Kontrolowanie – porównywanie tego, co jest z tym, co być powinno.

Rola kontroli Kontrola służy kierownictwu do: - sprawdzania i oceniania, czy odpowiednie jednostki wykonują swoje zadania, - wykrywania nieprawidłowości, - zapobiegania niekorzystnym zjawiskom. Kontrola jest elementem zarządzania (sprawdzanie i ocena działalności organizacji na różnych płaszczyznach: organizacyjnych, finansowych, technicznych)

Istota kontroli Obserwowanie i rozpoznawanie danej działalności w określonym miejscu i czasie. Dokonywanie oceny tej działalności. Ustalanie przyczyn ewentualnych nieprawidłowości. Formułowanie wniosków, mających na celu przeciwdziałanie nieprawidłowościom.

Kontrola a nadzór Nadzór to przewidziana prawem możliwość sprawdzania i oceniania innych podmiotów, a także prawo do ingerencji w ich działalność. Nadzór nie ma charakteru stałego oddziaływania. Celem nadzoru jest zapewnienie prawidłowego działania i osiągania właściwych rezultatów przez wspomaganie, instruktaż, uzgadnianie stanowisk, udzielanie pomocy, doradzanie. Kontrola może mieć wymiar czynności faktycznych jak i występować jako instytucja.

Skutki działań kontrolnych Czynności kontrolne obejmują ustalenia stanu faktycznego, formułowanie wniosków. Ani wystąpienia pokontrolne (NIK), ani wyniki kontroli (UKS) nie mogą być kwalifikowane w kategorii decyzji. Działania kontrolne mogą stanowić podstawę ustaleń, które będą prowadziły do wydania decyzji administracyjnych

Rodzaje i kryteria kontroli Zasięg kontroli: nieograniczona i fragmentaryczna. Zakres kontroli: kompleksowa i wycinkowa. Tryb kontroli: planowa i doraźna. Kontrola z urzędu i na wniosek. Kontrola zewnętrzna i wewnętrzna. Kontrola społeczna i zawodowa. Kontrola legalna, rzetelna, celowa, efektywna.

Etapy procesu kontroli Faza wstępna – przygotowanie kontroli (upoważnienie, termin, zakres, sposób i miejsce prowadzenia czynności kontrolnych). Ustalenie stanu faktycznego (postępowanie dowodowe i wyjaśniające). Procedury kontrolne. Formułowanie wyników (ustalanie rozbieżności i źródeł nieprawidłowości). Oddziaływanie pokontrolne (wnioski, zalecenia, wystąpienia, noty).

Cechy prawidłowej kontroli obiektywizm, bezstronność, sprawność, kompletność, efektywność, profesjonalizm, Fachowość.

Prawny system kontroli nad administracją Celem kontroli administracji jest badanie stanu funkcjonowania administracji, wychwytywanie błędów i uchybień, czyli sprawdzanie prawidłowości wykonywania nałożonych na nią zadań. Kontrola ma na celu utrzymywanie odpowiednich standardów w administracji i przeciwdziałanie patologiom. Kontrola powinna pomagać w usuwaniu nieprawidłowości. Kontrola spełnia funkcję instruktażową, informacyjną i pomocniczą w doskonaleniu systemu administracji. Kontrola ma zapewnić jawność, przejrzystość funkcjonowania administracji.

Kontrola zewnętrzna Kontrola społeczna. Kontrola parlamentarna. Kontrola Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego. Kontrola Rzecznika Praw Obywatelskich. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli. Kontrola sądowa. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy i Generalnego Inspektora Danych Osobowych.

Kontrola społeczna (obywatelska) Stworzenie obywatelom możliwości sprawdzania i oceniania administracji publicznej jest nieodzownym składnikiem systemu kontroli administracji. W Polsce Ludowej kontrola społeczna miała umożliwiać szerokim masom udział w rządzeniu państwem. Kontrola bezpośrednia (petycje, skargi i wnioski). Kontrola pośrednia (zrzeszenia, związki, media)

Kontrola parlamentarna Funkcja kontrolna Sejmu dotyczy głównie Rady Ministrów. Działania bezpośrednie (posiedzenia, komisje, posłowie) i pośrednie Sejmu. Ustawowe kształtowanie systemu kontroli w państwie i obsadzanie stanowisk. Nadzór Sejmu nad NIK, PIP.

Kontrola Rzecznika Praw Obywatelskich Podstawowa funkcja Rzecznika – stanie na straży wolności i praw człowieka określonych w Konstytucji. Rzecznik może: sam prowadzić postępowanie wyjaśniające, zwrócić się o o zbadanie sprawy do innych organów, żądać wszczęcia postępowania administracyjnego, zaskarżyć decyzję do sądu administracyjnego, wystąpić z wnioskiem o ukaranie.

Kontrola wewnątrzadministracyjna Obejmuje wszystkie dziedziny działalności aparatu administracyjnego. Kontrola administracji nad innymi podmiotami. Kontrola ogólnoadministracyjna (nadzór i kierownictwo): - rządowa, - resortowa, - terenowa, - kontrola w administracji samorzadowej

Kontrola specjalistyczna Kontrola inspekcji i nadzorów (IH, PIS, IOŚ, PIF, IORiN, ITD, IW, nadzór budowlany, geodezyjny, dozór techniczny) Wyspecjalizowane organy kontroli, służby i straże. Kontrola finansowa (podatkowa, budżetowa i skarbowa).

Kontrola wewnętrzna Kontrola kierownicza – sprawowana samodzielnie przez osoby na stanowiskach. Kontrola instytucjonalna – wykonywana przez odpowiednie wyspecjalizowane komórki