w ramach Osi I – Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryszard Zakrzewski Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Procedura OOŚ w prawie polskim
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Zmiana procedur postępowania w zakresie ocen oddziaływania na środowisko Jerzy Wertz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie.
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
V SZKOŁA ENERGETYKI JĄDROWEJ
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Rola oceny oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Oceny oddziaływania informacje dla samorządowców
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
Zmiana procedur postępowania w zakresie ocen oddziaływania na środowisko Jerzy Wertz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Prawo Ochrony Środowiska
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Program „Moje Boisko-Orlik 2012” w województwie śląskim Katowice, 13 maja 2008 r.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Reglamentacja procesu budowy
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

w ramach Osi I – Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Wsparcie przedsięwzięć infrastrukturalnych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 w ramach Osi I – Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka działanie 1.4 – schemat A

Procedura uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia

USTAWA z dnia 3 października 2008 r USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Uooś) Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1227

Kiedy procedura OOŚ Art. 59 ust.1, pkt 1) Dla planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko Art. 59 ust.1, pkt 1) II Dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (postanowienie organu dotyczące obowiązku przeprowadzenia OOŚ) Art.59 ust. 1 pkt 2) wraz z art. 63 ust.1) III NATURA 2000 Dla planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z tej ochrony Art. 59 ust.2, pkt 1)

Kiedy procedura OOŚ cd. I ETAP II ETAP – tzw „OOŚ habitatowa” Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia (DoŚU) OOŚ przeprowadza organ właściwy do wydania DoŚU II ETAP – tzw „OOŚ habitatowa” wydanie ostatecznego zezwolenia na realizację przedsięwzięcia OOŚ przeprowadza Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

Kiedy ponowna OOŚ 1. Nakaz w decyzji środowiskowej Art. 82.ust.2 2. Na wniosek inwestora – złożony do organu właściwego do wydania pozwolenia na budowę lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej Rozdz.4. art. 88 ust 1. pkt. 1) 3. Organ wydający decyzję pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej stwierdzi taką potrzebę z uwagi na zmiany w stosunku do decyzji środowiskowej Rozdz.4. art. 88 ust 1. pkt. 2)

Kiedy Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach(DoŚU)? Jest wymagana dla: Art. 71., ust. 1 Przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko Przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Kiedy Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DoŚU)? – cd. Lp. Przed uzyskaniem decyzji: Art. 71., ust. 2 1. Pozwolenie na budowę, zatwierdzenie projektu budowlanego, pozwolenie na wznowienie robót 2. Pozwolenie na rozbiórkę obiektów jądrowych 3. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu 4. Poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin, wydobywanie kopalin, magazynowanie substancji i składowanie odpadów w górotworze 5. Szczegółowe warunki wydobywania kopaliny 6. Pozwolenie wodnoprawne 7. Warunki regulacji wód, budowy wałów przeciwpowodziowych, robót melioracyjnych 8. Zatwierdzenie projektu scalania lub wymiany gruntów 9. Zmiana lasu na użytek rolny 10. Zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej 11. Ustalenie lokalizacji linii kolejowej 12. Ustalenie lokalizacji autostrady 13. Ustalenie lokalizacji przedsięwzięć Euro 2012

Termin złożenia wniosku o wydanie ww. decyzji Art. 71., ust. 3 i 4 Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym DoŚU stała się ostateczna Termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli przedsięwzięcie przebiega etapowo i nie zmieniły się warunki określone w DoŚU

Organy właściwe do wydania DoŚU Art. 75., ust. 1 L. p. Nazwa organu Rodzaj przedsięwzięcia 1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska 1. Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: drogi, linie kolejowe, napowietrzne linie elektromagnetyczne, instalacje do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztuczne zbiorniki wodne 2. Przedsięwzięcia realizowane na terenach zamkniętych 3. Przedsięwzięcia realizowane na obszarach morskich 4. Zmiana lasu, nie stanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny 2. Starosta Scalanie, wymiana, podział gruntów 3. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji LP Zmiana lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny 4. Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta W przypadku pozostałych przedsięwzięć

Wymogu uzyskania DoŚU nie stosuje się w przypadku zmiany: Art. 72, ust Wymogu uzyskania DoŚU nie stosuje się w przypadku zmiany: Art. 72, ust. 2, pkt 1 i pkt 2 1. Decyzji wym. w art. 72., ust. 1 polegających na: ustaleniu lub zmianie formy lub wielkości zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania działalności objętej decyzją, zmianie danych wnioskodawcy 2. Decyzji dotyczących punku 4 i 5, ust. 1, art. 72, czyli koncesji na rozpoznawanie złóż kopalin, na wydobywanie kopalin, bezzbiornikowe magazynowanie substancji, składowanie odpadów w górotworze i decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny polegających na: zmniejszeniu powierzchni, w granicach której ma być prowadzone działalność, przeniesieniu decyzji na inny podmiot.

Okres przejściowy dot. zadań Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) Art. 156 rok od dnia wejścia w życie ustawy – do 16.11.2009 w odniesieniu do II grupy przedsięwzięć – mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, z wyłączeniem mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 (wtedy RDOŚ), Starostowie wykonują zadania RDOŚ w zakresie: opinii w sprawie potrzeby OOŚ zakresu raportu uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko

Procedura DoŚU- wariant I /1 DoŚU - przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (drogi, linie kolejowe, napowietrzne linie energetyczne, sztuczne zbiorniki wodne etc. - schemat II) - OOŚ jest obligatoryjna

Procedura DoŚU- wariant I /2 INWESTOR składa wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o wydanie DoŚU, Załącza raport w zakresie określonym w ustawie art. 66 i 67 INWESTOR składa wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o ustalenie zakresu raportu + wniosek o wydanie DoŚU, załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia WÓJT, BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA: Zwraca się o opinie co do zakresu raportu do: RDOŚ i PPIS -14 dni od otrzymania dokumetacji Wydaje postanowienie o zakresie raportu - 30 dni od dnia wszczęcia postępowania Zawiesza postępowanie do czasu przedłożenia raportu INWESTOR składa raport w zakresie zgodnym z postanowieniem dalej postępowanie jednakowe

Procedura DoŚU- wariant I /3 Wójt, burmistrz lub prezydent miasta : Podaje do publicznej wiadomości informację postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia, możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz o rozprawie otwartej dla społeczeństwa, jeśli jest planowana Występuje o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do RDOŚ(!!!) i o opinię do PPIS art.77 ust.1 pkt 2) ( decyzje z art. 72 ust.1. pkt 1)-3) i 10)–13) Rozpatruje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje DoŚU, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej OOŚ Podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji

Procedura DoŚU- wariant II /1 Wariant II DoŚU dla dróg, linii kolejowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych, sztucznych zbiorników wodnych, instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko

Procedura DoŚU- wariant II /2 dalej postępowanie jednakowe INWESTOR składa regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska wniosek o wydanie DoŚU, Załącza raport w zakresie określonym w ustawie art. 66 i 67 INWESTOR składa RDOŚ wniosek o ustalenie zakresu raportu + wniosek o wydanie DoŚU, załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia RDOŚ Zwraca się o opinie co do zakresu raportu do: Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego -14 dni od otrzymania dokumentacji Wydaje postanowienie o zakresie raportu - 30 dni od dnia wszczęcia postępowania Zawiesza postępowanie do czasu przedłożenia raportu INWESTOR składa raport w zakresie zgodnym z postanowieniem dalej postępowanie jednakowe

Procedura DoŚU- wariant II /2 Regionalny dyrektor ochrony środowiska : Podaje do publicznej wiadomości informację postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia, możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz o rozprawie otwartej dla społeczeństwa, jeśli ma być przeprowadzona Występuje o opinię do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego Rozpatruje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje DoŚU, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej OOŚ Podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji

Procedura DoŚU- wariant III /1 Wariant III DoŚU - przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – OOŚ może być wymagana i jednocześnie brak wpływu na obszary Natura 2000

Procedura DoŚU- wariant III /2 INWESTOR składa wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o wydanie DoŚU, załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP) WÓJT, BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA: zwraca się o opinie co do potrzeby przeprowadzenia procedury OOŚ i ewentualnie zakresu raportu do: RDOŚ (okres przejściowy !) i PPIS lub PWIS (drogi, koleje..) 14 dni; wydaje postanowienie o zakresie raportu - 30 dni od dnia wszczęcia postępowania TAK NIE Wójt, burmistrz, prezydent miasta 1.Wydaje postanowienie, w którym stwierdza brak potrzeby OOŚ (Art. 63, ust.2), 2. Wydaje DoŚU 3. Podaje do publicznej wiadomości informacje o wydaniu DoŚU Wójt, burmistrz, prezydent m. w drodze postanowienia stwierdza obowiązek przeprowadzenia OOŚ i określa zakres raportu, na postanowienie służy zażalenie Inwestor przedkłada raport zgodny z postanowieniem

Procedura DoŚU- wariant III /2 Wójt, burmistrz, prezydent miasta: Podaje do publicznej wiadomości informację postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia, możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz o rozprawie otwartej dla społeczeństwa, jeśli ma być przeprowadzona, Występuje o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do RDOŚ (okres przejściowy !) i o opinię do PPIS Analizuje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje DoŚU, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej OOŚ Podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji

Ponowna OOŚ - wariant IV /1 Wariant IV Wydawanie pozwolenia na budowę dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których w DoŚU stwierdzono konieczność ponownej OOŚ

Ponowna OOŚ wariant IV /2 Decyzja o pozwoleniu na budowę, o wznowienie robót budowlanych, o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (Art. 88 – 96) INWESTOR składa staroście wniosek o pozwolenie na budowę, raport + DoŚU STAROSTA: Występuje o uzgodnienie do RDOŚ (okres przejściowy!!!) Zawiesza postępowanie do czasu zakończenia OOŚ RDOŚ (!!!) występuje do : Starosty o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa PPIS o opinię (30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii) STAROSTA: Podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu ws. planowanego przedsięwzięcia, możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania skarg i wniosków, oraz rozprawie otwartej dla społeczeństwa jeśli będzie Przekazuje RDOŚ (!!!) wnioski i uwagi społeczeństwa, protokóły z rozprawy jeśli była RDOŚ (!!!) analizuje mat. dowodowy, wydaje postanowienie ws. uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia (45 dni od otrzymania dokumentów) STAROSTA: analizuje mat. dowodowy, wydaje pozwolenie na budowę; podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji

Ponowna OOŚ - wariant V /1 Wariant V Wydawanie pozwolenia na budowę dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na OBSZAR NATURA 2000 (III grupa przedsięwzięć)

Ponowna OOŚ - wariant V /2 INWESTOR składa staroście wniosek o pozwolenie na budowę, załącza raport + DoŚU STAROSTA: (uznając że przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, wydaje postanowienie, w którym nakazuje inwestorowi przedłożenie dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP), do RDOŚ RDOŚ, po otrzymaniu dokumentacji bada, czy przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 NIE TAK RDOŚ wydaje postanowienie o braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, RDOŚ, postanawia przeprowadzić ocenę oddziaływania na obszar Natura 2000, nakazuje sporządzenie raportu, określa jego zakres – (służy prawo zażalenia) STAROSTA wydaje pozwolenie na budowę Inwestor przedkłada RDOŚ raport w zakresie zgodnym z postanowieniem RDOŚ, występuje do starosty o zapewnienie udziały społeczeństwa, załączając raport Starosta; 1) podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu ws. planowanego przedsięwzięcia, możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania skarg i wniosków oraz rozprawie otwartej dla społeczeństwa jeśli była przeprowadzona 2) przekazuje RDOŚ (!!!) wnioski i uwagi społeczeństwa, protokoły z rozprawy publ. jeśli była

Ponowna OOŚ - wariant V /2 RDOŚ wydaje postanowienie ws. uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia albo odmawia uzgodnienia, jeżeli z oceny wynika, że przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie zachodzą przesłanki o których mowa w art.34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody. STAROSTA: 1. Wydaje pozwolenie na budowę, uwzględniając warunki realizacji przedsięwzięcia określone w uzgodnieniu, albo w przypadku odmowy uzgodnienia przez RDOŚ, odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia 2. Podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji

Analiza wpływu realizacji przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 Czy planowane przedsięwzięcie jest związane z zarządzaniem bądź ochroną obszaru NATURA 2000 ? TAK NIE Czy planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar NATURA 2000 ? NIE TAK Ocena oddziaływania na przedmiot ochrony w ramach obszaru Natura 2000 Czy planowane przedsięwzięcie będzie znacząco oddziaływać na obszar NATURA 2000 ? NIE TAK Czy są rozwiązania alternatywne? TAK NIE Modyfikacja planowanego projektu Czy na terenie obszaru występują siedliska lub gat. priorytet.? NIE TAK Czy są nadrzędne powody do realizacji przedsięwzięcia wynikające z interesu publicznego? Czy planowane przedsięwzięcie wynika z zapewnienia zdrowia, bezpieczeństwa człowieka, bądź nadrzędnych korzyści środowiskowych? NIE NIE TAK TAK Decyzja TAK może zostać wydana o ile przedsięwzięcie wynika z nadrzędnego interesu publicznego, pod warunkiem kompensacji przyrodniczej oraz musi zostać poprzedzona konsultacjami z KE Decyzja NIE (odmowna) może zostać wydana Decyzja TAK może zostać wydana, pod warunkiem kompensacji przyrodniczej, obowiązek informacji KE Decyzja TAK może zostać wydana

Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego (projekt) w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych

Cel Wytycznych jest ograniczenie ryzyka błędów w postępowaniach w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (dalej: OOŚ) mogących skutkować zagrożeniem dla przygotowania lub realizacji projektów współfinansowanych w ramach właściwych Programów Operacyjnych, zapewnienie jednolitości procedur dla właściwych instytucji w systemie wdrażania Programów Operacyjnych weryfikujących prawidłowość przeprowadzenia postępowań OOŚ dla projektu ubiegającego się o przyznanie dofinansowania.

Zastosowanie Wytycznych okres przejściowy z dnia 3 czerwca 2008 roku – zastosowanie dla przedsięwzięć przygotowanych w stanie prawnym sprzed 15 listopada 2008 r., projektowane nowe Wytyczne – zastosowanie dla przedsięwzięć, dla których wniosek o wydanie DoŚU złożono po 15 listopada 2008 r.

Zastosowanie Wytycznych okres przejściowy Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie Uooś, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe. Od tej zasady ustawa przewiduje wyjątek polegający na możliwości złożenia wniosku o przeprowadzenie OOŚ na etapie trwającego postępowania w sprawie decyzji budowlanych W przypadku przedsięwzięć, dla których inwestor występuje z wnioskiem o decyzje budowlane po 15 listopada 2008 r. istnieje analogiczna możliwość ponownego przeprowadzenia OOŚ

Zastosowanie Wytycznych Jeżeli informacje o udziale społeczeństwa są w sposób niewystarczający odzwierciedlone w uzasadnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, właściwa instytucja przyznająca dofinansowanie na realizację projektów może wezwać beneficjenta do złożenia oświadczenia o sposobie przeprowadzenia konsultacji społecznych w toku postępowania OOŚ oraz przedłożenia dokumentów potwierdzających przeprowadzenia takich konsultacji (np. obwieszczenia, zawiadomienia)

Zastosowanie Wytycznych Projekt wytycznych zawiera: Załącznik Ia – formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ Załącznik Ib – zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 Załącznik II – instrukcja wypełniania formularza do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ Załącznik III – lista sprawdzająca w zakresie dokumentacji OOŚ/Natura 2000 Załącznik IV – interpretacja art. 156 ustawy Uooś z 3 października 2008 r.

Zastosowanie Wytycznych Projekt Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych (dok. pdf): www.mrr.gov.pl konsultacje dokumentów na lata 2007-2013 - projekty dokumentów (wytycznych) horyzontalnych

Dziękuję za uwagę www.wrota.podkarpackie.pl dwp@podkarpackie.pl Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Departament Wspierania Przedsiębiorczości ul. Hanasiewicza 17 Rzeszów Tel. (017) 747 64 70 dwp@podkarpackie.pl www.wrota.podkarpackie.pl