UWAGA ! Zajmij swoje miejsce. Wysłuchaj w skupieniu wykładu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Advertisements

PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Odpowiedzialni rodzice- - bezpieczne dzieci
Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia
KWALIFIKCJA OBRAŻEŃ CIAŁA W POSTĘPOWANIU KARNYM
Jestem odpowiedzialny za bezpieczeństwo
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
Przestrzeganie praw to obowiązek każdego, także ucznia
prezentacja multimedialna Autor: Bożena Wierzbińska
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa i obowiązki obywateli RP
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy
PRAWA CZŁOWIEKA.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
28 kwietnia ŚWIATOWY DZIEŃ
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Prawa człowieka.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Prawa dziecka.
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Konwencja Praw Dziecka
Prawa Dziecka.
Zasady i funkcje prawa karnego
PRAWA DZIECKA.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Pierwsza pomoc Cześć 1 wstęp.
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Lekarskie i prawne aspekty uszkodzeń ciała. Sądowo-lekarska kwalifikacja obrażeń ciała może odbywać się: 1. Na podstawie badania osób żywych pokrzywdzonych.
Konwencja Praw Dziecka
PRAWA dziecka.
Znamy swoje prawa.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Prawa człowieka w administracji – wykład 7
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Zapis prezentacji:

UWAGA ! Zajmij swoje miejsce. Wysłuchaj w skupieniu wykładu. Przemyśl to, co tutaj usłyszysz.

WYPADEK To miał być normalny dzień zajęć. Dużo rozmów ze znajomymi i z nauczycielami Czy mogłem spodziewać się napaści? Nagle wśród zebranych uczniów dostałem kilka ciosów w głowę. Za co? Nikt z tłumu gapiów nie zareagował. Pozostałem z bólem i grupką obserwujących mnie ludzi

KONSEKWENCJE wybicie zębów uszkodzenie wzroku uszkodzenie słuchu wstrząśnienie mózgu utrata przytomności uszkodzenia mechaniczne mózgu powikłania pourazowe

AGRESJA WOKÓŁ NAS Pobicie ze skutkiem trwałego kalectwa Pobicie ze skutkiem śmiertelnym Podpalenie ciała (kalectwo lub śmierć) Napaść z niebezpiecznym narzędziem Napaść z trwałym okaleczeniem ciała Wyrzucenie z jadącego pociągu Torturowanie bezbronnych ofiar

OFIARA NAPAŚCI Co ja takiego zrobiłem? Przecież żyję ze wszystkimi w zgodzie. Dlaczego mi nikt nie pomaga? Dlaczego ci ludzie tylko patrzą? Czy nikt nie widzi krwi? Z jakiego powodu muszę tak cierpieć?

MOJA RODZINA Rodzice ufają, że w szkole jest bezpiecznie. Zostałem wychowany na otwartego i spokojnego człowieka Czy taka postawa to dziś coś nienormalnego? Rodzice są przerażeni. Ja też...

BRUTALNOŚĆ Agresja często połączona z wyrządzeniem krzywdy fizycznej i psychicznej. Dzieci boją się jej, bo przez nią cierpią. Dorośli z nią walczą, bo widzą w niej zagrożenie. A czy młodzież ją lubi? Dlaczego tak łatwo przejmuje ona brutalne zachowania?

BYĆ BRUTALNYM to nie znaczy być twardym, to nie znaczy być silnym, to nie znaczy być szanowanym, to nie znaczy być kochanym, to nie znaczy być dorosłym, to nie znaczy posiadać władzę, to nie znaczy mieć doświadczenie.

CZŁOWIEK BRUTALNY ma problemy rodzinne, jest tak naprawdę samotny, nie potrafi normalnie żyć wśród ludzi, nie umie rozwiązywać swoich problemów, ma ograniczony krąg znajomych, kryje się wśród podobnych sobie, nie myśli o konsekwencjach swoich czynów, nie ma doświadczenia i wiedzy.

OBAWA O „JUTRO” Czy muszę bać się każdego człowieka? Czy nie mogę postępować „po swojemu”? Czy wszyscy muszą być podobni? Czy uśmiechanie się do ludzi jest nienormalne? Czy wrogość ma stać się normalnością? Jeśli nie szkodzę, to jestem dziwny? Czy pozostaje mi nauczyć się bić?

SKOMPLIKOWANY ŚWIAT Każdy spotyka się z brutalnością. Brutalność to „prosty” sposób na życie. Media zalewają nas brutalnymi obrazami. Nie potrafimy ze sobą rozmawiać. Nie zależy nam na uczuciach innych. W tłumie czujemy się bezpiecznie. W tłumie czujemy się bezkarni.

KONSTYTUCJA RP Art. 1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.

KONSTYTUCJA RP Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

KONSTYTUCJA RP Art. 5. Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli (...).

KONSTYTUCJA RP Art. 18. Małżeństwo (...), rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.

KONSTYTUCJA RP Art. 30. Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.

KONSTYTUCJA RP Art. 31. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.

KONSTYTUCJA RP Art. 38. Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawna ochronę życia.

KONSTYTUCJA RP Art. 40. Nikt nie może być poddany torturom ani okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu i karaniu. Zakazuje się stosowania kar cielesnych.

KONSTYTUCJA RP Art. 41. 1. Każdemu zapewnia się nietykalność osobistą i wolność osobistą. (...) 4. Każdy pozbawiony wolności powinien być traktowany w sposób humanitarny.

KONSTYTUCJA RP Art. 47. Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym.

KONSTYTUCJA RP Art. 48. 1. Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. (...)

KONSTYTUCJA RP Art. 53. 1. Każdemu zapewnia się wolność sumienia (...).

KONSTYTUCJA RP Art. 54. 1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.

KONSTYTUCJA RP Art. 70. 4. Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia.

KONSTYTUCJA RP Art. 72. 1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

KONSTYTUCJA RP Art. 83. Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.

KODEKS KARNY Art. 1. §3. Sprawca ponosi surowszą odpowiedzial-ność, którą ustawa uzależnia od określonego następstwa czynu zabronionego, jeżeli następstwo to przewidywał albo mógł przewidzieć.

KODEKS KARNY Art. 10. §1. Na zasadach określonych w tym kodeksie odpowiada ten, kto popełnia czyn zabroniony po ukończeniu 17 lat.

KODEKS KARNY Art. 156. §1. Kto powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu w postaci: pozbawienia człowieka wzroku, słuchu, mowy, (...) innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej choroby realnie zagrażającej życiu (...) podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

KODEKS KARNY Art. 158. §1. Kto bierze udział w bójce lub pobiciu, w którym naraża się człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo kto powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

KODEKS KARNY Art. 162. §1. Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy (...) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

KODEKS KARNY Art. 217. §1. Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego nietykalność cielesną, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

USTAWA O POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH Art. 158 §1. Dotyczy udziału w bójce lub pobiciu. Art. 240 §1. Dotyczy niezawiadomienia o przestępstwie.

I CO DALEJ? Mam prawo do nietykalności osobistej. Mam prawo do uzyskania pomocy. Mam prawo pomagać innym. Mam prawo do wolności. Mam prawo do ludzkiego zachowania. Mam prawo być sobą. Mam prawo wyrażać swe poglądy. Mam prawo czuć się bezpiecznie. Mam obowiązek przestrzegać prawa.

Czy trudno żyć tak, by nie szkodzić innym?