Od kompetencji do kwalifikacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Kształcenie praktyczne
Praktyczna nauka zawodu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych Opracowała: Grażyna Lindner-Cegieła.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Struktura egzaminu zawodowego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Treści kształcenia.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki w pierwszym półroczu roku szkl.2014/2015.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Kierunki kształcenia  Technik Górnictwa Podziemnego  Górnik Eksploatacji Podziemnej.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Technologia kształcenia zawodowego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Realizacja kształcenia zawodowego w oparciu o modułowe programy nauczania mgr inż. Elżbieta Hejłasz Strzelce Opolskie, 4 marca 2011 r.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Kształcenie dualne.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Od kompetencji do kwalifikacji ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Opracowała Grażyna Uhman

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Kształcenie modułowe to Nowe myślenie o edukacji zawodowej Programy nauczania Sposób nauki i pracy uczniów Zadania zawodowe nauczycieli Środki i materiały dydaktyczne Organizacja kształcenia Dostosowanie kształcenia w Polsce do standardów europejskich

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Nowe myślenie o edukacji zawodowej Kształcenie zawodowe nie powinno odbywać się na bazie dyscyplin naukowych danego zawodu – przedmiotów, gdzie możliwość integracji teorii z praktyką odbywa się dopiero na etapie Praktyk. Kształcenie modułowe jest szansą na zmianę.

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Modułowy program nauczania Program zbudowany jest z zadań zawodowych, którym odpowiadają jednostki modułowe. W programie są one pogrupowane według kryterium fragmentu pracy w moduły. Program zakłada w każdej sytuacji edukacyjnej łączenie teorii z praktyką. Realizacja programu zakłada konieczność opanowania umiejętności ze wszystkich jednostek i modułów; oceny świadczą o sprawności opanowania tych umiejętności

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Modułowy program nauczania Zadanie zawodowe: Wykonać naprawę uszkodzonego błotnika w programie - jednostka modułowa JM to część pracy o wyraźnie określonym początku i zakończeniu, nie podlegająca zwykle dalszym podziałom, a jej rezultatem jest produkt, usługa lub istotna decyzja.

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Modułowy program nauczania Zbiór zadań zawodowych łączących się ze sobą wg wybranego często logicznego kryterium Naprawy nadwozia (kryterium konstrukcyjne) W programie - moduł Moduł to zbiór jednostek modułowych zebranych w całość wg wyraźnego, często typowego dla zawodu kryterium

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Sposób nauki i pracy uczniów Studiują materiał teoretyczny dotyczący napraw błotników Sprawdzają za pomocą pytań sprawdzających stopień opanowania teorii i notują to w zeszytach Wykonują kolejne ćwiczenia związane z procedurami napraw błotnika w zależności od rodzaju uszkodzenia i możliwości technicznych Analizują i oceniają proces i efekty swojej pracy

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Zadania zawodowe nauczycieli Przygotowanie treści brakujących ćwiczeń Przygotowanie stanowisk ćwiczeniowych i pracowni do ćwiczeń Wyjaśnianie ćwiczeń, udzielanie wskazówek, motywowanie, uzupełnianie brakujących treści, czasem pokazy Nadzorowanie pracy uczniów Ocena przebiegu i efektów kolejnych ćwiczeń

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Środki i materiały dydaktyczne W pracy nauczyciela i ucznia pomocą jest pakiet edukacyjny składający się z Poradnika dla ucznia i Poradnika dla nauczyciela Pracownia z przygotowanymi stanowiskami ćwiczeniowymi, instrukcjami i innymi materiałami

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Środki i materiały dydaktyczne Poradnik dla ucznia zawiera materiał nauczania (teorię), pytania sprawdzające stopień opanowania teorii treść oraz standard wykonania ćwiczeń sprawdzian postępów po ćwiczeniach do autoewaluacji, sprawdzian umiejętności adekwatny do treści zrealizowanej jednostki modułowej

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Środki i materiały dydaktyczne Poradnik dla nauczyciela zwiera treść i standard wykonania ćwiczeń ze wskazówkami metodycznymi scenariusze zajęć pomagające organizować prawidłowy przebieg zajęć i zachować samodzielność uczniów Narzędzia sprawdzania (sprawdziany) stopnia opanowania umiejętności teoretycznych i praktycznych

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Organizacja kształcenia Uczniowie uczą się w grupach ćwiczeniowych nie większych niż 12 osób Ćwiczenia w ramach realizacji jednostki modułowej wykonują indywidualnie lub w grupach w zależności od trybu wykonywania danego zadania Część ćwiczeń można zaplanować poza szkołą Podstawa organizacji jest min. 4 godzinna jednostka metodyczna (nieprzerwane zajęcia)

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Organizacja kształcenia Uczeń, który nie zaliczył ćwiczeń, nie zaliczył jednostki modułowej, powinien to odrobić w zaproponowanych terminach Brak zaliczenia jednostki modułowej w większości sytuacji uniemożliwia przejście do następnej Nie stosuje się wejściówek, ocen niedostatecznych za brak zadania domowego oraz innych mechanizmów powodujących absencję

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Kształcenie według programów modułowych a europejskie ramy kwalifikacji i uczenie się przez całe życie Uczenie się przez całe życie – (lifelong learning, lifewide learning – skrót LLL) to część Strategii Lizbońskiej, będące nieformalym, pozaformalnym i formalnym uczeniem się od najmłodszych do najstarszych lat, kształtujące własną wiedzę, umiejętności oraz przystosowawcze i twórcze zdolności. Strategia uczenia się przez całe życie uwzględnia przepływ kadr w ramach krajów Unii Europejskiej, z zapewnieniem uznawalności kwalifikacji zdobytych w różnych krajach i w różny sposób (kształcenie formalne, nieformalne i pozaformalne).

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Kształcenie według programów modułowych a europejskie ramy kwalifikacji i uczenie się przez całe życie właśnie w strategię kształcenia opartą na uczeniu się przez całe życie bardzo dobrze wpisuje się metodologia kształcenia modułowego. Programy oparte na metodologii MES łatwo jest modernizować i rozbudowywać, w zależności od zmieniającej się technologii i potrzeb edukacyjnych społeczeństwa. Tworzenie krajowego systemu kwalifikacji, który będzie współgrał z systemem europejskich ram kwalifikacji musi opierać się na wyodrębnieniu zadań zawodowych, jest to również jeden z pierwszych kroków przy określaniu standardów kwalifikacji zawodowych.

ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Podsumowanie Kształcenie modułowe jest bardziej skuteczne od tradycyjnego, gdyż nie traci się tu czasu na „nauczanie” niektórych, zbędnych treści, które tradycyjnie są jeszcze zawarte w programach nauczania poszczególnych przedmiotów. Zaletą kształcenia zawodowego według programów modułowych jest też pełna korelacja wiadomości i umiejętności, co nie było takie oczywiste w przedmiotowym układzie treści kształcenia.

Od kompetencji do kwalifikacji ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Opracowała Grażyna Uhman