Obecność Unii Europejskiej w naszym mieście - Poznaniu
Temat projektu Obecność Unii Europejskiej w naszym mieście – Poznaniu Posiadanie wiedzy na temat Unii Europejskiej oraz zdawanie sobie sprawy z tego, co miasto, a także sam kraj, z UE zyskał i czerpie nadal, jest dość ważnym aspektem. Realizacja naszego projektu ma zobrazować poziom wiedzy mieszkańców oraz wzbudzić w nich zainteresowanie tym, co już zdobyliśmy, zdobywamy i zdobyć możemy. W końcu przyszłość należy do nas i zależy od nas.
Problemy - Jak upowszechniać wiedzę o prezydencji wśród Polaków? - Jak zaangażować uczniów w projekt dotyczący prezydencji? - Jak wzbudzić zainteresowanie funduszem miasta, państwa? - W jaki sposób dotrzeć do mieszkańców z informacją o pozycji Polski w UE oraz korzyściach jakie czerpie z tego Poznań?
Zespół realizujący projekt Wiktoria Walkowiak, Klaudia Pawłowska, Weronika Krysztofowicz, Marta Gorączko – uczennice 2 klasy II LO w Poznaniu
Cele projektu - Zbadanie świadomości mieszkańców naszego miasta odnośnie funkcjonowania nie tyle kraju, co miasta, w UE - Ukazanie aspektu wykorzystywania przyznanych dotacji, funduszy europejskich - Poznanie opinii (i upublicznienie jej) mieszkańców i znajomych odnośnie wejścia Polski do UE, a także zmian które zaszły po tym w naszym kraju - Wzbudzenie zainteresowania budżetem państwa oraz realizacją funduszy * Projekt w głównej mierze skierowany jest do młodych ludzi, którzy wciąż mogą poszerzać swoją wiedzę i zdobywać doświadczenie. Od młodego pokolenia zależy przyszłość państwa.
Kto nas wspierał i gdzie szukaliśmy informacji? - Głównie portale: http://funduszeunijne1.blox.pl/html http://www.bierzdotacje.pl/category/dotacje-dla-istniejacych-firm/ http://polskawue.gov.pl/Polska,w,UE,1.html http://prezydencjaue.gov.pl/ - informacje zaczerpnięte u nauczycieli, znajomych - opinie mieszkańców
Zaplanowane działania i organizacja pracy zespołu - Przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców Poznania i przeanalizowanie jej wyników, celem dojścia do pewnych wniosków - Przygotowanie/ przedstawienie naszego projektu na lekcjach w szkole - Wykonanie posterów (plakatów) - Ulotki - Rozmieszczenie plakatów w szkole oraz, w miarę możliwości, w mieście - W niedalekiej przyszłości organizacja happeningów
Plakaty
Ulotki
Ankieta i jej wyniki Dnia 27. maja 2011r. 4-osobowa grupa dziewczyn wyruszyła na często uczęszczaną ulicę Matejki w Poznaniu, by przekonać się o stanie wiedzy Poznaniaków na temat Unii Europejskiej i Prezydencji Polski. Wśród 40. osób ankietowanych znaleźli się przedstawiciele wszystkich przedziałów wiekowych. (Dane umieściłyśmy na wykresie). Pytania, na które osoby ankietowane odpowiadały, brzmiały: 1. W którym roku Polska wstąpiła do Unii Europejskiej? 2. Ile państw wchodzi w skład Unii Europejskiej? 3. Od którego miesiąca Polska przejmie prezydencję w UE? 4. Co ile miesięcy zmienia się kraj przewodniczący Radzie UE? 5. Co przedstawia poniższe logo? (Było to logo polskiej prezydencji w UE). Z wyników ankiety można wysnuć następujące wnioski: -osoby niepełnoletnie znały odpowiedź na co najwyżej 50% pytań -tylko 3/40 osób znały odpowiedź na wszystkie pytania -większość osób znało odpowiedź na 3 pytania -nikt wśród ankietowanych powyżej 40. roku życia nie znał odpowiedzi na wszystkie pytania -najtrudniejszym okazało się pytanie o liczbę krajów członkowskich UE WNIOSEK: Wiedzę Polaków o Unii Europejskiej i prezydencji Polski trzeba upowszechniać.
Rezultaty naszej pracy, czyli co osiągnęliśmy? - Upowszechnienie wiedzy dotyczącej prezydencji Polski wśród Polaków - Zainteresowanie uczniów, głównie II LO, prezydencją Polski - Zapewne większości uczniów przybliżyliśmy informację dotyczące pozycji Polski w UE oraz funduszy dla naszego kraju, miasta - Uczniowie zaczęli wychodzić z inicjatywą szerzenia naszego projektu, poprzez różnego rodzaju akcje, happeningi - Dzięki przeprowadzonej ankiecie i wynikom jakie otrzymałyśmy, na pewno dałyśmy wyraźny sygnał większości ankietowanym, że czas najwyższy poszerzyć swą wiedzę odnośnie UE
Publiczna prezentacja - 27 maja – prezentacja w II LO w Poznaniu - rozmieszczanie plakatów i zagadnień odnośnie polskiej prezydencji oraz wykorzystywanych przez miasto funduszy w miejscach publicznych, szkole, itp. - rozdawanie ulotek mieszkańcom Poznania - jesteśmy w trakcie uzgadniania terminów prezentacji projektu w gimnazjach, do których uczęszczałyśmy
Czego nauczyli się uczniowie? Co zyskał nauczyciel? WNIOSKI Uczniowie / uczestnicy: - poznali rozmiar funduszy, z których czerpie ich miasto oraz zobaczyli, co udało się w mieście, w oparciu o dotacje, zrealizować - zapoznali się z ogólnymi informacjami dotyczącymi UE (cele, działanie, kraje członkowskie) - poznali pozycję Polski w UE - zainspirowani zostali do tworzenia różnych happeningów oraz realizacji kolejnych projektów dotyczących prezydencji w przyszłości Nauczyciel: wyszukanie aktywnej młodzieży zainteresowanej problemami europejskimi poznanie wiedzy uczniów i społeczeństwa o aktualniej sytuacji Polski w Unii Europejskiej
Dokumentacja naszych działań w formie zdjęć
Dziękujemy za uwagę! Autorzy: Klaudia Pawłowska, Wiktoria Walkowiak, Weronika Krysztofowicz, Marta Gorączko.