Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

I część 1.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
MATERIAŁOZNAWSTWO ROŚLINNE I NIEROŚLINNE FLORYSTYKA SEM.I
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek,
Gatunki dziennikarskie - informacja -
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Uniwersytet Warszawski
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Uniwersytet Warszawski. Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego.
Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.. Część I 1. Podstawowe definicje 2. Przykłady zdefiniowanych efektów uczenia się 3. Materiały pomocnicze.
Polski system medialny
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Kalendarz 2020.
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - - LITERACKA.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia.
ETYKA ZAWODOWA FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB PAŃSTWOWYCH
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Współczesna komunikacja naukowa wykład - studia podyplomowe Bibliotekarz dziedzinowy Dr Remigiusz Sapa.
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r. Spotkanie warsztatowe poświęcone praktycznym aspektom wypełniania formularza opisu przedmiotu, wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego 2010 r. Część II Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.

Plan prezentacji 1. Cele wprowadzenia części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. 2. Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. 3. Konsekwencje braku części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r.

Cele wprowadzenia części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Cele wprowadzenia części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Umożliwienie kompletnego opisania przedmiotu realizowanego w różnych formach dydaktycznych Umożliwienie opisania formy dydaktycznej przedmiotu w sytuacji, gdy jest więcej niż jedna grupa studentów realizująca daną formę dydaktyczną przedmiotu.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Przedmiot realizowany jest w formie: a) wykładu b) ćwiczeń Wprowadzenie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. umożliwia dokładne i przejrzyste opisanie efektów uczenia się dla: 1. całości przedmiotu, 2. wykładu, 3. ćwiczeń.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Przedmiot: Literatura i kultura epok dawnych Formy dydaktyczne: ćwiczenia, 30 godzin, wykład, 30 godzin Efekty uczenia się dla przedmiotu: Po ukończeniu przedmiotu student: – umie przedstawić charakterystykę, przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów kultury średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura); – wymienia, umiejscawia na osi czasu i charakteryzuje twórców i dzieła polskiej literatury dawnej (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura); – rozpoznaje w biografii autorów dawnych i ich dziełach związki z obyczajowością, estetyką, filozofią, teologią, duchowością, sztuką, prądami myślowymi, najistotniejszymi dyskusjami i kryzysami ideowymi epoki; – dokonuje analizy i interpretacji wybranych przez siebie literackich świadectw kultury dawnej, wskazując na ich swoistość i uniwersalność, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych oraz przedstawiając ich uargumentowaną ocenę; – wskazuje główne problemy badań nad literaturą i kulturą dawną i charakteryzuje przyczyny rozbieżności pomiędzy opiniami badaczy (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura).  

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Efekty uczenia się dla wykładu: Po ukończeniu wykładu student: – umie przedstawić charakterystykę, przebieg, przyczyny i następstwa omówionych na wykładzie procesów kultury średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia; – wymienia, umiejscawia na osi czasu i charakteryzuje w kontekstach filozoficznych, religijnych, estetycznych i społecznych omówione na wykładzie dzieła polskiej literatury dawnej; – rozpoznaje w biografii autorów dawnych i ich dziełach przejawianie się idei i procesów kultury omówionych na wykładzie.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Efekty uczenia się dla ćwiczeń: Po ukończeniu ćwiczeń student: – rozpoznaje, na podstawie przytoczonego fragmentu, dzieła polskiej literatury dawnej wskazane w liście lektur jako lektury obowiązkowe (zob. pole Literatura w części A), wymienia ich tytuł, autora, czas powstania oraz dokonuje ich charakterystyki; – rozpoznaje w biografii autorów dawnych i ich dziełach związki z obyczajowością, estetyką, filozofią, teologią, duchowością, sztuką, prądami myślowymi, najistotniejszymi dyskusjami i kryzysami ideowymi epoki; – umie zaprojektować samodzielne badania nad wybranymi przez siebie literackimi świadectwami kultury dawnej; – dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie literackich świadectw kultury dawnej, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych i krytycznie wykorzystując stan badań; – formułuje wypowiedź pisemną, spełniającą wymogi zwięzłej rozprawy naukowej.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część A załącznika. Nazwa pola Komentarz Nazwa przedmiotu Historia literatury polskiej po 1864 roku Efekty uczenia się Po ukończeniu przedmiotu student: 1) wiedza i umiejętności: – orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej; – orientuje się w filozoficznych podstawach polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz w ogólnych relacjach między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką tego czasu; – analizuje podstawowe kategorie, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm itp.; – analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura drugiej połowy XIX wieku, takie jak: tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, groteska; – rozpoznaje strategie pisarzy tego okresu wobec przemian kulturowych; – interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; – posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; – posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; 2) postawy: – zna i docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX wieku i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między dziewiętnastowiecznością a współczesnością.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 załącznika. Forma dydaktyczna zajęć wykład Efekty uczenia się zdefiniowane dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu Po uczestnictwie w wykładzie student: 1) wiedza i umiejętności: – orientuje się w filozoficznych podstawach polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz w ogólnych relacjach między literaturą a humanistyką tego czasu; – charakteryzuje podstawowe kategorie, takie jak np. biedermeier, utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska; – charakteryzuje różnorodne języki, którymi mówi literatura drugiej połowy XIX wieku, takie jak np.: mowa ezopowa, tendencyjność, dekadentyzm, groteska, ironia; – identyfikuje prądy i style w sztuce i literaturze 2 poł. XIX w., takie jak realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm; – orientuje się w ogólnych relacjach między literaturą a innymi sztukami w tym czasie; – rozróżnia najważniejsze zjawiska literackie Pozytywizmu i Młodej Polski; – rekonstruuje pokoleniowe biografie 2 połowy XIX w.; – interpretuje wybrane dzieła literackie tego okresu; 2) postawy: – rozumie znaczenie namysłu nad kulturą 2 poł. XIX wieku i dostrzega związki między dziewiętnastowiecznością a współczesnością.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B2 załącznika. Forma dydaktyczna zajęć Ćwiczenia Efekty uczenia się zdefiniowane dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu Po ukończeniu ćwiczeń student: 1) wiedza i umiejętności: – orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku; – posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; – posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; – analizuje podstawowe kategorie, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm itp.; – analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura drugiej połowy XIX wieku, takie jak: tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, groteska; – interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; 2) postawy: – docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury.

Przedmiot realizowany jest w formie: a) wykładu b) ćwiczeń Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Przedmiot realizowany jest w formie: a) wykładu b) ćwiczeń Wprowadzenie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. umożliwia dokładne i przejrzyste opisanie metod i kryteriów weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się (metod i kryteriów oceniania) dla: 1. całego przedmiotu; 2. wykładu; 3. ćwiczeń

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część A formularza Metody i kryteria oceniania Aktywność na zajęciach, zaliczony test z lektur oraz pozytywnie oceniona praca roczna dopuszczają studenta do egzaminu ustnego. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. Zakres egzaminu określa lista zagadnień egzaminacyjnych dostępnych: http://www.polon.uw.edu.pl/zpmp/article.php?id_article=28

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 formularza (ćwiczenia) Metody i kryteria oceniania dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu* - Kontrola obecności; - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); - semestralne pisemne testy kontrolne; - praca roczna dopuszczająca do egzaminu. Podstawą zaliczenia ćwiczeń są oceny z testów semestralnych. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność mogą podnieść ocenę o 20%.

Przedmiot realizowany jest w formie: a) wykładu b) ćwiczeń Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Przedmiot realizowany jest w formie: a) wykładu b) ćwiczeń Wprowadzenie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. umożliwia dokładne i przejrzyste opisanie formy dydaktycznej przedmiotu w sytuacji, gdy jest więcej niż jedna grupa studentów realizująca daną formę dydaktyczną przedmiotu.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 formularza (ćwiczenia) Imię i nazwisko wykładowcy (prowadzącego zajęcia/grupę zajęciową) Łukasz Książyk Zakres tematów 1. Zajęcia organizacyjne; wprowadzenie do epoki pozytywizmu. 2. Programy i dyskusje wczesnego pozytywizmu. 3. Założenia literatury tendencyjnej - "Marta" E. Orzeszkowej. 4. Asymilacja Żydów – „Meir Ezofowicz” E. Orzeszkowej. 5. Pozytywistyczny pesymizm - "Dumania pesymisty" A. Świętochowskiego. 6. Europejski naturalizm - twórczość Emila Zoli. 7. "Nie co, a jak" - naturalistyczna kampania "Wędrowca". 8. W kręgu naturalizmu – A. Sygietyński „Na skałach Calvados”, H. Sienkiewicz „O naturalizmie w powieści”. 9. „Placówka" – pozytywistyczna "Księga Hioba". 10. W kręgu „Madame Bovary”: E. Orzeszkowa "Cham". 11. Spory o powieść historyczną. 12. W "wieku nerwowym" - cz. I: "Bez dogmatu" H. Sienkiewicza. 13. "Emancypantki" - czy istniał pozytywistyczny dekadentyzm? 14. W "wieku nerwowym" - cz. II: "Śmierć" I. Dąbrowskiego. 15. Podróż w Tatry: "Na przełęczy" epok i stylów. 16. Wprowadzenie do epoki Młodej Polski. 17. Modernistyczna osobowość neurotyczna w literaturze i publicystyce. 18. Młodopolskie programy i dyskusje - spór o sztukę narodową. 19. (Pre)ekspresjonizm i katastrofizm - "Hymny" J. Kasprowicza. 20. Jądro ciemności" - "zgroza, zgroza" jako opis kondycji człowieka XX wieku. 21. Modernistyczne miasto. 22. Artysta kontra filister : "W sieci" J.A. Kisielewskiego. 23."Próchno" W. Berenta: modernistyczna księga mitów artystowskich. 24."POEZJO, PRECZ!!! JESTEŚ TYRANEM!!" S. Wyspiańskiego konfrontacja z romantyzmem. 25. Karol Irzykowski - Wysłannik Bogini Rzeczywistości. 26. "Na srebrnym globie" J. Żuławskiego - pierwsza polska powieść science-fiction. 27. „Erotyczna” powieść Żeromskiego – „Dzieje grzechu”. 28. Po rewolucji 1905; "Kniaź Patiomkin" - dramat (pre)ekspresjonistyczny. 29. Po rewolucji 1905; "Ozimina" - powieść polifoniczna. 30. Młoda Polska się śmieje.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 formularza (ćwiczenia) Imię i nazwisko wykładowcy (prowadzącego zajęcia/grupę zajęciową) Izabela Koczkodaj i Marcin Dzikowski Zakres tematów Co to jest pozytywizm? Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie do epoki. Dyskusje na temat wczesnego pozytywizmu. Małe formy prozatorskie: Nowele i opowiadania Aleksandra Świętochowskiego. „Marta” Elizy Orzeszkowej. O powieści tendencyjnej. Dramat pozytywistyczny – „Dom otwarty” Michała Bałuckiego. Poezja czasów niepoetyckich. W kręgu problematyki żydowskiej: „Meir Ezofowicz” Elizy Orzeszkowej. Modele pozytywistycznej powieści historycznej. „Kaśka Kariatyda” Gabrieli Zapolskiej. Naturalizm po polsku. Powieść-panorama: „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej. „Lalka” – arcydzieło Bolesława Prusa. Pozytywistyczne przewartościowania: „Dumania pesymisty” Aleksandra Świętochowskiego. „Na przełęczy”. Stanisław Witkiewicz jako twórca stylu narodowego. „Emancypantki”. Proza dojrzałego realizmu. „W wieku nerwowym”: „Bez dogmatu” Henryka Sienkiewicza. Wprowadzenie do epoki Młodej Polski. Stanisław Przybyszewski i «nowa» sztuka. Powieść pokolenia – „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego. Symbolizm – poezja Bolesława Leśmiana. Neoromantyzm – „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego. „Szarpanie się indywidualności wielkiej” – „W roztokach” Władysława Orkana. Płeć jako problem – twórczość Marii Komornickiej. Nie tylko o artystach – „Próchno” Wacława Berenta. Modernizm – „Pałuba” Karola Irzykowskiego. Wokół rewolucji – „Kniaź Patiomkin” Tadeusza Micińskiego. Wokół rewolucji – „Płomienie” Stanisława Brzozowskiego. Powieść wielkiego formatu? – „Dzieje grzechu” Stefana Żeromskiego. Powieść polifoniczna – „Ozimina” Wacława Berenta. Estetyka groteski – „Historie maniaków” Romana Jaworskiego. Spojrzenie krytyczne – Stanisław Brzozowski i Karol Irzykowski.

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 formularza (ćwiczenia) Imię i nazwisko wykładowcy (prowadzącego zajęcia/grupę zajęciową) Łukasz Książyk Metody dydaktyczne Dyskusja Literatura 1. Wprowadzenie do epoki pozytywizmu.   2. - Adam Wiślicki, "Groch na ścianę"; Aleksander Świętochowski, "My i wy", "Pleśń społeczna i literacka", w: "Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu", oprac. Janina Kulczycka-Saloni, BN I-249; - Janusz Maciejewski, „Powstanie styczniowe a przełom kulturowy połowy wieku”, w: „Literatura południa wieku. Twórczość lat sześćdziesiątych XIX stulecia wobec romantyzmu i pozytywizmu”, red. J. Maciejewski, Warszawa 1992. 3. - Eliza Orzeszkowa, "Marta", wydanie dowolne; - Eliza Orzeszkowa „Kilka uwag nad powieścią” w: "Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu", oprac. Janina Kulczycka-Saloni, BN I-249; Anna Martuszewska, „Pozycja narratora w powieściach tendencyjnych Elizy Orzeszkowej”, Gdańsk 1970. (…)

Przykłady przedmiotów, do opisu których niezbędne jest wykorzystanie części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. Część B1 formularza (ćwiczenia) Imię i nazwisko wykładowcy (prowadzącego zajęcia/grupę zajęciową) Izabela Koczkodaj i Marcin Dzikowski Metody dydaktyczne Główną metodą jest próba interpretacji tekstu podczas dyskusji ze studentami. Zadaniem dyskusji jest przede wszystkim rozbudzenie aktywności badawczej studenta, a także uświadomienie mu, że analizowany tekst stanowi ogniwo procesu historycznoliterackiego i jako taki nie może być rozpatrywany w oderwaniu od świadomości i dorobku epoki; istotne jest również danie studentowi odpowiednich narzędzi badawczych, dzięki którym interpretacja analizowanych tekstów stanie się głębsza i ciekawsza. Aby dać szansę na rozwinięcie zainteresowań szczególnie zaangażowanym w dany temat studentom, proponuję referaty pogłębiające daną problematykę. Istotnym narzędziem mającym pobudzić aktywność badawczą studenta jest praca roczna – samodzielnie napisany tekst na dowolnie wybrany temat związany z problematyką literatury polskiej okresu 1864-1918, nad którym student pracuje przez cały rok akademicki. Niezmiernie ważne jest również przygotowanie studenta do egzaminu – głównie poprzez wiązanie omawianej na zajęciach problematyki z zagadnieniami egzaminacyjnymi oraz przygotowanie testów semestralnych. Literatura Dyskusje na temat wczesnego pozytywizmu: J. Maciejewski, Miejsce pozytywizmu w XIX-wiecznej formacji kulturowej, w: Pozytywizm. Języki epoki, red. G. Borkowska, J. Maciejewski, Warszawa 2001. A. Wiślicki, Groch na ścianę; A. Świętochowski, My i wy; E. Orzeszkowa, Kilka uwag nad powieścią, w: Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985.   Małe formy prozatorskie: Nowele i opowiadania Aleksandra Świętochowskiego: A. Świętochowski, Nowele, opowiadania, oprac. S. Sandler, Wrocław 1965. S. Sandler, Wstęp, w: Nowele, opowiadania, oprac. S. Sandler, Wrocław 1965. (…)

Konsekwencje braku części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. (opis przedmiotu realizowanego na UJ, źródło: https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:WZ.IB-047))

Konsekwencje braku części B załącznika nr 1 Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010 r. (opis przedmiotu realizowanego na UJ, źródło: https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:WZ.IB-047))