UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarka odpadami.
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Omówienie biznesowych modeli PPP i możliwości współpracy pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym Targi PPP, Płock 9 maja 2012 r. Investment.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Wprowadzenie do tematyki PPP
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
„PPP jako metoda wyłonienia inwestora na budowę i eksploatację RIPOK vs zamówienia publiczne” radca prawny Małgorzata Brzóska Płock, 10 maja 2012 r.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Miasto publiczne – miasto prywatne
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
REALIZACJA PROJEKTÓW PPP W NOWYM STANIE PRAWNYM Budowa parkingów publicznych w systemie koncesji na roboty budowlane.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne jako sposób na rewitalizację domów studenckich – doświadczenia Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października 2012 r.

2 KLUCZOWE AKTY PRAWNE Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno – prywatnym. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.

3 REWOLUCJA W GOSPODARCE ODPADAMI 1 stycznia 2012 roku – nowe obowiązki Weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach będąca implementacją Dyrektywy 2008/98 Gminy uzyskały „władztwo” nad odpadami gminnymi oraz otrzymały nowe zadania: 1. odbieranie odpadów komunalnych 2. przetwarzanie odpadów komunalnych

4 NOWE ZADANIA GMIN – ODBIERANIE ODPADÓW Utrzymanie czystości i porządku w gminach jest zadaniem własnym tych podmiotów Gminy zobowiązane są do tworzenia obowiązkowych systemów gospodarki odpadami, obowiązujących właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Gminy zobowiązane są do organizowania odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy (nieruchomości mieszkalnych lub mieszkalnych i komercyjnych) Władze gminy zobowiązane są do ogłoszenia przetargu na zawarcie umowy dotyczącej odbioru odpadów lub odbioru i zagospodarowania odpadów oraz do zawarcia stosownej umowy z wybranym podmiotem

5 FINANSOWANIE GOSPODARKI ODPADAMI Właściciele nieruchomości położonych na terenie danej gminy będą zobowiązani do wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gmin Opłaty ustalane uchwałami gmin Dochody z opłat będą wykorzystywane tylko w celu obsługi systemu gospodarowania odpadami

6 BUDOWA IPOK – ART. 3A Gminy są obowiązane do: 1)przeprowadzenia przetargu na wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, lub 2)dokonania wyboru podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, na zasadach określonych w ustawie o PPP, lub 3)dokonania wyboru podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, na zasadach określonych w ustawie o koncesji

7 NOWE ZADANIA GMIN – PRZETWARZANIE ODPADÓW Obowiązek gminy: Zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych obiektów przetwarzania odpadów komunalnych. Możliwe tryby działania Zamówienie publiczne Koncesja PPP

Oczekiwania gmin i podmiotów prywatnych Oczekiwania podmiotów prywatnych Zwrot finansowy inwestycji; Minimalizacja ryzyka związanego z dopływem strumienia odpadów. Oczekiwania gmin Efekt ekologiczny (sprostanie limitom określonym w dyrektywie); Zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnej stacji przetwarzania odpadów komunalnych; Minimalizowanie długu publicznego. 8

9 Zalety nowego systemu Stały strumień odpadów –elementy SIWZ; –sankcje za niedostarczanie odpadów do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów; kary pieniężne wykreślenie z rejestru „Bankowalność” projektu budowy regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. rozkład ryzyk kary umowne.

10 PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE (PPP)  Partner prywatny: -wiedza -doświadczenie -wydajność  Podmiot publiczny: -odpowiedzialność za wynik -zadania publiczne  Partnerstwo: -wspólna realizacja -określonego przedsięwzięcia -oparta na podziale zadań -oparta na podziale ryzyk SŁOWA-KLUCZE: Współpraca Podział ryzyk Wspólna realizacja

11 GM Bankruptcy KORZYŚCI ZWIĄZANE Z PPP 1. Realizowanie zadań publicznych bez podnoszenia wysokości długu publicznego (decyzja Eurostat 18/2004) 2. Przyspieszona rozbudowa infrastruktury publicznej 3. Niższy koszt realizacji projektu 4. Wzrost jakości usług publicznych 5. Podział ryzyka pomiędzy partnerami

12 GOSPODARKA ODPADAMI – DLACZEGO PPP? I. Zło ż oność projektu – techniczna, prawna i finansowa; II. Elastyczno ść procedury PPP; III. Problemy w sporz ą dzeniu SIWZ ; IV. Kompleksowo ść rozwi ą zania – jeden podmiot prywatny odpowiedzialny jest za finansowanie, projektowanie, budow ę, eksploatacj ę i utrzymanie. V. Partner prywatny pełni rol ę inwestora – realizuje swój projekt a potem go eksploatuje VI. Obowiązek gminy: zapewnienie strumienia odpadów oraz wniesienie wkładów VII. Swoboda kształtowania postanowień umowy o PPP

13 WYBÓR PARTNERA PRYWATNEGO Wybór partnera prywatnego odbywa się w trybach określonych w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Obaj partnerzy mają szanse na wspólne planowanie projektu 1.Podmiot publiczny prezentuje swoje wymagania i potrzeby, które mają być zaspokojone; 2. Kandydaci składają swoje oferty współpracy; 3.Obaj partnerzy prowadzą negocjacje w celu wypracowania najlepszych rozwiązań, partner prywatny prezentuje swoje pomysły a partner publiczny przedstawia swoje potrzeby; 4.Partner publiczny przedstawia szczegółową dokumentację związaną z projektem oraz precyzuje swoje potrzeby i wymagania; 5.Kandydaci przedstawiają swoje oferty; 6.Na podstawie podanych kryteriów następuje wybór najlepszej oferty. 7.Umowa partnerstwa publiczno – prywatnego zostaje podpisana.

14 MODELE PPP W GOSPODARCE ODPADAMI – BUDOWA INSTALACJI PRZETWARZANIA ODPADÓW (PRZYKŁADY) Finansowanie Projektowanie i Budowa Wyposażenie Utrzymanie Eksploatacja (pełne spektrum) Finansowanie Projektowanie i budowa Wyposażenie Utrzymanie Finansowanie Projektowanie i budowa Utrzymanie

15 WYNAGRODZENIE PARTNERA PRYWATNEGO W PPP wynagrodzenie partnera prywatnego może być elastycznie ustalane. * * * Wynagrodzenie partnera prywatnego zależy przede wszystkim od rzeczywistego wykorzystania i faktycznej dostępności projektu a także należytego wykonania powierzonych mu zadań. * * * Formy wynagrodzenia: -zapłata określonej kwoty pieniężnej (w toku realizacji przedsięwzięcia, opłaty za dostępność); -prawo do pobierania opłat lub świadczeń za korzystanie z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego; -połączenie dwóch powyższych metod.

16 podwykonawcy doradztwo porozumienie dotyczące projektowania i budowy porozumienie dotyczące eksploatacji bank/instytucja finansująca nadzór wkład w postaci nieruchomości prawo do używania wkład finansowy/ niefinansowy umowa PPP obowiązek zapewnienia finansowania na warunkach nie gorszych niż zagwarantowane w umowie PPP umowa kredytowa Waste management SPV PODMIOT PUBLICZNY PARTNER PRYWATNY PRZYKŁADOWA STRUKTURA PPP (SPÓŁKA CELOWA)

17 właściciel nieruchomości właściciel infrastruktury Umowa o ŚWIADCZENIE USŁUG DORADCZYCH Umowa o ROBOTY BUDOWALNE I PROJEKTOWANIE Umowa o ZARZĄDZANIE OBIEKTEM UMOWA PPP Przykładowa struktura PPP (PPP umowne) PODMIOT PUBLICZNY PARTNER PRYWATNY Umowa KREDYTOWA ZAWIERANA Z BANKIEM LUB INSTYTUCJĄ FINANSOWĄ PODWYKONAWCY PRZYKŁADOWA STRUKTURA PPP (PPP KONTRAKTOWE)

18 PPP W GOSPODARCE ODPADAMI (PRZYKŁAD) Właściciele nieruchomości gmina odbiór odpadów Partner prywatny opłata umowa Zbiórka odpadów Umowa PPP wynagrodzenie Wkład własny Strumień odpadów Bank Wykonawca Operator

19 WYBÓR PARTNERA PRYWATNEGO Tryb: dialog konkurencyjny 1 Ogłoszenie o zamówieniu Ustalono formę wynagrodzenia Ustalono kryteria oceny ofert 2 Wnioski o udział w dialogu Warunek: spełnienie wymagań 3 Zaproszenie do dialogu Tylko zakwalifikowani kandydaci Dialog dotyczy wszystkich aspektów przedsięwzięcia Możliwa zmiana wymagań w stosunku do ogłoszenia 4 Zaproszenie do składania ostatecznych ofert Prezentacja SIWZ Brak negocjacji Możliwe zmiany SIWZ 5 Wybór oferty Szersze spektrum wyjaśnień (dopraco- wanie) 6 Podpisanie umowy o PPP WERYFIKACJAOCENA ZŁOŻONYCH OFERT - WYJAŚNIENIA KWALIFIKACJA WSTĘPNA DIALOG

UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Dziękuję za uwagę. Miller, Canfield, W. Babicki, A. Chełchowski i Wspólnicy Sp.k. Nowogrodzka 11, Warszawa, Polska Tel: Tomasz Milewski