Jak zdać egzamin zawodowy – etap praktyczny? technik informatyk
Egzamin praktyczny na technika informatyka polega na: opracowaniu projektu realizacji prac prowadzących do zlokalizowania i usunięcia usterek systemu komputerowego w zakresie: diagnozowania wstępnego ustalenia przyczyn usterek usunięcia usterek
czas trwania egzaminu 20 minut - na zapoznanie się ze stanowiskiem egzaminacyjnym – można: czytać arkusz egzaminacyjny uruchomić komputer zapoznać się z płytami CD – standardowe wyposażenie stanowiska egzaminacyjnego: winxp pro z sp3, sp3 dla winxp, office, sp3 dla office, adobe reader, antywirus, bazy sygnator wirusów, sterowniki i opisy 240 minut (4 h) – na napisanie projektu realizacji prac prowadzących do usunięcia usterki systemu komputerowego – w tym 30 minut pod koniec na drukowanie zrzutów
na karcie pracy egzaminacyjnej piszemy: Tytuł pracy egzaminacyjnej - zgodny z treścią zadania Założenia do projektu - dane wynikające z treści zadania i załączników. Listę prawdopodobnych przyczyn usterek systemu komputerowego - na podstawie opisu działania systemu (objawów). Wykaz działań prowadzących do usunięcia usterek systemu komputerowego, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterek systemu komputerowego zgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych jej przyczyn. Wskazania dla użytkowników komputera, zapobiegające podobnym usterkom w przyszłości.
Dokumentacja z wykonanych prac powinna zawierać: Rejestr wykonanych czynności prowadzących do usunięcia usterek systemu komputerowego, potwierdzonych: wydrukowanymi zrzutami obrazów z ekranu monitora plikiem zawierającym zrzuty z ekranu (zapisywany z pendrive na płycie CD przez komisję nadzorującą) Wskazania dla użytkowników komputera, zapobiegające podobnym usterkom w przyszłości – to i tak piszemy na KARCIE PRACY EGZAMINACYJNEJ (zobacz slajd wcześniej)
DOKUMENTACJA PRACY – ZRZUTY EKRANOWE – w MS WORD czytamy w treści zadania jak udokumentować pracę najczęściej jest: strona A4, pionowo, w nagłówku (menu Widok Nagłówek i stopka) wpisać swój PESEL w stopce numer strony (Wstaw Numer strony) 2 zrzuty na stronę każdy zrzut podpisujemy: nr zrzutu i opis wykonanej czynności
CO PISZEMY NA KARCIE PRACY EGZAMINACYJNEJ
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej Tytuł pracy egzaminacyjnej najlepiej przepisać z treści zadania, wystarczy tylko zmienić formę zdania. przykład: Projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterek systemu komputerowego i operacyjnego
2. Założenia (w tym usterki) W założeniach wystarczy przepisać wszystko z: treści zadania, informacji od użytkownika, dostępnych programów, innych informacji jeśli są dostępne. Najlepiej przepisać wszystko co jest tam zawarte, zmieniając ewentualnie formę zdania
3. Lista prawdopodobnych przyczyn usterek komputera Ten podpunkt powinien być wykonany jeszcze przed włączeniem komputera. Wypisujemy tu prawdopodobne przyczyny usterek związane z wymienionymi usterkami (w 2. Założenia) Wszystkie prawdopodobne przyczyny najlepiej wypisywać od myślników.
4. Wykaz działań: 2. Założenia 3. Lista prawdopodobnych przyczyn usterek komputera 4. Wykaz działań:
Wypisujemy co po kolei mamy zamiar robić. 4. Wykaz działań: Ten podpunkt też powinien być wykonany jeszcze przed włączeniem komputera. Wypisujemy co po kolei mamy zamiar robić. Niektóre usterki są uniwersalne i występują praktycznie w każdym zadaniu.
5. Wskazania dla użytkownika: W tym podpunkcie wypisujemy co użytkownik powinien robić, aby zapobiec takim usterkom w przyszłości. Należy przeanalizować wszystkie wymienione prawdopodobne usterki i wypisać jak można im zapobiec. Na pewno będzie to: częste skanowanie dysku programem antywirusowym, włączone aktualizacje automatyczne włączona zapora sieciowa wykonywanie kopii zapasowych nie otwieranie załączników nieznanego pochodzenia
lokalizowanie i usuwanie usterki systemu komputerowego
DOKUMENTACJA Z WYKONANIA PRAC: Rejestr wykonanych czynności prowadzących do usunięcia usterek systemu komputerowego, potwierdzonych wydrukowanymi zrzutami obrazów z ekranu monitora Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu. Wszystkie zrzuty należy zapisać na nośniku CD i dołączyć do projektu (komisja nadzorująca)
Rejestr wykonanych czynności prowadzących do usunięcia usterek systemu komputerowego W tym momencie dopiero powinno się włączyć komputer. W tym punkcie wykonujemy już w praktyce (czyli na komputerze) wszystkie wymienione wcześniej działania z podpunktu 'wykaz działań'. Wszystkie czynności należy udokumentować zrzutem ekranu do Worda i ponumerować i podpisać używając formy Wykonuję…, Uruchamiam…, Instaluję…, Skanuję…, Szukam…, Konfiguruję, Ustawiam…
Dobre rady zawsze w cenie przed przystąpieniem do pracy – dokładnie przeczytaj treść Zadania pisz wyraźnie na koniec sprawdź, czy o niczym nie zapomniałeś: Założenia Lista przyczyn Wykaz działań REJESTR CZYNNOŚCI Wskazania dla użytkownika
5. Wskazania dla użytkownika 1. Tytuł pracy 2. Założenia do projektu 3. Lista przyczyn 4. Wykaz działań REJESTR CZYNNOŚCI zrzuty + podpisy 5. Wskazania dla użytkownika