Teoria organizacji i zarządzania - wykład IV

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Sieci powiązań JM 1.
Programowanie sieciowe
Struktura problemu decyzyjnego
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Elementy Modelowania Matematycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Analiza poprzez punkt krytyczny BEP
Czym jest zarządzanie operacyjne
Ku nowej ekonomii politycznej
Pytania problemowe do tematów 10-14
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
dr inż. Iwona Staniec p. 334 Lodex
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
KULTURA ORGANIZACYJNA
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
I tak ze względu na rodzaj informacji, które posiada decydent możemy wyróżnić następujące sytuacje:
Winqsb – oczami studenta
Analiza sieciowa przedsięwzięć
GRC.
Zarządzanie projektami
Controlling projektowy
Szeregowanie sieciowe
Metodyki zarządzania projektami
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Planowanie przepływów materiałów
Zarządzanie Przedsięwzięciem
1 23 z 50 budynków szkół 18 z 23 budynków szkół Rys. 1. Lokalizacja budynków szkół na terenie miasta Częstochowy WYBÓR - PRZEDMIOT - MIEJSCE ASPEKTY ANALITYCZNEGO.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Zarządzanie zagrożeniami
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
PROBLEM ZAPASÓW, ALE POZIOM ZAPASÓW NIE JEST ZMIENNĄ DECYZYJNĄ
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Analiza FMEA Tomasz Greber
Badania operacyjne i teoria optymalizacji semestr zimowy 2015/2016
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Zarządzanie projektami
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metody programowania sieciowego w zarządzaniu przedsięwzięciami Programowanie sieciowe stanowi specyficzną grupę zagadnień programowania matematycznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Planowanie działań: Harmonogram aktywności logicznej
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Elementy analizy sieciowej
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zarządzanie projektami
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Teoria organizacji i zarządzania - wykład IV Tematy zajęć: Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji Organizacja i struktura organizacyjna Motywowanie jako funkcja zarządzania

Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji Na wszystkich szczeblach organizacji ludzie muszą podejmować decyzje. Podejmowanie decyzji jest istotną częścią pracy menedżera. Definicja: podejmowanie decyzji to proces wyboru jakiegoś działania, wybór jednej opcji ze zbioru możliwości.

Rodzaje decyzji Decyzje programowane to decyzje podejmowane zgodnie z jakąś procedurą, regułą (n.p. załatwianie reklamacji) Decyzje nieprogramowane to rozstrzyganie problemów wyjątkowych, niezwykłych (n.p. zakup budynku na siedzibę firmy) Im wyższy szczebel - tym więcej decyzji nieprogramowanych

Podejmowanie decyzji - techniki Algorytmy (wzory postępowania, prowadzące w sposób pewny do uzyskania oczekiwanego wyniku) Heurystyki (wskazówki postępowania, zwiększające prawdopodobieństwo uzyskania wyniku) Do podejmowania decyzji coraz częściej stosuje się komputery, przeprowadzając symulacje procesów i ich skutków

Pewność, ryzyko i niepewność Pewność: podejmujący decyzję wie (z bardzo dużym prawdopodobieństwem), co stanie się w przyszłości - n.p. zakup towaru u sprawdzonego dostawcy Ryzyko: podejmujący decyzję zna prawdopodobieństwo wystąpienia każdego możliwego wyniku - n.p. operacja Niepewność: podejmujący decyzję wie bardzo niewiele - n.p. ustny kontrakt z mało znanym kooperantem

Pułapki w procesie podejmowania decyzji Wadliwe kojarzenie zdarzeń (z powodu ich podobieństwa, wskutek przeceniania ich centralnego miejsca lub niedoceniania, wynikającego z nieoczekiwaności zdarzeń) Błędne oczekiwanie zdarzeń (pomijanie zdarzeń sprzecznych z oczekiwaniami) Fałszywa samoocena (obrona wcześniejszych błędnych decyzji, koncentracja na samych sukcesach)

Racjonalny proces podejmowania decyzji Etap 1 - Badanie sytuacji definicja problemu identyfikacja celów decyzji diagnoza przyczyn Etap 2 - Opracowanie wariantów rozwiązań liczne warianty, bez oceny

Racjonalny proces podejmowania decyzji Etap 3 - Ocena wariantów i wybór najlepszego kryteria: możliwość zastosowania, dopasowanie do celów firmy, konsekwencje Etap 4 - wdrożenie decyzji, monitorowanie jej wyników sposób realizacji, zasoby, ryzyko; wyniki i zgodność z planem

Przeszkody w racjonalnym rozwiązywaniu problemów zlekceważenie problemu unikanie analizy sytuacji przerzucanie odpowiedzialności na inne osoby panika nadmierna liczba czynników brak analizy sytuacji

Przezwyciężanie przeszkód: Ustalanie priorytetów Pozyskiwanie istotnych informacji Precyzowanie informacji Monitorowanie wdrożenia Metodyczne i staranne postępowanie Angażowanie innych ludzi

Cechy charakterystyczne teorii decyzji Orientacja na podejmowanie decyzji Stosowanie naukowego podejścia Efektywność ekonomiczna Posługiwanie się komputerem i modelami matematyczni Praca zespołowa Orientacja systemowa.

Metody teorii decyzji Diagnoza problemu Formułowanie problemu (kryteria rozwiązania) Budowa modelu Analiza modelu Wdrożenie rozwiązania Przykłady modeli rozwiązywania problemów: programowanie liniowe (n.p. do minimalizowania kosztów) modele kolejek (liczba kas) modele symulacyjne (n.p. symulatory lotów)

PERT i CPM: sieciowe modele planowania i kontroli dla problemów złożonych Prekursorzy: Gantt (rozłożenie projektu na odrębne zadania, oszacowanie czasu i terminu wykonania); idea „kamieni milowych” (sformalizowane punkty kontrolne, w których analizuje się postęp i koszty prac) PERT (Program Evaluation and Review Technique- technika oceny i kontroli programu): opracowany przez Biuro Projektów Specjalnych marynarki Wojennej USA sposób szacowania i kontroli terminów, wykorzystany do koordynacji działań ponad 3000 poddostawców współpracujących przy realizacji programu rakiety podwodnej „Polaris”; jest siecią zintegrowanych planów.

PERT i CPM: sieciowe modele planowania i kontroli dla problemów złożonych CPM (Critical Path Method - metoda ścieżki krytycznej): metoda opracowana w koncernie DuPont do kontroli wielkich projektów przemysłowych. Obie metody polegają na podziale zamierzenia na odrębne operacje , a następnie wykreśleniu kolejności ich wykonania, terminów rozpoczęcia i zakończenia oraz ukończenia całości.

Warunki utworzenia sieci typu PERT i CPM Rozbicie działania na poszczególne części; przedstawienie ich na wykresie w postaci zdarzeń (kółka) oraz działań (strzałki) Zdarzenia i działania umieszcza się na wykresie w sposób logiczny, sekwencyjny i zintegrowany. Określone działanie nie może się pojawić przed wystąpieniem wcześniejszego.

Warunki utworzenia sieci typu PERT i CPM Do sieci wpisany jest czas potrzebny na każde działanie. W metodzie PERT każdemu działaniu przypisuje się czas: „optymistyczny”, „najbardziej prawdopodobny”, „pesymistyczny” i „oczekiwany”. Należy ustalić krytyczną ścieżkę, przebiegającą przez sieć. Ścieżka krytyczna to najdłuższa trasa, przechodząca przez sieć - łańcuch zadań o najdłuższym czasie. Wyznacza to czas realizacji całego zamierzenia.

Zalety PERT i CPM Graficzne demonstrowanie zależności między zadaniami zachęta do planowania zwracanie uwagi na obszary problemowe Ułatwienie komunikacji koncentracja na najważniejszych obszarach zapewnienie elastyczności porównywanie wariantów działań

Wady PERT i CPM Koszty Wiele zależy od umiejętności osób dokonujących programowania Niektóre problemy pozostaną niezałatwione Wymagają ciągłego monitoringu Nie zastępują planowania i w ogóle dobrego kierowania