Świadome tworzenia wizerunku
Wizerunek Aby był doskonały, trzeba porzucić fałszywą skromność. I mieć sukcesy, by móc o nich głośno mówić. Zygmunt Korzeniewski
Mów o sukcesach Fałszywa skromność jest przejawem słabości. Na wizerunek instytucji (firmy) wpływa osoba silnego i dynamicznego szefa. Nie sposób przyznać racji stwierdzeniu: bez skutecznego komunikowania o sukcesach, klienci, partnerzy- mogą najlepszego menadżera po prostu nie zauważyć. Zygmunt Korzeniewski
Co robić, aby zyskać wizerunek profesjonalnego i skutecznego lidera? Stawiać na wiarygodność i kompetencje; Budować swoja karierę na solidnych fundamentach, czyli na podstawie dobrych wyników firmy; Być naturalnym w kontaktach nie tylko biznesowych. Wizerunek musi być wiarygodny, dlatego nie można robić czegoś na siłę, wbrew sobie. Zygmunt Korzeniewski
Mocne strony… Ważne, aby się starać wykorzystać maksymalnie swoje osobiste cechy. Jeżeli na przykład ktoś się dobrze czuje w spotkaniach panelowych, właśnie pod tym kątem powinien planować swoje wystąpienia publiczne. Zygmunt Korzeniewski
Mocne strony… Nie bójmy się iść pod prąd. Nie powtarzajmy tego, co mówią wszyscy, lecz miejmy własne poglądy. Warto postarać się być autorytetem nie tylko dla własnej branży. Zygmunt Korzeniewski
Graj zespołowo Pokazuj swój sukces jako osiągnięcie wszystkich. Mów o „swoich ludziach”, prezentując ich z imienia i nazwiska. Niejednokrotnie znaczy to więcej niż podwyżka. Zygmunt Korzeniewski
Nie działaj bez planu Zastanów się, co chcesz usłyszeć - że jesteś „kilerem branży, osiągającym fantastyczne efekty”, czy może „menadżerem, na którego nas nie stać”? Zygmunt Korzeniewski
Nie myl stylizacji z wizerunkiem Nie zmierzasz do pozycji gwiazdy popkultury… więc nadmierna koncentracja na garniturach, oprawkach okularów czy sesjach zdjęciowych nie doprowadzi do wzrostu wiarygodności. Zygmunt Korzeniewski
Nie zapomnij o otoczeniu To, z kim trzymasz, świadczy o tobie. Buduj więc indywidualne i pogłębione relacje z najważniejszymi osobami… ze świata gospodarki, polityki, nauki, sztuki czy też z lokalnym biskupem. Unikaj osób o złej reputacji. Zygmunt Korzeniewski
Analiza odbiorców Identyfikowanie czynników Co analizujemy: Cechy formalne: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, zaplecze kulturowe; Cechy psychologiczne: przekonania, postawy, wartości. Analiza wstępna. Analiza bieżąca podczas wystąpienia. INICJATORZY I RESPONDENCI POLUB SWOJE ŚRODOWISKO Zygmunt Korzeniewski
Błędy w ocenie siebie i innych 1. „Podstawowy błąd atrybucji”- ważniejsze są czynniki osobowościowe niż sytuacyjne. 2. „Błąd działającego obserwatora” – przestajesz być obiektywny, gdy jesteś w środku sytuacji. 3. „Błąd autopercepcji”- tendencje samoobronne: a. mój sukces – atrybucja osobowościowa („moja zasługa”); b. moja porażka – atrybucja sytuacyjna („jestem bez winy, to sytuacja”). Zygmunt Korzeniewski
Błędy w ocenie siebie i innych Efekt pierwszeństwa – najlepiej oceniamy pierwszych. Efekt świeżości – odwrotność efektu pierwszeństwa, najlepiej oceniamy ostatnich. Efekt uporczywości – trudno zmienić pierwsze wrażenie; Efekt samo spełniającego się proroctwa (błąd Pigmaliona) Efekt aureoli (halo); Zygmunt Korzeniewski
Błędy w ocenie siebie i innych Transfer stereotypu estetycznego – osoby ładne, przystojne, eleganckie oceniane są wyżej niż osoby, których wygląd zewnętrzny nie wydaje się aż tak pociągający. Błąd liberalizmu lub nadmiernej surowości. Ocenianie według wysiłku włożonego w realizację, a nie według efektów; Projekcja – własne cechy przenosimy na innych; Efekt kontaktu – wspólne spędzanie czasu wpływa na ocenę. Zygmunt Korzeniewski
Zygmunt Korzeniewski
Komunikacja przełożony – podwładny Należy przestrzegać pewnych zasad: przełożony powinien ważne dla pracownika i instytucji informacje przekazywać sam, bez zbędnej zwłoki, powinien okazywać szacunek i zrozumienie dla potrzeb i intencji pracownika. ! stwarzać warunki do otwartego wyrażania poglądów i akceptować sytuację, gdy opinie te nie są zgodnie z jej/jego poglądami i wiele innych. Zygmunt Korzeniewski
Komunikacja przełożony – podwładny Sposobem na ułatwienie komunikacji mogą być spotkania, zebrania różnego typu, na przykład team briefing – krótkie zebrania całego zespołu. lub coachingu, czyli wspieraniu starszego (wiekiem, doświadczeniem lub stażem pracy) menadżera lub innej osoby. Zygmunt Korzeniewski
Nie idź na skróty Stworzenie wizerunku potrzebuje czasu. Nie zbudujesz go kupnem notatki w „Who is who” ani zakupem nagrody od jednej z organizacji biznesowych. Odrzucaj zaproszenia od stowarzyszeń sprzedających nagrody dla najlepszego menedżera w cenie rocznego abonamentu oraz oferty pod hasłem „wykupcie reklamę, to na okładkę damy prezesa”. Zygmunt Korzeniewski
Nie bądź niewolnikiem swojego wizerunku Nie oszukuj, grając kogoś innego. Nie zmuszaj się do gry w golfa. Ani do kupna roweru… - tylko dlatego, że poważny miesięcznik przygotowuje materiałach o prezesach dojeżdżających tak do pracy. Nie zmieniaj żony ani mieszkania dla sesji zdjęciowej. Zygmunt Korzeniewski
Najważniejsze działanie w zakresie kreowania wizerunku Ważne, aby komunikacja była oparta na faktach, realnie istniejących zadaniach. „Jaki pan, taki kram”. Przedsiębiorstwo nigdy nie jest bezosobowym tworem, rynek utożsamia je z szefem. Zygmunt Korzeniewski
Najważniejsze działanie w zakresie kreowania wizerunku Wielkie nazwiska globalnego biznesu pamiętamy nie dlatego, że ściśle przestrzegały procedur, ale że wyraziście odcisnęły swoje piętno na organizacji. . Mówiąc wprost: jedna marka to Microsoft, a druga- Bill Gates. Zygmunt Korzeniewski
Nie wstydź się swoich błędów Opowiadaj, czego nauczyły cię strata i upadek. Podziel się tą wiedzą na przykład z... Nie przedstawiaj siebie jako doskonałości z marmuru bez żadnej skazy. Zygmunt Korzeniewski
Nie zapomnij o przygotowaniu każdego wystąpienia Wplataj w nie zdania o najważniejszych elementach swojej drogi życiowej, o sukcesach. Takie, które tłumaczą, dlaczego akurat twoja historia jest ciekawa dla słuchaczy mediów czy łowców głów. Zygmunt Korzeniewski
Pamiętaj o najbliższych Oni właśnie najszybciej zauważą błędy w kształtowaniu wizerunku. Strzeż się za to potakiwaczy i konkurentów, również tych we własnym środowisku. Zygmunt Korzeniewski
Dobry obraz skutecznego PR To taki, który podkreśla zarówno twarde, jak i miękkie umiejętności… Sam wygląd to nie wszystko. Liczą się także kompetencje i dotychczasowe sukcesy zawodowe. W firmach, korporacjach posłuch otrzymuje ten, który potrafił wokół siebie wytyczyć aurorę człowieka sukcesu. Zygmunt Korzeniewski
Dobry obraz skutecznego PR W Polsce wciąż pokutuje zasada „tisze jediesz, dalsze budiesz”. Kwestia „ile prezesa, a ile firmy” w strategii PR, to niestety dylemat ekspertów od wizerunku. Naturalnie wyznacza ją charyzma szefa, a także charakter, historia i status własnościowy firmy. Zygmunt Korzeniewski
Współpraca z mediami Stanowi wielkie wyzwanie dla lidera, który świadomie buduje swój wizerunek. Nie wszyscy potrafią mu sprostać. Nie powinno budować się pustego image’u. Należy nie bać się mediów, bo ograniczając w nich swoją obecność, tracimy szansę- zarówno dla siebie, jak i dla firmy. Zygmunt Korzeniewski
Współpraca z mediami Nie można podchodzić do tej kwestii po amatorsku. Warto więc zacząć od szkoleń z pracy z kamerą i mikrofonem, które pomogą również w codziennej pracy menedżera. Zygmunt Korzeniewski
Współpraca z mediami Nie należy ślepo przyjmować zaleceń PR-owców. Styl wystąpień medialnych trzeba dopasować do własnego temperamentu, aby brakiem autentyczności nie zaszkodzić sobie i firmie. Zygmunt Korzeniewski
Uwaga! Bywanie na przyjęciach nie przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku. Dużo lepiej brać udział w konferencjach, dyskusjach panelowych, branżowych spotkaniach i innych tego typu formach. Z bywaniem trzeba też uważać dlatego, by nie zostać przydzielonym do kategorii wyjątkowo niepożądanej: częstego gościa rubryk towarzyskich internetowych serwisów plotkarskich. Zygmunt Korzeniewski