W ramach projektu NCBiR pt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDEA WARSZTATÓW LOKALNEGO OŻYWIENIA GOSPODARCZEGO 4 etapy.
Advertisements

TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
SYSTEMU WYKORZYSTANIA DOŚWIADCZEŃ SZ RP
Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Wybrane zastosowania programowania liniowego
Analiza ryzyka projektu
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
Definicja rachunkowości zarządczej
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
Projektowanie architektur systemów filtracji i akwizycji danych z wykorzystaniem modelowania w domenie zdarzeń dyskretnych Krzysztof Korcyl.
Zakres i charakter modernizacji infrastruktury dydaktycznej Katedry Bezpieczeństwa Narodowego w świetle założeń projektu dr Andrzej URBANEK asystent kierownika.
Projekt integrujący małe i średnie biura nieruchomości
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Szeregowanie sieciowe
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Planowanie przepływów materiałów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
MS Excel - wspomaganie decyzji
Politechniki Poznańskiej
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Projekt rozwojowy finansowany przez MNiSW pt.: Geoinformatyczny system zabezpieczenia działań operacyjnych związanych z ochroną portów od strony morza.
Zarządzanie zagrożeniami
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
2014 Rejestr Usług Rozwojowych - aktualny stan prac Warszawa, r. Rafał Kamiński.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Planistyczne działania wspierające.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 2.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
SNAJPERÓW I STRZELCÓW WYBOROWYCH
Kontrolowanie.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Zarządzanie populacjami zwierząt
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

W ramach projektu NCBiR pt. Warsztaty nr 2 INFORMATYCZNE WSPOMAGANIE PROCESU PLANOWANIA I PROGRAMOWANIA ROZWOJU SIŁ ZBROJNYCH W ramach projektu NCBiR pt. „System informatycznego wsparcia rozwoju zdolności oraz identyfikacji potrzeb operacyjnych SZ RP” Realizacja: konsorcjum naukowo-przemysłowe Kierownik projektu: prof. Andrzej NAJGEBAUER Zespół Badawczy Modelowania, Symulacji i Informatycznego Wspomagania Decyzji w Sytuacjach Konfliktowych i Kryzysowych Kierownik Zespołu: prof. WAT, dr hab. inż. Andrzej NAJGEBAUER

Geneza projektu Nowe środowisko operacyjnego SZ RP Zmiany w systemie budżetowania państwa III konkurs NCBiR w obszarze BiO Prace wyprzedzeniowe konsorcjantów w zakresie planowania rozwoju SZ RP Cele naukowe: Model koncepcji Capability Based Planning & Programming Metody ilościowe i eksperckie wspomagających planowanie i programowanie rozwoju SZ RP Cele rozwojowe i wdrożeniowe: Budowa systemu informatycznego wykorzystującego opracowane modele i metody oraz wdrożenie go w SZ RP Podstawowym determinantem rozwoju SZ jest środowisko operacyjne… Po zaniku dwubiegunowego podziału świata charakterystycznego dla okresu zimnego wojny znacząco zmieniła się struktura zagrożeń. Pojawiło się wiele nowych zagrożeń (zagrożenia asymetryczne, cybernetyczne, …), które mogą się przerodzić w długotrwałe kryzysy i konflikty o dużej intensywności. Co więcej Polska stała się członkiem NATO i UE, a jednocześnie państwem granicznym NATO i UE, co powoduje że terytorium Polski ma istotne znaczenie strategiczne. Nastąpiły istotne zmiany w systemie budżetowania/finansowania państwa polegające m.in. na przejściu z budżetu rzeczowego na zadaniowy dla poszczególnych obszarów funkcjonowania państwa. Pojawiło się wyzwanie przed MON, jak w oparciu o zadania do realizacji definiować potrzeby materialne i niematerialne, które zapewnią realizację stawianych zadań.

Podstawowe pojęcia Zdolność Operacyjna potencjalna sprawność, możliwość podmiotu wynikająca z jego cech i właściwości, pozwalająca na podjęcie działań zmierzających do osiągnięcia pożądanych efektów Komponenty funkcjonalne Zdolności Operacyjnej Doktryny, Organizacja, Szkolenie, Sprzęt wojskowy, Zasoby osobowe, Przywództwo, Infrastruktura, Interoperacyjność moduł kalkulacyjny struktura organizacyjna utworzona z elementów bojowych, wsparcia i zabezpieczenia, charakteryzującą się zdolnością do samodzielnej realizacji określonych zadań.

Główne obszary zdolności: DOWODZENIE; ROZPOZNANIE; RAŻENIE; Systemy funkcjonalne Główne obszary zdolności: DOWODZENIE; ROZPOZNANIE; RAŻENIE; PRZETRWANIE I OCHRONA WOJSK; LOGISTYCZNE ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ

Algorytm pozyskiwania zdolności operacyjnych SZ RP (z P5) Aktualne podejście do planowania i programowania SZ RP realizowane jest w oparciu o tzw. zdolności operacyjne Sił Zbrojnych. Planowanie rozwoju Sił Zbrojnych rozumiane jest jako definiowanie celów rozwoju, natomiast programowanie polega na opracowaniu koncepcji ich osiągnięcia. W dużym skrócie i pewnym uproszczeniu Proces planowania i programowania rozwoju zdolności SZ RP składa się z następujących etapów: 1. Definiowanie przyszłego środowiska bezpieczeństwa, w którym będą funkcjonować Siły Zbrojne. 2. Określenie Scenariuszy Planistycznych użycia przyszłych Sił Zbrojnych. 3. Definiowanie zadań szczegółowych dla Sił Zbrojnych realizowanych w ramach określonych wcześniej Scenariuszy Planistycznych. 4. Określenie wymaganych zdolności Sił Zbrojnych niezbędnych do realizacji przewidzianych zadań, ocena posiadanych zdolności i identyfikacja braków. Dokumentem wynikowym jest tzw. Katalog Zdolności SZ. 5. Identyfikacja potrzeb dla pozyskania (w przypadku braku) lub utrzymania (w przypadku braku i posiadania) wymaganych zdolności. Potrzeby dla zdolności mogą mieć charakter niematerialny (np. doktryny, przywództwo) lub materialny (np. sprzęt wojskowy). 6. Opracowanie wariantów struktur organizacyjnych rodzajów i komponentów Sił Zbrojnych. Dokumentem wynikowym jest Model Sił Zbrojnych. 7. Opracowanie Koncepcji rozwoju Sił Zbrojnych, a następnie Programu rozwoju Sił Zbrojnych w perspektywie 10-cio letniej. Obowiązujący Program rozwoju SZ RP został opracowany na lata 2013-2022. Trwają prace nad Programem rozwoju SZ RP na lata 2017-2026.

Narzędzie wsparcia Planowania i Programowania SZ RP DOKUMENTY Edytowanie Wersjonowanie Generowanie USŁUGI Kalkulacyjne Optymalizacyjne Symulacyjne Usługi informatyczne wspierające proces planowania i programowania mają dostarczyć ekspertowi dziedzinowemu podpowiedzi (oceny) ilościowej dla wybranych czynności realizowanych w procesie. DECYDENT

Struktura Scenariusza Planistycznego WSTĘP OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZAGROŻEŃ ZIDENTYFIKOWANE ZAGROŻENIA SYTUACJA PLANISTYCZNA (do każdego zagrożenia) 4.1. Rejon operacji 4.2. Możliwe zdarzenia 4.3. Scenariusze reagowania (do każdego zdarzenia) 4.3.1. Ocena sytuacji 4.3.2. Kierunki działania 4.3.2.1. Misja; 4.3.2.2. Cele (zadania) wojskowe; 4.3.2.3. Rekomendowany stan końcowy.

Sieć realizacji misji

Sieć realizacji misji – klęska żywiołowa (powódź)

Sieć realizacji misji – działania cybernetyczne

Zmienna decyzyjna w zadaniu alokacji X = T =[Tk]k=1..lz – czasy rozpoczęcia realizacji poszczególnych zadań Moduły dla dowodzenia Moduły dla rozpoznania Moduły dla rażenia Moduły dla przetrwania i ochrony wojsk Moduły dla Logistycznego zabezpieczenia działań Typ 1 Typ 2 … Typ m-1 Typ m Typ n-1 Typ n Typ k-1 Typ k Typ l-1 Typ l Typ p-1 Typ p Zadanie 1 8 4 2 1 6 7 Zadanie 2 3 9 Zadanie 3 5 Zadanie 4 Zadanie 5 (opcjonalnie)

Definicja zadania alokacji Wyznaczyć (X, T) dające minimalne wartości kryteriów: Jednostkowy koszt utrzymania przydzielonych zdolności Koszty strat poniesionych w trakcie realizacji scenariusza Wielkość strat osobowych; Przy spełnieniu następujących ograniczeń: Ilość zdolności musi zapewnić realizację wszystkich zadań w określonym czasie; Chwila rozpoczęcia realizacji zadania nie może być wcześniejsza niż chwile wszystkich zadań go poprzedzających; Realizacje zadań, które nie są poprzedzone przez inne zadania rozpoczyna się w chwili T0; Dla zadań o określonych chwilach rozpoczęcia i zakończenia planowane czasy początku i końca powinny pokrywać się z zadanymi; Czas realizacji sieci zadań nie powinien być dłuższy od zadanego;

Parametryzacja zadania alokacji

Idea alokacji zdolności ZABEZPIECZENIE LOGISTYCZNYCH DZIAŁAŃ PRZETRWANIE I OCHRONA WOJSK ROZPOZNANIE DOWODZENIE OBSZAR RAŻENIA Moduł kalkulacyjny Moduł kalkulacyjny Moduł kalkulacyjny Moduł kalkulacyjny Moduł kalkulacyjny KATALOG ZDOLNOŚCI

MACIERZ – wyniki alokacji 8 7 1 1 10 7 8 1 2 4 8 3 1 10 1 4 8 2 6 17 1 8 2 1 3 1 9 5 6 4 17 4 5 6

Ocena wymaganych zdolności dla zdefiniowanych zagrożeń Wymagana ilość zdolności j – tej niezbędna dla realizacji zadań w k-tym scenariuszu reagowania: Ilość zdolności j – tej wymagany dla realizacji wszystkich zidentyfikowanych scenariuszy reagowania (wymagany poziom zdolności j – tej w SZ RP): Scenariusze reagowanie dla zagrożeń współistniejących w czasie, opisuje się jedną zagregowaną siecią zadań

Ocena wymaganych zdolności dla zdefiniowanych zagrożeń Ilościową ocenę stanu wymaganych zdolności w skali SZ RP można zapisać w następującej tabeli: Zdolność 1 Zdolność 2 Zdolność 3 … Zdolność Lzd Scenariusz reagowania 1 Y1(SR1) Y2(SR1) Y3(SR1) YLzd(SR1) Scenariusz reagowania 2 Y1(SR2) Y2(SR2) Y3(SR2) YLzd (SR2) Scenariusz reagowania LSR Y1(SRLsr) Y2(SRLsr) Y3(SRLsr) YLzd (SRLsr) W1 W2 W3 WLzd

Ocena posiadanych zdolności i identyfikacja braków Na podstawie danych o jednostkach rzeczywistych wyznacza się ocenę ilościową zdolności posiadanych przez SZ RP : Ilościową ocenę stanu posiadania zdolności (identyfikacja braków) w skali SZ RP wyznacza się jako:

Ocena posiadanych zdolności i identyfikacja braków Ilościową ocenę stanu posiadanych zdolności w skali SZ RP można zapisać w następującej tabeli: Zdolność 1 Zdolność 2 Zdolność 3 … Zdolność Lzd W W1 W2 W3 WLzd Z Z1 Z2 Z3 ZLzd S Z1/W1 Z2/W2 ZLzd/WLzd

Warianty pozyskania zdolności operacyjnych … Zdolność Lzd Sprzęt Wojskowy ∆Z1(sw) ∆Z2(sw) ∆Z3(sw) ∆ZLzd(sw) Zasoby Osobowe ∆Z1(zo) ∆Z2(zo) ∆Z3(zo) ∆ZLzd(zo) Szkolenie ∆Z1(sz) ∆Z2(sz) ∆Z3(sz) ∆ZLzd (sz) Organizacja ∆Z1(o) ∆Z2(o) ∆Z3(o) ∆ZLzd (o) Doktryny ∆Z1(d) ∆Z2(d) ∆Z3(d) ∆ZLzd (d) Infrastruktura ∆Z1(i) ∆Z2(i) ∆Z3(i) ∆ZLzd (i) Przywództwo ∆Z1(p) ∆Z2(p) ∆Z3(p) ∆ZLzd (p) Całkowity przyrost ∑∆Z1 ∑∆Z2 ∑∆Z3 ∑∆ZLzd

Symulacyjne wsparcie identyfikacji potrzeb dla zdolności operacyjnych Symulacyjna ocena wariantów pozyskania zdolności Przy ustalonym wariancie pozyskania zdolności operacyjnych odnoszących się do zdefiniowanych scenariuszy reagowania, wykorzystując model symulacyjny wyznacza się wartości kryteriów np.: utrata zdolności, koszty utraty zdolności, stopień realizacji misji (sieci zadań), prawdopodobieństwo realizacji misji. Wyznaczając wartości kryteriów dla różnych wariantów pozyskania zdolności można wybrać najlepszy z nich.

Symulacyjne wsparcie identyfikacji potrzeb dla zdolności operacyjnych Zobrazowanie sytuacji początkowej w symulatorze

Podsumowanie prezentowanej koncepcji

KONIEC DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ