pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie przez studenta potrzeby analizowania i modernizowania systemów edukacyjnych na świecie, 3. wdrożenie studenta do refleksyjnej ewaluacji zmian w systemach edukacyjnych.
TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU 1. Pedagogika porównawcza jako dyscyplina naukowa. Miejsce pedagogiki porównawczej wśród innych subdyscyplin pedagogiki i jej związki z naukami pedagogicznymi. 2. Geneza, koncepcje i główni przedstawiciele pedagogiki porównawczej. 3. Główne nurty pedagogiki porównawczej. Metody badań w pedagogice porównawczej.
4. Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie 4. Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie. Współpraca międzynarodowa w dziedzinie oświaty. 5. Systemy oświatowe wybranych krajów świata. 6. Kształcenie i dokształcanie nauczycieli w Europie i na świecie.
Założenia: Po zakończeniu cyklu wykładów student będzie: rozumiał funkcjonowanie współczesnych systemów edukacyjnych oraz sens reform i przemian w oświacie, 2. porównywał, analizował i interpretował rozwiązania edukacyjne występujące w różnych systemach oświatowych, 3. posługiwał się wybranymi metodami badań w pedagogice porównawczej, 4. rozumiał konieczność modernizowania systemów edukacyjnych.
Literatura literatura podstawowa: 1. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Warszawa 2007. 2. Prucha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Warszawa 2006. 3. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009.
literatura uzupełniająca: 1. Dąbrowa-Szefler M. , Jabłecka J literatura uzupełniająca: 1. Dąbrowa-Szefler M., Jabłecka J., Szkolnictwo wyższe w Polsce. Raport dla OECD. Warszawa 2007. 2. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty. Warszawa 2007. 3. Rabczuk W., Szkolnictwo prywatne w świecie. Warszawa 2000. 4. Świętochowska U., Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku. Toruń 2001.
konsultacje piątki 11.30-12.15 KA budynek C, pokój 334b ania@kozuh.net
cykl zajęć w postaci wykładów kończy się egzaminem warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (3.0 – 5.0)
Warunki oceny z zaliczeń: Zajęcia ćwiczeniowe kończą się zaliczeniem z oceną. O ocenie końcowej z zaliczeń decydują dwa elementy umożliwiające zdobycie maksymalnie 40 punktów: Prezentacja studenta omawiająca wybrany system edukacyjny poza Europą (prezentacja do maksymalnie 10 minut z wykorzystaniem literatury, zdjęć, map, fragmentów filmów i wszystkich innych dostępnych źródeł) MAX 20 punktów Udział w zajęciach ćwiczeniowych (5x4) MAX 20 punktów Oceny: 2.0 0-20 3. 0 21-24 3,5 25-28 4.0 29-31 4,5 32-35 5.0 36-40 Ocena 5.0 z ćwiczeń NIE ZWALNIA z egzaminu.
Przebieg i daty egzaminu: W pierwszym terminie (4 lipiec 2015, godz. 8.30, sala 008 B) egzamin będzie przebiegał w postaci pisemnej (test zadań zamkniętych), natomiast w drugim terminie (około 25 września 2015) godz. 15.00 334b C, egzamin odbędzie się w postaci ustnej (odpowiedź na 3 wylosowane pytania). Dodatkowy pierwszy termin egzaminu dla osób, które nie mogą przybyć na egzamin w dniu 4 lipca 2015 odbędzie się w piątek 26 czerwca 2015 o godz. 17.00 w 334b bud C. Będzie on przebiegał w postaci egzaminu ustnego.
Zagadnienia egzaminacyjne 1. Pedagogika porównawcza jako dyscyplina naukowa i jej główni przedstawiciele w Polsce. 2. Miejsce pedagogiki porównawczej w systemie nauk. 3. Główne zadania i funkcje pedagogiki porównawczej. 4. Fazy rozwoju pedagogiki porównawczej. 5. Koncepcje prowadzenia badań w komparatystyce pedagogicznej i ich przedstawiciele. 6. Koncepcje badawcze Kinga. 7. Koncepcje badawcze Holmesa. 8. Koncepcje badawcze Beredaya. 9. Koncepcje badawcze Kandela. 10. Koncepcje badawcze Noaha i Ecksteina. 11. Metody badawcze wykorzystywane w współczesnej komparatystyce pedagogicznej. 12. Główne tendencje w międzynarodowych badaniach systemów edukacyjnych. 13. Rodzaje badań w pedagogice porównawczej (przybliżone i właściwe). 14. Najważniejsze problemy w badaniach porównawczych edukacji. 15. Charakterystyka systemów edukacyjnych omówionych na wykładzie.