CZY JESTEM ŚWIADOMYM KONSUMENTEM?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych
Advertisements

Pomagajmy Ziemi codziennie
Fairtrade – dynamiczny rynek
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Damian Korczowski Jakub Patykowski
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Jak wprowadzić więcej lokalnych produktów w szkole?
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Czyli co się dzieje z odpadami, które wyrzucamy
ISTOTA PRODUKTÓW Plan wykładu
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
EKO-ZNAKI czyli etykietowanie środowiskowe
CONRADINOWIEC ŚWIADOMYM KONSUMENTEM
2012 Eko-PARP Elżbieta Rochalska Warszawa, r.
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Śmieciom i odpadom mówimy
Wsparcie na wdrożenie CSR
Kreowanie nowych trendów – turystyka dziedzictwa
Chroń środowisko Jak dasz rade , To twój ostatni świat.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
By nie utonąć w śmieciach...
„Jak było do tej pory?” Ocena działań ekologicznych podjętych w naszej szkole i prezentacja nowych pomysłów.
Sejm Dzieci i Młodzieży. Lokalne produkty dobrem dla Ciebie i Twojej rodziny Debata na temat promocji lokalnej żywności na rynku regionalnym.
Żyj zdrowo! Ekologia – nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie.
Analiza ankiety dot. świadomości ekologicznej
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
Recykling (ang. recycling) - jedna z kompleksowych metod ochrony środowiska naturalnego. Jej celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz.
Portal koordynacja 3.0- Budżet domowy.
Głosujesz swoimi pieniędzmi
Zakupy -przemyślana decyzja czy żywioł ?
ZNAKI EKOLOGICZNE CZYLI E K O - Z N A K I
Hotel stadt neustadt jako zielony hotel
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Dziedzictwo kulinarne w sektorze żywności naturalnej wysokiej jakości, ochrona i promocja poprzez wspólny znak towarowy gwarancyjny.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Jak długo rozkładają się odpady?
TEMAT: SEGREGACJA ŚMIECI – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ ZIEMI
Wiem co jem Jak kupować mądrze?.
Alergeny – zagrożenie w przemyśle spożywczym
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
Jak chronić środowisko?
Ekologia Prezentacja.
Droga PET z domu do zakładu przetwórstwa tworzyw sztucznych
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Jak postępować odpowiedzialnie z odpadami opakowaniowymi”
Co to jest ekologia? Ekologia- nauka o budowie i funkcjonowaniu środowiska naturalnego, zajmująca się badaniem zależności pomiędzy organizmami żywymi,
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Konsument na zakupach- opakowania i ich oznaczenia”
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
STĄD DO JAKOŚCI Wielkopolskie Stowarzyszenie Badań nad Jakością Centrum Badań i Monitorowania Jakości w Poznaniu.
Ograniczenie ilości surowców zużytych do wytworzenia produktu Nieszkodliwy sposób wytwarzania Zminimalizowane zużycie energii na każdym etapie produkcji.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Ekologia.
Produkcja śmieci w moim domu
ZASADY „ZIELONEGO KONSUMENTA”
Żywność ekologiczna.
Znaczenie marketingu w ekonomii społecznej oraz nadawanie znaku jakości produktom i usługom w obszarze ekonomii społecznej WARSZAWA / czerwiec 2015.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
nasze prawa mgr Beata Spruch
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

CZY JESTEM ŚWIADOMYM KONSUMENTEM? EKOWYWIADÓWKA CZY JESTEM ŚWIADOMYM KONSUMENTEM?

LIDER LOKALNEJ EKOLOGII Projekt edukacyjny prowadzony przez Komunalny Związek Gmin Dolina Redy i Chylonki Czas trwania od lutego do końca kwietnia. Harmonogram działań na stronie internetowej.

Zachowania ekologiczne konsumentów. Reklama społeczna, zjawisko greenwashing czyli tzw. ekościema. Symbolika ekologiczna - sposoby promowania świadomości ekologicznej. Dekalog odpowiedzialnego konsumenta.

Zachowania ekologiczne konsumentów. Podstawowym aspektem zachowań konsumpcyjnych są dokonywane wybory, związane z określeniem rodzaju i hierarchii zaspokajanych potrzeb, ustaleniem form konsumpcji, wskazaniem parametrów jakościowych, wydzieleniem środków przeznaczonych na konsumpcje i oszczędności oraz wskazaniem czasu oraz miejsca zakupu, a także uwarunkowaniem sposobu i formy płatności.

W efekcie, konsument (HOMO ECONOMICUS) dąży do osiągnięcia określonej wartości, będącej odzwierciedleniem uzyskiwanych subiektywnie korzyści konsumpcyjnych.

Reklama społeczna, zjawisko greenwashing czyli tzw. ekościema. Nierzetelna komunikacja firm, która informuje o swojej ekologicznej odpowiedzialności w sposób, który nie odzwierciedla rzeczywistości: producenci, którzy chcą zapisać się w świadomości konsumentów jako odpowiedzialni społecznie i zwiększyć popyt na swoje towary, przekonują, że robią dla środowiska znacznie więcej niż faktycznie.

Reklama społeczna, zjawisko greenwashing czyli tzw. ekościema. Narzędziami ekościemy mogą być niejasne lub przejaskrawione teksty reklamowe, niezgodne z rzeczywistością grafiki, filmy, wypowiedzi, hasła itp. Zdarza się, że firmy zmieniają kolorystykę swojej strony internetowej, logo na bardziej „zielone” dosłownie i w przenośni. Listki, wodospady, drzewka, słoneczka itp. do tego odpowiednie hasło i mamy przynajmniej początek eko-wizerunku.

Najczęstsze przykłady greenwashing to takie działania jak m.in.: nadużywanie nic nie znaczących sformułowań (np. oznaczanie produktów metką „eco-friendly” bez wyjaśnienia na czym polega przyjazny środowisku charakter produktu ), niespójność produktu z postępowaniem firmy (np. produkowanie energooszczędnych żarówek w fabryce, która zanieczyszcza środowisko), stosowanie żargonu naukowego, niezrozumiałego dla zwykłego konsumenta, stosowanie zbyt przerysowanych, sugestywnych obrazów (np. reklamowanie ekologicznego samochodu z wykorzystaniem zdjęcia kwiatów wylatujących z rury wydechowej auta), podawanie zmyślonych danych, mających poświadczyć ekologiczność wyrobu.

Symbolika ekologiczna - sposoby promowania świadomości ekologicznej. Jak odróżnić produkt prawdziwie proekologiczny od fałszywki? Po to, żeby ułatwić konsumentom wybór, i tym samym ucywilizować rynek produktów ekologicznych, wymyślono ekoznaki. Są to symbole umieszczane na opakowaniach i świadczące o tym, że dany wyrób jest nieszkodliwy dla środowiska, a jego producent też go nie zanieczyszcza. By móc się nim posługiwać, firma musi zdobyć stosowny certyfikat.

W Unii Europejskiej od 1994 r. na straży przyrody stoi Ecolabel – znaczek przypominający stokrotkę. Mimo że funkcjonuje już tyle lat, biznes odnosi się do tej wspólnotowej inicjatywy niechętnie. Jest kilka tego przyczyn. Żeby go zdobyć, firma musi spełnić cały szereg środowiskowych kryteriów. Pod uwagę brany jest cały cykl życia produktu – od surowca po utylizację. Producent, który już taki znak posiada, może współpracować tylko z kontrahentami spełniającymi – podobnie jak on sam – surowe normy środowiskowe. W Polsce Ecolabel przyznawany jest przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

EKOLAND Znak ekologiczny nadawany produktom spożywczym, jest jednym z najlepiej rozpoznawanych znaków towarowych w branży spożywczej w Polsce. Oznacza, że produkcja odbywała się w sposób przyjazny dla środowiska, bez użycia nawozów mineralnych, z zachowaniem naturalnego obiegu substancji w przyrodzie. Gospodarstwa, które chcą się oznaczać tym symbolem swoje produkty muszą uzyskać atest Polskiego Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi. Certyfikat mogą wydać jednostki certyfikujące w rolnictwie ekologicznym.

BŁĘKITNY ANIOŁ.  Niemiecki znak ekologiczny, świadczący o znacznie lepszej charakterystyce środowiskowej oznaczonego produktu od analogicznych artykułów. Ocena odbywa się na podstawie uproszczonej analizy cyklu życia produktu. Certyfikacja znakiem Błękitny Anioł obejmuje 75 grup produktów.

BEZPIECZNY DLA OZONU.  Produkt nie zawiera związków CFC (chloro-fluoro-carbon). Oznaczenie może występować w języku angielskim Ozon Friendly (Przyjazny dla ozonu) lub jako CFC free (bez chlorofluorowęglowodorów). Nie jest nadawany przez żadną z organizacji certyfikujących, stosowność jego użycia może być zweryfikowana przez organizacje konsumenckie.

ZIELONE PŁUCA POLSKI. Znak ten nadawany jest przedsiębiorstwom oraz instytucjom prowadzącym działalność na obszarze "Zielonych Płuc Polski" zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Przyznawany jest towarom, usługom oraz ważnym społecznie inicjatywom na mocy decyzji Kapituły Znaku Promocyjnego ZPP.

Opakowanie nadaje się do recyklingu.

Znak towarowy ZIELONY PUNKT to informacja, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu recyklingu i odzysku odpadów polskiej organizacji Rekopol Organizacja Odzysku S.A.

Dekalog odpowiedzialnego konsumenta. Niech każdy twój zakup będzie przemyślany. Staraj się nie kupować pod wpływem impulsu. Rób zakupy z własną torbą wielokrotnego użytku. Produkcja jednorazowych toreb stanowi dużą szkodę dla atmosfery. Kupuj lokalne produkty. Bądź świadomy, jak wiele paliwa trzeba zużyć na dowóz produktów z dalszych regionów. Kupuj produkty nie opakowane lub w opakowaniu biodegradowalnym.

Dekalog odpowiedzialnego konsumenta. Sięgaj po opakowania i produkty z recyklingu. Kupuj rzeczy wysokiej jakości, trwałe i wielorazowe, unikaj jednorazówek długopisy, kubki. tacki, sztućce. Sprawdź czy po zużyciu się produktu pozostają szkodliwe odpady. Jeśli jest to niemożliwe -wybierz produkt w opakowaniu zwrotnym. Jeśli jest to niemożliwe - wybierz opakowanie szklane, które później wyrzucisz do pojemnika na szkło. Kupuj mniej, zastanów się co ci jest naprawdę potrzebne.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. Źródła materiały szkoleniowe KZG oraz strony internetowe.