Aktualizacja planów gospodarowania wodami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
„Lista sprawdzająca przedsięwzięcia hydrotechniczne” na potrzeby wniosku o dofinansowanie dla przedsięwzięć współfinansowanych w ramach krajowych i regionalnych.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Wzmocnienie kontroli przestrzegania prawa w zakresie ochrony i wykorzystania zasobów wodnych w województwie małopolskim Baza Danych Monitoringu Wód 2010.
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Jeziora województwa pomorskiego w Planie gospodarowania wodami
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Krajowej Rady Gospodarki Wodnej
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Przyjazna Kłodnica.
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
NATURA 2000.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Programy działań w regionie wodnym Dolnej Wisły, ze szczególnym uwzględnieniem zlewni Łeby, Łupawy i Słupi Magdalena Kinga Skuza, RZGW Gdańsk Słupsk, 18.
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Odstępstwa od celów środowiskowych w regionie wodnym Dolnej Wisły
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Zakres prezentacji  Podstawy opracowania aPGW  Ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykazy JCWP oraz JCWPd  Podsumowanie identyfikacji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Święto Wody, Nowogard Dorota Dybkowska-Stefek, RZGW Szczecin Plan gospodarowania wodami dla dorzecza Odry - stan zaawansowania dla zlewni bilansowych rzek.
IV posiedzenie Rady Gospodarki Wodnej Regionu Wodnego Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Szczecin 8 maja 2015 r.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
„SPRAWOZDAWCZOŚĆ 2017 W ŚWIETLE PROPONOWANYCH ZMIAN W PRZEPISACH”
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Gdańsk, 28 września 2016 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Warunki wstępne (ex ante) stan
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Bieżące prace nad rozporządzeniem taryfowym
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

Aktualizacja planów gospodarowania wodami Aktualizacja Programu wodno-środowiskowego kraju i Planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy Aktualizacja planów gospodarowania wodami Agnieszka Hobot – kierownik zespołu

Aktualizacja planów gospodarowania wodami W nawiązaniu do RDW.. działania ukierunkowane na utrzymanie dobrego stanu wód i związanych z nimi ekosystemów; zaspokojenie uzasadnionych potrzeb wodnych ludności i gospodarki; zapewnienie integracji zagadnień wynikających z ochrony wód z innymi dziedzinami. W aPGW powinny zostać zaimplementowane działania ze wszystkich dyrektyw UE z zakresu polityki wodnej.

Aktualizacja planów gospodarowania wodami W nawiązaniu do uwarunkowań krajowych.. spójność z przyjętą strategią i kierunkami rozwoju w dziedzinie polityki wodnej; jednorodna sprawozdawczość do KE; integralność zapisów w dokumentach programowych warunkujących przyznawanie środków UE. W aPGW powinny zostać zaimplementowane działania ze wszystkich dokumentów krajowych z zakresu polityki wodnej.

Aktualizacja planów gospodarowania wodami W nawiązaniu do uwarunkowań krajowych.. aktualizacja Planu gospodarowania wodami działania – osiągnięcie celów RDW działania – powodujące konieczność odstępstw MasterPlany odstępstwa z art. 4 ust. 7 RDW aktualizacja Programu wodno-środowiskowego kraju działania podstawowe i uzupełniające (program działań) PZRP odstępstwa z art. 4 ust. 7 RDW/ działania służące osiągnięciu celów RDW

Cele środowiskowe zgodnie z RDW Dążymy do.. Dobrego stanu wód w 2015 roku: dobrego stanu ekologicznego i chemicznego dla wód powierzchniowych, dobrego stanu chemicznego i ilościowego dla wód podziemnych; Nie pogarszania stanu części wód; Zaprzestania lub stopniowego wyeliminowania zrzutu substancji priorytetowych do środowiska lub ograniczenia zrzutów tych substancji (Lista substancji znajduje się w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/39/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. zmieniająca dyrektywy 2000/60/WE i 2008/105/WE w zakresie substancji priorytetowych);

Cele środowiskowe zgodnie z RDW Dążymy do.. Spełnienia wymagań specjalnych, zawartych w innych aktach prawnych, w odniesieniu do obszarów chronionych: obszary wrażliwe na eutrofizację wywołaną zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł komunalnych, obszary narażone na zanieczyszczenia związkami azotu, pochodzącymi ze źródeł rolniczych, jednolite części wód przeznaczone do celów rekreacyjnych, w tym kąpieliskowych, obszary przeznaczone do poboru wody w celu zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, obszary przeznaczone do ochrony gatunków zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym (brak wyznaczenia w Polsce), obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie.

Cele środowiskowe zgodnie z RDW Czy osiągniemy cele? Do 2015 roku nie osiągniemy wystarczającej poprawy stanu wód, będziemy starali się o odstępstwa..

Podstawa prawna aPGW Uwarunkowania formalne.. Dyrektywa 2000/60/WE z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej UE, Ramowa Dyrektywa Wodna; Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 145, ze zm.); Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy (Dz. U. 2013 nr 0 poz. 578).

Dokument aPGW Zawartość dokumentu.. ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykazy JCWP oraz JCWPd; podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych; wykazy obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 5, wraz z graficznym przedstawieniem; mapę sieci monitoringu, wraz z prezentacją programów monitoringowych; ustalenie celów środowiskowych dla jednolitych części wód i obszarów chronionych; podsumowanie wyników analizy ekonomicznej związanej z korzystaniem z wód;

Dokument aPGW Zawartość dokumentu.. podsumowanie działań zawartych w Programie wodno-środowiskowym kraju; wykaz innych szczegółowych programów i planów gospodarowania dla obszaru dorzecza dotyczących zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód, wraz z omówieniem zawartości tych programów i planów; podsumowanie działań zastosowanych w celu informowania społeczeństwa i konsultacji publicznych; wykaz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza; informację o sposobach i procedurach pozyskiwania informacji i dokumentacji źródłowej wykorzystanej do sporządzenia planu oraz informacji o spodziewanych wynikach realizacji planu.

Opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza Wykazy JCWP oraz JCWPd Obszar dorzecza/ region wodny JCWP rzeczne JCWP jeziorne JCWP przejściowe JCWP przybrzeżne JCWPd dorzecze Wisły/ region wodny Dolnej Wisły 460 284 5 6 20

Identyfikacja oddziaływań antropogenicznych Znaczące oddziaływania i wpływy antropogeniczne punktowe źródła zanieczyszczeń, gospodarka komunalna (w tym oczyszczalnie ścieków), przemysł, wody opadowe i roztopowe, hodowla ryb (stawy rybne), składowiska odpadów przemysłowych, składowiska odpadów komunalnych. rozproszone i obszarowe źródła zanieczyszczeń, rolnictwo, ścieki pochodzące od ludności niekorzystającej z systemu kanalizacji sanitarnej, depozycja atmosferyczna, zmiany hydromorfologiczne (dla wód powierzchniowych), pobory wód.

Wykazy obszarów chronionych Obszary przeznaczone do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi na mocy art. 7 RDW JCWP rzeczne – 3 JCWPd – 20

Wykazy obszarów chronionych Części wód przeznaczone do celów rekreacyjnych JCWP rzeczne – 9 JCWP jeziorne – 14 JCWP przejściowe – 4 JCWP przybrzeżne – 5

Wykazy obszarów chronionych Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, gdzie utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie Natura 2000 Parki Narodowe Rezerwaty przyrody Parki krajobrazowe Obszary chronionego krajobrazu

Wykazy obszarów chronionych Obszary narażone na zanieczyszczenia związkami azotu, pochodzącymi ze źródeł rolniczych 11 wyznaczonych obszarów

Ocena stanu wód Wody powierzchniowe – JCWP rzek stan dobry: 154 JCWP (34%) stan zły: 306 JCWP (66%)

Ocena stanu wód Wody powierzchniowe – JCWP rzek Spośród wszystkich ocenionych JCWP rzecznych, dla 219 (ok. 48%) dostępne są wyniki badań monitoringowych. Głównymi czynnikami determinującymi stan były: W zakresie elementów biologicznych: Makrobezkręgowce bentosowe (indeks MMI) W zakresie elementów fizykochemicznych: Fosforany (mg PO4/l) W zakresie substancji priorytetowych: - Benzo(g,h,i)perylen, Indeno(1,2,3-cd)piren oraz związki tributylocyny

Ocena stanu wód Wody powierzchniowe – JCWP jezior 102 JCWP jezior – 36% oceniono na podstawie wyników badań monitoringowych stan dobry: 36 JCWP (35%) stan zły: 66 JCWP (65%) 182 JCWP jezior – 64% oceniono na podstawie oceny eksperckiej stan dobry: 79 JCWP (43%) stan zły: 103 JCWP (57%)

Ocena stanu wód Wody powierzchniowe – JCWP jezior Dla JCWP jeziornych ocenionych na podstawie wyników badań monitoringowych (102 JCWP), głównymi czynnikami determinującymi stan były: W zakresie elementów biologicznych: Indeks PMPL W zakresie elementów fizykochemicznych: % O2 w hypolimnionie W zakresie elementów determinujących stan chemiczny: Indeno(1,2,3-cd)piren

Ocena stanu wód Wody powierzchniowe – wody przejściowe i przybrzeżne 5 JCWP przejściowe w stanie złym (100%) 6 JCWP przybrzeżne w stanie złym (100%)

Ocena stanu wód Wody podziemne 20 JCWPd stan dobry: 19 JCWPd (95%) stan słaby: 1 JCWPd (5%) Dla JCWPd w stanie słabym, decydującym o ocenie stanu był stan chemiczny.

Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych Podstawy oceny ryzyka.. aktualny stan wód wpływ presji antropogenicznych

Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych Wody powierzchniowe – JCWP rzek 211 JCWP rzek (46%) zagrożonych nieosiągnięciem celów środowiskowych

Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych Wody powierzchniowe – JCWP jezior 177 JCWP jezior (62%) zagrożonych nieosiągnięciem celów środowiskowych

Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych Wody powierzchniowe – JCWP przejściowe i przybrzeżne 5 JCWP przejściowe zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych (100%) 6 JCWP przejściowe zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych (50%)

Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych Wody podziemne 6 JCWPd (30%) zagrożonych nieosiągnięciem celów środowiskowych

Zakres przeprowadzonych analiz Analiza ekonomiczna Zakres przeprowadzonych analiz Za podstawowy cel analizy postawiono określenie stopnia zwrotu kosztów usług dotyczących dostarczania wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków. Analizę przeprowadzono również pod kątem: związku jednostkowego kosztu dostarczania wody w powiązaniu do wielkości produkcji, roli dotacji w stopie zwrotu kosztów, powiązania wysokości opłat za korzystanie ze środowiska z jednostkowym kosztem dostarczania wody, zależności pomiędzy formą prawną operatora a kosztami świadczonych usług, wpływu odpisów amortyzacyjnych, podatku od nieruchomości, opłat za dzierżawę na koszty.

Odstępstwa od celów środowiskowych Rodzaje odstępstw.. przedłużenie terminu (art. 4 ust. 4) czyli stopniowe dążenie do osiągnięcia celu; cel mniej rygorystyczny (art. 4 ust. 5) w przypadkach, kiedy osiągnięcie celu, jakim jest stan dobry, jest niemożliwe lub nieproporcjonalnie kosztowne; tymczasowe pogorszenie stanu (art. 4 ust. 6), dotyczące zdarzeń, których nie można było przewidzieć, o charakterze naturalnym lub w wyniku działania siły wyższej; nieosiągnięcie celu w wyniku nowych zmian (art. 4 ust. 7), dotyczące nowych form zrównoważonej działalności gospodarczej.

Przedłużenie terminu lub mniej rygorystyczny cel aktualny stan JCW jest zły; oraz zapewnienie niepogarszania stanu; zapewnienie maksymalnej możliwej poprawy stanu.

Przedłużenie terminu lub cel mniej rygorystyczny Wody powierzchniowe 15 JCWP rzek z odstępstwem wynikającym z art. 4 ust. 4 RDW 53 JCWP jezior 8 JCWP jezior z odstępstwem wynikającym z art. 4 ust. 5 RDW 5 JCWP przejściowe 1 JCWP przejściowe 6 JCWP przybrzeżne 1 JCWP przybrzeżne

Przedłużenie terminu lub cel mniej rygorystyczny Wody podziemne 1 JCWPd z odstępstwem wynikającym z art. 4 ust. 4 RDW

Nieosiągnięcie celu w wyniku realizacji nowej inwestycji nieosiągnięcie dobrego stanu lub niezapobieżenie pogorszeniu się stanu części wód jest wynikiem nowych zmian w charakterystyce fizycznej części wód powierzchniowych lub zmian poziomu części wód podziemnych lub niezapobieżenie pogorszeniu się ze stanu bardzo dobrego do dobrego danej części wód powierzchniowych jest wynikiem nowych zrównoważonych działalności gospodarczych człowieka

Nieosiągnięcie celu w wyniku realizacji nowej inwestycji wpływających na: 53 JCWP rzek 1 JCWP jeziorną 1 JCWP przejściową

Zespół realizujący projekt

Dziękuję za uwagę Aktualizacja Programu Wodno-Środowiskowego Kraju i Planów Gospodarowania Wodami na obszarach dorzeczy Dziękuję za uwagę