Tworzenie warsztatu pracy logopedy - dobór i wykonywanie pomocy, dobór sprzętu i oprogramowania, możliwości wykorzystania oprogramowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Metoda kierowanego nauczania
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Percepcja słuchowa.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Integracja sensoryczna
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Sala Doświadczania Świata
Rozwój mowy i jego wspomaganie
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Dojrzałość szkolna dziecka
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Logopedia w szkole.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
- Razem możemy tak wiele!
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Tworzenie warsztatu pracy logopedy - dobór i wykonywanie pomocy, dobór sprzętu i oprogramowania, możliwości wykorzystania oprogramowania

Terapia logopedyczna Istotą jej jest szeroko rozumiane wychowanie językowe. Obejmuje ono wszystkie osoby kontaktujące się z dzieckiem( w szkole i poza nią). Ze względu na złożoność i różnorodność problemów komunikacyjnych, możliwości, potrzeb i stanu fizycznego osób z niepełnosprawnością konieczne jest tworzenie indywidualnych planów pracy logopedycznej z dzieckiem

Cel terapii logopedycznej Istotą oceny poziomu mowy osób upośledzonych nie są tak naprawdę zmiany ilościowe i jakościowe, tylko to na ile utrudniają one komunikowanie się z innymi ludźmi. Cel terapii logopedycznej Optymalne usprawnienie procesu komunikacji, by dziecko zaspokajało potrzebę porozumiewania się i sygnalizowało swoje potrzeby Metody logoterapii - lingwistyczne oparte na materiale gramatycznym - filologiczne oparte na materiale literackim - psychologiczne oparte na empatii logopedy i badaniach psychologicznych - pedagogiczne oparte na cechach systemu pedagogicznego - rysunkowe i taneczno-muzyczne - motoryczno-kinestetyczne - wzrokowo-słuchowo-dotykowe 3

Cel terapii: radzenie sobie w życiu (lekko upośledzeni), sygnalizowanie potrzeb (głębiej upośledzeni) Zwraca się uwagę na: kształtowanie językowej sprawności sytuacyjnej (umiejętność poradzenia sobie w sklepie, u lekarza) ćwiczenia prawidłowego oddychania i połykania Ćwiczenia onomatopeiczne, będące czasem pierwszym znakiem mownym w kontaktach z otoczeniem

Tzw. kąpiele słowne, komentowanie sytuacji, czynności, Stawianie pytań, prowokowanie odpowiedzi, stwarzanie okazji dokonywania wyboru, Prowokowania aktywności za pomocą metody „podążania za dzieckiem”, gdzie uczeń sam decyduje co chce robić i jaką aktywność z proponowanych w sali wybiera.

W przypadku dzieci niemówiących terapia opiera się na uzmysłowieniu potrzeby komunikowania się, sygnalizowania potrzeb ( wytwarzania reakcji przyczyna-skutek), sprawczości i wpływu na otoczenie za pomocą słowa. Oczywiście dzieje się to w oparciu o pomoce techniczne dostosowane do rozwoju mowy pozawerbalnej.

Terapia logopedyczna a rewalidacja Terapia logopedyczna jest częścią rewalidacji. Prowadzi się ją obok terapii pedagogicznej, nastawionej na wszechstronną stymulację rozwoju ucznia, co osiąga się przez: - ćwiczenia ruchowe - ukierunkowaną zabawę - elementy muzyki Szczególnego znaczenia nabiera więc współpraca wszystkich osób mających kontakt z dzieckiem, zarówno terapeutów, jak i rodziny.

Praca logopedyczna z dzieckiem autystycznym, opiera się na metodach behawioralnych Podczas zajęć stosujemy wzmocnienia Często opieramy się na planach aktywności Stosujemy również tabliczki żetonowe Podczas pracy często posługujemy się elementami komunikacji alternatywnej Wiele czasu poświęcamy na eliminowanie niepożądanych zachowań oraz nawiązanie kontaktu Stwarzamy sytuacje zachęcające dziecko do komunikowania się, Pomagamy stworzyć system komunikacji umożliwiający porozumiewanie się z otoczeniem Wychodzimy naprzeciw zainteresowaniom dziecka

Ćwiczenia oddechowe Celem ćwiczeń oddechowych jest: Poszerzenie pojemności płuc Wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu Odróżnienie fazy wdechu i wydechu Wyrobienie umiejętności szybkiego, pełnego wdechu i wydłużonej fazy wydechu Dostosowanie długości wydechu do czasu wypowiedzi

Przypominamy dzieciom o wdechu nosem, a wydechu ustami Przykłady ćwiczeń usprawniających prawidłowy oddech Chłodzenie gorącej zupy Wąchanie kwiatów, potraw, kosmetyków Chuchanie na dłonie Nadmuchiwanie balonów Dmuchanie piłeczek, chrupek itp.

Gwizdanie Przenoszenie rurką ruchomych elementów większej kompozycji Sterowanie wydychanym powietrzem pływającymi po wodzie elementami Dmuchanie baniek Dmuchanie na płomień świecy tak, żeby nie zgasł

Ćwiczenia fonacyjne Ćwiczenia fonacyjne to wszystkie naśladownictwa onomatopeiczne z różnym natężeniem dźwięku Cel ćwiczeń to: Nauczenie umiejętności zmiany natężenia i ustawienia głosu w mowie Przykłady ćwiczeń fonacyjnych: Zabawa w echo( przedłużanie samogłosek) AAAlaaaa, Maaaacieeeek Naśladowanie odgłosu wiatru, odkurzacza, itp. Fabularyzowane opowiastki.

Ćwiczenia artykulacyjne Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla poprawy wyrazistości naszych wypowiedzi. Ruchliwość języka , warg, kontrola ich ułożenia w jamie ustnej stanowi nie lada wyzwanie dla dzieci z upośledzeniami. Zwłaszcza dotyczy to osób z MPD i Zespołem Downa.

Cele ćwiczeń artykulacyjnych Pionizacja języka, usprawnienie warg, języka i podniebienia miękkiego i ich koordynacji Opanowanie świadomości ruchu narządów artykulacyjnych Wyrabianie wrażliwości miejsc w jamie ustnej istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków Wyuczenie prawidłowego połykania

Oczywiście zadania wykonujemy razem z dzieckiem przy lustrze, nadając im charakter zabawy np. opowiadając bajeczki logopedyczne. Pamiętajmy też o naturalnych okazjach do ćwiczeń( przy myciu buzi, jedzeniu) Narzędzia przydatne do ćwiczeń to : Słomki, zdjęcia i obrazki z układem artykulatorów, szpatułki, łyżeczki Programy komputerowe (Minki Martynki, Logopedia, MiMowa)

Treści nauczania dobierane przez logopedę dotyczą najbliższego otoczenia dziecka. Poszerzają wiedzę o przyrodzie i jej zmianach, domu, szkole, związane są z orientacją w schemacie własnego ciała, samoobsługą Metody zawsze dostosowane do możliwości dziecka (patrz diagnoza), uwzględniając jego funkcjonowanie fizyczne i intelektualne Korzystamy z pomocy technicznych i urządzeń , które w możliwie najpełniejszy sposób pomagają w stymulacji logopedycznej (klawiatury alternatywne, przyciski Big Mac, wskaźniki, zestawy głośnomówiące, programy komunikacyjne „Mówik”, Boardmaker,

Układ i koncepcja zajęć powinna łączyć się treściowo . Często używam tzw. motywu przewodniego, którym staje się temat lub postać przewijająca się w ćwiczeniach ( w sklepie, zwierzęta, zawody, postać misia itp.) Wykorzystujemy pomoce dydaktyczne, jak i zabawki ogólnodostępne w sprzedaży, dostosowując je do potrzeb terapii (puzzle, gry planszowe, kolorowanki, sortery) wykorzystujemy też surowce wtórne, tworząc „coś z niczego”,

W przypadku mowy niewyraźnej lub jej braku wspomagamy komunikat korzystając z piktogramów Boardmakera, gestów Makatona, zestawów głośnomówiących lub programu „Mówik”.

Ważne w mojej pracy są tzw Ważne w mojej pracy są tzw. zabawy sytuacyjne, bogacące słownictwo związane z określonymi sytuacjami, z którymi styka się dziecko w szkole, jak i poza nią. Uczniowie przyswajają sobie zwroty potrzebne im podczas wizyty u lekarza czy w sklepie. Możliwość odegrania różnych ról pomaga oswoić się ze stresem.

Dla prawidłowego rozwoju języka istotne jest polisensoryczne kształtowanie pojęć oraz zdolność odbierania bodźców wszystkimi zmysłami. Zajęcia logopedyczne z dzieckiem upośledzonym umysłowo zawsze mają charakter zabawy. Łączą w niej różne metody ( np. demonstracji, czy słuchową) , skupiają się na uwrażliwianiu wielu zmysłów( słuchu, wzroku, smaku, dotyku i węchu)

W terapii korzystamy z różnych pomocy, pamiętając o ich stopniowym wprowadzaniu Przedmiot naturalny Zabawka imitująca przedmiot Zdjęcie Obrazek Piktogram (jako rysunek schematyczny)

Stymulacja analizatora wzrokowego i koordynacja wzrokowo-ruchowa jest konieczna u wszystkich dzieci z zakłóceniami rozwoju. Jest ona podstawowym etapem rozwoju inteligencji oraz uczenia się komunikacji językowej Przykłady ćwiczeń: Wkładanie różnych elementów do sorterów Dobór identycznych obrazków Układanie połówek obrazków Pokazywanie i nazywanie obrazków w książeczkach

Naśladowanie ruchów ciała Dobieranie zabawki zgodnie z zasadą (desygnat do desygnatu, obrazek do desygnatu, podpis do desygnatu) Układanie sekwencji obrazków (tematycznych, atematycznych) Dokonuje generalizacji (dobór obrazków z danej kategorii)

Stymulacja słuchowa pobudza ciekawość, skupienie uwagi, wraz z obrazem dopełnia odbiór świata. Przykłady ćwiczeń: Powtarzanie melodii Śpiewanie piosenek Zabawy dźwiękonaśladowcze Ćwiczenia słuchu fonemowego Ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów

Ćwiczenia pamięci symultanicznej (globalnej) i sekwencyjnej- linearnej) przygotowują dzieci do nauki czytania, zarówno globalnego, jak i głoskowania

Ćwiczenia rozwijające poczucie sprawstwa: Ukazują dziecku, że określone działanie spowoduje jakiś efekt Dokonywanie wyboru-piktogram jeszcze, dość (zabawki dźwiękowe, przycisk BicMac, ) Dokonywanie wyboru (każdy wybór wiąże się z sukcesem) Puzzle Klocki Układanki Książeczki

Ćwiczenia utrwalające naprzemienność działań( teraz ja-teraz ty) Zabawy z piaskiem, kaszą Stawiania budowli z klocków Wrzucanie elementów do sorterów Ćwiczenia naśladownictwa( polecenie :zrób tak W późniejszym etapie wprowadzamy piktogramy; jeść, pić , toaleta , pomóż mi, wybór aktywności

Komputer w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym Wartość komputera w nauczaniu dziecka niepełnosprawnego jest niezaprzeczalna. Aby dziecko niemówiące mogło się rozwijać, wyrażać opinie, nazywać uczucia i przede wszystkim komunikować swoje potrzeby musi mieć narzędzia w postaci programów komputerowych, jak i dostępu do specjalistycznych urządzeń technicznych

Jest to niewątpliwa pomoc w tworzeniu warsztatu logopedy Jest to niewątpliwa pomoc w tworzeniu warsztatu logopedy. Pozwala przygotować: Albumy komunikacyjne Plany działania dla autystyków Tablice do zestawów głośnomówiących

Często korzystamy z programów logopedycznych takich jak: Logopedia, Logo-Gry, Magiczne obrazki, MiMowa, Mówik czy Boardmaker Speaking Dynamically Pro oraz z programów wspomagających (Wspomaganie Rozwoju, Zwierzaki) Dziękując za uwagę zapraszam na warsztaty praktyczne w sali logopedycznej.