Antonina Kawecka PSSE w Kamieniu Pomorskim Maj 2015r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
program profilaktyki uzależnień
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PROFILAKTYKA.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Szkoła Promująca Zdrowie
Doskonalenie nauczycieli granty
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Antonina Kawecka PSSE w Kamieniu Pomorskim Maj 2015r. Profilaktyka/edukacja publiczna. Promocja i profilaktyka – założenia , dobre praktyki, standardy UE Antonina Kawecka PSSE w Kamieniu Pomorskim Maj 2015r.

Promocja zdrowia to: proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i jego poprawę. Jej podstawowe zadania koncentrują się wokół udzielania szerokiego wsparcia ludziom nie tylko chorym, czy zagrożonym chorobą, ale wszystkim zainteresowanym ochroną i pomnażaniem potencjału swojego zdrowia i mobilizowanie ich do wzięcia odpowiedzialności za swoje zdrowie. „Twoje zdrowie w Twoich rękach”

Edukacja zdrowotna to niezbędny element promocji zdrowia. Edukacja prozdrowotna to „proces, którego celem jest pomóc ludziom w zdobywaniu wiedzy o zdrowiu, czynnikach warunkujących zdrowie oraz kształtowanie postaw sprzyjających zdrowiu i zdrowych stylów życia”. Koncentruje się ona na kształtowaniu kompetencji ludzi, ich umiejętności, dążeń, motywacji, tak aby powszechnie postępowali prozdrowotnie i tak organizowali i modyfikowali otoczenie, aby sprzyjało ono rozwojowi zdrowia i podejmowaniu sprzyjających mu zachowań.

Przyjęcie odpowiedzialności za własne zdrowie jest warunkowane poprzez proces edukacyjny, który powinien objąć całą społeczność w równym stopniu, po to by wyrównać poziom wiedzy w całej populacji, przynajmniej na poziomie uniwersalnym. Jest to wymóg niezbędny dla wzbudzenia gotowości do dokonywania wyborów w zakresie zachowań w szczególności zachowań mających wpływ na zdrowie.

Początki profilaktyki Najdłuższą tradycję, a tym samym największy zasób doświadczeń, ma profilaktyka uzależnień. Początkowo (lata 60-te) w programach profilaktycznych posługiwano się wyłącznie informacją, nie sprawdzając efektów podejmowanych działań. (filmy, plakaty, ulotki przedstawiające straszne skutki odurzenia się) Materiały pełne były symboli śmierci (trupie czaszki, krzyże, itp.) oraz rysunków strzykawek, butelek po alkoholu, skrzywdzonych dzieci. Po kilku latach realizacji tego typu programów wielu specjalistów zaczęło alarmować, że akcje informacyjne, a w szczególności straszenie, nie tylko nie przynoszą pożądanych efektów, ale przyczyniają się do wzrostu liczby odurzających.

Początki profilaktyki W połowie lat 70-ych podjęto pierwsze badania ewaluacyjne działań profilaktycznych. Stwierdzono, iż efektem tych akcji jest rozbudzanie ciekawości młodych odbiorców, wzrost sceptycyzmu u młodzieży wobec podawanych informacji uznawanych za przesadne i w konsekwencji pojawienie się oporu wobec wszystkich informacji, nawet prawdziwych. Niektórych motywowało to do sprawdzenia, czy to rzeczywiście prawda. Dzięki działalności mediów, „biedny narkoman” stał się bohaterem medialnym. W efekcie doprowadziło to do wzrostu zainteresowania narkotykami i naśladowania bohaterów.

Początki profilaktyki Po wielu badaniach pod koniec lat 80-ych sformułowano zasadę: Lepszy jest całkowity brak informacji niż przygotowana nieprawidłowo (Malinowska 1989r.) Wypracowany przez Jassorów interakcyjny model funkcjonowania człowieka ukazuje złożoność zachowań dewiacyjnych. Coraz lepsza znajomość rozmaitych czynników ryzyka i czynników chroniących umożliwia wprowadzenie do programów innych strategii profilaktycznych: edukacyjnych i alternatyw.

Początki profilaktyki Tradycyjne formy, jak wykłady i prelekcje (uwzględniające jednak zasady dobrego informowania), zaczęto łączyć z treningiem ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych. Zaczęto także wykorzystywać wiedzę dotyczącą procesu uczenia się (np. że aktywne uczestnictwo znacznie zwiększa efektywność uczenia się). Utrwalenie wiedzy, zmianę postaw i wyćwiczenie umiejętności psychospołecznych łatwiej można osiągnąć przez dłuższą pracę z grupą niż w trakcie okazjonalnych, jednorazowych spotkań.

Nowe podejście do profilaktyki Trzydzieści lat temu rozpoczęła się era profesjonalnych działań profilaktycznych choć nadal wiedza na temat zachowań ryzykownych jest niewystarczająca. Nowoczesne programy profilaktyczne stawiają sobie za cel wyposażenie swych odbiorców nie tylko w rzetelną wiedzę, ale także w ważne umiejętności, przy czym wykorzystuje się aktywne metody pracy z grupą: - spotkania warsztatowe, - psychodrama, - rzeźba, - loteria, - dyskusja, - burza mózgów itp.

CZAS I ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ MODEL TRADYCYJNY MODEL WSPÓŁCZESNY CEL Zwalczanie patologii Promocja zdrowia PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA Uświadamianie skutków używania środków uzależniających Sięganie do przyczyn używania środków uzależniających SPODZIEWANE EFEKTY Wiedza o skutkach używania środków uzależniających i negatywna postawa wobec ich używania Umiejętność odmawiania. Poczucie własnej wartości. Uporządkowanie systemu wartości. Umiejętności społeczne. Wiedza o uzależnieniach. Osobiste zaangażowanie FORMA ODDZIAŁYWAŃ Jednostronny przekaz i bierny odbiór Dialog i aktywne uczestnictwo CZAS I ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ Sporadyczne akcje wśród nastolatków Systematyczne działania wśród dzieci i młodzieży REALIZATORZY Prelegenci i specjaliści Nauczyciele i liderzy młodzieżowi RODZAJ SUBSTANCJI Alkohol, papierosy lub narkotyki Wszystkie środki uzależniające KONTROLA EFEKTÓW Niewymagana Wymagana Tabela: Ewolucja programów. Źródło: Ostaszewski K., (1996) „Tradycyjne i współczesne programy profilaktyki uzależnień, „Serwis Informacyjny. Narkomania”, nr 5.

Nowe podejście do profilaktyki Zdecydowanie odchodzi się od akcji prelekcji prowadzonych przez zaproszonych ekspertów z zewnątrz na rzecz długofalowych, stałych działań na terenie szkoły czy placówki. We współczesnych badań wynika, że krótkie okolicznościowe programy są nieskuteczne, a wręcz szkodliwe. Zwykle rozjątrzają tylko problem (odurzenie się, samobójstwa, agresja), któremu chcą przeciwdziałać.

Szkolny program profilaktyki Profilaktyka będąca elementem programu wychowawczego, stanowi margines zainteresowań szkoły, pomimo narastających zagrożeń ujawnianych w badaniach epidemiologicznych. Sprowadzała się ona do działań incydentalnych, akcyjnych, przypadkowych, nieadekwatnych do rzeczywistych problemów i potrzeb szkoły. Od 2002r. MENiS przyjęło rozwiązanie systemowe, włączono profilaktykę do stałych zadań szkoły i każdego nauczyciela. Każda szkoła, oprócz programu nauczania i programu wychowania, powinna realizować program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym. (Ustawa o systemie oświaty z dnia 16.02.2007r. Dz. U z 2007r. Nr 80)

Szkolny program profilaktyki Cel i treści profilaktyczne realizowane w programach nauczania określa Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz. 17)

Szkolny program profilaktyki Zgodnie z rozporządzeniem działalność edukacyjna szkoły jest określona przez: Szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego; Program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym; Program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz. 17 – zał. 2 i 4)

Szkolny program profilaktyki Szkolny Program Profilaktyki wspomaga wychowanie i nauczanie w kontekście przyjętych celów wychowania i nauczania. Powinien być spójny z programem nauczania i wychowania. Program wychowania Program nauczania Szkolny Program Profilaktyki

Szkolny program profilaktyki zawiera opis wszystkich zaplanowanych działań zapobiegawczych, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz rzeczywistych problemów i potrzeb szkoły; jest adresowany do całej społeczności szkolnej – uczniów, rodziców i nauczycieli; obejmuje różne zagrożenia; wykorzystuje wiele strategii profilaktycznych; może zawierać propozycje dla środowiska lokalnego. Aby program był adekwatny do potrzeb i problemów, niezbędna jest diagnoza.

Szkolny program profilaktyki Zawartość Szkolnego Programu Profilaktyki: Metody i narzędzia monitorowania i diagnozowania problemów i potrzeb szkoły. Wypracowanie zasady i przepisy szkolne, zatwierdzone przez nauczycieli, uczniów i rodziców. Szkolne procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych. Działania informacyjne adresowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Działania edukacyjne: - podstawa programowa, - samodzielne edukacyjne programy profilaktyczne dla uczniów, nauczycieli i rodziców Programy alternatyw Działania interwencyjne Wspomaganie procesu readaptacji uczniów powracających do szkoły po leczeniu. Działania na rzecz środowiska lokalnego (np. realizowane w ramach programów alternatyw: artystyczne, społeczne, w tym charytatywne).

Dziękuję za uwagę