Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Efektywne nauczanie Materiały do realizacji bloku warsztatowego B w ramach projektu „Przez praktykę do zawodu – Program Praktyk Pedagogicznych w Wyższej.
Koncepcja uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona
Szkoła Podstawowa im. R. Wyrzykowskiego w Bełdowie rok szkolny 2009/2010.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
dr Aldona Kopik mgr Monika Zatorska INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
INTELIGENCJA. PLAN WYKŁADU Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
DZIECIĘCE OŚRODKI ZAINTERESOWAŃ PIERWSZY OŚRODEK ZAINTERESOWAŃ Sprzyja rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej,
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Zajęcia rozwijające inteligencje wielorakie.
Twórcza aktywność dziecka
„Zdolności a umiejętności”
INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
INTELIGENCJE WIELORAKIE
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wszyscy jesteśmy zdolni!
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Inteligencja Marta Riess.
KLASA Społeczno-prawna
WYMARZONY ZAWÓD.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera Przedszkole nr 9 im. Bursztynek w Koszalinie Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera

Teoria inteligencji wielorakich Teoria Wielorakich Inteligencji stworzona została przez dr Howarda Gardnera w 1983 roku. Na podstawie analizy badań z różnych dziedzin: neurologii, psychologii, psychometrii, antropologii wyodrębnił  on siedem rodzajów inteligencji. Obecnie rozróżnia osiem inteligencji.

Teoria inteligencji wielorakich Inteligencja Werbalna (słowną) Inteligencja Matematyczno- Logiczna Inteligencja Wizualno – Przestrzenna Inteligencja Fizyczno – Kinestetyczna Inteligencja Muzyczno – Rytmiczna (słuchowa) Inteligencja Interpersonalna (międzyludzka) Inteligencję Intrapersonalna (wewnętrzna) Inteligencję Naturalistyczna (przyrodnicza)

Inteligencja Werbalna Cechuje się wysokorozwiniętymi zdolnościami do czytania, mówienia pisania oraz myślenia przy użyciu słów. Ktoś o tym typie inteligencji lubi różnego typu literaturę, zabawę słowami. Dobrze czuje się podczas debat. Lubi formalne przemówienia, kreatywne pisanie, opowiadanie żartów. Dobrze radzi sobie z pracami pisemnymi. Rozwijanie inteligencji werbalnej: • opowiadanie • tworzenie historyjek • słuchanie opowiadań • instruowanie, jak coś wykonać • rozwiązywanie i układanie krzyżówek i zagadek słownych • pisanie listów • czytanie książek • wynajdywanie informacji w gazetach, książkach • czytanie i układanie wierszy • redagowanie gazetek • robienie wywiadów • gry słowne, dyskusje

Inteligencja Matematyczno – Logiczna Cechuje osobę mającą tendencje do myślenia koncepcyjnego i abstrakcyjnego . Osoba o tym typie inteligencji lubi eksperymenty, puzzle, interesują ją sprawy związane z kosmosem.  Analizuje okoliczności związane z ludzkim zachowaniem, lubi pracę z liczbami, wzorami i operacjami matematycznymi, podejmuje wyzwania związane z rozwiązywaniem problemów. Jest systematyczna, dobrze zorganizowana i zawsze ma logiczne argumenty. Rozwijanie inteligencji logiczno – matematycznej: •    gry logiczne •    zadania matematyczne •    prowadzenie domowego budżetu •    planowanie wycieczek i podróży •    liczenie w pamięci •    określanie prawdopodobieństwa •    opracowywanie harmonogramów •    rozwiązywanie zagadek i problemów logicznych •    układanie treści w porządku logicznym •    klasyfikowanie pojęć •    tworzenia kategorii, struktur pojęciowych, myślenie przez analogię •    stawianie hipotez

Inteligencja Wizualno – Przestrzenna Osoba o tym typie inteligencji myśli używając wyobraźni i obrazów. Jest wrażliwa na otaczające przedmioty, kolory i wzory, lubi rysować, malować, rzeźbić i wytwarzać ciekawe prace używając kolorów i różnego typu materiałów, lubi również układać puzzle, czytać mapy, ma zdecydowane poglądy odnośnie kompozycji kolorystycznych . Rozwijanie inteligencji wizualno – przestrzennej: tworzenie obrazów, rysunków, czytanie map i wytyczanie drogi na podstawie mapy, tworzenie map, planów, posługiwanie się wykresami i planami, przedstawianie informacji w postaci graficznej, wizualizacja, poruszanie się w terenie według określonego kodu, nagrywanie filmów, tworzenie prezentacji komputerowych, mapy myśli, oglądanie dzieł sztuki (malarstwo, rzeźba)

Inteligencja Fizyczno – Kinestetyczna Osoba z tym rodzajem inteligencji  lubi  ruch, taniec , wykonuje własnoręcznie prace. Dobrze komunikuje się za pomocą  ”języka ciała” i gestów. Lubi  gry ruchowe i demonstruje jak coś wykonać. Trudno jest jej usiedzieć na jednym miejscu. Zdecydowanie woli być zaangażowana w to co dzieje, niż być biernym obserwatorem. Rozwijanie inteligencji fizyczno-kinestetycznej: ćwiczenia ruchowe uprawianie jakiejś dyscypliny sportowej gimnastykowanie się zabawy wymagające refleksu robótki ręczne, modelarstwo taniec odgrywanie ról, pantomima uczenie się ruchu żonglowanie dotykanie, rozpoznawanie kształtów, faktur

Inteligencja Muzyczno – Rytmiczna Cechuje ją wrażliwość na dźwięki środowiska (śpiew ptaków, dźwięki deszczu). Osoby takie  uczą się lepiej przy dźwiękach muzyki w tle. Potrafią  odtwarzać melodie i rytm po jednokrotnym ich usłyszeniu.  Rozwijanie inteligencji muzycznej: gra na dowolnym instrumencie klaskanie do rytmu piosenki rozpoznawanie melodii ruch w rytmie muzyki dobieranie muzyki do teksu śpiewanie, wymyślanie melodii słuchanie muzyki przed i w czasie uczenia się rytmizowanie tekstów transkrypcje muzyki na ruch, obraz, emocje relaksacja przy muzyce

Inteligencja Interpersonalna Osoba o tym rodzaju inteligencji ma dużo przyjaciół, wykazuje empatię i głębokie zrozumienie punktu widzenia innych ludzi. Jest komunikatywna.  Często zauważa, że inni przejmują jego pomysły, ma zdolności w rozwiązywaniu konfliktów, mediacjach i znajdowaniu kompromisów wśród ludzi będących w radykalnej opozycji względem siebie. Rozwijanie inteligencji interpersonalnej: uczenie się w parach, w grupach uczenie innych zabawy i ćwiczenia interpersonalne ćwiczenia efektywnej komunikacji pełnienie różnych ról w grupie spotkania towarzyskie kierowanie projektami udział w imprezach

Inteligencja Intrapersonalna Osoba o tym typie inteligencji lubi pracę w samotności, czasem jest wstydliwa, ma własną refleksję i wszystko co robi jest związane z jej wnętrzem. Ma ona kreatywną mądrość i wewnętrzną intuicję.  Jest wewnętrznie zmotywowana, nie potrzebuje zewnętrznej motywacji, ma silną wolę, zna swoją wartość , ma zdefiniowane opinie i myśli. Rozwijanie inteligencji intrapersonalnej: obserwacja swoich emocji, uczuć, myśli bycie z samym sobą czytanie biografii czytanie literatury psychologicznej pisanie, prowadzenie dziennika tworzenie swojego opisu snucie marzeń medytacje

Inteligencja Przyrodnicza Ktoś o tym typie inteligencji kocha rośliny i zwierzęta. Lubi spędzać czas na wolnym powietrzu. Osoba o tym typie inteligencji lubi zbierać okazy flory i fauny, kolekcjonować kamienie i muszle, posiada zwierzę w domu. Osoba ta okazuje szacunek względem wszystkich istot żywych. Posiada zdolność do rozpoznawania i klasyfikowania roślin, minerałów, zwierząt, skał. Rozwijanie inteligencji przyrodniczej: gromadzenie okazów wycieczki obserwacje doświadczenia atlasy mikroskop

Teoria inteligencji wielorakich Każda osoba posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych jednostek. Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju jednostki, Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach. Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia. Zebrała i opracowała: Aneta Grabowska-Lesisz