ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE SPECJALISTYCZNYCH PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
„Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Szkoła Podstawowa Nr 225 Oferta dla sześciolatków.
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR ŁÓDŹ, ul. PRAUSSA 2
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
U PROGU EDUKACJI Spotkanie informacyjne Pawłosiów 30 marca 2015 r.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W SOPOCIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Grupy wychowawcze. Wychowankowie Ośrodka po zajęciach w szkole wracają do Internatu, który jest dla nich drugim domem.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ul. Kuźnicka 12 tel. (42) Łódź
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zespół Przedszkolno – Szkolno – Gimnazjalny w Podlipiu OFERTA EDUKACYJNA PRZEDSZKOLA.
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
Zapis prezentacji:

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE SPECJALISTYCZNYCH PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO ...dobro wypiera zło, prawdziwe życie, podaj dalej...

środowisko terapeutyczne ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE „... słuchać, a nie tylko słyszeć, rozumieć, a nie tylko widzieć...”   środowisko terapeutyczne dostarcza doświadczeń społecznych mających moc korygowania zaburzeń powstałych u dzieci w wyniku urazów psychicznych i zaniedbań wychowawczych tworzy społeczność, w której panuje klimat i relacje sprzyjające rozwojowi dzieci, łagodzące lub leczące ich zranienia emocjonalne wykorzystuje różne formy działań – zarówno specjalistycznych, jak i codzienne sytuacje (ich skuteczność zależy od tego, na ile są precyzyjnie dostosowane do specyficznych trudności i potrzeb dzieci)

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE założenia pomocy dobro wypiera zło prawdziwe życie podaj dalej...

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE organizacja -          pięć dni w tygodniu po cztery godziny każda grupa ma dwóch wychowawców, swoją salę i swój plan działania codzienność to: wspólna zabawa i bycie razem (aktywność własna), nauka, posiłek, projekty bądź kółka zainteresowań, społeczność

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE społeczność – „moc codzienności” FORMY: dbamy o dobry klimat i relacje- dążymy do tego by osoby poczuły się bardziej kochane, potrzebne i ważne, uśmiechamy się razem z dziećmi planujemy, organizujemy i podsumowujemy dzień, wspólnie pracujemy (np. wykonujemy dyżury) świadomie wprowadzamy wspólnie ustalone wartości (szacunek, odpowiedzialność, zaangażowanie, współpraca...), modelujemy ich przestrzeganie i powołujemy się na nie w relacjach uczymy dzieci rozwiązywać konflikty i „wybuchać” w taki sposób, by nie ranić innych towarzyszymy dzieciom i dużo z nimi rozmawiamy – interesują nas ich obserwacje i problemy, radości i smutki razem z dziećmi poznajemy otaczającą rzeczywistość, wprowadzamy do niej narrację

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE działania korygujące w codziennych sytuacjach wychowawczych   ZAŁOŻENIA: problemy dzieci wynikają z urazów psychicznych oraz niewłaściwych wzorców w otoczeniu w trudnych sytuacjach wychowawczych przejawiają się skutki urazów psychicznych, a więc w tych sytuacjach mogą one być korygowane

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE działania korygujące w codziennych sytuacjach wychowawczych FORMY: przerywanie destrukcji – dążenie do tego by placówka była bezpiecznym miejscem dla wszystkich rozmowy i interwencje wychowawcze (indywidualne i grupowe) – uczenie odpowiedzialności i dążenie do naprawienia wyrządzonego zła towarzyszenie dzieciom w sytuacjach dla nich trudnych zapewnianie doświadczeń umożliwiających wzmocnienie potencjału dzieci (dostarczenie poczucia sprawstwa i wpływu na rzeczywistość – np. tworzenie przestrzeni do podejmowania decyzji)

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE projekty Cel: korygowanie zaburzonych zachowań i wspieranie rozwoju dzieci poprzez dostarczanie specjalnie zaplanowanych doświadczeń korygujących kontekst grupowy: formy pracy całej grupy (doświadczenia korygujące dla grupy) kontekst indywidualny: zadania indywidualne (specyficzne doświadczenia korygujące dla konkretnego dziecka) 

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE zajęcia socjoterapeutyczne specjalnie zaplanowane zajęcia dla całej grupy lub jej części, realizują cele edukacyjne, rozwojowe, korygujące odbywają się w odpowiedzi na konkretne potrzeby dzieci i są bliskie ich życia (jeśli do grupy dochodzą nowe osoby – - zajęcia integracyjne, kiedy w grupie problem z lekceważeniem zasad –zajęcia sŁużące ich weryfikowaniu i umacnianiu, trudności związane z porozumiewaniem się - inspiracja do poprowadzenia treningu komunikacji, kiedy dzieci wątpią we własne siły, uczestniczą w zajęciach na temat budowania poczucia własnej wartości) mogą mieć charakter „działań szczególnych”, to znaczy ułatwiających rozwiązanie problemu (jeśli nie wystarcza interwencja wychowawcza, projekt lub społeczność)

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE wspieranie dzieci w nauce ZAŁOŻENIA: - rozwój/ nauka jest wartością - świetlica nie jest w stanie dać dzieciom wykształcenia, a jest to konieczne by mogły samodzielnie funkcjonować

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE wspieranie dzieci w nauce FORMY: w każdej grupie, co najmniej jedna godzina dziennie przeznaczona jest na naukę (możliwość uzyskania pomocy w odrobieniu zadania) dzieci, które nie mają nic zadane, wykonują dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez wychowawców mogą skorzystać z zajęć indywidualnych z wychowawcą, korepetycje z wolontariuszem – specjalistą dzieci mają dostęp do książek, słowników, komputera, przyborów szkolnych, Internetu realizowane są projekty edukacyjne, których celem jest dostarczenie dzieciom bodźców do rozwoju i wzbudzenie ich motywacji do zdobywania wiedzy

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE rozwijanie zainteresowań ZAŁOŻENIE: dzieci to „nieoszlifowane diamenty” FORMY: organizowane według planu danej grupy zajęcia: artystyczne (plastyczne, muzyczne, teatralne, taneczne, filmowe), sportowe, kulinarne, komputerowe oraz ogólnorozwojowe (łamigłówki, kalmbury, quizy, gry edukacyjne) umożliwianie prezentacji talentów i umiejętności (olimpiady, turnieje, przedstawienia, koncerty, kiermasze, konkursy)

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE rozwijanie zainteresowań         zapraszamy na spotkania z dziećmi „ludzi z pasją” zachęcamy dzieci do podejmowania aktywności na zewnątrz, np. treningi sportowe i współpracujemy z ich trenerami organizujemy wakacyjne wyjazdy 13

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE oferta dla rodzin ZAŁOŻENIA: niewłaściwe zachowania dorosłych wynikają najczęściej z przeżytych traum, braku dobrych doświadczeń, umiejętności i wiedzy oraz ograniczeń (np. upośledzenia czy zaburzeń psychicznych) dorośli potrzebują intensywnych dobrych doświadczeń, możliwości uczenia się w bezpiecznych warunkach i w formach adekwatnych do ich możliwości, a także dobrej relacji z nami

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE oferta dla rodzin FORMY DLA RODZICÓW: spotkania indywidualne wychowawcy z rodzicem w na terenie placówki wspólne superwizje (rodziców i wychowawców) udział we wspólnych szkoleniach („Kocham i Wychowuję”) spotkania rodziców z kierownikiem i wychowawcami, tzw. „zebrania dla rodziców” działalność Klubu Rodzica „asysta” wychowawców w trudnych dla rodziców sprawach – w szkole, na policji, w sądzie proszenie rodziców o pomoc, np. w: opiece nad dziećmi podczas wyjazdu, przygotowaniu zajęć, remoncie bądź sprzątaniu świetlicy, dekorowaniu placówki, wykonaniu ozdób świątecznych krąg biblijny zapraszanie na koncerty, do kina...

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE oferta dla rodzin FORMY DLA CAŁYCH RODZIN: zajęcia otwarte i finały projektów wyjazdy rodzinne (jedno i wielodniowe wycieczki, rekolekcje) spotkania okolicznościowe wzmacniające więzi rodzinne (pożegnanie wakacji, wigilia, święto rodziny, ognisko, rodzinny podwieczorek z karaoke, zabawa andrzejkowa, tańce integracyjne, itp.) towarzyszenie rodzinom w kryzysach (pomaganie poza schematem – szukanie lekarstw, bycie blisko podczas odbierania wyników decydujących badań, „wpadanie na herbatkę”, itp.)

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE zespół „Placówka się nie rozwija, jeśli nie rozwija się zespół” ZAŁOŻENIA: codziennie coś może nas zaskoczyć i możemy mieć trudność z poradzeniem sobie każdego dnia możemy nauczyć się czegoś nowego od dzieci, rodziców i siebie nawzajem wyciągamy wnioski z doświadczeń i korzystamy z nich w następnych działaniach pojawiające się trudności są bodźcem do rozwoju, wyzwaniem do tego, by wydarzyło się jeszcze większe dobro

ŚRODOWISKO TERAPEUTYCZNE zespół FORMY: systematyczne spotkania zespołu (co dwa tygodnie; omawianie przypadków dzieci i rodzin, ustalanie kwestii organizacyjnych dotyczących placówki) superwizje - raz w miesiącu (indywidualne, bądź grupowe) bieżące omawianie trudnych sytuacji (w sposób otwarty nazywamy problemy, wspólnie szukamy rozwiązań, jesteśmy dla siebie wsparciem, wymieniamy się doświadczeniami, dzielimy wiedzą, wspomagamy kompetencjami) tworzenie dokumentacji (rzetelna diagnoza potrzeb dzieci i grup, adekwatny do nich plan pracy i wnikliwa ocena skuteczności działań ) praca koncepcyjna - wspólne planowanie działąń, pisanie projektów i sprawozdań.