Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Makroekonomia I Ćwiczenia
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Polska osiągnęła drugi najwyższy poziom inwestycji publicznych w całej UE
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Refleksje nad przyszłością polityki spójności
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Polska w strefie euro.
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski MINH VIET NGUYEN.
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Finanse publiczne w świetle statystyk
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Rola państwa w gospodarce
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Model krzyża Keynsowskiego.
Anna Ruzik-Sierdzińska,
Podstawy Visual Basic for Applications (cz. II)
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Dochody i zwroty w VAT w latach
Gospodarka, rozwój, firma państwo
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Dochody i zwroty w VAT w latach
KLIF FISKALNY W USA.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu 22 luty 2012

W ostatnich 4 latach skumulowany wzrost PKB w Polsce był zdecydowanie najwyższy w UE

Silny wzrost inwestycji publicznych w czasie kryzysu

W Polsce udział inwestycji publicznych w PKB największy w całej UE W Polsce udział inwestycji publicznych w PKB największy w całej UE. Zgodnie z prognozami KE, będzie on najwyższy również w 2012 i 2013 r.

Mimo bardzo dobrych wyników gospodarczych na tle innych krajów UE, Polska nie uniknęła pogorszenia sytuacji finansów publicznych

Ocena stanu finansów publicznych w Polsce często jednak rozmija się z rzeczywistością MITY i FAKTY

W Polsce bardzo silnie wzrosło zadłużenie w czasie kryzysu MIT: W Polsce bardzo silnie wzrosło zadłużenie w czasie kryzysu

FAKT: Przyrost długu w Polsce w czasie kryzysu należał do najmniejszych w UE

Dług Polski jest wyjątkowo wysoki MIT: Dług Polski jest wyjątkowo wysoki

Poziom długu/PKB jest w Polsce wyraźnie niższy niż w UE, szczególnie po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej

Aż 30% długu publicznego w Polsce wynika z kosztów reformy emerytalnej

MIT: Rząd interweniował na rynku walutowym i dzięki temu w 2010 r. „prześlizgnął” się pod progiem 55% zadłużenia do PKB.

FAKT: Zarówno w 2010 jak i 2011 państwowy dług publiczny pozostał wyraźnie poniżej II progu Źródło: AMECO, MF

Rząd nie ogranicza wydatków, tylko podnosi podatki MIT: Rząd nie ogranicza wydatków, tylko podnosi podatki

FAKT: REDUKCJA DEFICYTU O 1% PKB DZIĘKI OBNIŻENIU WYDATKÓW Analiza wydatków wymaga wyróżnienia środków UE FAKT: REDUKCJA DEFICYTU O 1% PKB DZIĘKI OBNIŻENIU WYDATKÓW Wzrost wykorzystania środków UE o 2% PKB = ZAWSZE RÓWNE bez wpływu na deficyt +2% PKB +2% PKB Cięcie wydatków Dochody bez zmian Wydatki finansowane środkami z UE Dochody z UE -1% PKB

Analiza wydatków wymaga wyróżnienia środków UE +2% PKB Brak wyróżnienia środków UE prowadzi do … +1% PKB Dochody Wydatki … błędnych wniosków: redukcja deficytu poprzez zwiększenie dochodów (podatków?) o 2% PKB, przy równoczesnym ZWIĘKSZENIU WYDATKÓW (???) o 1% PKB!

FAKT: Rekordowe ograniczenie wydatków w latach 2011- 2012 Stosowana przez KE miara oceny polityki wydatkowej

Bardzo silny spadek wydatków/PKB w latach 2011-2012 – do jednego z najniższych poziomów w historii

Oszczędności są osiągane niemal wyłącznie poprzez wzrost podatków MIT: Oszczędności są osiągane niemal wyłącznie poprzez wzrost podatków

FAKT: Działania podatkowe to mniej niż 1/3 wszystkich efektów konsolidacji

W Polsce obciążenia podatkowe są bardzo wysokie MIT: W Polsce obciążenia podatkowe są bardzo wysokie

Fakt: obciążenia podatkowe w Polsce są zdecydowanie niższe niż średnio w UE!!!

W Polsce tempo zmniejszania deficytu jest zbyt wolne MIT: W Polsce tempo zmniejszania deficytu jest zbyt wolne

FAKT: W latach 2011-2012 skala konsolidacji w Polsce największa w UE (z wyjątkiem niektórych krajów objętych programami pomocowymi)

Wyzwania

Eliminacja nadmiernego deficytu w 2012 r Eliminacja nadmiernego deficytu w 2012 r.  jeden z najlepszych wyników w historii, ale to historia głębokiej nierównowagi finansów publicznych

Deficyt musi być obniżony nie do 3%, lecz 1% PKB (MTO - średniookresowy cel budżetowy): warunek stabilności finansowej i zabezpieczenia środków UE Saldo sektora w czasie ożywienia i spowolnienia gospodarczego MTO = -1% PKB W okresie spowolnienia Polska byłaby poddana procedurze nadmiernego deficytu  ryzyko utraty funduszy spójności

Silne efekty konsolidacji widoczne od 2011 r., ale …

… osiągnięcie MTO (w 2015 r.) wymaga dalszego obniżania deficytu

Dziękuję za uwagę

Dodatkowy slajd. Od 2011 r. wzrost dochodów/PKB, ale ich poziom w 2012 r. wciąż mniejszy niż przed kryzysem